sykealueet

laskam

onko normaalia, että keskisykkeet nousee itsellä noin 50-60km maantiepyörä lenkeillä jopa lähelle 170bpm, eikä se tunnu yhtään pahalle? musta vaan kuulostaa ja tuntuu siltä että keskisyke on aika korkea siihen nähden ettei väsymystä juuri tunnu :/ olen siis 27 ikänen hoikka mies.
pyöräilytaustaa ei juurikaan ole, mutta kaikkea muuta urheilua paljonkin.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittari_jorpakkoon

      Sykkeet on mitkä on.

    • Ylämäkitreeni

      Laskennallinen maksimisykkeesi pitäisi olla 192, ja varmuudella henkilökohtainen vaihtelu huomioiden 192 ±20 lyöntiä minuutissa.

      170/193 = 0,88 eli 88% maksimista eli 170 on vauhtikestävyyden ja maksimikestävyyden rajalla, aerobinen kynnyshän on alle 70% maksimisykkeestä.

      Jos sykkeesi ylittää 177 siirryt anaerobiselle puolelle ja mitä lähempänä maksimisykettä toimit, sen enemmän harjoittelu on maksimikestävyyden puolella.

      Anatmasi syke normaali, riippuu mitä treenaat.

      • laskam

        okei... kiitoksia näistä :) eli siis tollasia sykealueen treenejä ei kuitenkaan kannata vetäistä esim joka päivä, vaikka se ei liian pahalle tuntuiskaan? onko esim ylikunnon vaara jos jatkuvasti pyörii vauhti ja maksimi sykkeen rajoilla?


      • Olotilallinen
        laskam kirjoitti:

        okei... kiitoksia näistä :) eli siis tollasia sykealueen treenejä ei kuitenkaan kannata vetäistä esim joka päivä, vaikka se ei liian pahalle tuntuiskaan? onko esim ylikunnon vaara jos jatkuvasti pyörii vauhti ja maksimi sykkeen rajoilla?

        Perusjuttu menee muistisääntönä niin, että

        70 % treeneistä aerobista
        25 % anaerobista
        5 % maksimia

        Treenikaudella sitten vaihdetaan tarvittaessa ryhmiä ja prosentteja. Taviksella suositus taitaa olla suurin osa aerobisella alueella varsinkin tuollaisissa parin tunnin suorituksissa, jossa isot reisilihakset on töissä.

        Itselleni ainakin jyrkät nousut on niin raskaita (olen jo reilusti...reilusti keski-ikäinen), että pulssi auttamatta nousee lähelle maksimia. Sieltä se kyllä laskee taas melko nopeasti. Treenistäsi kertoo paljon olotilasi heti treenin lopussa ja muutama minuutti sen jälkeen. Hyvä olotila --> hyvä juttu.


      • Ior
        laskam kirjoitti:

        okei... kiitoksia näistä :) eli siis tollasia sykealueen treenejä ei kuitenkaan kannata vetäistä esim joka päivä, vaikka se ei liian pahalle tuntuiskaan? onko esim ylikunnon vaara jos jatkuvasti pyörii vauhti ja maksimi sykkeen rajoilla?

        Selvitä maksimisykkeesi. Sen jälkeen tiedät kuinka paljon 170 on maksimista. Jos 170 tuntuu iisiltä, maksimisi on todennäköisesti reilusti 200.


    • Pomppukeppi

      Itselläni on sama juttu ettå yksin ajellessa keskisyke tahtoo aina nousta vähän turhan ylös kun yksin tulee helposti "puskettua" vähän turhan kovaa. Minua on auttanut se että yrittää saada osalle lenkeistä lenkkiseuraa. Yhdessä ajaessa tulee helpommin ajeltua rennommin ja jutellen jolloin sykkeet pysyvät vähän alempana ja toisaalta tulee tehtyä pidempiä lenkkejä kun on mukavampi ajella kaverin kanssa. Myös varsinkin tuulisella säällä voi tehdä vuorovetoa ja sekin alentaa sykkeitä.

    • Vertailutulos

      Olen yli viisikymppinen mies.

      Tunnin lenkki hybridillä, hiekkaa ja asfalttia, mäkiä ja tuulta.

      ---> Keskisyke 140 ja keskinopeus 22 km/h.

      Ylämäki ja vastatuuli nostavat sykkeen helposti ylös.

      • hyvä_kun_sykkii

        Eipä ole vertailukelpoisia sykkeet eri ihmisten kesken.


      • Sydämetön
        hyvä_kun_sykkii kirjoitti:

        Eipä ole vertailukelpoisia sykkeet eri ihmisten kesken.

        Olen tehnyt saman testin, ja kun keskinopeutta laskee 2 - 3 km/h:ssa, syke tippuu helposti noin 15 lyönnilla per minuutti.

        Raja on siis melko pienistä asioista kiinni - ja varsinkin kunnosta.

        Parikymppiseneä maksimisykkeeni oli reilut parisataa, mutta nyt enää luokkaa 165. Vanhuus tekee tehtävänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe