Tavan?

tavanomainen

Mikä ihmeen sana on "tavan", joka on alkanut yhä enemmän ilmaantua nykykieleen? En tarkoita tapa-sanan genetiiviä vaan ilmeisesti tavallinen-sanan jonkinlaista lyhennöstä tava(lline)n = tavan: Tavan tallaaja = tavallinen tallaaja, jne.

Tuntuu aika erikoiselta sanamuunnokselta. Mielestäni esiintyy enempi itäpuolella maata. Mitä murretta tai muuta tämä oikein on?

7

1403

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idästä

Asun itäisessä osassa maata, mutten ole koskaan kuulut tuollaita. Voisitko hieman tarkentaa missä päin kuulit tuon sanontatavan?

• Tavan tallaaja

Tuskin on murresana kuitenkaan. Lyhennys tai slangi enemmän sanasta tavallinen. Itse käytän tavan roskista ja biojätettä yms..

• Tavan tyttö

Joo, kyllä sitä käytetään paljon ainakin Joensuussa, Liekassa ja Nurmeksessa. Harvemmin sanotaan 'tavallinen', on helpompi sanoa 'tavan'.

• ihmen

Tavallinen = adjektiivi

Mikä muoto on "tavan"?

Ei ole substantiivi eikä tunnu adjektiiviltakaan oikein??? Kuulostaa genetiiviltä vai mitä? Mutta ei voilla genetiivi.

• paikkansa

siellä suunnalla sitä kuulee tavan ihmisten suusta tavan takaa :D

• österbotten

Ja eiks oo ihmeellistä, et taviksetki on alkanu käydä Tavalla? Eikä oo enää hämyt Hämiksellä! Mut silti pohjanmaalla käydään edelleen potalla.

• sitten

pätö? länsi- tai keskisuomessa ihmiset ei oikeen taho ymmärtää jos selitän että esim "pätö lapsi, mite se jo noin osaa tehä?!" -hö. mikä pätö?
      tajuutteko muut? en ite tiiä mistä tulee tuollanen sana, pätö, mutta itä-suomessa se taitaa olla yleinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      177
      1600
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      106
      822
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      735
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      608
    5. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      128
      561
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      556
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      538
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      510
    10. 42
      496
    Aihe