Roger that!

Orwell-1984

Nyt jo tv-mainokseenkin näkyy pesiytyneen tuo yhdysvaltalaisten sotilaiden, astronauttien ja ties keiden käyttämä sanonta "roger".

Ymmärrän kyllä, mitä sillä tarkoitetaan, mutta mikä on tuon sanan etymologia? Mistä se tulee? Onko se lyhenne jostain? Vai sattumoisin käyttöönotettu ilmaisu esim. siksi että se on helppo sanoa ja kuulla?

11

2708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iihhihi

      Roger Mooresta?

    • Enpä heti löytänyt virallista tietoa, mutta itse arvelen sen olevan lähtöisin sanasta Received, eli käsky on vastaanotettu ja ymmärretty.

      Ennenmuinoin Suomen puolustusvoimissa toistettiin saatu käsky, mutta nykyään näköjään käsky kuitataan sanomalla "Sain." Ilmeisesti omaksuttu NATO:n tapa.

      • 10-14

        Käsittääkseni olet oikeassa tuon taustan suhteen. Sähkötysradioliikenteessä on aikoinaan (ehkä vieläkin, sikäli kuin kukaan enää sähköttää) kuitattu viesti vastaanotetuksi lähettämällä vain kirjain "R". Puheradioliikenteen tavausaakkosissa R oli ennen "Roger" ja siitä tuo lienee jäänyt "slangiin", vaikka nykyään R tavataan "Romeo".

        Lisätään vielä nyt sitten pieni nillitys: radioliikenteestä puhuttaessa "tavaaminen" ei tarkoita sanan lukemista tavuittain vaan kirjaimittain ja korvaten kirjaimet kokonaisilla sanoilla. "Roger" tavattaisiin siis Romeo Oscar Golf Echo Romeo.


      • 10-14 kirjoitti:

        Käsittääkseni olet oikeassa tuon taustan suhteen. Sähkötysradioliikenteessä on aikoinaan (ehkä vieläkin, sikäli kuin kukaan enää sähköttää) kuitattu viesti vastaanotetuksi lähettämällä vain kirjain "R". Puheradioliikenteen tavausaakkosissa R oli ennen "Roger" ja siitä tuo lienee jäänyt "slangiin", vaikka nykyään R tavataan "Romeo".

        Lisätään vielä nyt sitten pieni nillitys: radioliikenteestä puhuttaessa "tavaaminen" ei tarkoita sanan lukemista tavuittain vaan kirjaimittain ja korvaten kirjaimet kokonaisilla sanoilla. "Roger" tavattaisiin siis Romeo Oscar Golf Echo Romeo.

        Ja tuo Romeo-rimpsu tavattaisiin siis Romeo Oscar Mämmi Erkki Oscar Oscar Sika Cecilia Auto Romeo...


      • hehhhh

      • hehhhh kirjoitti:

        Ne radioaakkoset on kyllä oikein määritelty, ei siinä sentään mitä tahansa rimpsua keksitä:)
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Radioaakkoset

        Enpä muuten tiennyt, että joku on kehittänyt suomenkielisen standardin noille. Itse tunsin vain englanninkielisen.


      • saivartelija
        10-14 kirjoitti:

        Käsittääkseni olet oikeassa tuon taustan suhteen. Sähkötysradioliikenteessä on aikoinaan (ehkä vieläkin, sikäli kuin kukaan enää sähköttää) kuitattu viesti vastaanotetuksi lähettämällä vain kirjain "R". Puheradioliikenteen tavausaakkosissa R oli ennen "Roger" ja siitä tuo lienee jäänyt "slangiin", vaikka nykyään R tavataan "Romeo".

        Lisätään vielä nyt sitten pieni nillitys: radioliikenteestä puhuttaessa "tavaaminen" ei tarkoita sanan lukemista tavuittain vaan kirjaimittain ja korvaten kirjaimet kokonaisilla sanoilla. "Roger" tavattaisiin siis Romeo Oscar Golf Echo Romeo.

        Ei tavaaminen muutenkaan tarkoita tavuttain lukemista, vaan aakkosnimien peräkkäin luettelemista, tosin äidinkielen opetuksessa sitten luetaan ne tavutkin ja sitten sanat. Varsinainen tavuttain lukeminen on sitä, että luetaan sanojen tavut peräkkäin ilman että yksittäisiä aakkosnimiä mainittaisiin.
        Tavaaminen siis koo ii es - kis, es a sa, kissa.
        Tavuttain lukeminen kis - sa leik -kii lan-ka-ke-räl-lä, kissa leikkii lankakerällä.


      • Saivartelija

        Onko ne seonneet? Sain - sehän on yhtä sihinää tai suhinaa, ei siitä kukaan saa selvää. Roger on selkeä, yhtä hyvin kuin ten-four. Käyttääkö ne vielä "toistan"?
        Jenkeillähän se kuuluu olevan siten, että REPEAT tarkoittaa, että ammutaan uudelleen kuten äsken, jos sen sijaan halutaan että toinen toistaa, mitä on sanonut, käsketään SAY AGAIN.


      • saivartelija kirjoitti:

        Ei tavaaminen muutenkaan tarkoita tavuttain lukemista, vaan aakkosnimien peräkkäin luettelemista, tosin äidinkielen opetuksessa sitten luetaan ne tavutkin ja sitten sanat. Varsinainen tavuttain lukeminen on sitä, että luetaan sanojen tavut peräkkäin ilman että yksittäisiä aakkosnimiä mainittaisiin.
        Tavaaminen siis koo ii es - kis, es a sa, kissa.
        Tavuttain lukeminen kis - sa leik -kii lan-ka-ke-räl-lä, kissa leikkii lankakerällä.

        Saivarrellaan nyt vähän minunkin puoleltani: SUOMEKSI tavaaminen tarkoittaa nimenomaan tavuittain lukemista. Englannin "spell", joka yleensä myös käännetään tavaamiseksi, taas tarkoittaa kirjainten luettelemista.


    • siiseinatoon

      - käskyn toisto parenpi , meinaan vähemmän väärinkäsityksiä - siis, ei NATOon

    • Gerro

      Ro... En tiedä... Ger... Germania. Miksei gerro? Voi se näinkin olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1596
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe