Hei!
Milloin voi ruveta antamaan vettä vauvalle? Olen pelkästään antanut rintamaitoa ja äidinmaitokorviketta. Kiinteää ruokaa alan kohta antamaan kun poika täytti vastikään 4 kuukautta. Olisiko jo pitänyt antaa siis myös vettä. Neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta neuvolatädin kanssa.
Milloin vettä vauvalle?
10
2212
Vastaukset
- äityli
aloitettiin veden anto kun siirryttiin maistelemaan kiinteitä, samalla yritän saada poikaa tottumaan nokkamukiin toivoen, että ilmavaivat näin helpottaisivat ( meillä imetään niin kamalan ahnaasti, että ilmaa menee masuun valtava määrä )
- ä69
Eilen juuri oli neuvolassa puhetta asiasta. Vettä voi antaa janoon lapselle aika pienestä. Meillä 3 kuinen ja saa antaa.
Vesi pitää lämmittää kylmästä raanavedestä lämpöiseksi. ei tarvitse keittää, mutta suoraan ei saa antaa lämmintä raanavettä.
Tosin talvivauvoilla ei kulma ole suurta tarvetta vedelle, kesällä sitten enemmän janoon.
Rintamaidon esimaito (?) on kuulemma sellaista janomaitoa. - Helinä
Aikas outoa että ootte antaneet vasta nyt vettä ja että se pitää vielä keittää.Mulla on 6kk vanha tyttö ja hän on saanut vettä kolmen viikon iästä ja minulle sanottiin sekä synnytyssairaalassa että neuvolassa että nykyään ei tarvitse vettä keittää vauvalle.Mutta kannattaa varmaan tarkistaa asia, koska jos näin on niin olen saanut väärää tietoa.
Kuitenkin meillä juodaan vettä ihan janojuomana ja ruuan kanssa jos maito ei maistu ja hyvin menee vesi alas!- äippä84
minä annoin keitettyä vettä jo 3viikon iässä, lähti sammas pois suusta klun tyttö alkoi juomaan vettä!!
- höps
siinähän luki et lämmitetään kylmä kraanavesi muksun suulle sopivaksi, ei keittämisestä mitään puhetta ollut. Ja veden keittäminen ennen vuoden ikää on asia, josta ohjeet vaihtelee, samoin kuin esim. siitä milloin aletaan antaa kiinteitä. Ilmeisestikään Suomessa ei siis oikeasti tarvitse keitellä.
- Miimu
Meille kerrottiin synnytyssairaalassa, että Helsingin johtava lasten ylilääkäri on tutkituttanut Helsingin,Espoon ja Vantaan veden ja se on keittämättömänä kelvollista vauvalle.Meille neuvottiin, että hanasta kylmää vettä ja huoneen lämpöisenä saa antaa tarvittaessa.Näin ollaan tehtykin, nyt tyttö 1,5 v ja terve ollut koko vauva iän,ei minkäänlaisia sairauksia ole ollut.Muista kaupungeista/kunnista en tiedä..
neuvolassa (vaikka asun Espoossa) että vesi on kuitenkin varmuudenvuoksi hyvä keittää, no eipä siitä mulle ainakaan suurta vaivaa ollut. Vettä ei tarvitse keittää enään kun vauva siirtyy kiinteisiin ruokiin. Ja mun mielestä vatsa ystävällisempää oli keittää, kun muutenkin tuntu maha vaivaavan.
- Nimetön
Keitettyä vettähän voit antaa milloin tahansa, muista vaan, että sitten myös tulos on aika löysää! Mutta se ei korvaa rintamaitoa tai vastaavaa, vaan pitää pikkuisen nestetasapainon oikeassa!
- btbw
Kiinteiden ruokien tullessa mukaan ruokavalioon, on hyvä ottaa janojuomaksi myös vettä. Imeväisikäisellä muutoin pysyy nestetasapaino kyllä kohdallaan rintamaidon kautta. Äidinmaito on 95% vettä, loput tärkeitä vitamiineja sekä suoja- ja hivenaineita.
Korviketta saavalla lapselle voi antaa vettä janojuomaksi jo ennen kiinteiden aloitusta, sillä suuret janoon juodut korvikemäärät kuormittavat vauvan elimistöä (mm. lehmänmaidon proteiinit, volyymi). Äidinmaidonproteiinit sen sijaan ovat lapselle suotuisia, ennen kiinteiden aloitusta rintalapsi saa kaiken tarvitsemansa nesteen äidinmaidosta. Ruokavalion muuttuessa, myös imeväisikäisen ruoansulatuselimistöön tulee muutoksia ja lapsi voi tarvia lisänesteinä erityisesti vettä mm. tuhtien kuitujen ja lihojen proteeinien seuraksi.
Outi
*imetyksen vertaistukiyhteisön valvoja*
http://groups.msn.com/imetyksenvertaistukiyhteiso- B_Bobby
annettiin vettä heti syntymästä lähtien. Ei nyt tietenkään janojuomaksi, mutta esim. hikan poistamiseen ja puklun huuhtomiseen suusta.
Ja vettä ei keitetty, hanasta vaan sopivan lämpöistä vettä pulloon ja kitarisoja kohti.
Turhaa panikoimista tuollainen varovaisuus veden kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3472969Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991275Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591225- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837