Okei siis oon ratsastanu jtn 6v ja tähän mennessä ratsastanu vaa valmiiks koulutetuil hevosil, eli omalla hepalla. Mut nyt oon ruvennu kouluttaa ja treenaa suomenhevosoria joka on kiltti. Hevonen ei vielä siis laukkaa ratsastaessa, ja tarvisin apua nyyytt! Annan siis ravipohkeet hevonen ravaa, sit annan laukkapohkeet (mahdollisimman selkeet) ja hevonen jatkaa vielä kovempaa ravia ja ottaa ehkä yhden huomaamattoman laukan ja ravinsekasen askeleen. Joo tiiän et laukkakavaletit auttaa myös mut nyt lisää ohjeita!
Laukkaa? Waat?
7
235
Vastaukset
- Antimennä
Pidä sitä apua hepalle kunnes tekee mitä pyydät. Raippa voi auttaa jos ei sitä pelkää, kanssa voi mennä sitä ravia niin kovaa kunnes laukkaa. Mee vaiks pientä estettä, ite oon kokenu tehokkaimmaks.
- Luotahevoseen
Ei kannata menn ravia niin kauan että se laukkaa, jos ei halua että hevonen juoksee laukkaan aina kun antaa laukkaavun. Opeta hevostasi pikkuhiljaa, äläkä käytä pelkkiä pohkeita laukkaapuna. Ota joku yksityistunti jollain osaavammalla hevosella, niin opit nostamaan laukan ja ratsastamaan sitä. Sun pitää osata ratsastaa itse hyvin, ennen kuin alat kouluttamaan ainoatakaan hevosta, paitsi jos haluat kouluttaa hevosia menemään pää pilvissä ja juoksemaan laukkaan. Jos alussa opetat hevosen nostamaan laukan juoksemisesta, niin matalemmat prosentit sulla on saada se nostamaan siististi laukka. Harjoittele vaikkapa käynnistä, että asetat sitä kulmassa, ja laukkapohkeet. Jos hevonen juoksee tai ei selvästikään ymmärrä, rauhoita käyntiin ja yritä uudestaan. Laukkataidottomalla ja perustaidottomalla hevosella älä missään nimessä lähde edes kavalettia laukanhimossa yrittämään.
Kerta vielä noin ostaamaton olet ratsastajana, niin kannattaa hankkia sinulle ja hevosellesi valmentaja. Älä ikinä lähde pilaamaan hevostasi kun et osaa vielä laukkaa nostaa.
Vuodet joita olet ratsastanut, eivät kerro sitä, mitä olet niiden vuosien aikana oppinut.
- z--
Hanki ammattitaitoinen ratsuttaja.
Ei ole oikein hevosta kohtaan, että ratsastaja antaa apuja, joita hevonen ei lainkaan ymmärrä, eikä ratsastaja osaa niitä opettaa sille.
Hevoselle on turha antaa "laukkapohkeita" kun se ei tiedä mitä ne tarkoittaa.
Olet ratsastanut vielä niin vähän, että pyydä paikalle ammattilainen. Ammattilainen osaa opettaa hevoselle perusavut ja sen jälkeen olisi hyvä, jos hän opettaisi myös sinulle kuinka voit jatkaa hevosen koulutusta.
Näin opit paitsi itse, myös hevonen saa reilua kohtelua.- aiempi
Hei z! Oon ite ollut paljon mukana kouluttamassa hevosia, ja jos on yritteliäs hevonen, on yleistä (ainakin kouluttajien joiden kanssa oon ollut) opettaa laukkaa yksinkertaisesti pitämällä laukkapohkeita ainakin aluksi, kattoo et jos tehoaa. Esim, mun aiempi hoitsu rupes eka nousemaan pystyyn ku ei se tienny mitä se tarkotti, mut parin minan päästä (oli ihminen kanssa maassa kentällä kattomassa et koni menee eteenpäin) tajus et mitä kyseinen apu tarkotti. Taktiikkana on vaan olla hiljaa siellä selässä, ei kehu eikä toru epätoivottua liikettä, ja sit kun tekee mitä haluut, kehuu järjettömästi. Tosi yksilöllisiä nää kyllä, mut jos tuntee heppansa, ni en usko et on hirveen vaikeeta kattoo et mitä heppa tarttee. :)
- Emt112
No jos ei hevosella laukkaa olla mynty niin mistä se tietäis mitä laukka pohkeet tarkottaa? Eli sun täytyy niillä selkeillä laukkapohkeilla "ajaa" se laukkaan kunnes se ymmärtää mitä toetty pohkeiden asentp tarkoittaa.
- z--
Ajaminen ei ole yleensä hyvä tapa opettaa hevoselle laukkaa. Tarkoitushan on opettaa hevoselle kunnollisia laukannostoja, eikä kiihdytystä. Kiihdytys usein saa myös hevosen kiihtymään, eikä silloin oppi mene perille. Lisäksi se tekee ratsastajalle paljon vaikeammaksi istua kyydissä ja antaa täsmällisiä laukka-apuja.
Aiheesta löytyy paljonkin googlaamalla.
Laukanopetus aloitetaan siis yleensä opettamalla hevoselle juoksutuksessa ääniapu laukalle. Tätä ääniapua käytetään sitten myös ratsastaessa.
Totta kai vauhti voi vähän kiihtyä, mutta sellainen pitkä ravihevosen ravi ennen laukannostoa ei kyllä ole oikea ratkaisu, vaikka jollain hevosella ehkä hyvällä tuurilla lopulta se aiheuttaisikin laukkaamisen.
6 vuotta on tosi vähän ratsastajana ja harvalla niin vähän ratsastaneella kehonhallinta on niin hyvä, että pystyisi hallitsemaan itsensä täysin jopa siinä reippaassa ja pitkässä ravissa ja pystyisi juuri oikealla hetkellä hevosta kehumaan.
Tästä syystä se ammattiratsuttaja on ihan ehdoton juttu. - Huonoauttaja
Voit kokeilla koota hevosta paljon ja samalla ratsastaa reippaampaa ravia ennen laukan nostoa ja kulmassa antaa selkeät laukkapohkeet (en tiedä toimiiko mutta aina voi kokeilla:D) toinen on esteiden avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406