Omalle ultralle?

Hölköttekijä

Olen miettinyt, että onko mahdollista/ järkevää kokeilla omaa max kahen päivän "ultrajuoksua", jos on juoksennellut aktiivisesti kolme vuotta, mutta ei ole harjoitellut ultraa? Puolikkaita olen juossut ja maratonin mutta en sen pidempiä, nykyään pisimmät lenkit jäävät max 20km. Joten onko järkevää lähteä kokeilemaan omaa "hölkkä kävely ultraa"?
Kiitos jo etukäteen, jos jaksatte vastata:)

7

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sebusalkkari

      Itse en. Mutta en ala neuvomaan muita. Sinänsä uskon, että voit onnistua yrityksessäsi oikein hyvinkin.
      Ultraaminen karkasi lapasesta jokunen vuosi sitten. Ihan tavishölkkääjät alkoivat osallistua ultrille vaikkei heillä ollut juuri mitään aikaisempia suorituksia maratonilta ja lyhyemmiltä matkoilta. Parhailla ultraajilla on monilla taustallaan vuosia jatkunutta harjoittelua, kilpailua ja kovia tuloksia esim. maratonilla.
      Maratonbuumin (2000-luku) vuoksi monille tuli tarve erottautua massasta ja sen vuoksi ryhtyivät "ultriksi". Usein heikolla menestyksellä ja lyhyiksi ne urat sitten ovat jääneetkin. Kuka paskoi housuunsa, kuka juoksi jalat altaan, keltä loppui juoksuhalut kokonaan.
      Ite olen tykännyt juosta 10-42km matkoja. Haastetta on riittänyt niissäkin.

    • roheemuija

      Karvalakkiultrat on olleet hyvää viihdykettä oikeille ultrille. Siinä rinkiä kiertäessä on nähty monta koomikkoa (tragikoomikkoa).

    • niinpänäin

      Meinasitko nukkua välillä?

    • N.Amu.Petter

      Ei kannata.

      48 tuntia on kova suoritus jo kävellen ilman unta.

      Vedä joku 24 tunnin juttu ensin. Vaikka rogaining kisa tai jotakin.

    • cyclomaan

      Kyllä minusta tuollainen suorittamispaineista vapaa, ei kilpailullinen matkanteko kävellen ja juosten voi olla hienokin kokemus. Onko sitten kyse matka paikasta A paikkaan B. Vähän rahaa vaan mukaan ja ihan kaikkein tarpeellisin kevyeen reppuun ja menoksi.
      Muutama vuosi sitten lähdin polkupyörällä mökille, jonne on matkaa noin 200 kilometriä. Lähdin illalla liikkeelle ja ajoin läpi kesäyön ja olin perillä seuraavana aamupäivänä. Hieno kokemus ajella lämpöisenä tuulettomana kesäyönä mutta ei se matkanteko pyörälläkään ihan kevyt suoritus ollut.

    • Xbsbzb

      Kannattaa ultrailla ja juosta maratoonia, jos on kiinnostunut mm. nivelrikoista. Kannattaa tutustua aiheeseen. Suosittelen monipuolisuutta kaikille kuntoilijoille , juoksua maltillisesti ja muuta kuntoilua siihen oheen myös reippaasti, mm. uinti, kuntosali , hiihto yms. nivelystävällisiä lajeja myös. Juoksu on yllättävän kova, kuluttava laji ja pelkästään taviskuntoilijat voivat pahimmillaan juosta jalat alta. Tästä on allekirjoittaneella kokemusta ja niin monen monituisen ortopedin, fysiatrin ja reumatologin kanssa juteltu.

    • kestävyyskunkku

      Ultrajuoksijat ne on kovia. Vuoden urheilijoita. Kuka kestää murtuneilla jaloilla ja rutisevilla nivelillä juoksua eniten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe