lähdin vapaakirkosta,jyväskylä

minnimyy67

nyt menee hyvin kun lähin pois.ettämitenkä menee nyt jyväskylän vapiksella onko sama meininki???

73

5989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varsin hyvi%C3%A4 saarnoja siell%C3%A4 ainakin tunnutaan pit%C3%A4v%C3%A4n. https%3A%2F%2Fsaarna.net%2Fseurakunta.php%3Fnimi%3DJyv%E4skyl%E4n%2BVapaaseurakunta

      • KannastasiKiinnostunut

        Mitä mieltä sinä Tipale olet torontolaisuudesta? Entä siitä, kun Toronton herätystä ja torontolaisuutta niin laajasti Vapaakirkossa ihannoidaan ja pidetään hyvänä asiana?


      • En muistaakseni ollut koskaan kuullutkaan mistään "torontolaisuudesta" ennen kuin aloin lukea tätä palstaa noin puolitoista vuotta sitten. Siihen mennessä olin kuulunut vapaaseurakuntaan jo runsaat kolme vuotta. Seurakunnan omilta puhevastuun kantajilta sekä lukemattomilta vierailevilta vapaakirkollisilta puhujilta en muista mitään outoja oppeja kuulleeni, en liioin Viikkolehdestä lukeneeni. En siis henkilökohtaisesti tiedä, missä ihmeessä se "laajalle levinnyt" ihannointi on, Etelä-Pohjanmaalla tuo kuulostaa aivan vieraalta.

        Itse olen perusjäyhä, luterilaisen "kasvatuksen" saanut pohjalaisjuntti, joka ei kovin mielellään edes ääneen rukoile, saati että olisi saanut esim. kielillä puhumisen armolahjaa. Riemuitsen Jumalan antamasta pelastuksesta siis lähinnä sisäisesti sekä kulkemalla lähes jatkuvasti hymy huulillani. Ihmiset ovat kuitenkin luonteeltaan erilaisia ja Jumala antaa eri armolahjoja niille, keille hyväksi näkee.

        Mielestäni olen varsin herkkä reagoimaan oudolta kuulostaviin opetuksiin tai toimintoihin. Tuntui esimerkiksi täysin käsittämättömältä, miten kukaan uskova kehui "seinien läpi kävelevää ja hampaita kultaavaa" Herzogia. Samoin kertomukset kuolleiden saarnaajien haudoilla makailusta voitelun saamiseksi kuulostavat kammottavilta. Ja kyllähän myös jonkun uskovan oikein kovasti rukoustilanteessa äännellessä herää joskus mieleen ajatus, että "eikös Pyhän Hengen pitäisi Jeesuksen parannusihmeidenkin perusteella rauhoittaa ihmisen eikä saavan häntä huutamaan holtittomasti". Mutta Jumala tuntee kunkin sydämen, en minä.

        On toki hyvä tarkkailla opetuksen ja muun seurakuntatoiminnan puhtautta, mutta tätä Suomi24-palstaa lukiessa tulee valitettavan usein tunne, että monille uskoville on tullut päätehtäväkseen vikojen ja "harhaoppien" etsiminen kaikesta mahdollisesta. Pitäisi aina muistaa ettei kukaan uskova, sen paremmin saarnaajat kuin "rivijäsenetkään" ole täydellisiä, "Sillä monessa kohden ME KAIKKI hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. " (Jaak. 3:2)


      • KannastasiKiinnostunut

        Hei! Mukava kuulla, että sinä et ole mihinkään outoihin toimintoihin hurahtanut. tiedän, että Vapaakirkon sisällä seurakunnat ovat varsin itsenäisiä. Niinpä Vapaakirkkoon kuluu varmasti monia terveen hengellisen vanhimmiston omaaviakin seurakuntia, joissa ei kannateta mitään outoja toimintoja ja opetuksia. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Vapaakirkko johtoportaineen oli jo 90-luvulla yksi kaikkein innokkaimpia ns Toronton herätyksen vastaanottajia Suomessa. Jokainen Vapis-seurakunta ei siihen eksytykseen mukaan lähtenyt, mutta Vapaakirkon johtoporras ja moni seurakunta lähti. Tätä surullista asiaa ei moni viime vuosien aikana Vapaakirkkoon liittynyt uskovainen tiedä.

        Mikä on ns Toronton herätys/Toronton siunaus ja siitä lähtevä suuntaus ns torontolaisuus? Seuraavista linkeistä lisää tietoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Toronton_siunaus

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontopetos.htm

        https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/toronton-nauruheratys/

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontoneksytys.pdf

        Torontolaisuuden ja muun ns uuskarismaattisen eksytyksen taustasta Suomessa:

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=29

        Jo 90-luvulla Jyväskylän Vapaaseurakunta oli ensimmäisten tahojen joukossa, joissa otettiin torontolaisuus avosylin vastaan ja torontolaisuutta edustavia puhujia kutsuttiin puhujiksi seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Näissä touhuissa mukana oli myös Hannu Vuorinen , joka ei ole koskaa tehnyt parannusta eikä pesäeroa torontolaisuuteen. Moni muukin Vapaaseurakunta kuten Järvenpään Arkki kutsui torontolaisuutta levittäviä puhujia ja tälläiset Vapaakirkon seurakunnat puhuvat edelleenkin Toronton herätyksestä "hyvänä ja virvoittavana asiana". Olen itse keskustellut torontolaisuutta kannattavien Vapaaseurakuntien johtohahmojen ja vanhinten kanssa ja he seisovat edelleenkin vankasti Toronton herätyksen takana. Kaikissa seurakunnissa ei ole Vapaakirkossakaan näin mutta laajalti on ja mikä huolestuttavinta Vapaakirkon johto kannattaa ja edesauttaa torontolaisuuden leviämistä (matalaa profiilia käyttäen ja salakavalasti)

        Todisteena tästä on esim Vapaakirkon Tulisielukonsepti (Tulisielu-konferenssi ja Tulisielukoulu)

        Tänä kesänä Vapaakirkko kutsui Tulisielukonferenssiin puhujiksi yhden torontolaisuuden pääedistäjäpariskunnan maailmassa eli Cathy ja Gordon Harriksen.

        http://catchthefire.com/media/profiles/gordon-cathy-harris

        Aiheesta lisää täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14134857/varsinaiset-eksyttajat-tulisielukonferenssiin

        Vapaakirkon johtohahmojen into torontolaisuuteen ja sen outoihin elämyshakuisiin tapahtumiin ei ole kadonnut minnekään. Nykyään sitä vain tuodaan esiin salakavalammin yrittäen välttää sanaa torontolaisuus, joka saa monet kavahtamaan ja syystäkin.

        Kun jaksaa tutkia asioita tarkemmin, jäljet johtavat kuitenkin Toronton herätykseen ja sen sairaisiin ilmiöihin.

        Vapaakirkko tekee voimakasta yhteistyötä Toronton herätyksestä voimansa ammentavan Catch the Fire organisaation ja Raamattukoulun kanssa. Lukuisia Vapaakirkkolaisia on käynyt tuon torontolaisen raamattukoulun. Sieltä Catch the Fire-raamattukoulusta on tullut myös puhujia ja vierailevia työntekijöitä Suomen Vapaakirkko-seurakuntiin vuosien ajan (erityisesti esim Arkki ja Jyväskylän Vapaaseurakunta) ja kuvaavaa kyllä tämän vuoden kesälläkin Catch the Fire -Raamattukoulun johtajapariskunta oli kustannettu Tulisielukonferenssiin opettajiksi. He puhuivat lisäksi Arkissa j jyväskylän Vapaaseurakunnassa. Vapaakirkon johto hyväksyy kaiken tämän ja on siitä tietoinen. Johtohan kannattaa itsekin torontolaisuutta, vaikka yrittää olla puhumatta siitä sen oikealla nimellä.

        Vaikka yksittäisiä hengellisesti raittiita Vapaaseurakuntia vielä on ja onneksi sinä ilmeisesti kuulut sellaiseen, kokonaisuutena Vapaakirkko on 90-luvulta lähtien luisunut syvälle uuskarismaattiseen/torontolaishenkiseen eksytykseen. Tälläiseen surulliseen havaintoon olen päätynyt tarkkailtuani menoa ja keskusteltuani lukuisten Vapaaseurakunnan vanhimpien, pastorien ja jäsenten kanssa. Saman ovat havainneet monet muutkin kristityt. Osa Vapaaseurakuntien jäsenistä on tämän nykyisen menon takia eronnyt kyseisestä kirkkokunnasta ja pyrkinyt siirtymään hengellisesti terveempiin seurakuntiin.

        Olen iloinen, että sinä (kuten varmasti moni muukin vapaakirkkolainen) vaikutat olevan terveellä pohjalla ajattelussasi, mutta olen surullinen monien Vapaakirkon seurakuntien hengellisestä tilasta ja siitä, että Vapaakirkon johtoporras on itse kovin eksyksissä eikä kykene suojelemaan laumaansa.

        Vapaakirkon johdon ja jokaisen torontolaisuuteen eksyneen tulisi tehdä siitä parannus ja selkeä pesäero. Sitten tulisi suunnata Raamattuun aidosti nojaavaan hengelliseen elämään. Kuinka käy, kun sokeat taluttavat sokeita? Raamattu antaa vastauksen. Vielä on Vapaakirkon johtohahmoilla aikaa muutokseen ja parannukseen. Rukoilen Jumalan johtavan Vapaakirkkoa ja sen jäseniä laajasti pois torontolaisuuden ansasta.


      • KannastasiKiinnostunut
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Hei! Mukava kuulla, että sinä et ole mihinkään outoihin toimintoihin hurahtanut. tiedän, että Vapaakirkon sisällä seurakunnat ovat varsin itsenäisiä. Niinpä Vapaakirkkoon kuluu varmasti monia terveen hengellisen vanhimmiston omaaviakin seurakuntia, joissa ei kannateta mitään outoja toimintoja ja opetuksia. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Vapaakirkko johtoportaineen oli jo 90-luvulla yksi kaikkein innokkaimpia ns Toronton herätyksen vastaanottajia Suomessa. Jokainen Vapis-seurakunta ei siihen eksytykseen mukaan lähtenyt, mutta Vapaakirkon johtoporras ja moni seurakunta lähti. Tätä surullista asiaa ei moni viime vuosien aikana Vapaakirkkoon liittynyt uskovainen tiedä.

        Mikä on ns Toronton herätys/Toronton siunaus ja siitä lähtevä suuntaus ns torontolaisuus? Seuraavista linkeistä lisää tietoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Toronton_siunaus

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontopetos.htm

        https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/toronton-nauruheratys/

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontoneksytys.pdf

        Torontolaisuuden ja muun ns uuskarismaattisen eksytyksen taustasta Suomessa:

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=29

        Jo 90-luvulla Jyväskylän Vapaaseurakunta oli ensimmäisten tahojen joukossa, joissa otettiin torontolaisuus avosylin vastaan ja torontolaisuutta edustavia puhujia kutsuttiin puhujiksi seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Näissä touhuissa mukana oli myös Hannu Vuorinen , joka ei ole koskaa tehnyt parannusta eikä pesäeroa torontolaisuuteen. Moni muukin Vapaaseurakunta kuten Järvenpään Arkki kutsui torontolaisuutta levittäviä puhujia ja tälläiset Vapaakirkon seurakunnat puhuvat edelleenkin Toronton herätyksestä "hyvänä ja virvoittavana asiana". Olen itse keskustellut torontolaisuutta kannattavien Vapaaseurakuntien johtohahmojen ja vanhinten kanssa ja he seisovat edelleenkin vankasti Toronton herätyksen takana. Kaikissa seurakunnissa ei ole Vapaakirkossakaan näin mutta laajalti on ja mikä huolestuttavinta Vapaakirkon johto kannattaa ja edesauttaa torontolaisuuden leviämistä (matalaa profiilia käyttäen ja salakavalasti)

        Todisteena tästä on esim Vapaakirkon Tulisielukonsepti (Tulisielu-konferenssi ja Tulisielukoulu)

        Tänä kesänä Vapaakirkko kutsui Tulisielukonferenssiin puhujiksi yhden torontolaisuuden pääedistäjäpariskunnan maailmassa eli Cathy ja Gordon Harriksen.

        http://catchthefire.com/media/profiles/gordon-cathy-harris

        Aiheesta lisää täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14134857/varsinaiset-eksyttajat-tulisielukonferenssiin

        Vapaakirkon johtohahmojen into torontolaisuuteen ja sen outoihin elämyshakuisiin tapahtumiin ei ole kadonnut minnekään. Nykyään sitä vain tuodaan esiin salakavalammin yrittäen välttää sanaa torontolaisuus, joka saa monet kavahtamaan ja syystäkin.

        Kun jaksaa tutkia asioita tarkemmin, jäljet johtavat kuitenkin Toronton herätykseen ja sen sairaisiin ilmiöihin.

        Vapaakirkko tekee voimakasta yhteistyötä Toronton herätyksestä voimansa ammentavan Catch the Fire organisaation ja Raamattukoulun kanssa. Lukuisia Vapaakirkkolaisia on käynyt tuon torontolaisen raamattukoulun. Sieltä Catch the Fire-raamattukoulusta on tullut myös puhujia ja vierailevia työntekijöitä Suomen Vapaakirkko-seurakuntiin vuosien ajan (erityisesti esim Arkki ja Jyväskylän Vapaaseurakunta) ja kuvaavaa kyllä tämän vuoden kesälläkin Catch the Fire -Raamattukoulun johtajapariskunta oli kustannettu Tulisielukonferenssiin opettajiksi. He puhuivat lisäksi Arkissa j jyväskylän Vapaaseurakunnassa. Vapaakirkon johto hyväksyy kaiken tämän ja on siitä tietoinen. Johtohan kannattaa itsekin torontolaisuutta, vaikka yrittää olla puhumatta siitä sen oikealla nimellä.

        Vaikka yksittäisiä hengellisesti raittiita Vapaaseurakuntia vielä on ja onneksi sinä ilmeisesti kuulut sellaiseen, kokonaisuutena Vapaakirkko on 90-luvulta lähtien luisunut syvälle uuskarismaattiseen/torontolaishenkiseen eksytykseen. Tälläiseen surulliseen havaintoon olen päätynyt tarkkailtuani menoa ja keskusteltuani lukuisten Vapaaseurakunnan vanhimpien, pastorien ja jäsenten kanssa. Saman ovat havainneet monet muutkin kristityt. Osa Vapaaseurakuntien jäsenistä on tämän nykyisen menon takia eronnyt kyseisestä kirkkokunnasta ja pyrkinyt siirtymään hengellisesti terveempiin seurakuntiin.

        Olen iloinen, että sinä (kuten varmasti moni muukin vapaakirkkolainen) vaikutat olevan terveellä pohjalla ajattelussasi, mutta olen surullinen monien Vapaakirkon seurakuntien hengellisestä tilasta ja siitä, että Vapaakirkon johtoporras on itse kovin eksyksissä eikä kykene suojelemaan laumaansa.

        Vapaakirkon johdon ja jokaisen torontolaisuuteen eksyneen tulisi tehdä siitä parannus ja selkeä pesäero. Sitten tulisi suunnata Raamattuun aidosti nojaavaan hengelliseen elämään. Kuinka käy, kun sokeat taluttavat sokeita? Raamattu antaa vastauksen. Vielä on Vapaakirkon johtohahmoilla aikaa muutokseen ja parannukseen. Rukoilen Jumalan johtavan Vapaakirkkoa ja sen jäseniä laajasti pois torontolaisuuden ansasta.

        PS.

        Kirjoitit:

        "Tuntui esimerkiksi täysin käsittämättömältä, miten kukaan uskova kehui "seinien läpi kävelevää ja hampaita kultaavaa" Herzogia. Samoin kertomukset kuolleiden saarnaajien haudoilla makailusta voitelun saamiseksi kuulostavat kammottavilta. Ja kyllähän myös jonkun uskovan oikein kovasti rukoustilanteessa äännellessä herää joskus mieleen ajatus, että "eikös Pyhän Hengen pitäisi Jeesuksen parannusihmeidenkin perusteella rauhoittaa ihmisen eikä saavan häntä huutamaan holtittomasti" "

        Olen tässä asiassa kanssasi täysin samaa mieltä.

        Siunausta!


      • KannastasiKiinnostunut
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        PS.

        Kirjoitit:

        "Tuntui esimerkiksi täysin käsittämättömältä, miten kukaan uskova kehui "seinien läpi kävelevää ja hampaita kultaavaa" Herzogia. Samoin kertomukset kuolleiden saarnaajien haudoilla makailusta voitelun saamiseksi kuulostavat kammottavilta. Ja kyllähän myös jonkun uskovan oikein kovasti rukoustilanteessa äännellessä herää joskus mieleen ajatus, että "eikös Pyhän Hengen pitäisi Jeesuksen parannusihmeidenkin perusteella rauhoittaa ihmisen eikä saavan häntä huutamaan holtittomasti" "

        Olen tässä asiassa kanssasi täysin samaa mieltä.

        Siunausta!

        Kritiikkiä uuskarismaattisesta menosta:

        "Uuskarismaattisia yhteisöjä on arvosteltu kritiikittömästä suhtautumisesta erillisiin ilmiöihin ja on puhuttu äärikarismaattisuudesta. Kritiikittömään karismaattisuuteen on katsottu liittyvän merkittäviä ongelmia, joita ovat uskon vahvuuden ja parantumisen välisen yhteyden korostaminen, sairauksien demonisointi ja yksittäisten saarnaajien tai johtajien auktoriteetin korostaminen.[5]

        Konservatiivisen kristillisyyden suunnalta tyypillisiä kritiikin aiheita on mm. uuskarismaattisen liikkeen vähäinen painotus oikeaoppisuuteen. Toisin kuin esimerkiksi helluntaiherätyksessä, karismaattisessa ja uuskarismaattisessa liikkeessä ei ole tehty opillisia linjauksia suhtautumisessa harhaoppeihin ja sielullisuuteen.[15]

        Osa kritiikistä nojaa siihen, että karismaattisissa tapahtumissa esiintyy ilmiöitä, joille Raamattu ei anna täsmällistä esikuvaa. Esimerkiksi kaatumisia rukouspalvelussa on kritisoitu siitä, että ihmiset yleensä kaatuvat kopparin ohjaamina selälleen, vaikka Raamatussa mainitaan suoraan vain kasvoilleen kaatuminen.

        David Wilkerson on kritisoinut joitakin uuskarismaattisessa liikehdinnässä (Toronton siunaus) paikoin esiintyneitä ilmiöitä, kuten vapinaa, lattialle kaatumista, hysteeristä naurua, hoipertelua ja outoa ääntelyä.[16][17][18]"

        lähde:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunnustuskuntiin_sitoutumaton_uuskarismaattisuus

        Valitettavasti Vapaakirkko on siirtynyt perinteisestä klassisesta karismaattisesta kristinuskosta pitkälti kohti elämyshakuista eksynyttä uus/äärikarismaattisuutta. Joissakin Vpaaseurakunnissa jopa ns soukataan ja moni tuntemani vapaakirkkolainen ihailee Herzogiakin.

        Vapaakirkossa tarvittaisiin suurta suunnan muutosta ja todellista paimenuutta! Ehkäpä se vielä löytyy. Rukoilen sitä.


      • Surullinen1000

        Kiitos KannastasiKiinnostunut asiallisesta ja asiaan perehtyneestä kirjoituksesta. Toivottavasti ylläpito ei poista sitä. Olen huomannut niin käyneen, kun Vapaakirkon johtohahmoja on mainittu. Itse olen pitkän linjan vapaakirkollinen ja kärsin nykytilanteesta suuresti. Nimenomaan Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. Ennen aidosti Kristus-keskeinen kirkko keskittyy johtajiin ja menestymiseen. Uusi Teopolis kokoaa nyt näköjään uuskarismaatiset tahot yhteen. Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä? Suren sitä, että vapaakirkollisille ei kerrota tätä, vaan puhutaan kauniisti yhteiskrillisestä koulutuksesta. Tutuille sanoille annetaan uusia merkityksiä tässäkin. Jos heidän mielestään hanke on Jumalasta, eikö se pitäisi julistaa katoilta: otimme avosylin vastaan torontolsisuuden 20 vuotta sitten ja nyt olemme onnistuneet muuttaneet Vapaakirkon. Vuosijuhlan paikka.


      • KannastasiKiinnostunut
        Surullinen1000 kirjoitti:

        Kiitos KannastasiKiinnostunut asiallisesta ja asiaan perehtyneestä kirjoituksesta. Toivottavasti ylläpito ei poista sitä. Olen huomannut niin käyneen, kun Vapaakirkon johtohahmoja on mainittu. Itse olen pitkän linjan vapaakirkollinen ja kärsin nykytilanteesta suuresti. Nimenomaan Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. Ennen aidosti Kristus-keskeinen kirkko keskittyy johtajiin ja menestymiseen. Uusi Teopolis kokoaa nyt näköjään uuskarismaatiset tahot yhteen. Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä? Suren sitä, että vapaakirkollisille ei kerrota tätä, vaan puhutaan kauniisti yhteiskrillisestä koulutuksesta. Tutuille sanoille annetaan uusia merkityksiä tässäkin. Jos heidän mielestään hanke on Jumalasta, eikö se pitäisi julistaa katoilta: otimme avosylin vastaan torontolsisuuden 20 vuotta sitten ja nyt olemme onnistuneet muuttaneet Vapaakirkon. Vuosijuhlan paikka.

        Todella viisaasti ja tarkkanäköisesti havannoit Vapaakirkon tilaa Surullinen1000! Tilanne vaikuttaa juuri tuollaiselta kuin kuvailit. Todellakin surullista.

        Vapaakirkon johto ajaa ja kannattaa edelleen torontolaisuutta, mutta tekee sen nykyään ovelasti peittelevään tyyliin karttaen torontolaisuus-termiä.

        Tosiaankin kuten nostit esiin: Jos torontolaisuus on muka niin hyvä ja siunauksellinen asia, miksi Vapaakirkon johto ei tuo sitä rehellisesti ja avoimesti oikealla nimellä esiin kertoen, että se teki oikeat ratkaisut jo 90-luvulla, kun lähti torontolaisuuteen mukaan? Miksi Cathy ja Gordon Harriksen johtaman Raamattukoulun taustaa ei tuotu Tulisielukonferenssin mainonnassa avoimesti esiin? Hehän johtavat Raamattukoulua, joka kuuluu Catch the Fire-organisaatioon, joka julistaa avoimesti innoituksekseen Toronton herätyksen.

        http://catchthefire.com/about

        Vapaakirkon Tulisielukonferenssissa oli siis maailman johtavan torontolaisuuden edistäjän Catch the Fire -organisaation edustus! Mitä tämä on muuta kuin torontolaisuuden eteen päin viemistä Suomessa.!

        Puheet yhteiskristillisyydestä ovat siinä mielessä hämääviä, että klassisen kristinuskon kannattajia ei juurikaan opettajakunnassa näy. Tulisielukonsepti kokoaa yhteen nimenomaan uuskarismaattisen/äärikarismaattisen suunnan kannattajakuntaa. He ovat opettajia ja johtavat hommaa.

        Voi vain miettiä miten tasokasta opetusta esim Mika "Herzogin maahantuoja" Jantuselta ja Patric Tiaiselta saa, samoin kuin uuskarismaattisiin eksytyksiin hurahtaneen Seinäjoen helluntaiseurakunnan pastoreilta.Vapaakirkon omat opettajat liputtavat laajalti myös torontolaisuuden/uuskarismaattisuuden puolesta. En tosiaankaan puhuisi yhteiskristillisyydestä vaan siitä miten Vapaakirkon Tulisielukonsepti ja Teopolis kerää nykyään yhteen maamme torontolaishenkisiä uuskarismaatikkoja...Vapaakirkosta ja uuskarismaattisista seurakunnista.

        Nouse Suomi-tapahtuma Espoossa, jossa torontolaiseen tyyliin toimiva Heidi Bakerkin puhui, oli yksi uuskarismaattisia piirejä koonnut tapahtuma. Ja siellähän lavalla patsaili (tai humalaisen oloisena torontolaiseen tyyliin hoippui ainakin Patric Tiainen) paljon uuskarismaattista porukkaa. Myös vapaakirkkolaisia tilaisuudessa oli paljon. Uuskarismaatikot ajavat nyt voimalla maahamme eksytystä ja valitettavasti Vapaakirkko on jälleen tässä voimakkaasti mukana. Tulisielukonsepti on yksi väline eksytyksen levittämiseen.

        Toivottavasti Vapaakirkon sisällä vaikuttavat tervehenkiset kristityt nousevat vastarintaan tätä eksytyksen levittämistä vastaan ja vaativat vastauksia ja linjanvetoja Vapaakirkon johdolta.

        Olin todella iloinen luettuani kirjoituksesi! Olen niin iloinen, että Vapaakirkon sisältäkin löytyy vielä valppaita ja terveen kriittisiä uskovia, jotka eivät kaikkea purematta niele! Siunausta! Toivotaan ja rukoillaan muutosta!


      • Surullinen1000 kirjoitti:

        Kiitos KannastasiKiinnostunut asiallisesta ja asiaan perehtyneestä kirjoituksesta. Toivottavasti ylläpito ei poista sitä. Olen huomannut niin käyneen, kun Vapaakirkon johtohahmoja on mainittu. Itse olen pitkän linjan vapaakirkollinen ja kärsin nykytilanteesta suuresti. Nimenomaan Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. Ennen aidosti Kristus-keskeinen kirkko keskittyy johtajiin ja menestymiseen. Uusi Teopolis kokoaa nyt näköjään uuskarismaatiset tahot yhteen. Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä? Suren sitä, että vapaakirkollisille ei kerrota tätä, vaan puhutaan kauniisti yhteiskrillisestä koulutuksesta. Tutuille sanoille annetaan uusia merkityksiä tässäkin. Jos heidän mielestään hanke on Jumalasta, eikö se pitäisi julistaa katoilta: otimme avosylin vastaan torontolsisuuden 20 vuotta sitten ja nyt olemme onnistuneet muuttaneet Vapaakirkon. Vuosijuhlan paikka.

        "Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. "

        "Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä?"

        On surullista, jos olet saanut tällaisen käsityksen. Mutta miten paljon olet konkrettisesti ollut tekemisissä vapaakirkon johtohenkilöiden tai teologisesta opistosta valmistuneiden kanssa? On aika vaarallista perustaa arvionsa "tarinoihin, jotka lienevät totta tai ei".

        Seurakuntamme nuorisotyöntekijä on valmistunut teologisesta opistosta muutamia vuosia sitten. En voi kuvitella terveempää opetusta kuin hänen antamansa, en myöskään nöyrempää luonnetta. Toinenkin seurakuntalaisemme valmistui opistosta pari vuotta sitten. Samat sanat pätevät häneenkin.

        Olin puolitoista vuotta sitten seurakunnan nuorisotyössä mukana olevien HopeNet-tapahtumassa Kiponniemessä. En muista viikonlopun aikana kuulleeni ainuttakaan erikoiselta tuntunutta puheenvuoroa tai erikoiselta tuntunutta toimintoa.

        Vapaakirkon nuorisotyö on omien kokemuksieni perusteella erittäin terveellä pohjalla, kulmakivenä yksin Jeesus Kristus.


      • Tipale kirjoitti:

        "Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. "

        "Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä?"

        On surullista, jos olet saanut tällaisen käsityksen. Mutta miten paljon olet konkrettisesti ollut tekemisissä vapaakirkon johtohenkilöiden tai teologisesta opistosta valmistuneiden kanssa? On aika vaarallista perustaa arvionsa "tarinoihin, jotka lienevät totta tai ei".

        Seurakuntamme nuorisotyöntekijä on valmistunut teologisesta opistosta muutamia vuosia sitten. En voi kuvitella terveempää opetusta kuin hänen antamansa, en myöskään nöyrempää luonnetta. Toinenkin seurakuntalaisemme valmistui opistosta pari vuotta sitten. Samat sanat pätevät häneenkin.

        Olin puolitoista vuotta sitten seurakunnan nuorisotyössä mukana olevien HopeNet-tapahtumassa Kiponniemessä. En muista viikonlopun aikana kuulleeni ainuttakaan erikoiselta tuntunutta puheenvuoroa tai erikoiselta tuntunutta toimintoa.

        Vapaakirkon nuorisotyö on omien kokemuksieni perusteella erittäin terveellä pohjalla, kulmakivenä yksin Jeesus Kristus.

        Niin ja Hannu Vuorinenkin oli puhumassa siellä HopeNetissä. Antoi silläkin kerralla erittäin fiksun ja hillityn vaikutelman kuten seurakunnassamme vieraillessaankin. Suorastaan hullunkurisilta tuntuvat nämä puheet "johtajakeskeisyydestä" jo sillä perusteella, miten nöyrä ja itseään korostamaton Vuorinen on.


      • KannastasiKiiinnostunut
        Tipale kirjoitti:

        Niin ja Hannu Vuorinenkin oli puhumassa siellä HopeNetissä. Antoi silläkin kerralla erittäin fiksun ja hillityn vaikutelman kuten seurakunnassamme vieraillessaankin. Suorastaan hullunkurisilta tuntuvat nämä puheet "johtajakeskeisyydestä" jo sillä perusteella, miten nöyrä ja itseään korostamaton Vuorinen on.

        Osoitit sanasi toiselle kommentoijalle Tipale, mutta ajattelin minäkin lausua jokusen ajatuksen.

        Minä olen ollut tekemisissä Vapaakirkon pastorien, tiettyjen vanhinten kanssa ja tiettyjen Vapaakirkon johtohenkilöiden kanssa. Nämä monet vapaakirkon johtajahahmot vastasivat suoraan kysymykseeni torontolaisuudesta. He sanoivat kannattavansa torontolaisuutta ja arvostavansa Toronton herätystä. Näin olen ihan omakohtaisesti saanut havaita, että torontolaisuus on Vapaakirkon sisällä hyväksyttyä. Yksi pastoreista nimenomaan kertoi, että hänen tuttunsa Hannu Vuorinenkin pitää torontolaisuutta arvossa ja oli aikoinaan torontolaisissa tilaisuuksissa. Itse en ole juuri Vuorisen kanssa kuitenkaan asiasta keskustellut.

        Vuorinen ja muu Vapaakirkon johto ovat hyväksyneet Vapaakirkon järjestämän Tulisielukonferenssin opettajaksi Toronton herätyksestä innoituksensa saavan ja torontolaisuutta edistävän Catch the Fire-raamattukoulun johtajapariskunnan. Vapaakirkon johto on tästä torontolaisuuden hyväksymisestä vastuussa.

        Kaikki ei ole aina sitä miltä päällisin puolin näyttää. Esim eräs usein hyvin Kristus-keskeisiäkin puheita pitävä lämminhenkinen mukava Vapaaseurakunnan pastori paljasti kuitenkin harhautuneisuuttaan monissa tapauksissa. Aluksi pidin häntä uskon asioissa tasapainoisena kristittynä, mutta vähitellen todellisuus alkoi tulla esiin. Hän mm kannusti menemään Herzogin tilaisuutta kuuntelemaan. Lisäksi hän useissa tilanteissa on kiitellyt Toronton herätystä ja kristisoinut niitä, jotka "sortuvat tuomitsemaan" torontolaisen nauruherätyksen. Moni vapaakirkkolainen haukkuu torontolaisuuden tuomitsevia ihmisiä uskonnollisiksi ja puhdasoppisuuteen väärällä tavoin pyrkiviksi.Olen itse kuullut.

        Ne, jotka ovat eksyneitä vakavastikin saattavat 80 prosenttisesti puhua ihan fiksujakin, mutta sitten se loppuosa voi ollakin jo vaarallista hapatusta: soukkaamisen, haudoilta voitelun saamisen, torontolaisuuden, David Herzogin opetusten jne ihannointia. Jos silloin tällöin jonkun puhetta kuuntelee, todellinen tilanne ei aina tule esiin.

        Oma läheiseni kuuli itse, kun eräs Vapaakirkon pastori puhui torontolaistyyppisistä suunnitelmista tuleviin tapahtumiin, mutta mainitsi sitten ettei sitten kannata mainita sanaa torontolaisuus. Osa torontolaisuuden kannattajista on niin ovelia, että he yrittävät tarjoilla vanhaa tavaraa uudessa paketissa.Osa nimittäin tajuaa varoa, jos puhutaan torontolaisuudesta.

        Mistäkö puheet johtajakeskeisyydestä tulevat? Ainakin itselläni tulee johtajuuden korostaminen mieleen Tulisielukonseptista. Sen tarkoitustahan on erityisesti nostaa esiin uusia hengellisiä johtajia. Johtajuus on hirveästi Vapaakirkon nuoressa polvessa esillä. Vapaakirkko on pieni yhteisö ja tuntuu hassulta, kun siellä yritetään leipoa niin hirveästi johtajia, kun johdettaviakaan ei ole kauheasti.

        Yleensäkin uuskarismaattisissa piireissä vaahdotaan hirveästi johtajuudesta. Tragikoomista kyllä uuskarismaattisten piirien johtohahmot johtavat laumaansa nimenomaan pääasiassa harhaan ja eksytykseen kuten torontolaisuuteen, uusapostoliseen ajatteluun, menetysteologisiin painotuksiin, kritiikittömään suhtautumiseen siihen mikä milloinkin on muka Pyhän hengen työtä jne

        Vapaakirkon pastorikoulutuksestakin valmistuu paljon työttömiksi.

        Vuorinen sinänsä ei ole tämän ketjun tai yleensäkään Vapaakirkon ongelmien pääpointti. Ongelmakenttä on laaja ja se ei mitenkään erityisesti kulminoidu juuri Vuoriseen. Vapaakirkon suurin ongelma on se, ettei se tee juuri mitään linjanvetoja siihen mikä on raamatullista ja mikä harhaoppista aikamme hengellisistä ilmiöistä. Ja jonkun verran linjanvetoa on ollut havaittavissa, mutta se on mennyt pieleen ainakin siinä suhteessa, että jo 90-luvulta lähtien torontolaisuuteen otettiin sekä vapaakirkon johdossa että monissa seurakunnissa myönteinen linja ja torontolaisia puhujia otettiin villitsemään seurakuntiin. Sen linjan ei ole koskaan myönnetty menneen pieleen eikä sitä ole julkisesti kaduttu eikä tehty parannusta.
        Nykyään Vapaakirkko luisuu entistäkin laajemmin uuskarismaattisuuteen kuten aiemmin on tuotu esiin. Terveitäkin seurakuntia on, mutta pääsuuntaus menee pieleen. Tulisielukonferenssi/-koulu/-konsepti on Vapaakirkon suuri uusi satsaus ja se kertoo karua kieltään Vapaakirkon nykytilanteesta: Opettajina uuskarismaatikkoja ja torontolaisuuden eteenpäin viejiä. Ei hyvältä vaikuta. Vapaakirkon johto on hyväksynyt opettajiksi Catch the Fire:n opettajia, Patric Tiaisen, Mika "Herzogin maahantuoja" Jantusen jne. Tulisielukoulun johtaja on Henna Saarinen, joka tekee avoimesti yhteistyötä catch the Fire-raamattuloulun kanssa, on itsekin käynyt sen raamattukoulun jo aikoinaan ja kannattaa vahvasti torontolaisuutta.

        Pitää katsoa kokonaistilannetta ja se ei vaikuta hyvältä, ikävä kyllä. Torontolaisuus on Vapaakirkossa laajasti hyväksyttyä ja kirkon ylin johto on sen takana myös.


      • Surullinen1000

        Jälleen kirjoitit asiaa KannastasiKiinnostunut! Olen samaa mieltä myös siinä, että kirkkokunnanjohtaja ei ole pääpointti. Hän on ns mukava ihminen, jolta puuttuu johtajuutta. Pääasiassa muut henkilöt ajavat uuskarismaattisia, angloamerikkalaisia kummallisuuksia Vapaakirkkoon ja heille sopii johtaja, joka sallii tuon kaiken. Tämä on harvoja kanavia, missä voi ilmaista mielipiteensä. Vai oletko yrittänyt Viikkolehteen? Ei taida onnistua. Toivon tälle palstalle sinun kaltaisia, asiallisia ja hyviä kirjoittajia lisää. Siunausta Sinulle!


      • Surullinen1000
        Tipale kirjoitti:

        "Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. "

        "Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä?"

        On surullista, jos olet saanut tällaisen käsityksen. Mutta miten paljon olet konkrettisesti ollut tekemisissä vapaakirkon johtohenkilöiden tai teologisesta opistosta valmistuneiden kanssa? On aika vaarallista perustaa arvionsa "tarinoihin, jotka lienevät totta tai ei".

        Seurakuntamme nuorisotyöntekijä on valmistunut teologisesta opistosta muutamia vuosia sitten. En voi kuvitella terveempää opetusta kuin hänen antamansa, en myöskään nöyrempää luonnetta. Toinenkin seurakuntalaisemme valmistui opistosta pari vuotta sitten. Samat sanat pätevät häneenkin.

        Olin puolitoista vuotta sitten seurakunnan nuorisotyössä mukana olevien HopeNet-tapahtumassa Kiponniemessä. En muista viikonlopun aikana kuulleeni ainuttakaan erikoiselta tuntunutta puheenvuoroa tai erikoiselta tuntunutta toimintoa.

        Vapaakirkon nuorisotyö on omien kokemuksieni perusteella erittäin terveellä pohjalla, kulmakivenä yksin Jeesus Kristus.

        On hyvä, että sinulla on noin hyviä kokemuksia omasta seurakunnastasi. En halua yhtään vähätellä sitä. Kerrot, että olet ollut vasta muutaman vuoden mukana. Pohjanmaa on luultavasti vielä vahvaa Vapaakirkollista aluetta. Torontolaisuus vaikuttaa enemmän vapaakirkon johdossa, tietyissä seurakunnissa, tosin leviää, ja brändätyissä toiminnoissa, Alfa, New Wine, Healin Rooms, Tulisielu. Näiden johtohenkilöt ovat olleet mukana tuomassa torontolaisuutta Vapaakirkkoon jo 20 vuotta sitten. En vähättele sinun hyviä kokemuksiasi. Monet työntekijät ovat nöyriä ja tekevät hyvää työtä. Mutta myös minun erittäin huonot kokemukseni ovat totta ja se vähän loukkaakin, jos niitä vähätellään. En ole kuulopuheiden varassa. Olen ollut paikalla näkemässä ja kuulemassa ja sen vuoksi olen erittän huolissani mihin suuntaan Vapaakirkkoa johdetaan.


      • Surullinen1000 kirjoitti:

        On hyvä, että sinulla on noin hyviä kokemuksia omasta seurakunnastasi. En halua yhtään vähätellä sitä. Kerrot, että olet ollut vasta muutaman vuoden mukana. Pohjanmaa on luultavasti vielä vahvaa Vapaakirkollista aluetta. Torontolaisuus vaikuttaa enemmän vapaakirkon johdossa, tietyissä seurakunnissa, tosin leviää, ja brändätyissä toiminnoissa, Alfa, New Wine, Healin Rooms, Tulisielu. Näiden johtohenkilöt ovat olleet mukana tuomassa torontolaisuutta Vapaakirkkoon jo 20 vuotta sitten. En vähättele sinun hyviä kokemuksiasi. Monet työntekijät ovat nöyriä ja tekevät hyvää työtä. Mutta myös minun erittäin huonot kokemukseni ovat totta ja se vähän loukkaakin, jos niitä vähätellään. En ole kuulopuheiden varassa. Olen ollut paikalla näkemässä ja kuulemassa ja sen vuoksi olen erittän huolissani mihin suuntaan Vapaakirkkoa johdetaan.

        Olen pahoillani, en halua vähätellä kokemuksiasi, ne ovat varmasti aitoja. Hieman kyllä kummastelen, jos Alfa-kursseja ja yhteiskristillisiä Healing roomsejakin jo karsastetaan.


      • KannastasiKiinnostunut
        Surullinen1000 kirjoitti:

        Jälleen kirjoitit asiaa KannastasiKiinnostunut! Olen samaa mieltä myös siinä, että kirkkokunnanjohtaja ei ole pääpointti. Hän on ns mukava ihminen, jolta puuttuu johtajuutta. Pääasiassa muut henkilöt ajavat uuskarismaattisia, angloamerikkalaisia kummallisuuksia Vapaakirkkoon ja heille sopii johtaja, joka sallii tuon kaiken. Tämä on harvoja kanavia, missä voi ilmaista mielipiteensä. Vai oletko yrittänyt Viikkolehteen? Ei taida onnistua. Toivon tälle palstalle sinun kaltaisia, asiallisia ja hyviä kirjoittajia lisää. Siunausta Sinulle!

        Kiitos ystävällisistä sanoistasi! Ne rohkaisevat kovasti.

        Olen vain yrittänyt puhua eri tahoilla Vapaakirkon sisällä ja saada muutosta aikaan. En ole ainakaan vielä lähtenyt Viikkolehteen tai muualle lehdistöön kirjoittelemaan. Toivon, että joku kokisi sen tai muun julkisemman toiminnan hyväksi toimintatavaksi ja lähtisi nostamaan kissaa pöydälle isosti Vapaakirkon ja sen jäsenten parhaaksi

        Minäkin toivon lisää sinun kirjoitustesi kaltaista: asiallista ja tarkkanäköistä hengellistä pohdintaa Vapaakirkon tilasta.

        Tässäkin olen samaa mieltä:

        "Torontolaisuus vaikuttaa enemmän vapaakirkon johdossa, tietyissä seurakunnissa, tosin leviää, ja brändätyissä toiminnoissa..."

        Toisaalta uskon siihenkin näkökulmaan, että on vielä tervehenkisiäkin Vapaakirkon seurakuntia(kuten sinäkin käsittääkseni). Ilmeisesti Tipaleella ole ilo kuulua sellaiseen. Kuitenkin myös Vapaakirkon kokonaistilanne on tärkeä asia ja siitä pitäisi olla paljon keskustelua esillä. Niin toivon.


      • KannastasiKiinnostunut
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Kiitos ystävällisistä sanoistasi! Ne rohkaisevat kovasti.

        Olen vain yrittänyt puhua eri tahoilla Vapaakirkon sisällä ja saada muutosta aikaan. En ole ainakaan vielä lähtenyt Viikkolehteen tai muualle lehdistöön kirjoittelemaan. Toivon, että joku kokisi sen tai muun julkisemman toiminnan hyväksi toimintatavaksi ja lähtisi nostamaan kissaa pöydälle isosti Vapaakirkon ja sen jäsenten parhaaksi

        Minäkin toivon lisää sinun kirjoitustesi kaltaista: asiallista ja tarkkanäköistä hengellistä pohdintaa Vapaakirkon tilasta.

        Tässäkin olen samaa mieltä:

        "Torontolaisuus vaikuttaa enemmän vapaakirkon johdossa, tietyissä seurakunnissa, tosin leviää, ja brändätyissä toiminnoissa..."

        Toisaalta uskon siihenkin näkökulmaan, että on vielä tervehenkisiäkin Vapaakirkon seurakuntia(kuten sinäkin käsittääkseni). Ilmeisesti Tipaleella ole ilo kuulua sellaiseen. Kuitenkin myös Vapaakirkon kokonaistilanne on tärkeä asia ja siitä pitäisi olla paljon keskustelua esillä. Niin toivon.

        Ps: Ja voi olla tosiaan, että Viikkolehti ei edes julkaisisi kovin kriittisiä kirjoituksia, joissa nostettaisiin esiin Vapaakirkon torontolaisuus-ongelma.


      • kadonnut.koti
        Surullinen1000 kirjoitti:

        On hyvä, että sinulla on noin hyviä kokemuksia omasta seurakunnastasi. En halua yhtään vähätellä sitä. Kerrot, että olet ollut vasta muutaman vuoden mukana. Pohjanmaa on luultavasti vielä vahvaa Vapaakirkollista aluetta. Torontolaisuus vaikuttaa enemmän vapaakirkon johdossa, tietyissä seurakunnissa, tosin leviää, ja brändätyissä toiminnoissa, Alfa, New Wine, Healin Rooms, Tulisielu. Näiden johtohenkilöt ovat olleet mukana tuomassa torontolaisuutta Vapaakirkkoon jo 20 vuotta sitten. En vähättele sinun hyviä kokemuksiasi. Monet työntekijät ovat nöyriä ja tekevät hyvää työtä. Mutta myös minun erittäin huonot kokemukseni ovat totta ja se vähän loukkaakin, jos niitä vähätellään. En ole kuulopuheiden varassa. Olen ollut paikalla näkemässä ja kuulemassa ja sen vuoksi olen erittän huolissani mihin suuntaan Vapaakirkkoa johdetaan.

        Luin tämän viestiketjun ja olen iloinen , että tekin olette huolestuneet Vapaakirkon (ja jkm. vapaidensuuntien suunnasta).
        Itse en ollut uskoa silmiäni tai korviani, kun olin Vk ehtoolliskokouksessa jossa srk.työntekijä sanoi juuri näillä sanoilla:
        Koska lapset(iältään lapset ei hengelliset lapset ) miettivät mitä ne aikuiset tekevät, niin annetaan EHTOOLLISTA myös heille. Olin jo aiemmin tullut siihen tulokseen, että jokin mättää tässä srk:a.
        Siellä on käyty jo vuosia Newfine tapahtumissa, oliko ne Himoksella vuosia sitten..? Eräs srk jäsen, joka oli näissä Newfine tapahtumissa AINA hyppii ja pomppii kesken puheen tai lysähtää lattialle. Ennen pidin häntä "terveenä" uskovana mutta enää en pidä.
        Srk muuttaa nimeään vähänpäästä sekin on outoa, ei se nimen muuttaminen yhtään RAITISTUTA SEURAKUNTAA päinvastoin. Enkä usko, että kukaan jumalatonkaan pysyy mukana siitä mistä srk on edes kyse. Mutta ehkä se on hyväkin, en suosittele tätä srk jumalattomille tai kenellekkään, koska se ei toimi Raamatun mukaan, pitkään ajattelin, että olen itse liian kriittinen, enää en ajatele niin.

        Kiitos "KannastasiKiinnostunut ja surullinen1000" Asiallisista kommenteista.


      • wups_
        Tipale kirjoitti:

        Olen pahoillani, en halua vähätellä kokemuksiasi, ne ovat varmasti aitoja. Hieman kyllä kummastelen, jos Alfa-kursseja ja yhteiskristillisiä Healing roomsejakin jo karsastetaan.

        Älä nyt pahastu, mutta ehkä olet niellyt jo syötin koukkuineen painoineen. Varo ettei mene myös koho matkassa. Suosittelen tutkimaan niin Healingroomin kuin Alfankin taustat hieman yksityiskohtaisemmin.


      • Anonyymi

        Saarna on yhtä kuin puhua paatoksella. (saarnaa Sanaa) kuuli eräs veli hengen kehoitusen. Mutta Jeesus sanoi "menkää ja kertokaa kaikille luoduille mitä hyvää Jeesus on teille tehnyt" ei paatoksella vaan iloissaan. Ja menkää, siis kaikkialle, ei istumaan kirkkoon odotellen jotakuta kuulijaa., joka ehkä osuu kirkkoon. On mentävä teille ja aitovierille. Siunausta mama Raili


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Hei! Mukava kuulla, että sinä et ole mihinkään outoihin toimintoihin hurahtanut. tiedän, että Vapaakirkon sisällä seurakunnat ovat varsin itsenäisiä. Niinpä Vapaakirkkoon kuluu varmasti monia terveen hengellisen vanhimmiston omaaviakin seurakuntia, joissa ei kannateta mitään outoja toimintoja ja opetuksia. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Vapaakirkko johtoportaineen oli jo 90-luvulla yksi kaikkein innokkaimpia ns Toronton herätyksen vastaanottajia Suomessa. Jokainen Vapis-seurakunta ei siihen eksytykseen mukaan lähtenyt, mutta Vapaakirkon johtoporras ja moni seurakunta lähti. Tätä surullista asiaa ei moni viime vuosien aikana Vapaakirkkoon liittynyt uskovainen tiedä.

        Mikä on ns Toronton herätys/Toronton siunaus ja siitä lähtevä suuntaus ns torontolaisuus? Seuraavista linkeistä lisää tietoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Toronton_siunaus

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontopetos.htm

        https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/toronton-nauruheratys/

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontoneksytys.pdf

        Torontolaisuuden ja muun ns uuskarismaattisen eksytyksen taustasta Suomessa:

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=29

        Jo 90-luvulla Jyväskylän Vapaaseurakunta oli ensimmäisten tahojen joukossa, joissa otettiin torontolaisuus avosylin vastaan ja torontolaisuutta edustavia puhujia kutsuttiin puhujiksi seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Näissä touhuissa mukana oli myös Hannu Vuorinen , joka ei ole koskaa tehnyt parannusta eikä pesäeroa torontolaisuuteen. Moni muukin Vapaaseurakunta kuten Järvenpään Arkki kutsui torontolaisuutta levittäviä puhujia ja tälläiset Vapaakirkon seurakunnat puhuvat edelleenkin Toronton herätyksestä "hyvänä ja virvoittavana asiana". Olen itse keskustellut torontolaisuutta kannattavien Vapaaseurakuntien johtohahmojen ja vanhinten kanssa ja he seisovat edelleenkin vankasti Toronton herätyksen takana. Kaikissa seurakunnissa ei ole Vapaakirkossakaan näin mutta laajalti on ja mikä huolestuttavinta Vapaakirkon johto kannattaa ja edesauttaa torontolaisuuden leviämistä (matalaa profiilia käyttäen ja salakavalasti)

        Todisteena tästä on esim Vapaakirkon Tulisielukonsepti (Tulisielu-konferenssi ja Tulisielukoulu)

        Tänä kesänä Vapaakirkko kutsui Tulisielukonferenssiin puhujiksi yhden torontolaisuuden pääedistäjäpariskunnan maailmassa eli Cathy ja Gordon Harriksen.

        http://catchthefire.com/media/profiles/gordon-cathy-harris

        Aiheesta lisää täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14134857/varsinaiset-eksyttajat-tulisielukonferenssiin

        Vapaakirkon johtohahmojen into torontolaisuuteen ja sen outoihin elämyshakuisiin tapahtumiin ei ole kadonnut minnekään. Nykyään sitä vain tuodaan esiin salakavalammin yrittäen välttää sanaa torontolaisuus, joka saa monet kavahtamaan ja syystäkin.

        Kun jaksaa tutkia asioita tarkemmin, jäljet johtavat kuitenkin Toronton herätykseen ja sen sairaisiin ilmiöihin.

        Vapaakirkko tekee voimakasta yhteistyötä Toronton herätyksestä voimansa ammentavan Catch the Fire organisaation ja Raamattukoulun kanssa. Lukuisia Vapaakirkkolaisia on käynyt tuon torontolaisen raamattukoulun. Sieltä Catch the Fire-raamattukoulusta on tullut myös puhujia ja vierailevia työntekijöitä Suomen Vapaakirkko-seurakuntiin vuosien ajan (erityisesti esim Arkki ja Jyväskylän Vapaaseurakunta) ja kuvaavaa kyllä tämän vuoden kesälläkin Catch the Fire -Raamattukoulun johtajapariskunta oli kustannettu Tulisielukonferenssiin opettajiksi. He puhuivat lisäksi Arkissa j jyväskylän Vapaaseurakunnassa. Vapaakirkon johto hyväksyy kaiken tämän ja on siitä tietoinen. Johtohan kannattaa itsekin torontolaisuutta, vaikka yrittää olla puhumatta siitä sen oikealla nimellä.

        Vaikka yksittäisiä hengellisesti raittiita Vapaaseurakuntia vielä on ja onneksi sinä ilmeisesti kuulut sellaiseen, kokonaisuutena Vapaakirkko on 90-luvulta lähtien luisunut syvälle uuskarismaattiseen/torontolaishenkiseen eksytykseen. Tälläiseen surulliseen havaintoon olen päätynyt tarkkailtuani menoa ja keskusteltuani lukuisten Vapaaseurakunnan vanhimpien, pastorien ja jäsenten kanssa. Saman ovat havainneet monet muutkin kristityt. Osa Vapaaseurakuntien jäsenistä on tämän nykyisen menon takia eronnyt kyseisestä kirkkokunnasta ja pyrkinyt siirtymään hengellisesti terveempiin seurakuntiin.

        Olen iloinen, että sinä (kuten varmasti moni muukin vapaakirkkolainen) vaikutat olevan terveellä pohjalla ajattelussasi, mutta olen surullinen monien Vapaakirkon seurakuntien hengellisestä tilasta ja siitä, että Vapaakirkon johtoporras on itse kovin eksyksissä eikä kykene suojelemaan laumaansa.

        Vapaakirkon johdon ja jokaisen torontolaisuuteen eksyneen tulisi tehdä siitä parannus ja selkeä pesäero. Sitten tulisi suunnata Raamattuun aidosti nojaavaan hengelliseen elämään. Kuinka käy, kun sokeat taluttavat sokeita? Raamattu antaa vastauksen. Vielä on Vapaakirkon johtohahmoilla aikaa muutokseen ja parannukseen. Rukoilen Jumalan johtavan Vapaakirkkoa ja sen jäseniä laajasti pois torontolaisuuden ansasta.

        Kannastasikiinnostunut:
        Olet ilmeisesti pettynyt, kuin noin kovasti väännät torontolaisuudesta ja koetat tuoda sitä näkyvästi esille. Vapaudu!


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Mitä mieltä sinä Tipale olet torontolaisuudesta? Entä siitä, kun Toronton herätystä ja torontolaisuutta niin laajasti Vapaakirkossa ihannoidaan ja pidetään hyvänä asiana?

        City seurakunnat on Toronto juttua konttaa lattioilla örisee.Kaikki on enempi vähempi muilta varastettua huijattua.Hindulaisuutta.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        En muistaakseni ollut koskaan kuullutkaan mistään "torontolaisuudesta" ennen kuin aloin lukea tätä palstaa noin puolitoista vuotta sitten. Siihen mennessä olin kuulunut vapaaseurakuntaan jo runsaat kolme vuotta. Seurakunnan omilta puhevastuun kantajilta sekä lukemattomilta vierailevilta vapaakirkollisilta puhujilta en muista mitään outoja oppeja kuulleeni, en liioin Viikkolehdestä lukeneeni. En siis henkilökohtaisesti tiedä, missä ihmeessä se "laajalle levinnyt" ihannointi on, Etelä-Pohjanmaalla tuo kuulostaa aivan vieraalta.

        Itse olen perusjäyhä, luterilaisen "kasvatuksen" saanut pohjalaisjuntti, joka ei kovin mielellään edes ääneen rukoile, saati että olisi saanut esim. kielillä puhumisen armolahjaa. Riemuitsen Jumalan antamasta pelastuksesta siis lähinnä sisäisesti sekä kulkemalla lähes jatkuvasti hymy huulillani. Ihmiset ovat kuitenkin luonteeltaan erilaisia ja Jumala antaa eri armolahjoja niille, keille hyväksi näkee.

        Mielestäni olen varsin herkkä reagoimaan oudolta kuulostaviin opetuksiin tai toimintoihin. Tuntui esimerkiksi täysin käsittämättömältä, miten kukaan uskova kehui "seinien läpi kävelevää ja hampaita kultaavaa" Herzogia. Samoin kertomukset kuolleiden saarnaajien haudoilla makailusta voitelun saamiseksi kuulostavat kammottavilta. Ja kyllähän myös jonkun uskovan oikein kovasti rukoustilanteessa äännellessä herää joskus mieleen ajatus, että "eikös Pyhän Hengen pitäisi Jeesuksen parannusihmeidenkin perusteella rauhoittaa ihmisen eikä saavan häntä huutamaan holtittomasti". Mutta Jumala tuntee kunkin sydämen, en minä.

        On toki hyvä tarkkailla opetuksen ja muun seurakuntatoiminnan puhtautta, mutta tätä Suomi24-palstaa lukiessa tulee valitettavan usein tunne, että monille uskoville on tullut päätehtäväkseen vikojen ja "harhaoppien" etsiminen kaikesta mahdollisesta. Pitäisi aina muistaa ettei kukaan uskova, sen paremmin saarnaajat kuin "rivijäsenetkään" ole täydellisiä, "Sillä monessa kohden ME KAIKKI hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. " (Jaak. 3:2)

        Kauheeta kertoa mutta juutalaiset hilluu hinduinabudhassa. Kaatuilee huutaa hallelujaa gurut ja munkit kaataa niitä.


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Hei! Mukava kuulla, että sinä et ole mihinkään outoihin toimintoihin hurahtanut. tiedän, että Vapaakirkon sisällä seurakunnat ovat varsin itsenäisiä. Niinpä Vapaakirkkoon kuluu varmasti monia terveen hengellisen vanhimmiston omaaviakin seurakuntia, joissa ei kannateta mitään outoja toimintoja ja opetuksia. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Vapaakirkko johtoportaineen oli jo 90-luvulla yksi kaikkein innokkaimpia ns Toronton herätyksen vastaanottajia Suomessa. Jokainen Vapis-seurakunta ei siihen eksytykseen mukaan lähtenyt, mutta Vapaakirkon johtoporras ja moni seurakunta lähti. Tätä surullista asiaa ei moni viime vuosien aikana Vapaakirkkoon liittynyt uskovainen tiedä.

        Mikä on ns Toronton herätys/Toronton siunaus ja siitä lähtevä suuntaus ns torontolaisuus? Seuraavista linkeistä lisää tietoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Toronton_siunaus

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontopetos.htm

        https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/toronton-nauruheratys/

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontoneksytys.pdf

        Torontolaisuuden ja muun ns uuskarismaattisen eksytyksen taustasta Suomessa:

        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=29

        Jo 90-luvulla Jyväskylän Vapaaseurakunta oli ensimmäisten tahojen joukossa, joissa otettiin torontolaisuus avosylin vastaan ja torontolaisuutta edustavia puhujia kutsuttiin puhujiksi seurakunnan järjestämiin tilaisuuksiin. Näissä touhuissa mukana oli myös Hannu Vuorinen , joka ei ole koskaa tehnyt parannusta eikä pesäeroa torontolaisuuteen. Moni muukin Vapaaseurakunta kuten Järvenpään Arkki kutsui torontolaisuutta levittäviä puhujia ja tälläiset Vapaakirkon seurakunnat puhuvat edelleenkin Toronton herätyksestä "hyvänä ja virvoittavana asiana". Olen itse keskustellut torontolaisuutta kannattavien Vapaaseurakuntien johtohahmojen ja vanhinten kanssa ja he seisovat edelleenkin vankasti Toronton herätyksen takana. Kaikissa seurakunnissa ei ole Vapaakirkossakaan näin mutta laajalti on ja mikä huolestuttavinta Vapaakirkon johto kannattaa ja edesauttaa torontolaisuuden leviämistä (matalaa profiilia käyttäen ja salakavalasti)

        Todisteena tästä on esim Vapaakirkon Tulisielukonsepti (Tulisielu-konferenssi ja Tulisielukoulu)

        Tänä kesänä Vapaakirkko kutsui Tulisielukonferenssiin puhujiksi yhden torontolaisuuden pääedistäjäpariskunnan maailmassa eli Cathy ja Gordon Harriksen.

        http://catchthefire.com/media/profiles/gordon-cathy-harris

        Aiheesta lisää täällä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14134857/varsinaiset-eksyttajat-tulisielukonferenssiin

        Vapaakirkon johtohahmojen into torontolaisuuteen ja sen outoihin elämyshakuisiin tapahtumiin ei ole kadonnut minnekään. Nykyään sitä vain tuodaan esiin salakavalammin yrittäen välttää sanaa torontolaisuus, joka saa monet kavahtamaan ja syystäkin.

        Kun jaksaa tutkia asioita tarkemmin, jäljet johtavat kuitenkin Toronton herätykseen ja sen sairaisiin ilmiöihin.

        Vapaakirkko tekee voimakasta yhteistyötä Toronton herätyksestä voimansa ammentavan Catch the Fire organisaation ja Raamattukoulun kanssa. Lukuisia Vapaakirkkolaisia on käynyt tuon torontolaisen raamattukoulun. Sieltä Catch the Fire-raamattukoulusta on tullut myös puhujia ja vierailevia työntekijöitä Suomen Vapaakirkko-seurakuntiin vuosien ajan (erityisesti esim Arkki ja Jyväskylän Vapaaseurakunta) ja kuvaavaa kyllä tämän vuoden kesälläkin Catch the Fire -Raamattukoulun johtajapariskunta oli kustannettu Tulisielukonferenssiin opettajiksi. He puhuivat lisäksi Arkissa j jyväskylän Vapaaseurakunnassa. Vapaakirkon johto hyväksyy kaiken tämän ja on siitä tietoinen. Johtohan kannattaa itsekin torontolaisuutta, vaikka yrittää olla puhumatta siitä sen oikealla nimellä.

        Vaikka yksittäisiä hengellisesti raittiita Vapaaseurakuntia vielä on ja onneksi sinä ilmeisesti kuulut sellaiseen, kokonaisuutena Vapaakirkko on 90-luvulta lähtien luisunut syvälle uuskarismaattiseen/torontolaishenkiseen eksytykseen. Tälläiseen surulliseen havaintoon olen päätynyt tarkkailtuani menoa ja keskusteltuani lukuisten Vapaaseurakunnan vanhimpien, pastorien ja jäsenten kanssa. Saman ovat havainneet monet muutkin kristityt. Osa Vapaaseurakuntien jäsenistä on tämän nykyisen menon takia eronnyt kyseisestä kirkkokunnasta ja pyrkinyt siirtymään hengellisesti terveempiin seurakuntiin.

        Olen iloinen, että sinä (kuten varmasti moni muukin vapaakirkkolainen) vaikutat olevan terveellä pohjalla ajattelussasi, mutta olen surullinen monien Vapaakirkon seurakuntien hengellisestä tilasta ja siitä, että Vapaakirkon johtoporras on itse kovin eksyksissä eikä kykene suojelemaan laumaansa.

        Vapaakirkon johdon ja jokaisen torontolaisuuteen eksyneen tulisi tehdä siitä parannus ja selkeä pesäero. Sitten tulisi suunnata Raamattuun aidosti nojaavaan hengelliseen elämään. Kuinka käy, kun sokeat taluttavat sokeita? Raamattu antaa vastauksen. Vielä on Vapaakirkon johtohahmoilla aikaa muutokseen ja parannukseen. Rukoilen Jumalan johtavan Vapaakirkkoa ja sen jäseniä laajasti pois torontolaisuuden ansasta.

        Ei kun ne on niitä kadotettuja se juutalainen Israel kadotusjoukko Babylon.


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        PS.

        Kirjoitit:

        "Tuntui esimerkiksi täysin käsittämättömältä, miten kukaan uskova kehui "seinien läpi kävelevää ja hampaita kultaavaa" Herzogia. Samoin kertomukset kuolleiden saarnaajien haudoilla makailusta voitelun saamiseksi kuulostavat kammottavilta. Ja kyllähän myös jonkun uskovan oikein kovasti rukoustilanteessa äännellessä herää joskus mieleen ajatus, että "eikös Pyhän Hengen pitäisi Jeesuksen parannusihmeidenkin perusteella rauhoittaa ihmisen eikä saavan häntä huutamaan holtittomasti" "

        Olen tässä asiassa kanssasi täysin samaa mieltä.

        Siunausta!

        No juutalaiset noidat velhot hindut ne elää sitä Moosesta vielä ei tunne Jeesusta. Etsii kadonneita lampaita mutta kun niitä etsii hukkuu sinne itse. Kultahampaat on niitä varastetuista kultakoruista tehtyjä tekohampaita.Uhraavat oinaita lampaita meille myydään sikoja.


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Kritiikkiä uuskarismaattisesta menosta:

        "Uuskarismaattisia yhteisöjä on arvosteltu kritiikittömästä suhtautumisesta erillisiin ilmiöihin ja on puhuttu äärikarismaattisuudesta. Kritiikittömään karismaattisuuteen on katsottu liittyvän merkittäviä ongelmia, joita ovat uskon vahvuuden ja parantumisen välisen yhteyden korostaminen, sairauksien demonisointi ja yksittäisten saarnaajien tai johtajien auktoriteetin korostaminen.[5]

        Konservatiivisen kristillisyyden suunnalta tyypillisiä kritiikin aiheita on mm. uuskarismaattisen liikkeen vähäinen painotus oikeaoppisuuteen. Toisin kuin esimerkiksi helluntaiherätyksessä, karismaattisessa ja uuskarismaattisessa liikkeessä ei ole tehty opillisia linjauksia suhtautumisessa harhaoppeihin ja sielullisuuteen.[15]

        Osa kritiikistä nojaa siihen, että karismaattisissa tapahtumissa esiintyy ilmiöitä, joille Raamattu ei anna täsmällistä esikuvaa. Esimerkiksi kaatumisia rukouspalvelussa on kritisoitu siitä, että ihmiset yleensä kaatuvat kopparin ohjaamina selälleen, vaikka Raamatussa mainitaan suoraan vain kasvoilleen kaatuminen.

        David Wilkerson on kritisoinut joitakin uuskarismaattisessa liikehdinnässä (Toronton siunaus) paikoin esiintyneitä ilmiöitä, kuten vapinaa, lattialle kaatumista, hysteeristä naurua, hoipertelua ja outoa ääntelyä.[16][17][18]"

        lähde:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tunnustuskuntiin_sitoutumaton_uuskarismaattisuus

        Valitettavasti Vapaakirkko on siirtynyt perinteisestä klassisesta karismaattisesta kristinuskosta pitkälti kohti elämyshakuista eksynyttä uus/äärikarismaattisuutta. Joissakin Vpaaseurakunnissa jopa ns soukataan ja moni tuntemani vapaakirkkolainen ihailee Herzogiakin.

        Vapaakirkossa tarvittaisiin suurta suunnan muutosta ja todellista paimenuutta! Ehkäpä se vielä löytyy. Rukoilen sitä.

        Riivaajatkin sen uskoo ja vapisee.


      • Anonyymi
        KannastasiKiinnostunut kirjoitti:

        Todella viisaasti ja tarkkanäköisesti havannoit Vapaakirkon tilaa Surullinen1000! Tilanne vaikuttaa juuri tuollaiselta kuin kuvailit. Todellakin surullista.

        Vapaakirkon johto ajaa ja kannattaa edelleen torontolaisuutta, mutta tekee sen nykyään ovelasti peittelevään tyyliin karttaen torontolaisuus-termiä.

        Tosiaankin kuten nostit esiin: Jos torontolaisuus on muka niin hyvä ja siunauksellinen asia, miksi Vapaakirkon johto ei tuo sitä rehellisesti ja avoimesti oikealla nimellä esiin kertoen, että se teki oikeat ratkaisut jo 90-luvulla, kun lähti torontolaisuuteen mukaan? Miksi Cathy ja Gordon Harriksen johtaman Raamattukoulun taustaa ei tuotu Tulisielukonferenssin mainonnassa avoimesti esiin? Hehän johtavat Raamattukoulua, joka kuuluu Catch the Fire-organisaatioon, joka julistaa avoimesti innoituksekseen Toronton herätyksen.

        http://catchthefire.com/about

        Vapaakirkon Tulisielukonferenssissa oli siis maailman johtavan torontolaisuuden edistäjän Catch the Fire -organisaation edustus! Mitä tämä on muuta kuin torontolaisuuden eteen päin viemistä Suomessa.!

        Puheet yhteiskristillisyydestä ovat siinä mielessä hämääviä, että klassisen kristinuskon kannattajia ei juurikaan opettajakunnassa näy. Tulisielukonsepti kokoaa yhteen nimenomaan uuskarismaattisen/äärikarismaattisen suunnan kannattajakuntaa. He ovat opettajia ja johtavat hommaa.

        Voi vain miettiä miten tasokasta opetusta esim Mika "Herzogin maahantuoja" Jantuselta ja Patric Tiaiselta saa, samoin kuin uuskarismaattisiin eksytyksiin hurahtaneen Seinäjoen helluntaiseurakunnan pastoreilta.Vapaakirkon omat opettajat liputtavat laajalti myös torontolaisuuden/uuskarismaattisuuden puolesta. En tosiaankaan puhuisi yhteiskristillisyydestä vaan siitä miten Vapaakirkon Tulisielukonsepti ja Teopolis kerää nykyään yhteen maamme torontolaishenkisiä uuskarismaatikkoja...Vapaakirkosta ja uuskarismaattisista seurakunnista.

        Nouse Suomi-tapahtuma Espoossa, jossa torontolaiseen tyyliin toimiva Heidi Bakerkin puhui, oli yksi uuskarismaattisia piirejä koonnut tapahtuma. Ja siellähän lavalla patsaili (tai humalaisen oloisena torontolaiseen tyyliin hoippui ainakin Patric Tiainen) paljon uuskarismaattista porukkaa. Myös vapaakirkkolaisia tilaisuudessa oli paljon. Uuskarismaatikot ajavat nyt voimalla maahamme eksytystä ja valitettavasti Vapaakirkko on jälleen tässä voimakkaasti mukana. Tulisielukonsepti on yksi väline eksytyksen levittämiseen.

        Toivottavasti Vapaakirkon sisällä vaikuttavat tervehenkiset kristityt nousevat vastarintaan tätä eksytyksen levittämistä vastaan ja vaativat vastauksia ja linjanvetoja Vapaakirkon johdolta.

        Olin todella iloinen luettuani kirjoituksesi! Olen niin iloinen, että Vapaakirkon sisältäkin löytyy vielä valppaita ja terveen kriittisiä uskovia, jotka eivät kaikkea purematta niele! Siunausta! Toivotaan ja rukoillaan muutosta!

        Tiainen oli homo myös Mooses kertoo juutalaisille mitä ne on.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        "Vapaakirkon johdon toiminta saa minut harkitsemaan eroamista koko kirkosta. Sen toiminnasta kuulee uskomattomia tarinoita. Lienevät totta tai ei, kun eivät mitään tunnusta. "

        "Se ei taida olla enää Vapaakirkon pastorikoulu, vaikka meille vapaakirkollisille uhraajille niin kerrotaan. Pastoreita on jo nyt pitkät rivit työttöminä liikakoulutuksen seurauksena. Nytkö koulutetaan menestysteologeja toronton hengessä?"

        On surullista, jos olet saanut tällaisen käsityksen. Mutta miten paljon olet konkrettisesti ollut tekemisissä vapaakirkon johtohenkilöiden tai teologisesta opistosta valmistuneiden kanssa? On aika vaarallista perustaa arvionsa "tarinoihin, jotka lienevät totta tai ei".

        Seurakuntamme nuorisotyöntekijä on valmistunut teologisesta opistosta muutamia vuosia sitten. En voi kuvitella terveempää opetusta kuin hänen antamansa, en myöskään nöyrempää luonnetta. Toinenkin seurakuntalaisemme valmistui opistosta pari vuotta sitten. Samat sanat pätevät häneenkin.

        Olin puolitoista vuotta sitten seurakunnan nuorisotyössä mukana olevien HopeNet-tapahtumassa Kiponniemessä. En muista viikonlopun aikana kuulleeni ainuttakaan erikoiselta tuntunutta puheenvuoroa tai erikoiselta tuntunutta toimintoa.

        Vapaakirkon nuorisotyö on omien kokemuksieni perusteella erittäin terveellä pohjalla, kulmakivenä yksin Jeesus Kristus.

        Kulmakivi jeesuksia on monia vääriä myös bar Jeesus oli noita. Juutalainen.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Niin ja Hannu Vuorinenkin oli puhumassa siellä HopeNetissä. Antoi silläkin kerralla erittäin fiksun ja hillityn vaikutelman kuten seurakunnassamme vieraillessaankin. Suorastaan hullunkurisilta tuntuvat nämä puheet "johtajakeskeisyydestä" jo sillä perusteella, miten nöyrä ja itseään korostamaton Vuorinen on.

        Eivät tunnusta omia syntejään älä himoitse mitään mikä on toisen omaa ! Siellä ahmitaan toisten omaa.


      • Anonyymi
        kadonnut.koti kirjoitti:

        Luin tämän viestiketjun ja olen iloinen , että tekin olette huolestuneet Vapaakirkon (ja jkm. vapaidensuuntien suunnasta).
        Itse en ollut uskoa silmiäni tai korviani, kun olin Vk ehtoolliskokouksessa jossa srk.työntekijä sanoi juuri näillä sanoilla:
        Koska lapset(iältään lapset ei hengelliset lapset ) miettivät mitä ne aikuiset tekevät, niin annetaan EHTOOLLISTA myös heille. Olin jo aiemmin tullut siihen tulokseen, että jokin mättää tässä srk:a.
        Siellä on käyty jo vuosia Newfine tapahtumissa, oliko ne Himoksella vuosia sitten..? Eräs srk jäsen, joka oli näissä Newfine tapahtumissa AINA hyppii ja pomppii kesken puheen tai lysähtää lattialle. Ennen pidin häntä "terveenä" uskovana mutta enää en pidä.
        Srk muuttaa nimeään vähänpäästä sekin on outoa, ei se nimen muuttaminen yhtään RAITISTUTA SEURAKUNTAA päinvastoin. Enkä usko, että kukaan jumalatonkaan pysyy mukana siitä mistä srk on edes kyse. Mutta ehkä se on hyväkin, en suosittele tätä srk jumalattomille tai kenellekkään, koska se ei toimi Raamatun mukaan, pitkään ajattelin, että olen itse liian kriittinen, enää en ajatele niin.

        Kiitos "KannastasiKiinnostunut ja surullinen1000" Asiallisista kommenteista.

        Hibdubudha hyppii kyllä.


    • löylykauhaaperseeseen

      Löylykauhaa perseeseen.

    • Luntatähtitaivaalta

      Nyt kyllä olen Tipaleen kanssa samaa mieltä!

    • armosta

      Mikään hengellinen liike ei ole täysin vapaa harhoista, vaikka sitä ei yleensä myönnetä. Varsinkin oman ryhmän arvostelua pidetään suurena syntinä. Avointa keskustelua omaa yhteisöä koskevista asioista ei edes sen sisällä pidetä toivottavana puhumattakaan siitä, että niistä keskusteltaisiin joidenkin ulkopuolisten kanssa. Keskustelumahdollisuuden puuttuminen aiheuttaa jännitteitä ja on omiaan luomaan pelon ilmapiiriä. … Arvioinnin kieltämisestä huolimatta tai juuri sen tähden on tärkeää tunnistaa vääristymien tunnusomaiset piirteet varsinkin omassa joukossa, vaikka tämä onkin vähemmän sallittua, monelle hyvin vastenmielistä, loukkaavaa ja joskus lähes mahdotonta, jos takana on vuosien jäsenyys kyseisessä yhteisössä. (Lievonen et al. 2007: 12-13.)

      Tämän päivän seurakunta tuottaa Jeesukselle Kristuksen seuraajien asemesta tunteilijoita (feelers). Mutta uskooko kukaan hetkeäkään, että Herrasta tuntui hyvältä ristillä? Keskittikö alkuseurakunta ponnistuksensa ja huomionsa parempaan terveyteen, parempaan elämään ja tämän maailman tekemiseen paremmaksi paikaksi? Jos he tekivät niin, he epäonnistuivat surkeasti. Kun ahdistus lopulta tulee Amerikkaan, monet tämän päivän ”kristityistä” luulevat Jumalan kääntäneen heille selkänsä, tai ettei Häntä todella ole edes olemassa. Tämä siksi koska he eivät koskaan ole oppineet, että yksinäisyys, menetys, kavaltaminen, tuska, hylkääminen, pilkka, uhri ja kärsimys kuuluvat kaikki uskollisen kristityn vaellukseen. Kun joku tulee tarjoten vaihtoehtoa tälle, monet seuraavat häntä omana kristuksenaan, koska se tuntuu heistä niin hyvältä.

      Kaikesta huolimatta uskon, että tulee olemaan niitä jotka oppivat Jumalan armon kautta - jos elävät kyllin kauan menettääkseen kaiken ja jokaisen heille ”rakkaan” ihmisen - että se, mitä he luulivat nykyajan kristinuskoksi, oli todellisuudessa vain luopumusta. Ihmisen rakkautta Jeesukseen ei mitata heidän myöntymisellään tähän langenneeseen maailmaan, sen hyvältä tuntuviin tapoihin ja niiden hyväksymisellä, vaan ennemmin heidän kuuliaisuudellaan Hänen Sanalleen ja valmiudellaan menettää kaikkensa Hänen ja Hänen tulevan valtakuntansa vuoksi. ”Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi vahingon sielullensa?” Mark.8:36.

      http://www.kristitynfoorumi.fi/artikkelit.htm

      • jari-pekka--65

        On yksi "liike", joka on täysin vapaa harhoista. Tämä Hengellinen liike on Kristuksen ruumis, jossa Pyhä Henki saa luvan toimia.

        Syy, miksi meillä on nämä lukuisat kirkot ym herätysliikkeet, on tämä. Mark. 12:24
        Ja tämä ei ole minun mielipiteeni.


      • Niin, kyseinen jaehan kuuluu: "Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? ".

        Eiköhän jokainen liike ja uskova koe ITSE täyttävänsä tämän käskyn. Uskovien yhteyden kannalta tärkeintä olisi nöyrtyä siihen, etten ehkä minä ymmärräkään kaikkea ja ehkä joku toinenkin voi ymmärtää jotakin, ja ehkä kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin juuri minä ajattelen.


      • jari-pekka--65
        Tipale kirjoitti:

        Niin, kyseinen jaehan kuuluu: "Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? ".

        Eiköhän jokainen liike ja uskova koe ITSE täyttävänsä tämän käskyn. Uskovien yhteyden kannalta tärkeintä olisi nöyrtyä siihen, etten ehkä minä ymmärräkään kaikkea ja ehkä joku toinenkin voi ymmärtää jotakin, ja ehkä kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin juuri minä ajattelen.

        Juuri näin. Pitäisi nöyrtyä. Pitäisi nöyrtyä olemaan lapsen kaltainen.
        Ja ihan oikein, pitäisi nöyrtyä siihen, että minä en tiedä, vaan niin kuin sanoit, ehkä joku toinen tietää paremmin. Se joku toinen, joka tietää on Pyhä Henki ja Hänen opetuslapsia meidän tulisi olla, eikä ihmisten.

        Kyllä tästä yhä enemmän ja enemmän tulee juuri mustavalkoista. Se on ihan Raamatullista. Jumala puhdistaa morsiamen, mutta ei väkisin.

        Siinäkin mielessä tuo mustavalkoisuus on hyvä asia, että nyt on jo helpompi valita, kun kontrasti on jo nyt niin suuri ja yhä suurenee.

        Jumala tämän tekee. Hän tahtoo ajaa uskovat pois uskonnollisuudesta Pyhän Hengen alle. Mal. 3:18


      • 1234567---
        jari-pekka--65 kirjoitti:

        Juuri näin. Pitäisi nöyrtyä. Pitäisi nöyrtyä olemaan lapsen kaltainen.
        Ja ihan oikein, pitäisi nöyrtyä siihen, että minä en tiedä, vaan niin kuin sanoit, ehkä joku toinen tietää paremmin. Se joku toinen, joka tietää on Pyhä Henki ja Hänen opetuslapsia meidän tulisi olla, eikä ihmisten.

        Kyllä tästä yhä enemmän ja enemmän tulee juuri mustavalkoista. Se on ihan Raamatullista. Jumala puhdistaa morsiamen, mutta ei väkisin.

        Siinäkin mielessä tuo mustavalkoisuus on hyvä asia, että nyt on jo helpompi valita, kun kontrasti on jo nyt niin suuri ja yhä suurenee.

        Jumala tämän tekee. Hän tahtoo ajaa uskovat pois uskonnollisuudesta Pyhän Hengen alle. Mal. 3:18

        Monet eksyvät juuri siitä syystä, että eivät tunne kirjoituksia. Jumala on vielä lähettävä väkevän eksytyksen niille, joilla ei ole rakkautta totuuteen voidaksensa pelastua.


      • lvs

        Pitäisköhän etsiä kirjastosta vanhoja kirjoja mm.Aiheesta Tapio Nousiaiselta ja. Paavo Hiltuselta ?!!


      • Ulkopuolinenvaan
        Tipale kirjoitti:

        Niin, kyseinen jaehan kuuluu: "Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? ".

        Eiköhän jokainen liike ja uskova koe ITSE täyttävänsä tämän käskyn. Uskovien yhteyden kannalta tärkeintä olisi nöyrtyä siihen, etten ehkä minä ymmärräkään kaikkea ja ehkä joku toinenkin voi ymmärtää jotakin, ja ehkä kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin juuri minä ajattelen.

        Mites Tipale siellä kotiseurakunnassasi hurisee tätä nykyään? Onko terve ja raitis meininki?


      • Ulkopuolinenvaan kirjoitti:

        Mites Tipale siellä kotiseurakunnassasi hurisee tätä nykyään? Onko terve ja raitis meininki?

        No ei kai täs kuukaudes kovin ihmeitä oo entiseen verrattuna tapahtunut...


      • kiinnostaisiTietää
        Tipale kirjoitti:

        No ei kai täs kuukaudes kovin ihmeitä oo entiseen verrattuna tapahtunut...

        Hyväksyykö Tipale sun kotiseurakuntasi vanhimmisto tuon Vapaakirkon organisoiman Tulisielukonferenssin sisällön ja sen opettajat esim menneenä kesänä? Cathy ja Gordon Harris opettivat Tulisielukonferenssissa ja hehän ovat torontolaisuuden eteenpäin viejiä, suorastaan Toronton herätyksestä innoituksensa ammentavan Catch the Fire -raamattukoulun johtajapariskunta!

        Mitä itse ajattelet Tulisielukonferenssista ja Tulisielukoulusta?


      • kiinnostaisiTietää kirjoitti:

        Hyväksyykö Tipale sun kotiseurakuntasi vanhimmisto tuon Vapaakirkon organisoiman Tulisielukonferenssin sisällön ja sen opettajat esim menneenä kesänä? Cathy ja Gordon Harris opettivat Tulisielukonferenssissa ja hehän ovat torontolaisuuden eteenpäin viejiä, suorastaan Toronton herätyksestä innoituksensa ammentavan Catch the Fire -raamattukoulun johtajapariskunta!

        Mitä itse ajattelet Tulisielukonferenssista ja Tulisielukoulusta?

        Ei kyllä harmainta käsitystä.


      • Jaahastas

      • Jaahastas kirjoitti:

        No hyväksytkö itse torontolaisuuden, jota Tulisielukonferenssi on edistänyt?

        Tulisielukonferenssissa oli opettajina tänä vuonna Cathy ja Gordon Harris, jotka ovat Catch the Fire-raamattukoulun johtajat. Catch the fire-koulu ja koko liike on torontolaisuuden johtava esitaistelija maailmassa.


        http://catchthefire.com

        http://catchthefire.com/media/profiles/gordon-cathy-harris

        https://en.wikipedia.org/wiki/Catch_the_Fire_Toronto

        Voi mahoton, miten tätä mystistä "torontolaisuutta" tivataan vähän väliä. Kai sellaista sitten jossakin on olemassa... :)

        Olen sanonut monta kertaa, että olen luterilaisen koulukunnan kasvatti, kokoustilanteissa tavallisesti melkoisen juro, enkä kaipaa mitään ihmeellsiä tunnetiloja, vaan Jumalan Sanaa. En ole kuitenkaan yhtään mikään arvostelemaan toisten uskovien saamia Pyhän Hengen armolahjoja ja niiden ilmenemismuotoja elleivät ne ole selvästi omituisen tuntuisia, suorastaan Raamatunvastaisia.


      • Jaahastas
        Tipale kirjoitti:

        Voi mahoton, miten tätä mystistä "torontolaisuutta" tivataan vähän väliä. Kai sellaista sitten jossakin on olemassa... :)

        Olen sanonut monta kertaa, että olen luterilaisen koulukunnan kasvatti, kokoustilanteissa tavallisesti melkoisen juro, enkä kaipaa mitään ihmeellsiä tunnetiloja, vaan Jumalan Sanaa. En ole kuitenkaan yhtään mikään arvostelemaan toisten uskovien saamia Pyhän Hengen armolahjoja ja niiden ilmenemismuotoja elleivät ne ole selvästi omituisen tuntuisia, suorastaan Raamatunvastaisia.

        No mutta torontolaisuushan juuri on selvästi Jumalan sanan vastaista kauheaa menoa. Ja kuitenkin Vapaakirkon johto ja monet seurakuntien vanhimmistot sitä kannattavat. Kannatus näkyy mm torontolaisuutta avoimesti edistävän Catch the Fire-raamattukoulun johtajien Suomeen tuomisessa puhumaan Vapiksen Tulisielukonferenssissa ja joissakin seurakunnissakin.

        Jos itse ymmärrät, että torontolaisuus ei ole Jumalan vaan Paholaisen voimien ilmentymää, etkö voisi ajatella puuttuvasi Vapaakirkon tilaan? Vaikutat tervehenkiseltä kristityltä, joka ei halua edistää mitään outouksia ja epäraamatullisuuksia. Vapaakirkko on jo laajasti luisunut torontolaisuuden kannattamiseen ja edistämiseen. Ehkäpä, jos kaltaisesi kristityt Vapaakirkossa eivät vaikenisi Vapaakirkon ongelmista vaan nostaisitte kissan pöydälle, niin tilanne voisi alkaa parantua. Ainakin torontolaisuus ei etenisi niin salakavalasti vaan Vapaakirkko joutuisi julkisesti myöntämään, että suuri osa sen johdosta ja seurakunnista toimii torontolaisuus hyväksyen ja jopa sitä edistäen. Kun asiaintila edes jouduttaisiin myöntämään, osa ihmisistä havahtuisi ottamaan selvää tarkemmin, minkä takana oikein haluaa seisoa ja minkä ei.

        Torontolaisuudesta mm täältä tietoa:

        https://ajankohtainen.wordpress.com/tag/toronton-nauruheratys/

        http://www.kristitynfoorumi.fi/torontoneksytys.pdf

        Miksi Vapaakirkon yhteydessä sitten puhutaan ja kirjoitetaan niin paljon torontolaisuudesta? Miksi sinultakin kysytään siitä?

        No tietenkin siksi, että Vapaakirkko on ihan johtavia ryhmittymiä Suomessa torontolaisuuden hyväksymisen suhteen. Muissa perinteisissä kohtuu kokoisissa kirkkokunnissa (esim helluntalaisissa, luterilaisissa jne) vain vähemmistö seurakunnista ja johdosta hyväksyy torontolaisuuden. Mutta Vapaakirkon johto hyväksyy sen laajasti jo 90-luvulta alkaen ja esim Tulisielukonsepti on koko Vapaakirkon johdon hyväksymä ja se juuri edistää torontolaisuutta. Tulisielukonferenssin ja -koulun johtaja Henna Saarinen itse pitää torontolaisuutta Jumalan siunauksena eikä eksytyksenä, jota se oikeasti on. Saarinen itse kävi jo aikoinaan Catct the Fire-raamattukoulun ja levittää nyt sitä samaa torontolaisuutta täällä Suomessa muut uuskarismaattisiin eksytyksiin harahtaneet tahot rinnallaan.

        Ihmettelen ja tietyllä tavalla säälinkin niitä raitishenkisiä kristittyjä, jotka vielä kuuluvat Vapaakirkkoon, jonka johto on syvällä eksytyksessä. Toivon mukaan tervehenkiset Vapiksen kristityt lähtevät puuttumaan torontolaisuuteen Vapaakirkossa! Kannustan sinua ottamaan enemmän selvää aiheesta!


      • ristinjuurelle
        Tipale kirjoitti:

        Niin, kyseinen jaehan kuuluu: "Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? ".

        Eiköhän jokainen liike ja uskova koe ITSE täyttävänsä tämän käskyn. Uskovien yhteyden kannalta tärkeintä olisi nöyrtyä siihen, etten ehkä minä ymmärräkään kaikkea ja ehkä joku toinenkin voi ymmärtää jotakin, ja ehkä kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin juuri minä ajattelen.

        Ihmettelen miten Vapaakirkon johtavassa asemassa olevat työntekijät voivat olla niin sokeita etteivät näe merkkejä siitä , että torontolaisuus on väärääoppia. Ihmiset karjuvat tai huutavat omituisella äänella matkivat eläinten ääniä ect.

        Ei Pyhä Henki anna sellaista sekametelisoppaa.Oli järkyttävää katsoa sitä syksyistä "firea", kun puhuja ykskas alkoi hervottomasti nauramaan..


      • Anonyymi
        jari-pekka--65 kirjoitti:

        On yksi "liike", joka on täysin vapaa harhoista. Tämä Hengellinen liike on Kristuksen ruumis, jossa Pyhä Henki saa luvan toimia.

        Syy, miksi meillä on nämä lukuisat kirkot ym herätysliikkeet, on tämä. Mark. 12:24
        Ja tämä ei ole minun mielipiteeni.

        Oikeesti budhan henki


    • Armoajarauhaa

      Onkohan näin, että vapaakirkko hengellisen perintönsä ja painolastinsa kautta on ajautunut torontolaisuuteen.

      Kun luin vintiltä löytyneitä 1930-luvun kirjeitä koskien J-kylän telttakokoustoimintaa niin huomio kääntyi sen aikaiseen vapaakirkon hierarkiaan ja arvoihin.

      Organisaation arvoissa näkyi vapaasti käännettyna englannista mm. upseerit, presitentti, varapresitentti, sisäministeri, ym.

      Siis kovin amerikkalaista ja samankaltaista hierarkiaa kun sieltä rantautuneelta rotary-, lions glub-, ja moottoripyöräkerhotoiminnoilla on.

      Jeesukseen tuolloin kuitenkin turvattiin ja kirjeet alkoivat yleensä tervehdyksellä:
      Armoa ja rauhaa Jeesuksen veren kautta !. Tuota tuskin vapaakirkossa nykyään kuulee.

      • harhan_paluu

        http://www.svk.fi/?sid=232

        Tähän on päädyttävä kun lukee linkin aineistoa.
        CE-nuorisoliikkeen myötä on tullut suomeen myös harhaoppi torontolaisuus.


    • velho67

      tuli jopa vastauksia joo mä olin mukana toronto nauruissa ja voin sanoa että vapis ei tarkastele asioita eikä auta yhtään.mä en ainakaan saanut vastausta kysymyksiini olinhan v 1992 siellä mukana jo,.....kunnes avautu silmät koko hommaan....ottaa vaan aivooon että olin.....

      • Tsemppiä

        Tsemppiä sulle! Voit ehkä auttaa muita vapaakirkollisia pääsemään eroon torontolaiseksytyksestä. Siunausta!


    • Jeesus_auttaa
    • EnsioMäkinen

      Kävin kerran. Jyväskylän vapaaseurakunnassa rukoillaan edelleen pyhää henkeä. Jeesuksen opetuksen mukaisesti tulisi rukoilla Isää Jumalaa, joka lähettää Pyhän Hengen.
      www.enskansivut.fi

      • Eitaidamuuttua

        Uusissa karismaattisissa lahkoissa , mihin Vapaakirkkokin on menny, rukoillaan Pyhää Henkeä. Sitten on Isä, joka leikkii lastensa kanssa. Sitten onkin vain viihdettä ja vitsejä.


    • Kaunisrietasonnellined

      Sairaita uskovat. Minäkin entinen uskonnon uhri.

      • Anonyymi

        Vanha juttu mut vastaan: paljon hyvää kristinuskossa, mutta uskovat monet ei elä sen sanan mukaan.

        Minäkin uskovaisen uhrin ja monet uskovat on aika kylmiä ja kovia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha juttu mut vastaan: paljon hyvää kristinuskossa, mutta uskovat monet ei elä sen sanan mukaan.

        Minäkin uskovaisen uhrin ja monet uskovat on aika kylmiä ja kovia

        Eikä ainoastaan kylmiä ja kovia vaan kuin valkeiksi kalkittuja hautoja. Ulkoa kyllä puhtaita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita,
        pastoreista alkaen.
        Siksi olen menettänyt kaiken luottamuksen vapaakirkkoon.
        Uskoani Jeesukseen en ole menettänyt.


    • Anyayilan

      Jyväskylän vapaaseurakunnassa jouduin tuomituksi ns. Sielunhoitoryhmässä ns ”sielunhoitajan” toimesta. Tästä on aikaa 10 vuotta mutta muistan tapahtuneen kuin eilisen. Kiitokset Jyväskylän vapaaseurakunnalle helvetillisestä sielunhoidosta. Onneksi erosin tosta saatanan seurakunnasta vuosia sitten.

    • Anonyymi

      Onko ketään joka haluaisi auttaa meitä kadotettuja sieluja? Tahtoisin kovasti tulla uskoon mutta olen aivan sekaisin näiden uskon asioiden kanssa? Eikö kukaan? :(

      • Anonyymi

        Jeesus auttaa. Keskustele asiastasi Hänen kanssaan. Seuraa TV 7:ltä esim. Pawsonia, Princeä ja Alfa TV:tä ohjelmaa "kosketuskohtia". Ne ovat vahvistavia ohjelmia eikä sisällä äärikarismaattisuutta.
        Eikä pidä unohtaa One Way missionia.


    • Anonyymi

      Kuulin juorun että Jyväskylän vapaaseurakunta anoo jonkun murhaajan vapautusta , ja ottaisi hänet mukaan seurakuntaan. Armahdus olisi tapahtunut ja henkilö olisi seurakunnan taloudellisella vastuulla. Tästä syystä jotkut ovat eronneet seurakunnasta. Onko totta?

    • Anonyymi

      No ainakaan sieltä ei löydy ystäviä. Kamalaa jumalanpalvelusta siellä, huutoa, kovaääntä ja taputusta ja wuhuu huutoa, onko se jumalanpalvelus vai teatteri näytelmää?? Siellä korostetaan ihmistä ja ihmisten saavutuksia ei sitä mitä jeesus tehnyt, Jeesus esiintyy siellä jossain sivulauseessa Kyllä siellä jotkin muut henget kysymyksessä kuin pehä henki, tunsin sen, ihmiset tärisee ja koko kroppa vispaa kun 'ylistetään Herraa,', ahneutta, häijyyttä yms siellä

      • Anonyymi

        Kyllä samaa menoa on muissakin vapisseurakunnissa.
        Ihan hävettää Jeesuksen puolesta.
        Hoetaan ja hoetaan. Koitetaan saada hurmosta aikaiseksi, mutta sekään ei oikein onnistu.
        Tulee mieleen raamatusta sanat: "emmekö me sinun nimessäsi tehneet suuria tunnustekoja?"
        Ja mitä Jeesus siihen vastaa? "Menkää pois minun luotani".


    • Anonyymi

      Hupaisaa, miten porukka vaahtoo täällä jostain "Vapaakirkon torontolaisesta eksytyksestä" aikana, jolloin lähes koko luterilainen kirkko on mukana sateenkaari touhussa, joka on ihan teologisesti ajateltuna täysin Raamatun Sanan vastaista - kun taas torontolaisuudessa suuntauksena ei käytännössä ole todistettu olevan vääriä teologisia suuntauksia, onpahan vain suuntauksen joukossa yksilöitä, jotka ilmentävät uskoaan monelle uskovalle vieraaalla tavalla.

      Muistutan, että Raamatussa, useista ihmisistä kun lähti sairautta tai mt oireita aiheuttavia henkiä, ne saivat ihmiset vielä viimeisen kerran oirehtimaan poistuessaan.

      Myöskään tuo voitelun hakeminen/pyytäminen jostain profeetan luilta ei suoraan riitele Sanaa vastaan - vaikka siellä vainajaHENKIEN kanssa hengailu kielletäänkin -, sillä esimerkiksi Elia jätti viittansa Elisalle, muistaakseni samainen profeetta makasi kuolleen pojan päällä ja puhalsi hänen suuhunsa saadakseen eloon ja Raamattu ilmoittaa, että "profeettojen henget on (profeetoille) alamaiset".

      Kun kaiken tämän yhdistää, niin tosiasia on, että vaikken itse lähtisi laittamaan itseäni sillä tai tällä tavoin likoon - ja päätyisi sitten vielä haukkumaan ja mustamaalaamaan heitä/kokonaista kirkkokuntaa jo siitä, että ovat tekemisissä/eivät avoimesti tuomitse jotain suuntausta -, en kyllä uskalla lähteä myöskään kutsumaan eksyttäjiksi tms.

      Kukin meistä seisoo tai kaatuu oman Herransa edessä - joku syö vihannesruokaa, toinen liharuokia ja kukin olkoon kannastaan täysin varma.

      Matteuksen viides luku muistuttaa sitäpaitsi myös siitä, että jos päädyn haukkumaan henkilöä, joka osoittautuukin myöhemmin veljekseni, vedän päälleni kirouksen.

      Senkin vuoksi olen mieluummin hiljaa Wilkersoneista, Vuorisista sun muista, kuin alan huutamaan tuhansien nähden heidän uskoaan vääräksi, jopa eksytykseksi.

      Ja uhraan sen ajan mieluummin oman vaellukseni vahtaamiseen. 😊

      • Anonyymi

        Kannattaa noudattaa Sanaa.

        Jonkun ihmisen haukkuminen on kokonaan toinen asia kuin kuin nuhtelu Sanan mukaan.
        Matt 18. luku. 1 Tess 5:21 mukainen "koettelu" ja 1. Joh 4. 1 "henkien koettelu".

        Kukaan aikuinen kristitty ei syö ruotimatta lopunajan toronto-tai muita villitsevien henkien oppeja!

        Mutta? Menköön haudoille kuka tahtoo? Pyhää Henkeä ei tarvitse onneksi etsiä kuolleitten kalmistosta.

        Kiitetty olkoon elävä Jumala!


      • Anonyymi

        Ja uhraan sen ajan mieluummin oman vaellukseni vahtaamiseen. 😊

        -----------------------------------------------------------------


        No jos oman ajan uhraa oman vaelluksen vahtaamiseen, niin?
        Milloinkas sitte Herran TYÖTÄ tehdään!


    • Anonyymi

      Joku kirjoitti:

      " että vaikken itse lähtisi laittamaan itseäni sillä tai tällä tavoin likoon - ja päätyisi sitten vielä haukkumaan ja mustamaalaamaan heitä/kokonaista kirkkokuntaa jo siitä, että ovat .."

      Yksilöt ja kirkkokunnat ovat eri asioita.

      Ja "Haukkuminen" myös.

      Älä erehdy haukkumaan. Nuhtele, koettele, kehota, jne.

      Ilmestyskirjan 7 seurakuntaa? Vain 2 oli nuhteetonta. Muut 5 saivat ankariakin nuhteita Herralt Jeesukselta. Ei haukkumista.
      Kaksi oli Herralle kelvollisia: Smyrna ja Filadelfia.

      Ilm. 2-3 luvut

    • Anonyymi

      Oksettaa ajatella mutta Vapaakirkon jäsen venäläinen varasteli ryhmänsä kanssa kaikkialla astioita vaatteita kenkiä kelloja mitä tahansa mikä irtoaa kodeista ruokia aivan kauheaa väitti olevansa juutalainen toinen myös niitä oli nimillä Aron Natasha Ekaterina sofja Joni ehkä huumeita mutta myös hellareissa ne kävi tanssi ja varastettua vaatetta.Koruja.Kelloja niitä myös jakoivat muille. Viroon Pietariin veivät.Uhkailivat suomea ja suomalaisia myös.Ruslan ja Dennis oli heitä iso ryhmä joku Tiina.Kyllä siinä kukkapurkit varastettua ja takit.Israelissa heillä vuokratiloja niin sinne sitten myös veivät niitä toivat huumepiippuja hamppua.

    • Anonyymi

      Joo. Ei Vapaakirkko ole mikään pyhimysten kerho, eikä sillä ole mitään erityissuojaa.

      Siellä on totisia uskovia, luopioita, ja kaikkea siltä väliltä!

    • Anonyymi

      Joku eksynyt "voitelun" (?) asiamies kirjoittaa:

      "Myöskään tuo voitelun hakeminen/pyytäminen jostain profeetan luilta ei suoraan riitele Sanaa vastaan - vaikka siellä vainajaHENKIEN kanssa hengailu kielletäänkin -, sillä esimerkiksi Elia jätti viittansa Elisalle, muistaakseni samainen profeetta makasi kuolleen pojan päällä ja puhalsi hänen suuhunsa saadakseen eloon ja Raamattu ilmoittaa, että "profeettojen henget on (profeetoille) alamaiset".

      Okei!
      'Mutta tervehenkiselle uskovalle Herramme Jeesus Kristus on YLIN auktoriteetti!
      Hän ei käskenyt visitaarata "haudoille"!

      Hä käski rukoilla Pyhää Henkeä!

      • Anonyymi

        Missä kohtaa Raamattua Jeesus käskee rukoilla Pyhää Henkeä? Eikö meidän tule rukoilla Isää, Jeesuksen nimessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua Jeesus käskee rukoilla Pyhää Henkeä? Eikö meidän tule rukoilla Isää, Jeesuksen nimessä?

        Kyllä. Jeesus lupasi lähettää Pyhän hengen, Joh 15:26,


    • Anonyymi

      Ennen torontolaisuutta oli Ylivainiolaisuus ja ennen Ylivainiolaisuutta oli tämä:

      <Suomen ensimmäinen karismaattinen konferenssi pidettiin Kotkan Vapaakirkon tiloissa tammikuussa1971. Tämä konferenssi oli lähtölaukaus karismaattiselle toiminnalle Suomessa.
      <Karismaattisten kokousten ilmapiiristä antaa kuvan UT:ssä ollut selostus Pohjoismaisesta karismaattisesta konferenssista Helsingissä marraskuussa 1978:
      On lupa haltioitua ja juopua yhteisestä ilosta. Karismaattisissa kokouksissa pyritään iloiseen ja vapautuneeseen tunnelmaan. Musiikki on kevyttä, laulut lyhyitä ja mukaansa tempaavia.

      NokiaMisso, torontolaisuus ja Ylivainiolaisuus ja karismaattisuus ovat kaikki samaa sekasotkua vähän eri paketissa. Ääriprofetallisuus, ylistysoppi ja menestysteololgia viihtyy siellä myös suolassa sovussa. Karismaattinen kaaos on hyvä termi kuvaamaan asiaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe