Olen turussa opiskelijana, enkä ymmärrä yhtään mitä kaverit puhuu! Voisiko joku vähän avata turun murretta mulle esim mitä tarkoittaa sana kuinni? Ja ylipäätään sana kui, sitä kuulee paljon täällä. Ja miksi kaikki sanovat aina että nukkusin ja uisin ja tippusin jne? Siis tarkoittaako se niinkuin että "jos nukkuisin niin..." vai mikä muoto se on, en saa lauseista mitään tolkkua :D kiitos kaikille jo etukäteen
Turun murre
5
774
Vastaukset
- Apuaaaa
Ja vielä lisään että miksi kaikki sanoo aina että vaiks kui hyvä, vaiks kui huono jne. Siis onko se niinkuin vähän hyvä tai huono vai täysin hyvä tai huono? en ymmärrä:D
Oletko ihan tosissasi? Vaikka en ole Länsi-Suomesta kotoisin ja "sukurasituskin" on lähinnä itämurteisiin, niin ei minulle ole ikinä ollut mitään vaikeuksia ymmärtää turkulaistenkaan puheta. Outohan tuo turkulainen imperfektimuoto sinänsä on, mutta asiayhteydestä sen tajuaa. Ja tuo toinenkin esimerkki on minusta ihan selvä, tarkoittaa "oikein hyvää/oikein huonoa". Sanotaanhan muissakin murteissa "vaikka kuinka hyvää". Lienee muuten svetisismi, "hur bra som helst".
Rauman murre on minusta ainoa Suomessa, jota voi olla vaikea ymmärtää, jos on muualta kotoisin. Toisaalta sikäläisetkin yleensä puhuvat aika lailla yleiskieltä, se perinteinen raumlaine on lähinnä museotavaraa.- Jo_on_tyyppejä
Ei tietenkään tyyppi ole tosissaan. Onpahan vaan yksi molopää lisää, jonka elämäntehtävä on liioitella.
- häpeänpuolestasi
No joo, etpä ole sitten käynyt/tunne sieltä ketään. Olet näitä nettitietäjiä jotka eivät tiedä mistään mitään.
- Turun.Murre.ei.ole.koira
Onpahan kuitenkin mahtava sana tuo KUI.
Oikea yleiskysymys=> kuinka, miten, miksi, minkä takia, millä tavoin jne. Lisäksi korostamassa adjektiivin merkitystä.
Lounaismurteitten 'lyhentäjät' ovat onnistuneet kehittämään lyhenteen, joka ei aina selviä edes lauseesta, vaan jonka merkitys selviää vasta edeltäneitten lauseiden avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 295480
- 1671959
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1601581Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141334Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike281268- 941155
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701134Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan551124viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2121068- 41920