Muuntajassa on vaihtosähkölähteeseen kytketty muuntajan ensiöpuoli ja kuormaan toisiopuoli. Miksi kuorman lisääminen toisiopuolella eli kuorman impedanssin tai vastuksen pienentäminen aiheuttaa sen, että ensiöpuoli ottaa enemmän virtaa vaihtosähkölähteestä. Eli mikä muuntajan magneettiseen vuorovaikutukseen liittyen saa muuntajan toisiopuolen näkymään ensiöpuolelle pienempänä impedanssina? Jotenkinhan se lisävirran tarve (feedback) täytyy sen magneettisen vuorovaikutuksen kautta ilmetä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Mistään opuksesta ei tunnu löytyvän kunnon selitystä tälle, muuten kuin toteamusluonteisesti.
Sähkömagneettinen vuorovaikutus
4
78
Vastaukset
- Kuparista
Tuolta sentään löytyi jotain yksiselitteisempää
http://theory.physics.helsinki.fi/~xfiles/ed/10/luennot_2010/ED_luennot_11.pdf - hldfg
Jos kuormaa ei ole, niin ensiökäämin synnyttämään magneettikenttään varastoitunut energia palautuu takaisin verkkoon ja nettotehoa ei kulu. Kun toisiokäämiin kytketään kuormaa, niin se kuppaa sen kentän energiaa ja vastaava määrä täytyy pukata verkosta ensiökäämiin.
- Kuparista
Eli jos nyt oikein ymmärsin niin se "jäykkä" sähköverkko pakottaa sen ensiökäämin magneettisen energian pysymään keskimäärin vakiona (vrt. täytyy pukata) vaihtelu huomioiden. Eli toisiopuolen kuluttama sm-energia korvautuu sähkölähteen eli tuossa tapauksessa verkon pakottamana. Siis ensiökäämin ympäristö, johon magneettikenttä muodostuu, on ensiöpuolelle energianielu ja toisiopuolelle vastaavasti energialähde.
- hldfg
Vaihtojänniteverkko ajaa virtaa ensiökäämiin. Muuttuva virta synnyttää muuttuvan magneettikentän. Tämä indusoi jännitteen myös kentän vaikutuspiirissä olevaan toisiokäämiin. Toision jännitteen synnyttämä virta indusoi jännitettä myös ensiökäämiin.
Toisiokäämin pätöteho riippuu toision jännitteen ja virran vaihe-erosta. Se taas riippuu kuormituksen laadusta eli esim. vastuskuormalla vastuksen ja muuntajan kelan induktanssin suuruudesta. Toisiokäämissä kulkeva virta muuttaa induktion kautta myös ensiökäämin virran vaihekulmaa niin, että verkosta päin pätöteho on sama kuin toisiopuolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628