minä ja sinä yhtä?

heisielu

Jos unohdetaan geenit ja ympäristö ,niin onko sinun minätunne sama kuin minun minätunne?Olemmeko pohjimmiltaan samaa?

Olenko minä sinun ruumiissasi?

Miten sinun kokemus siitä että olet olemassa ja että olet juuri sinä oma itsesi eroaa minun vastaavasta?

12

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyviä kysymyksiä!
      Kyllä me olemme lähes 100% toinen toistemme ruumiissa, joka solussa - DNA:n pragmaatisella mittarilla.

      Me olemme yhtä ja samaa isoa organismia kun ajatellaan välittäjä-kanaviksi (aivosolujen välittäjäkanavien sijasta) ihmisten keskinäistä kommunikaatiota,
      empatiaa, matkimista yms. vuorovaikutusta.

      (Tai siis voimme ajatella olevamme sellainen möhkäle-organismi)

    • sdfghjk

      Yksi suurimmista mysteereistä on nimenomaan tuo tietoisuuden käsite. On huomattu jo, että ihminen alintajuisesti tietää enemmän kuin itse tiedostaakaan, mikä on merkki suuremmasta kokonaisuudesta kuin pelkkä kroppa. Tuota asiaa ei tosin kovin moni myönnä, vaan mieltää ihmisen pelkäksi ruumiiksi ja aivojen ainoaksi tiedon lähteeksi.

      Yksi teoria on, että tietoisuus säteilee ihmisten aivoihin jostain avaruudesta. Ihmisten aivoissa siis olisi niinsanottu vastaanotin. Tämä tukisi teoriaa ihmisten yhtäläisyydestä.

    • munkkikahvi

      Jo pienet lapset osaavat ihmetellä tätä peruskysymystä. Lapsena pohdittiin, kokeeko toinen ihminen värien näkemisen samoin kuin itsekin. Mistä voi tietää, ettei toinen koe sinistä sellaisena kuin itse koen punaisen? Värien näkemisen ja kaiken laadullisen kokemisen omakohtaisinta tasoa lienee mahdoton kuvailla muille.

      Värien ja sävyjen erottelukykyä voidaan tutkia kokeellisesti, mutta havainnon synnyttämä persoonakohtaisin aistikokemus lienee vielä laboratorioiden tavoittamattomissa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kvalia

      Wikipediakin näköjään mainitsee aiheesta.

    • Ykseys-ja-moneus

      Ehkäpä olemme jokainen vain näkökulmia, joiden kautta todellinen itsemme tarkkailee itseään. Minä olen pohjimmiltani sinä, mutta pinnallisella tasolla (näkökulmatasolla) olemme kuin erilliset.

    • MielivallanUhri

      Merkittävä osa ihmisistä on sosiopaatteja ja kykenemättömiä asettumaan toisen asemaan. Tästä voitaisiin ainakin lähteä tämän kysymyksenasettelun kanssa..

    • Anonyymi

      Kuolemasi jälkeen synnyt seuraavaksi esim. 1500- luvun Kiinaan palvelustytöksi. Sen jälkeen synnyt esim. 2200-luvulle tiedemieheksi. Nyt kun elät tätä nykyistä elämääsi voit joskus esim. bussissa törmätä toiseen versioon itsestäsi. Mutta jännä idea on tämä: Entäs jos sinä olet kaikki ihmiset, jotka on koskaan elänyt. Olet mm. sekä Jeesus että Hitler.

      Tämä on yksi sovellus ajatukseen, että olemme kaikki yhtä.

      Ps.kaiken tämän tarkoitus olisi se, että kypsyt henkisesti ja, että sinusta tulee joskus jumala.

      --
      heisielu

      • Anonyymi

        En haluaisi olla jokainen ihminen. Liian kova homma ja liikaa kärsimystä.


    • Anonyymi

      "Minä" on informaatiota, jossa "minä" itse tietää itsensä, sekä informaation lähteen ja sijainnin. "Minä" on sisäpuolella. "Sinä" on yhtä lailla ymmärrettyä informaatiota, mutta ymmärrämme myös sen, että se on "minän" ulkopuolella oleva, koska aistimme ja tuntemuksemme kykenee erottelemaan sisäpuolisen ja ulkopuolisen. Aivoissa kehittyvä "minä", sekä tietoisuus on jokaisen aivojen oma yksilöllinen tuote. Siksi sinä voit olla vain sinä, etkä kukaan muu. Ajoittain kuulee ihmettelyjä, että "miten voin olla juuri minä? Miksen yhtä hyvin voisi olla sinä?" Se on mielen luoma harha, koska kykenemme luomaan monimutkaisia ajatuksia todellisuudesta ja epätodellisuudesta. Koska jokaisen aivojen tuote on yksi ainut "minä", se ei voi olla kukaan muu.

    • Anonyymi

      Se on pitkä aika laitoksella olo.

    • Se minätunnelma on sama, mutta ei se tarkoita että me olemme sama, koska mehän olemme paljon muuta kuin se pelkkä minätunnelma, koska me olemme eri keho ja eri aivot, joissa on eri kokemuksia jne.

    • Anonyymi

      Et ole minun ruumiissani. En ole homoseksuaali.

    • Anonyymi

      Jokainen itsensä tiedostava tietoisuus on yksilö, irrallaan muista. Ainoat yhteydet yksilöiden välillä on aistivarainen havainnointi ja kommunikointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe