Läpi-sanan ymmärtää, mutta mitä tarkoittaa "kotaisin"? Kota tuskin on kantasanana. Jos kotainen olisi adjektiivi, silloin kotaisin olisi sen superlatiivi.
Läpikotaisin
4
965
Vastaukset
- Mutku_mutku
Suomen kielessä myös substantiiveja voi taivuttaa vertailumuodoissa. Vrt. rannimpana, illemmalla.
- Hari_Kotakainen
Minä tuossa omenan syödä hotaisin. Sitä ennen toki siemenkodan pois kotaisin.
Pitääkö muuten paikkansa, että Lapin lapsoset saivat nomadiaikoihin alkunsa siemenkodassa? Tuli vain mieleen eräästä Mukan ja Mollbergin kertomasta tarinasta... - Anonyymi
"kotaisin" on nimisanan "kota" erikoinen ja hyvin harvinainen paikallissija tai tapasija keinonto, jolla ilmaistaan tekemisin tapaa. Siinä on monikon tunnus -i-, joten selkosuomeksi ilmaus on 'läpi kotien', siis kota-sanan monikossa. Jalka-sanan monikon keinonto on "jalkaisin" joten samaa taivutuskaavaa (paradigmaa) ne ovat.
- Anonyymi
Sanotaan myös, että " kaikki paikat oli läpi koetut" sekä "tuo ei ole mistään kotoisin"
Eli voisi ajatella, että koti, kota, koettu ja kokea sanat olisivat vahvasti sukua toisillensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295534Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144114Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512860Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2871372Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601229
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971136Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2191134