Kuinka paranin ateismista

Sairastin nuorena ateismia. Olin enimmäkseen yksin, luin paljon, tapasin liikkua öisin. Mielenlaatuni oli filosofinen, mutta luin enemmän kaunokirjallisuutta kuin filosofiaa. Minussa asui sitkeä taipumus synkkyyteen. Sisäinen maailmani oli musta, mutta pidin mustasta. Musta oli lempivärini. Ateismi sointui hyvin yhteen sielunmaisemani kanssa. Lempifilosofini oli Friedrich Nietzsche, jonka lähes koko tuotannon imin aivoihini kuin sieni. Nietzsche oli hengenravintoa mustalle ateistin sielulleni.

Olin myös moraalirelativisti. Nihilismi oli elämänkatsomukseni. Koska pidin nihilismin tunnustamista urheana ja sankarillisena, olisin luultavasti ollut nihilisti myös siinä tapauksessa, että olisin kyennyt älylliseen epärehellisyyteen. Mutta nihilismi ei ollut minulle vain rohkean yksilön valinta, vaan myös ainoa mahdollinen valinta. Näin oli, koska olin älyllisesti rehellinen, toisin kuin lähes kaikki muut maailman jumalankieltäjät, jotka eivät vielä olleet onnistuneet karistamaan yltään moraalina tunnettua taikauskoa, jonka ainoa älyllinen oikeutus oli Jumala.

Johtui ehkä nuoruudestani, että kykenin ottamaan nihilismin niin kevyesti. Vaikka suuri ja mahtava Nietzsche puhui paljon siitä, mitä Jumalasta luopuminen merkitsee, ateismin sanoma ei koskaan uponnut sieluni pohjaan asti. Ymmärsin kyllä, että Jumalasta ei ole mahdollista luopua luopumatta samalla moraalista, mutta en koskaan tullut tuntemaan moraalista luopumisen koko painoa. Olin siinä suhteessa vielä huikentelevainen ja kevytmielinen.

Kului muutama vuosi, ennen kuin elämäntilanteen, ympäristön ja ympärillä olevien ihmisten vaikutuksesta aloin vähitellen parantua ateismistani. En tullut heti uskoon, mutta Jumala alkoi vetää puoleensa. Alkoi seurustelu kristinuskon kanssa. Hiljalleen minulle alkoi valjeta kristinuskon viisaus. Samoin alkoi valjeta kristinuskon syvällisyys. Ymmärsin olevani tekemisissä jonkin sellaisen kanssa, joka sointuu yhteen todellisuuden kanssa ja koskettaa olemassaolon sydäntä. Ymmärsin siis olevani tekemisissä totuuden kanssa.

Ikää oli tullut lisää ja ateismin sanoma oli vihdoin alkanut mennä perille. Mutta samaan aikaan olin alkanut ymmärtää, että nihilismi on ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Ymmärsin, että maailmankatsomus, joka ei anna minulle älyllistä oikeutta sanoa, että esimerkiksi Stalinin järjestämä holodomor Ukrainassa oli väärin, ei ole älyllisesti kestävä. Koska holodomor oli väärin, ateismi on ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Koska olen päässyt kevytmielisyydestäni ja koska olen kyllin älykäs ymmärtääkseni ateismin väistämättömät seuraukset ja koska olen ja olen älyllisesti liian rehellinen kyetäkseni kieltämään tosiasiat, minun olisi ollut pakko lakata olemasta ateisti myös siinä tapauksessa, että en olisi koskaan omaksunut kristinuskoa.

Tämä oli kertomus siitä, kuinka paranin ateismista.

18

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok-sensi

      Sairastin nuorena kristinuskoa. Olin enimmäkseen yksin, luin paljon, tapasin liikkua öisin. Mielenlaatuni oli uskonnollinen, mutta luin enemmän 2000 vuotta vanhaa satukirjaa kuin Aku Ankkaa. Minussa asui sitkeä taipumus tekopyhyyteen. Sisäinen maailmani oli musta, mutta pidin kirkkaista väreistä. Valkoinen oli lempivärini. Kaksinaismoraali sointui hyvin yhteen sielunmaisemani kanssa. Lempijeesustelijoitani oli neljä evankelistaa, joiden lähes koko tuotannon imin aivoihini kuin sieni. varsinkin Luukaksen raapustukset oli hengenravintoa mustalle jeesustelijan sielulleni.

      Olin myös kristillinen fundamentalisti.Fundamentalismi oli elämänkatsomukseni. Koska pidin fundamentalismi tunnustamista urheana ja sankarillisena, olisin luultavasti ollut fundamentalisti myös siinä tapauksessa, että olisin kyennyt älylliseen epärehellisyyteen. Mutta fundamentalismi ei ollut minulle vain rohkean yksilön valinta, vaan myös ainoa mahdollinen valinta. Näin oli, koska olin älyllisesti rehellinen, toisin kuin lähes kaikki muut maailman jumalanpalvojat, jotka eivät vielä olleet onnistuneet karistamaan yltään kristinuskona tunnettua taikauskoa.

      Johtui ehkä nuoruudestani, että kykenin ottamaan jeesustelun niin kevyesti. Vaikka suuri ja mahtava raamattu puhui paljon siitä, mitä Jumalasta luopuminen merkitsee, satukirjan sanoma ei koskaan uponnut sieluni pohjaan asti. Ymmärsin kyllä, että normaali , mieleltään terve ja hyvin kasvatettu ihminen ei tarvinnut satukirjaa kertomaan mikä on oikein ja väärin. Kristinuskosta oli mahdollista luopua luopumatta samalla moraalista, mutta en koskaan tullut tuntemaan tukahduttavan tekopyhän uskonyhteisön koko painoa. Olin siinä suhteessa vielä itselleni epärehellinen ja kaksinaismoralisti.

      Kului muutama vuosi, ennen kuin elämäntilanteen, ympäristön ja ympärillä olevien ihmisten vaikutuksesta aloin vähitellen parantua kristinuskosta. En tullut heti ateistiksi, mutta järki alkoi vetää puoleensa. Alkoi seurustelu oikean elämän kanssa. Hiljalleen minulle alkoi valjeta ateismin viisaus. Samoin alkoi valjeta ateismin syvällisyys. Ymmärsin olevani tekemisissä jonkin sellaisen kanssa, joka sointuu yhteen todellisuuden kanssa ja koskettaa olemassaolon sydäntä. Ymmärsin siis olevani tekemisissä totuuden kanssa.

      Ikää oli tullut lisää ja väärien profeetojen sanoma oli vihdoin alkanut mennä perille. Mutta samaan aikaan olin alkanut ymmärtää, että kristinusko on ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Ymmärsin, että maailmankatsomus, joka ei anna minulle älyllistä oikeutta sanoa, että esimerkiksi uskonpuhdistukset ja ristiretket , ei ole älyllisesti kestävä. Koska ihmisten summittainen murhaaminen ja vainoaminen uskonnon takia oli väärin, kristinusko on ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Koska olen päässyt kaksinaismoraalistani,tekopyhyydestäni ja koska olen kyllin älykäs ymmärtääkseni uskontojen väistämättömät seuraukset ja koska olen ja olen älyllisesti liian rehellinen kyetäkseni kieltämään tosiasiat, minun olisi ollut pakko lakata olemasta tekopyhä jeesustelija myös siinä tapauksessa, että en olisi koskaan omaksunut ateismia.

      Tämä oli kertomus siitä, kuinka paranin kristinuskosta.

      • Ei ollut kovin nokkela jutelma. Olisin halunnut nauraa, mutta nauramatta jäi. Parempi onni ensi kerralla.


      • Ok-sensi

        Kovin ikävää. Mun mielestä sun oli tosi hauska ja nauratti kovastikkin kun luin sitä.


      • Ok-sensi kirjoitti:

        Kovin ikävää. Mun mielestä sun oli tosi hauska ja nauratti kovastikkin kun luin sitä.

        Kestävien argumenttien puuttuessa sinulla ei tietysti muita vaihtoehtoja olekaan kuin nauru. Sinun on joko tyydyttävä ilottomaan nauruusi tai annettava mahdollisuus Jumalan valmistamalle todelliselle ilolle. Suosittelen lämpimästi jälkimmäistä vaihtoehtoa. Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen, sanoi Paasikivi, ja oikein sanoikin, mutta totta on myös tämä: kaiken ilon alku on tosiasiain tunnustaminen. Kristinuskon ilo kestää silloinkin, kun ruumis käristyy polttoroviolla tai islamisti sahaa päätä irti.


      • Luucifer
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Kestävien argumenttien puuttuessa sinulla ei tietysti muita vaihtoehtoja olekaan kuin nauru. Sinun on joko tyydyttävä ilottomaan nauruusi tai annettava mahdollisuus Jumalan valmistamalle todelliselle ilolle. Suosittelen lämpimästi jälkimmäistä vaihtoehtoa. Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen, sanoi Paasikivi, ja oikein sanoikin, mutta totta on myös tämä: kaiken ilon alku on tosiasiain tunnustaminen. Kristinuskon ilo kestää silloinkin, kun ruumis käristyy polttoroviolla tai islamisti sahaa päätä irti.

        No nyt minä naurahdin:D
        "Kestävien argumenttien puuttuessa sinulla ei tietysti muita vaihtoehtoja ole".

        Tuommoista ei ihan heti luulisi uskovaisen suustansa (tai näppäimistöstään) päästävän.
        Et taida tonttu edes nähdä tuota ironian määrää :D


      • tähän.väliin.sanon
        Luucifer kirjoitti:

        No nyt minä naurahdin:D
        "Kestävien argumenttien puuttuessa sinulla ei tietysti muita vaihtoehtoja ole".

        Tuommoista ei ihan heti luulisi uskovaisen suustansa (tai näppäimistöstään) päästävän.
        Et taida tonttu edes nähdä tuota ironian määrää :D

        Aloittaja kertoi oman tarinansa ihan oikeasti, ymmärrän että kristinuskoa vastustavaa ihmistä se varmasti harmittaa.

        Muutkin voisivat kertoa miten he tulivat uskoon, kyllä meitä arvostajiakin on täällä!


    • Toiseksi viimeisen kappaleen viimeiseen virkkeeseen tuli kirjoitusvirhe. Tässä virheetön versio:

      Koska olen päässyt kevytmielisyydestäni ja koska olen kyllin älykäs ymmärtääkseni ateismin väistämättömät seuraukset ja koska olen älyllisesti liian rehellinen kyetäkseni kieltämään tosiasiat, minun olisi ollut pakko lakata olemasta ateisti myös siinä tapauksessa, että en olisi koskaan omaksunut kristinuskoa.

      Tämä virke kiteyttää olennaisen, joten on ihan hyvä toistaa se tässä.

    • Kiitoskestäväisyydestä

      Miksi sinä et sitten tuolla älyllisellä rehellisyydelläsi ole oppinut tuntemaan Jumalan poikaa, vaan olet astahtanut kristinuskofilosofiasi turvalliselle välitasanteelle?

      Miksi ei älyllinen rehellisyytesi saa sinua etsimään totuutta ja jättämään älyllistä rehellisyyttäsi heitteille ja suostumaan siihen, mitä Paavali, älyllisesti oppinut mies, teki, kohdattuaan elävän Jumalan: kaikki minä pidän roskana Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla ja Emme me itsellemme kuulukaan ja Katsokaa omaa kutsumustanne; ei ole monta älyllisesti viisasta, vaan sen mikä ei mitään ole, sen Jumala valitsi, tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä jotkain on?

      Siunaan sinua löytämään älyllisen epärehellisyytesi iankaikkisen Jumalan edessä, ettei sinun tarvitse enää turvautua ihmismielen rakennelmiin, ateismiin, kirkkouskoon tahi omaan rehellisenä pitämääsi älyyn, jonka Jumala haluaisi avata ymmärtämään sen, kuka hän on ja kuinka hän ei ole kristinuskokirkkoa ja sen oppeja luonut.

    • fda

      "Minussa asui sitkeä taipumus synkkyyteen. Sisäinen maailmani oli musta, mutta pidin mustasta. Musta oli lempivärini. Ateismi sointui hyvin yhteen sielunmaisemani kanssa. Lempifilosofini oli Friedrich Nietzsche, jonka lähes koko tuotannon imin aivoihini kuin sieni. Nietzsche oli hengenravintoa mustalle ateistin sielulleni."

      Vaikuttaa siltä, että ongelmasi oli synkistely joka ei sopinut sinulle. Ateismi ei ole mitään synkistelyä, kyllä se on asia jota ihmiset taitavat uskonnoissa ja niistä riippumattakin.

      "Ymmärsin kyllä, että Jumalasta ei ole mahdollista luopua luopumatta samalla moraalista, mutta en koskaan tullut tuntemaan moraalista luopumisen koko painoa."

      Siinä menit metsään. Kenties uskoit Nietzschen tulkintoihin. Moraali on riippumatonta jumalista ja enemmän geneettistä ja yhteiskunnan luomaa. Sen takia voimme lukea kreikkalaisia(tai intialaisia,kiinalaisia) esikristillisiä filosofeja ja havaita heillä samanlaista moraalista ymmärrystä riippumatta siitä mihin he uskoivat.

      "Ikää oli tullut lisää ja ateismin sanoma oli vihdoin alkanut mennä perille. Mutta samaan aikaan olin alkanut ymmärtää, että nihilismi on ristiriidassa tosiasioiden kanssa."

      Edelleen puhut nihilismistä kuin se olisi ateismin synonyymi.

      "Ymmärsin, että maailmankatsomus, joka ei anna minulle älyllistä oikeutta sanoa, että esimerkiksi Stalinin järjestämä holodomor Ukrainassa oli väärin, ei ole älyllisesti kestävä."

      Eli kun sanot parantuneesi ateismista, tarkoitat ainoastaan nihilismiä.

      "Koska holodomor oli väärin, ateismi on ristiriidassa tosiasioiden kanssa."

      Osaatko avata logiikkaasi? Tuo on sama kuin minä sanoisin, että Lutherin innoittamat uudelleenkastajien teloittamiset olivat väärin, joten teismi on ristiriidassa tosiasioiden kanssa.

      • Nihilismi ei ole ateismin synonyymi, mutta kylläkin ateismin looginen johtopäätös. Uskon edelleen "Nietzschen tulkintoihin", toisin sanoen olen sitä mieltä, että Nietzsche on omista lähtökohdistaan suurissa piirtein oikeassa. Nietzsche on erinomaista lukemistoa kaikille, niin kristityille kuin ateisteillekin. Lukiessa kannattaa miettiä, missä ja miksi Nietzschen johtopäätökset menevät vikaan, jos hänen lähtökohtansa eli ateisminsa on paikkansapitävä maailmantulkinta. Sitä paitsi Nietzsche on erinomainen kirjoittaja, ihanaa saksaa.

        Jos moraali on "geneettistä", moraali on ihmisen lajityypillinen ja perinnöllinen käyttäytymismuoto. Mutta myös tappaminen ja raiskaaminen ovat tässä mielessä geneettisiä ilmiöitä.

        Jos moraali on "yhteiskunnan luomaa", moraali on sopimuksenvaraista. Mutta myös orjuus ja gladiaattoritaistelut ovat tässä mielessä yhteiskunnan luomia ilmiöitä.

        Toisin sanoen kummassakaan tapauksessa ei ole sanottu vielä mitään siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein ja mikä väärin. On kuvailtu todellisuudessa vallitsevia asiaintiloja, mutta näissä asiaintiloissa itsessään ei ole mitään moraalista ulottuvuutta. Moraali on sitä, minkä avulla tehdään ero asiaintilan ja asiaintilan välillä (samoin teon ja teon välillä), arvostellaan toinen hyväksi ja toinen pahaksi (toinen oikeaksi ja toinen vääräksi), ja siksi moraali itse ei voi olla samanlainen asiaintila kuin ne asiaintilat, joita moraalin avulla on määrä arvostella.

        Uudelleenkastajien teloittaminen voidaan perustella vääräksi nimenomaan siksi, että moraali ei perustu sen enempää geeneihin kuin yhteiskunnassa tehtyihin päätöksiinkään.


    • Sellainen huomautus tähän, että ketjun otsikko ja aloituspostauksen eräät sanamuodot olivat alun perin koomilliseksi tarkoitettu vastine toiseen ketjuun, jonka otsikko oli "Kuinka paranin kristinuskosta". En siis väitä, että ateismi on sairaus.

      • yliluonnollinen.on

        Ei ateismi ole sairaus, vaan se on itsepäistä titämättömyyttä siitä että "laatikon" ulkopuolella olisi elämää, kun ei itse sinne näe. Minulle tuo ei kuitenkaan riittänyt, ja minä itse olen nykyisin uskossa.


      • kaikki.yhtä

        Minulle puolestaan on yhtä rajoittunutta elää kristinuskon laatikossa.


      • Enpä elokuussa huomannut kommentoida.
        Kiitos rohkaisevasta omakohtaisesta kertomuksestasi. Tänä aikana tarvitaan kristittyjä, jotka vaivautuvat tutkimaan, ajattelemaan ja argumentoimaan.


      • Anonyymi
        yliluonnollinen.on kirjoitti:

        Ei ateismi ole sairaus, vaan se on itsepäistä titämättömyyttä siitä että "laatikon" ulkopuolella olisi elämää, kun ei itse sinne näe. Minulle tuo ei kuitenkaan riittänyt, ja minä itse olen nykyisin uskossa.

        Pitäkää hihhulit vain laatikkonne.


    • Anonyymi

      Et kyllä ole kovin Nietzcheä ajatuksella lukenut, jos olet nihilisti ollut.

      • Ketju aloitettu 2016


      • Anonyymi

        Miten ihmeessä jonkun nihilismi estäisi häntä lukemasta Nietzcheä ajatuksella?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      96
      2484
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      28
      2326
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1998
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1601
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      107
      1518
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      162
      1277
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1062
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      994
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      939
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      177
      918
    Aihe