olen joskus kuullut, että jos ihmisellä olisi vaikka 45 astetta kuumetta, niin soluissa alkaisi tapahtumaan jonkin sortin hajoamista ja alkaisi hidas "kypsyminen". tietomiehet ja-naiset arvannevat mitä ilmiötä tässä haen takaa. selittäisikö joku minulle mistä on kyse.
kuume
6
1114
Vastaukset
- Münster
Tapathuu sama, mitä kananmunalle kiehuessa...
- Anneli
Proteiinien lämmönkesto on rajallinen. Ne alkavat muuttaa pysyvästi muotoaan, niiden avaruusrakenne hajoaa ja ne tulevat toimintakyvyttömiksi. Koska solun toiminta perustuu proteiineihin, proteiinien tuho merkitsee solun kuolemaa.
Voidaan kyllä puhua kypsymisestä - eli juuri kuten kananmunan valkuainen hyytyy, samoin käy solun sisäisille valkuaisaineille.- mikki
missä lämpötilassa proteiinien hajoaminen alkaa? tapahtuuko hajoamista kaikentyyppisissä soluissa? kiitos vastauksesta:)
- hn124
mikki kirjoitti:
missä lämpötilassa proteiinien hajoaminen alkaa? tapahtuuko hajoamista kaikentyyppisissä soluissa? kiitos vastauksesta:)
Eri proteiinit denaturoituvat erilaisissa lämpätiloissa. Ihmisen proteiineille tämä lämpötila on n. 43 asteesta ylös päin. Ja kaikissa soluissa, missä on proteiineja, tapahtuu lopulta niiden denaturaatiota. Eipä taida olla sellaista solutyyppiä, jossa proteiineja ei ole... niitä kun on DNAkin liittyneenä (histonit).
- opeksei
mikki kirjoitti:
On sellaisia bakteereita, joiden optimilämpötila on siinä sadan celsius-asteen paikkeilla (termofiilit). Niiden proteiinit ovat sellaisia, että ne säilyttävät avaruusrakenteensa ja toimintakykynsä tällaisessa, eläinproteiineille tuhoisassa ympäristössä.
- utelias
Entä tuo takavuosien kohuaihe, prionit? Tuo valkuaineen muoto kestää muistaakseni melkoisen lämpötilan, ilman että se hajoaa.
Entä joko tiedetään, miksi prionirakenne on niin hanakka kopioitumaan elimistössä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669