Usko ei olekaan perheessäni "jokaisen oma asia"

kaapistatullutateisti

Meinasin ensin kirjoittaa uskontojen uhrit palstalle, mutta tämä kuuluu varmaan paremmin tänne, koska kaikki tapaukset siellä näyttävät olevan paljon vakavampia kuin minulla.

Perheessämme on aina sanottu, että se mihin uskoo, on jokaisen oma asia, joten olen elänyt tämän opin mukaan. Olen siis ateisti, mutta en ole sitä mitenkään julkisesti kenellekään kertonut, koska olen ajatellut, ettei sillä ole merkitystä. Olen myös luullut, ettei ateistisuuteni ole kenellekään perheenjäsenelle yllätys.

Eräänä päivänä uskonnolliset vakaumukset tulivat sattumalta toisen vanhempani kanssa keskustelunaiheeksi. Vanhempani sanoi epämääräisesti, että hän uskoo "johonkin". Tämän jälkeen sanoin itse, että itse en usko, että olisi olemassa joku jumala. Mielestäni sanoin sen ihan normaaliin toteavaan sävyyn, enkä yrittänyt mitenkään nolata hänen mielipidettään. Sen jälkeen hän on kuitenkin ruvennut aina tilaisuuden tullen korostamaan omaa uskonnollisuuttaan, ikään kuin hän pitäsi minun erilaista näkemystäni uhkana. Hän tarttuu tavallista useammin aiheisiin, joissa uskonnollisuus nousee esille, ja minulla on tunne, että hän odottaa, että minäkin korostaisin omaa ateistisuuttani näissä tilanteissa. En kuitenkaan kehtaa enkä koe sille tarvetta. Ihan kuin hän olisi alkanut halveksimaan minua tuon asian vuoksi, ja odottaisi tilaisuutta, että saisi minut puhutteluun.

Absurdin tilanteesta tekee se, että olen jo aikuinen, eikä rippikoulua ja joulukirkkoa lukuunottamatta perheemme elämään ole kuulunut mitään muuta uskonnollista sisältöä. Miten minun nyt kannattaisi toimia? En halua nostattaa riitaa, mutta tuntuu nololta, että vanhempani kokee minun vakaumukseni noin negatiivisesti. Ihan kuin minusta olisi yhtäkkiä tullut hulttio, vaikka tätä mieltä olen aina ollut ja hän on silti aina pitänyt minua hyvänä ihmisenä.

16

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enparempaakeksi

Et pitänyt ateistista maailmankuvaasi omana asianasi, kun kerran toit sen julki. Odotat silti, että sillä ei saisi olla vaikutusta.

Jos olet suvaitsevainen, annat vanhempasi uskoa mitä uskoo siitä loukkaantumatta. Älä ainakaan riitaa ala haastaa. Osoita teoillasi olevasi yhtä kelpo kuin olet aina ollut.

• KokenutNevoo

Päin vastoin. Sinun kammattaa haaataa vanhempasi ja osoittaa että ateistisuutesi on parempi kuin heidän uskonnollisuutesa ja että olet siksi heitä parempi ihminen. Mikäli vanhempien kamssa asia memee väittelyksi niin pyri kumoamaan heidän väitteensä kaikin mahdollisin arkumentei ja jos tilanne tulistuu liikaa niin lyö väit poikki. Perempi nimittäin on luopua sellaissta ihmisistä joista ei ole kuin itselle haittaa.

• Maanmuora
        KokenutNevoo kirjoitti:

Päin vastoin. Sinun kammattaa haaataa vanhempasi ja osoittaa että ateistisuutesi on parempi kuin heidän uskonnollisuutesa ja että olet siksi heitä parempi ihminen. Mikäli vanhempien kamssa asia memee väittelyksi niin pyri kumoamaan heidän väitteensä kaikin mahdollisin arkumentei ja jos tilanne tulistuu liikaa niin lyö väit poikki. Perempi nimittäin on luopua sellaissta ihmisistä joista ei ole kuin itselle haittaa.

Huono trolli on huono.

Miksiköhän tuo vastaus vaikuttaa jokseenkin päinvastaiselta mitä joku ateisti sanoisi. Onko tämä taas yksi osoitus siitä kristillisestä rakkaudesta ja veljeydestä, näinkö se Jeesus opettikin?

• KokenutNevoo
        Maanmuora kirjoitti:

Huono trolli on huono.

Miksiköhän tuo vastaus vaikuttaa jokseenkin päinvastaiselta mitä joku ateisti sanoisi. Onko tämä taas yksi osoitus siitä kristillisestä rakkaudesta ja veljeydestä, näinkö se Jeesus opettikin?

Hihhuleista ja muista uskovaisista kannatta pysyä kaukana ja katkaksta välit sellaisiin. Suhteista sellaisiin ihmisiin on vain haittaa itselle, kokemusta on. Ja en, en ole trolli vaan ihan tosi ateisti jos sitä epäilet.

• Maanmuora
        KokenutNevoo kirjoitti:

Hihhuleista ja muista uskovaisista kannatta pysyä kaukana ja katkaksta välit sellaisiin. Suhteista sellaisiin ihmisiin on vain haittaa itselle, kokemusta on. Ja en, en ole trolli vaan ihan tosi ateisti jos sitä epäilet.

Ja sinun mielestäsi kannattaa vain laittaa välit poikki omiin vanhempiin koska:

"Hän tarttuu tavallista useammin aiheisiin, joissa uskonnollisuus nousee esille, ja minulla on tunne, että hän odottaa, että minäkin korostaisin omaa ateistisuuttani näissä tilanteissa. "

Koska aloittaja TUNTEE että hänen vanhempansa KOROSTAA jotain aihetta on hyvä syy laittaa perhesuhteet katkipoikki tämän takia?

Sellainen asia kuin nyanssit ja vivahde-erot eivät ole tuttuja?

Ensinnäkin se että joku on uskovainen ei vielä tee hänestä hihhulia siinä merkityksessä kuin sanaa yleensä käytetään (uskonnollinen kiihkoilija).

Ja että ihan parempi ihminen koska ateisti. Jep jep. Vielä on sinullakin paljon tallattavaa jos elät kuvitelmissa että ateismi itsessään tekisi kenestäkään paremman.

Joudutaanko tässä vetämään joku Stalin pöytään että osoittaa että hänen oletettu ateisminsa ei häntä tippaakaan paremmaksi, jos ei huonommaksikaan, aivan kuten ei kenenkään uskominen itsessään vielä tee samaa.

Kyllä ne henkilön hyvät ja huonot puolet kumpuavat useimmissa tapauksissa hieman syvemmältä kuin pelkästä jumaluskosta ja takana on silloin ankarampaa aivopesua tai muuten outoja näkemyksiä ja usko taivaanisään ei vielä itsessään ole pahimmasta päästä jo asioita aletaan perkaamaan saati että keskiverto ateisti olisi automaattisesti jotenkin keskivertokristittyä "parempi" ihmisenä. Jepjep. :)

• Väittelyyn on aivan turha lähteä sillä se saattaa tulehduttaa välejä eikä se minun mielestä ole koskaan hyväksi. Minullakin on sukulaisissa myös uskovia ja olen keskusteluissa sanonut kysyttäessä, etten ole löytänyt tarvittavan suurta todistetta Jumalan olemassaoloon. Yleensäkin rakentava avoin keskustelu on aina parempi kuin toisen uskon haastaminen. Jos teet kahdenvälisissä keskusteluissa heidän uskonsa naurunalaiseksi niin se laukaisee puolustusmekanismin ja tilanne lukkiutuu ja saattaa eskaloitua.
      Jos haluat että sinua kuunnellaan niin sinunkin pitää kuunnella heitä.

• fda

Tuttu tarina. Ei maksa vaivaa selitellä ihmisille, joita loukkaa jo ajatus siitä että et uskokaan samoin. Kyllä ne kyllästyvät kun aina vaihdat puheenaihetta tai puhut jotain muuta.

• dyt9

Tuli mieleeni juttu jossa suomalainen nainen, perheenäiti kertoi, kuinka hän yritti viimeiseen asti kaikin keinoin saada lastaan kirkkoon, kastajaisiin, uskonnollisiin tilaisuuksiin. Lapsi oli jo hyvin pieneä alle kouluikäisenä todennut, että ei usko jumalsatuihin.

Äiti syyllisti lastaan siitä että perhe ei osallitunut kokonaisen erilaisiin uskonnollisiin tilasuuksiin, koska tämä yksi lapsi ei niihin halunnut osallistua. Tämä lapsi odotti vain sitä hetkeä jolloin pääsee eroamaan kirkosta, siis 18 v. syntymäpäiviään. Odotteli tietokoneen äärellä vuorokauden vaihtumista 18-v. synttäreidensä aattona.

Äiti ei ollut antanut lapsensa erota kirkon jäsenyydestä alaikäisenä, jolloin siihen tarvitaan huoltajien hyväksyntä. Ja tämä äiti kehtasi itse tätä tarinaa julkisuuteen kertoa - sitä että ei kunnoittanut lapsensa vakaumusta ja uskonnonvapautta.

• Aada-a

Voithan sinä kysyä vanhemmaltasi kokeeko hän sinun erilaisen näkemyksen uhkana.
      Saattaahan olla että vanhempasi omista syistään hakee jonkinlaista turvaa esim.uskosta kuoleman jälkeiseen elämään, jälleensyntymiseen tms.

Joillekin voi keski-iässä tulla kuolemanpelkoa, jota uskonnollinen usko voi lievittää. Keskustelin juuri erään tällaisen ihmisen kanssa uskonnoista. Perustelin oman uskonnottomuuteni hänelle ja sen että uskonnosta voi silti ottaa irti sen hyvän mitä siitä on saatavissa.
      Ehkä jotkut tarvitsevat tilapäisesti ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä. Tämä ajatus ainakin auttoi tätä henkilöä ja hän aikoi pitää kuitenkin suodattimet päällä erääseen uskonnolliseen menetelmään tutustuessaan.

• fda

Vähän samanlainen kokemus itsellänikin parin vuoden takaa. Eräs läheinen ei tuntunut pääsevän yli läheisen kuolemasta ja apua haettiin kaikenlaisesta hömppäuskomuksesta, en kyseenalaistanut hänelle ollenkaan näitä. Ne kainalosauvat ainakin vei huomion pois siitä tosiasiasta, että kuolleita ei saa takaisin. Muutaman vuoden kuluttua hän sitten heittikin ne kainalosauvat mäkeen ja suhtautuu nyt jopa negatiivisesti moniin näistä uskomuksista. Jonkinlaisen väliaikaiseen terapiaan nämä karman lait, Jeesus ja muut tuntuvat sopivan, kunhan ei niitä liian vakavasti ota.

• Aada-a

nim.fda

Mikäli ei ole kysymys jostain erittäin vakavasta kriisistä, niin aikuinen ihminen on hyvin suojassa elämänkokemuksensa johdosta. Kykenee heittämään kainalosauvat muutaman vuoden kuluttua pois, kuten fda kerrot.

Lapset, nuoret, sairaat ym sitten voivat kulkea ilman suodattimia ja ovat paljon alttiimpia uskomaan sellaisenkin mistä ei ole hyötyä elämäntilanteen kannalta.
        Näitä ihmisryhmiä on helppo manipuloida ja johdatella.

• UskallatkoItse

Pyydä vanhempiasi keskustelemaan kanssasi uskosta ja Jumalasta, ilman uskonnollisia fraaseja, niin aidosti ja omin sanoin kuin osaatte. Kerro, että et tunne Jumalan olemassaoloa ja kysy, tuntevatko he. Kerro olevasi avoin uudelle ymmärrykselle, mutta että tässä vaiheessa et pysty uskomaan. Monella on elämänsä varrella monia erilaisia vaiheita. Varsinkin nuorena on tarve olla 'erilainen'. Hassua vaan, että se 'erilaisuus' on useinkin se koulussa ja mediassa toitotettu trendijuttu, jonka omaksuu suurin osa nuorista, koska suurin osa haluaa olla 'erilaisia'. Harva nuori pystyy ajattelemaan tätäkään asiaa objektiivisesti, koska aikaperspektiiviä puuttuu. Älä silti automaattisesti oleta, että Jumalan kieltäminen on fiksumpaa kuin Jumalaan uskominen vain siksi, että sinua on niin opetettu. Viisas ihminen punnitsee kaiken omin aivoin. Eikä se sinun omaksumasi trendiuskonnottomuus poista Jumalaa olemasta, kuten ei vanhempiewsi uskokaan, oli se miten vahva tai heikko, tee Jumalaa olevaksi, ellei Häntä olisi. Olemme vain pikku muurahaisia, pisaroita meressä. Jumala on meri.

• Maanmuora

Aikamoisia olettamuksia lähdet tekemään mikä kenenkin kohdalla on "sinun omaksimaasi trendiuskonnottomuutta" ja mikä ei.

Vähän asiasta kiinnostuneempi kyselisi ensin tarkemmin ja olisi kiinnostunut toisen näkemyksestä, eikä lähtisi läimimään vähätteleviä oletusleimoja kehenkään sen enempiä aiheesta puhumatta ja taustoja selvittämättä.

Olisiko sinulle parempi noudattaa omaa neuvoasi ja keskustella asiasta tarkemmin ennen kuin alat määrittämään tarkemmin kenenkään motiiveja ja mielipiteiden ja uskomusten syntyä. Vai miltä vaikuttaa jos sinulle sanottaisiin:

Eikä se sinun omaksumasi trendiuskovaisuus tee jumalaa olevaksi vaikka kuinka moni asiaa toistelisi äläkä automaattisesti oleta että jumalaan uskominen on fiksumpaa kuin siihen uskomatta jättäminen vain siksi, että sinulle on aikoinaan niin opetettu.

Omat sanasi takaisin käännettynä leimaavat sinun uskosi kevyeksi hupsutteluksi jota teet vain koska muutkin tekevät, näinkö haluat että myös sinuun ja uskoosi suhtaudutaan? Jos et, miksi teet sitä muille? Vai jäikö se Matt. 7:12 lukematta, vai eikö siitä tarvitse vain välittää?

Mielenkiintoinen loppuanekdootti, kuinka moni liekään jumalaan hukkunut ja kuinka monen vanhemmat jääneet kotiin tulematta kun jumalan raivo tai vaihtoehtoisesti välinpitämättömyys on heidän purtensa kotimatkalla kaatanut tai jäävuori kyljen puhkaissut. Merihän on monesti kylmä ja välinpitämätön, tätäkö halusit sanoa?

• seeioleväärinnnnnnnnnn

Sun kirjotustyylistä jotenkin vähän kumpuaa sellainen katkeruus: / En tiedä huomaatkohan sitä itse. Ehkä sulla on jotakin anteeksiantamattomuutta sun isää kohtaan? Kaikki järjestyy kyllä! Puhuminen auttaa: )

• Maanmuora

Kun kyse on läheisistä ihmisistä niin jos ei kummempaa tarvetta ole, voi olla viisaampaa olla ottamatta asiaa sen kummemmin puheeksi. Ihmisillä on eri mielipiteitä joskus on vain hyvä todeta että olemme tästä asiasta eri mieltä, mutta sen ei tarvitse muodostua tämän kummemmaksi kiistakapulaksi välillämme etenkin kun jos puhutaan läheisistä perheenjäsenistä joiden kanssa kuitenkin muuten tulee toimeen jos tämä on ainoita kitkaa aiheuttavia asioita.

Omat vanhempani eivät välttämättä erityisesti innostuneet kun aikoinaan tuli ilmi että olen ateisti, mutta eivät he ole antaneet tuon muodostua ongelmaksi tai kuiluksi välillemme, eikä minulla ole koskaan muutenkaan ollut tarvetta kulkea julistamassa näkemyksiäni jos ei niistä ole erikseen puhe, eikä heilläkään ole koskaan ollut tarve julistaa omia uskomuksia sen kummemmin, kun näkemys on että ne ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita ja tämä on myös pitänyt.

Toki aivan alkuvaiheessa asia tuli ilmi, sain kuulla pientä kuittia "pakanuudestani", mutta suhtauduin niihin hyväntahtoisesti huumorilla niistäkään ei tullut mitään sen kummempaa. Asia tuli heillekin aika yllätyksenä, koska minulla ei ole aiheesta tapana erikseen huudella, vaan sekin taisi tulla esiin suoraan aiheesta kysyttäessä.

Se mihin kukin meistä uskoo ei kuitenkaan ole pääasia, vaan millainen ihminen luonteeltaan ja käytökseltään on. Itse voin olla jonkun kanssa täysin samaa mieltä lukemattomista asioista, mutta en voi sietää ihmistä tai halua olla hänen kanssaan tekemisissä aivan muista seikoista johtuen.

Esim. useimmilla ihmisillä uskonto on vain yksi osa heidän persoonaansa ja ihminen voi olla esim. henkisesti ruma ja kusipäinen, oli uskovainen tai uskomaton. Se ei ole ihmistä määrittävä seikka, JOS hän ei itse tee siitä sellaista ja nosta sitä sellaiseen rooliin.

Et maininnut miten pitkään tuota on jatkunut, mutta jos tilanne on melko tuore ainakin itse antaisin heille aikaa omaksua uuden tilanteen ja miettiä sen läpi mielessään, ellei se tosiaan käänny vakavampaan suuntaan.

Kyse voi muutenkin olla vain ajanjaksosta jolloin vanhempasi totuttautuu uuteen todellisuuteen ja voi hyvinkin ajan myötä oppia hyväksymään asia.

Perheessänne on toki voitu sanoa että usko on jokaisen oma asia, mutta käytännön todellisuus on että ihmiset sanovat paljon asioita joita he luulevat tarkoittavansa (mielessään täysin vilpittömästi), mutta sanojen paino ja uskomuksen vapaus koetellaan vasta vastoinkäymisissä jotka näkee vasta todellisessa tilanteessa.

Todellisuus kuitenkin on että puhe on aina halpaa ja asioita on helppo luvata jos ei kuitenkaan tosissaan usko joutuvansa niistä vastaamaan, eikä näitä näe ennalta ja ihmiset toimivat muutenkin vaistojensa ja luulojensa varassa, varsinaisen todellisuuden sijasta

Samahan näkyy osin tuossa omassa maininnassasi:

"Olen myös luullut, ettei ateistisuuteni ole kenellekään perheenjäsenelle yllätys."

Eli elit itse luulossa että sinulle itsestäänselvä asia oli muillekin yhtä itsestäänselvää, mutta ilmeisesti heillä, tai ainakin toisella vanhemmallasi oli aivan toinen kuva sinusta ja paljastus tuli ns. kulman takaa.

Itsestäänselvyys ei ollutkaan itsestäänselvyys. Se voi olla joillekin jonkinasteinen shokki.

Samalla tavoin kuin sinä kuvittelit ateismisi olevan itsestäänselvää vanhempasi oli ilmeisesti samalla tavalla itsentäänselvästi kuvitellut sinut joksikin muuksi ja nyt hän oppi olleensä väärässä ja saattaa käydä läpi mm. ajatuksia mitä minä/me olemme tehneet väärin tms.

Alitajuinen oletus on voinut olla että olisit asiasta samaa mieltä hänen kanssaan vaikka asia toki kahvipöydässä rupatellessa onkin "jokaisen oma asia". Ei kai hän itse uskoisi jos ei kokisi saavansa siitä jotain ja hän varmaan olettaa että sinä näkisit tuntisit asian ja uskon kuten hän.

Jos tilanne lähtee pahenemaan, asia voi olla hyvä ottaa puheeksi. Todennäköisesti takana ei kuitenkaan ole pahantahtoisuus vaan huoli ja rakkaus - miksi tuo läheinen ihminen jonka luulin tuntevani käyttäytyy ja sanoo noin, eikä teekään kuten itse häneltä odotin.

Siinä tapauksessa asiallinen lähestyminen on hyvä alku:

"Muuten, voitaisko puhua tästä asiasta ja olen kiinnittänyt huomiota että sanot ja teet näin ja minulle tulee siitä tällainen olo/vaikutelma, tulkitsinko tämän nyt oikein ja onko tuo tarkoituksellista jne."

Kannattaa pyrkiä tekemään avaus mahdollisimman neutraaliin ja ei syyllistävään sävyyn ettei se aiheuta tarpeetonta puolustusreaktiota, koska kyse voi olla täysin hyvää tarkoittavasta ja jopa tiedostamattomasta reaktioista paljastukseesi ja jos vanhempasi tuntee että käyt hyökkäykseen esim. hänen uskoaan vastaan itse asia voi jäädä jalkoihin ja tilanne huonontua tarkoituksettomasti.

Mutta varmasti itse tunnet vanhempiasi paremmin mikä voisiheidän tapauksessaan voi olla parempi lähestyminen.

Mikä on esim. toisen vanhempasi suhtautuminen asiaan? Onko asiaa mahdollista lähestyä hänen kanssaan/kauttaan jos keskustelu siihen suuntaan on esim. helpompaa?

• Maanmuora

Tärkeimpänä painotuksena vielä vahvistaisin että jos käyt keskusteluun, lähde tosiaan siitä oletuksesta että hän/he ajattelevat sinun parastasi, vaikka se ei saata siltä näyttää ja ole sen suhteen ymmärtäväinen jos avaat keskustelun aiheesta.

Jos asia ei ole noin, se selvinnee kyllä sitten siinäkin vaiheessa, tarkoitus on vain välttää turhaa painostamista ja konfliktin ja väärinkäsitysten aiheuttamista ennenkuin kumpikin osapuoli saa lisätietoa ja etteivät välit rikkoonnu muusta syystä.

Vanha hyvä nyrkkisääntö pätee tässäkin, eli älä automaattisesti lue pahantahtoisuudeksi jotain sellaista jonka voi laskea esim. ajattelemattomuudeksi/tietämättömyydeksi/typeryydeksi.

Jos vanhempasi eivät arvostaisi sinua, se olisi varmaan tullut esiin jo aiemmin muissakin yhteyksissä, eikä yhdenäkin tässä tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      73
      4665
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      107
      4151
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3730
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2911
    5. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      69
      2670
    6. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2663
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2637
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1977
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1948
    10. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      16
      1916
    Aihe