Kisoihin???

Ekat_kisat

SANON JO NYT: AION PUHUA ASIASTA RATSASTUSOPETTAJANI KANSSA!!!!
Mutta siis:
Olen 12-vuotias tyttö ja olen harrastanut ratsastusta säännöllisesti noin 2 vuotta, muuten olen ratsastanut epäsäännöllisesti vuodesta 2013.
Syksyllä olisi tarkoitus siirtyä jatko/perus-ryhmästä heC- ryhmään. Olen hypännyt yksittäisenä 70 cm ja ratana 50cm.
Haluaisin osallistua tallin harjoitus estekilpailuihin (olen kilpaillut leirikisoissa, mutta aika eri asia kuin oikeat kisat)
Luokka olisi 40cm (arvostelu A.0) joko tallin hevosella tai kummini ponilla.
Mikä on teidän mielipiteenne, voisinko osallistua?
Näihin kysymyksiin toivoisin vastauksia!
1. Missä vaiheessa rata kävellään jos kisat on maneesissa ja radalla verrytellään 8 ratsukon ryhmissä?
2. Kyseessä on harjoituseste kisat, mitä laitan päälle?
3. Kummini on itsekkin kilpaillut, olisiko hyvä jos kummi olisi mukana neuvomassa yms.?
4. Jos menisin kummini ponilla, A)tarvitseeko poni mukaan mittatodistuksen?
B) tarvitseeko poni rokotus todistuksen mukkan?
C) mitä muita papereita ponilla pitää olla mukana?
5. Jos osallistun ja minua rupeaa jännitämään ihan hirveästi (kuten varmaan tapahtuukin) mitä teen?
6. Jos tipun tai meidät hylätään saanko ratsastaa radan lopuun vai poistunko maneesista?
7. Tervehditäänkö tuomaria nostamalla raippa käsi kypärän lipan korkeudelle? Pitääkö tervehdyksessä pysähtyä?
8. Teidän mielipide; Menisinkö kisoihin kummini ponilla vai tallin hevosella?

Tarvitsen pikaista apua!!

6

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teamwallu

      itse olen saman ikäinen ja ekat kisat on jo seura mestikset...sen kun menet oma ope sano ettei sellasta päivää tuu että olisintäydellinen stemppii sulle:)
      btw itse oon ratastanu 6vuotta

      • Ekat_kisat

        Kiitti, kyl tiiään mulleki on sanottu et ratsastuksessa ei voi koskaan olla täydellinen.
        Kysyttävää/tiedon puutettta olisi vaan aika paljon.

        Tsemmpiä sulle seura mestiksii! :)


    • llonaa

      Ainoastaan tekemällä oppii. Jos hallitset ponin ja olet harjoitellut sen kanssa (tarkoitan, että olet hypännyt samalla ponilla aikaisemmin) niin miksi ei. Harjoitus estekisoihin kun tullaankin hakemaan kokemusta kisoista.

      1. Rata kävellään ennen luokan ja verkan alkua.
      2. Harjoitus estekisoihin riittää siisti pukeutuminen. Valkoisia kisahousuja tai kisatakkia ei tarvitse olla, mutta niistä ei ole haittaakaan.
      3. Voisi olla. Varsinkin, jos ratsastat hänen ponillaan.
      4.a) mittaustodistusta ei tarvita harjoitus- ja seurakisoissa. Muistaakseni 2-tason (alue) ja 3-tason (kansallinen) kisoissa mittaustodistusta voidaan pyytää näyttämään.
      b) harjoitus- ja seurakisoissa ei tarvita rokotustodistusta.
      c) lain mukaan hevosta kuljetettaessa on oltava passi mukana. En ole kuitenkaan ikinä kuullut, että joltain oltaisiin kysytty passia tällaisessa tilanteessa. Passia ei kuitenkaan tarvita harjoitus- ja seurakisoissa.
      5. Lähde kisoihin hyvällä asenteella (ei asenteella "kaikki tai ei mitään"). Silloin sinulla ei ole mitään hävittävää.
      6. Harjoitus- ja seurakisoissa saa yleensä ratsastaa radan loppuun. Kuulutukseen lisätään yleensä vielä, että ratsukko saa ratsastaa radan loppuun halutessaan.
      7. Tervehdykseksi riittää myös pelkkä nyökkäys tai tuo tapa, jonka sanoit. Tervehdykseen ei tarvitse pysähtyä.
      8. Jos kummin poni on kovin kokematon tai rauhaton vieraassa paikassa, suosittelisin menemän ratsastuskoulun hevosella.

      • Ekat_kisat

        Kiitos tästä oli paljon apua!!!!
        Nyt vain sitten kyselemään kummilta ponin kisa historiaa!! ;)


      • z--

        Ilona vastasi hyvin, mutta korjaisin pari kohtaa.

        Radan kävely on yleensä juuri ennen luokan alkua. Usein voi olla niin että ensimmäiset ratsukot joutuvat verkkaamaan jo ennen radan kävelyä. Sitten kun radan kävely alkaa, tullaan alas selästä,annetaan hevonen jollekin avustajalle ja käydään kävelemässä rata.
        Kannattaa kysyä miten juuri kyseisellä kisapaikalla toimitaan.

        Yleensä tippumisen jälkeen ei saa ratsastaa loppuun edes harjoituskisoissa. Turvallisuuden takia (ratsastaja on voinut loukkaantua, mutta jännityksessään ei sitä huomaa).

        Perinteisesti tervehdykseen tulee pysähtyä. Kaikki ei tätä tee, mutta se on kohtelias tapa, joka kannattaa opetella heti alkuun. Tuomarin on myös helpompo huomata tervehdys, jos pysähdyt.

        Käsi kannattaa nostaa ylös, jotta tuomari myös huomasi tervehdyksen helpommin.


      • Ekat_kisat

        Kiitos tämä selvensi etenkin tuota että jos TIPUN-asiaa myös tuon pysähdyksen tulen ainakin muistamaan! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe