Mansikoiden hinta

Halpaa_on

Mitä teillä päin maksavat mansikat torilta/myyntipisteistä? Entä itse poimien?

Meillä on tällä paikka, missä myydään mansikkaa itse poimien 10euroa per ämpäri. Lajikkeita on tarjolla erilaisia samaan hintaan, itse poimin juuri polkaa. Punnitsin ämpärin marjoineen kotona ja se painoi 6,6 kiloa eli ihan ilmaisia.

Mietityttää vaan, että ovatko alan kustannukset eri paikoissa erilaisia vai onko täyttä ryöstöä, kun jossain pyydetään esim. 5 euroa kilo jos itse poimii marjat? Ymmärrän tietysti, että torihinnoissa on torimaksut ja poimijoiden palkat lisäksi. Ajattelisin kuitenkin, että pakkohan tämän täällä toimivan paikankin on jotain voittoa saada noista marjoista, kun vuodesta toiseen myy tuolla hinnalla.

Tänne kannattaa ilmeisesti tulla pidemmältäkin. En ole kuullut yhtä halvoista tai edes vastaavista hinnoista. Eikä poimijoita kytätä; poimiessa saa myös syödä marjoja.

9

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukahainenpoika

      Kyllä suututtaa se että mansikat maksavat (valmiiksi pomittuna) tuottajalla 35-40 eur / 5 kg
      ja kaupassa oli 24 euroa / 4 kg

      Kauppa haluaa oman provikan ja lisäksi maksaa alvin.
      Tuottajalle jos lyö seteliä kouraan niin 100-varmasti ei maksa veroja yhtään!
      Ja yhtälailla myyjän pitää koko ajan kaupassa olla seisoskelemassa siinä (tilalla ei välttämättä)

      Miksi siis tukisin harmaata taloutta lisärovoillani kun saan tuettua ei-harmaata taloutta ja säästän vielä rahaa ? Halu siis ostaa suoraan tuottajalta olisi suuri, mutta tämmönen järjettömyys ei avaudu.

      Vastatkaahan tuottajat tähän ?

    • hmmm_____

      En tiedä miten esim. mansikanmyynnin/viljelyn verotus toimii. En tiedä yhtään, mutta uskon, että viljelijät maksavat viljellyn maa-alan mukaan tms. Kuittiahan ei esimerkiksi mansikoita torilta - tai tilalta - ostaessa saa, mutta ihan varmastikaan Suomessa ei maksamatta viljellä mitään tai tehdä ylipäänsä mitään työtä.

      Täällä päin on aika samat hinnat sekä kaupassa, että viljelijöiden myyntikojuissa. Kaupassa on tosin yleensä hieman huonompaa marjaa - ainakin näyttää huonolta.

      Sitä en kyllä käsitä, että miten itse poimittuna marja voi maksaa saman verran kuin torikojusta ostettuna. Kuka menee poimimaan jollain 5-6 euron kilohinnalla? Varsinkin, kun eräälläkin sivulla luki tuollaisen n. 5e kilohinnan yhteydessä, että "Säästät poimijoiden palkat". Phh.

    • kallistaon

      Missä myydään 10 euroa ämpäri ? Tänään 5 kg:n laatikko maksoi Vantaalla kaupassa melkein 30 euroa, ja niitä jonotettiin, kun ne eivät olleet vielä saapuneet.

      • halpaa_on

        Marjan hintaa on näemmä taas nostettu. On ollut tavanomaista, että mansikka on maksanut 25e/5kg ja nyt monessa, monessa paikassa on näkynyt hintoja 30e/5kg. En muistele normaalisti markka-aikoja, mutta noin 20 vuotta sitten mansikkalitra maksoi 5 markkaa. Ajatelkaa, alle euron. Kustannusten on täytynyt nousta aivan hirveästi, kun hinta on jopa viisinkertaistunut.

        Mansikkaa saa 10e/ämpäri Kauvatsalta. Tervetuloa! Harmi, että Vantaalta matkaa kertyy n. 200 km.


      • åjaa

        Padasjoella maksoi 5 kg (puoliksi raakoja) 40 € laatikko, olivat vieläpä kosteita. Oma vika, olisi pitänyt katsoa tarkemmin ja ajatella... Yritän muistaa vastaisuudessa!


      • DdDDds

        Anna palautetta viljelijälle! Itse olen antanut mm. täysin lituskosta herneistä ja sain uudet tilalle!


    • Matti34

      Ei Varmaankaan paras paikka kommentoida, mutta totean täälläkin, että mansikka ei ole marja.

      • asASSa

        No mukavampi käyttää tuttua marja-nimitystä kuin kutsua "epähedelmäksi".


    • penaaliton

      Oikean mansikanviljelijän on mahdoton myydä marjojaan ohi kirjanpidon. Jo poimijan palkkakirjanpidosta voi seurata tuotetun marjan määrää. Ostava torikauppiaskaan ei osta ilman kuittia.
      Torikaupan hintoja ei mansikantuottaja määrää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe