Turun murre

Apuaaaa

Olen turussa opiskelijana, enkä ymmärrä yhtään mitä kaverit puhuu! Voisiko joku vähän avata turun murretta mulle esim mitä tarkoittaa sana kuinni? Ja ylipäätään sana kui, sitä kuulee paljon täällä. Ja miksi kaikki sanovat aina että nukkusin ja uisin ja tippusin jne? Siis tarkoittaako se niinkuin että "jos nukkuisin niin..." vai mikä muoto se on, en saa lauseista mitään tolkkua :D kiitos kaikille jo etukäteen

5

905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apuaaaa

Ja vielä lisään että miksi kaikki sanoo aina että vaiks kui hyvä, vaiks kui huono jne. Siis onko se niinkuin vähän hyvä tai huono vai täysin hyvä tai huono? en ymmärrä:D

• Oletko ihan tosissasi? Vaikka en ole Länsi-Suomesta kotoisin ja "sukurasituskin" on lähinnä itämurteisiin, niin ei minulle ole ikinä ollut mitään vaikeuksia ymmärtää turkulaistenkaan puheta. Outohan tuo turkulainen imperfektimuoto sinänsä on, mutta asiayhteydestä sen tajuaa. Ja tuo toinenkin esimerkki on minusta ihan selvä, tarkoittaa "oikein hyvää/oikein huonoa". Sanotaanhan muissakin murteissa "vaikka kuinka hyvää". Lienee muuten svetisismi, "hur bra som helst".

Rauman murre on minusta ainoa Suomessa, jota voi olla vaikea ymmärtää, jos on muualta kotoisin. Toisaalta sikäläisetkin yleensä puhuvat aika lailla yleiskieltä, se perinteinen raumlaine on lähinnä museotavaraa.

• Jo_on_tyyppejä

Ei tietenkään tyyppi ole tosissaan. Onpahan vaan yksi molopää lisää, jonka elämäntehtävä on liioitella.

• häpeänpuolestasi

No joo, etpä ole sitten käynyt/tunne sieltä ketään. Olet näitä nettitietäjiä jotka eivät tiedä mistään mitään.

• Turun.Murre.ei.ole.koira

Onpahan kuitenkin mahtava sana tuo KUI.
      Oikea yleiskysymys=> kuinka, miten, miksi, minkä takia, millä tavoin jne. Lisäksi korostamassa adjektiivin merkitystä.

Lounaismurteitten 'lyhentäjät' ovat onnistuneet kehittämään lyhenteen, joka ei aina selviä edes lauseesta, vaan jonka merkitys selviää vasta edeltäneitten lauseiden avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      97
      4203
    2. 78
      3467
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3084
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2549
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2356
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      206
      2151
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2081
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      870
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      811
    10. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      776
    Aihe