Yövuoron ratoksi.

Kirjoittelempa tänne oikeastaan vaan vähän lämpimikseni vähän itsestäni ja oikeastaan siitä, miten pääsin minusta aika kivaan parisuhteeseen. Se oli prosessi. Ja sit vähän mitä tein sen eteen ja mitä vastapuoli oli tehnyt asian eteen, että yhteinen sävel löytyi. Ja en pidä tätä mahdottomana kenelle vaan, mutta totuus on, että se on yksinkertaista, mutta oikeastaan missään ei voi oikoa.

Kaikki alkoi minun kohdalta, että erosin avioliitosta. n 11 vuotta sitä kesti ja se ei ollut hyvän parisuhteen päälle rakennettu ja siinä oli kaikkea muuta, paitsi rakkautta. Ei kuitenkaan pettämistä, väkivaltaa tai alkoholismia. Mutta ennen eroa jo aloin miettimään, että tässäkö tämä minun elämä on. Paskaa päivästä toiseen ja koliikkivaimo kitisee kaikesta. Niinpä sit erottiin, vaikka sekin vei vielä puoli vuotta eroterapiaa siihen päälle.

Eron jälkeen minulla oli mukavanoloinen suhde piakoin, mutta sekin kariutui, mutta opin, että rakkaus on se mitä haluan. Sen jälkeen oli kokeiluja erilaisten naisten kanssa, mutta ei oikein mikään lähtenyt liekille. Olin treffipalstoilla, löysin jonkun kivan, treffasin ja töks vähän ajan päästä. Treffipalstoilla välillä tuli masennusta, kun naiset kirjoittelivat kovasti, mutta kun kuvan vuoro oli, niin se lopahti siihen. Ja milloin taas oli kauheita roikkujiakin. Se oli raskasta aikaa. Toisaalta opin siinä kirjoittamaan lyhyesti mitä olen miehiään, mitä haluan ja oikeastaan aloin pikkuhiljaa tietämään, että mitkä asiat siinä naisessa ovat minulle tärkeitä ja miten ne tunnistan. Ristikuulustelutaidot siis paranivat.

Kunnes eräänä alkukesän päivänä laitoin eräälle naiselle viestin ja siitä alkoi oitis tämä suhde. Sama sävel löytyi heti ja yhteiset elämäntavoitteet ja arvot löytivät toisensa. Tavattiin ja nyt on ollut menoa siitä asti. Ja jotenkin tämä nainen on minun sielunkumppani. Jos sanon sanan, hän tietää jo toisen. Voin puhua hälle mistä vaan ja sama toisinpäin. Välillä ei tarvitse sanaakaan ja kumpikin ymmärtää mistä on kyse. Seksi on suuremmoista ja tuntuu, että siinä on vaan taivas kattona.

Olen itsekin ehkä hiukan epätavallinen mies, että puhun ja kerron tunteeni aina mahdollisimman hyvin. Olen kantapään kautta oppinut sen. Joskus on vaikeampia hetkiä tehdä se, mutta hyvä tai huono fiilis, se on ilmaistava ja mieluiten heti, ettei se aiheuta mitään vääriä oletuksia toisessa...toisaalta hänenkin on niin tehtävä. On oikeasti vaikea olla suora, rehti ja yksinkertainen. Monesti tunteet on jopa nolon oloisia kertoa sille toiselle. Mutta ei niissä oikeastaan mitään noloa ole. Jos suhteen perustaa siihen, että se toinen sinua haluaa ja rakastaa, niin se kuuntelee kertomuksen vaikka siitä, että nyt tuntuu, että tulee paska housuun... Sekin on vaan elämää...mutta jos et sano sitäkin, niin toinen miettii, että muako se irvistelee? :D

Nainenkin on minusta erityinen, verrattuna edellisiin vastakanditaatteihin. Jotenkin naiset kauttalinjan ovat olleet mukavia ihmisenä. Mutta suoria ja rehtejä he eivät vaan ole olleet muu kuin nyt tämä nainen. Moni on halunnut olla mukava ja ihana ihminen ja sitäkin ovat olleet, mutta ihan pyyteettömän vaatimattomia he eivät ole olleet, vaikka aika hurskastakin hameväkeä tapailin. Ja jotenkin minusta tuntui, että naisen pahin vihollinen on hän itse. Moni näistä naisista pisti itsensä ihan littanaksi. Ja välillä jännintä oli, että tuntui, kun se olisi ollut minun vika. Tämän naisen kohdalla kuitenkaan tätä ei ole ollut. Hän ottaa minun kaikki kehut vastaan hymynaamoin ja kehuu vastaan minua, eikä sano, että enkä oo kaunis...enkä ole ihana... vaan vastaus on tyylin. Kiitos. Sinulla on maailman ihanimmat kädet. Tai kiitos. Sinä olet uskomaton, eriskummallisen ihana mies. Ja se hymy on niiin loistokas, että polvet notkuaa väkisin. Äänikin hempeä kuin seireenillä... (veikkaan, en oo kuullut)

Kumpikin ollaan ihan keskivertoihmisiä, niin mitoiltaan kuin ulkonäöltään. En usko, että niillä on kaksinen vaikutus. Eikä muullakaan seikoilla, mitkä täällä monesti tulee päällimmäisenä keskusteluissa. Ei raha, ei pillunantomäärät, ei isot tissit, ei mulkun pituus, en oo ytm, en aisuri, hän ei ole munahilkka, pillunkannatteluteline, ei vaimo, eikä siivooja....

Mutta pitää uskoa itseensä. Pitää olla itsetuntoa ja reipasta asennetta. Pitää tietää, mitä elämästä haluaa. Pitää haluta sitä toista ihmistä elämäänsä. Pitää tuntea itsensä ja olemaan valmis tutkimaan lisää. Ottamaan vastaan se, mitä maailma mäyttää sinusta. Ja ottamaan vastaan se toinen, kun kohdalle tulee.

Ja en etsi mitään vastauksia tänne. Tää on kertomus. Jotain voi koittaa vääntää, mutta näin asiat vaan tapahtui ja näin ne on. On tässä tuuriakin varmasti, mutta kai sitäkin tarvitaan aina. Ja mitä siihen tulee...Olen onnenpekka :)

61

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että.silleen

Kiitos tarinastasi. Sitä oli helppo lukea ja ymmärtää. =)) Toivon ett olette löytäneet onnenne ja että se myös kestää. Onnea matkaan teille molemmille!

Sain nukuttua n. 3h, Emo on taas vaihteeksi levoton, näkee unia...ilmeisesti painajaisia.
      Vien hänet aamulla ruokalaan aamiaiselle ja tulen itse takaisin nukkumaan toiset 3 tuntia ja aloitan työt vasta lounaan jälkeen, kaupungilla.
      Aamulla minun piti hoitaa paperitöitä, mutt siirrän ne iltatyöksi... ja ne mitä en voi siirtää... saa "kakkonen" hoidettavakseen nyt aamupäivällä.

Sulla on käsittääkseni n. 1½h vielä työaikaa jäljellä ja sitten pääset nukkumaan.
      Emo on horroksessa jo...toivottavasti nukahtaa nyt... ja aamuun asti, pääsen minäkin tästä takaisin sänkyyn... ainakin torkkumaan.

Hyvää yötä. Ja mukavia unia sulle, sitt kun pääset kotios!

• No mahdatkos olla vielä tänä yönä hereillä? :)

Veikkaisin, että sinun kanssa olisi mukava jutella enemmänkin. Olen jotain kirjoituksiasi nähnyt ja kiva ois turista enemmän sun kaa. :)

• Olipa ihanaa lukea näin hienosti pohdiskeltua tekstiä. Monia hyviä pointteja, etenkin tuo että olet hyväksynyt tunteesi ja osaat puhua niistä, se on niin tärkeää. Melkein tärkeintä elämässä, varsinkin kun elää yhdessä jonkun kanssa!

Toisekseen tuo että naisten suurin vihollinen tuntuu olevan nainen itse. Tunnistan nuo ajatukset, mitä kerroit. Oma naisesi kuulostaa siltä, että hän on nämä asiat miettinyt ja päässyt ylitse (arvelen että jokaisella naisella on jossain määrin ainakin ollut itseinhoa, se on jotenkin kulttuurinen juttu?). Onnea teille kaikkeen tulevaan! Ja tosiaankin jos joskus haluat kirjoitella tällaisia pohdintoja lisää, niin anna mennä. Tulee itselle jotenkin seesteinen olo, kun lukee tällaista hyvää pohdintaa.

• Miten tuollainen koliiikkivaimo-miina vältettäisiin? Sekin olisi varmaan arvokasta tietoa sinkkumiehille.

• Oikeastaan luulen, että olen eliminoinut tuon lähes absoluuttisella tahdolla selvittää asiat, mitkä on minulle tärkeitä. Suhteen alussa se on osin hankalaa, kun toinen on niin ihana. Mutta oikeastaan on välittämistä myös, että ilmoittaa mitkä on ne omat tärkeät asiat ja pitää niistä kiinni. Myöntyminen johonkin sellaiseen, mitä et ole, mikä ei tunnu oikealta, aiheuttaa myöhemmin tätä koliikkia. Vaikka exä vieläkin ahdistaa minua, kun on lapsia, niin en pistä tätä hänen yksinomaiseen piikkiin. Minä itse joskus suostuin siihen sontaan.

Vastasikohan tämä? Vähän ajatukset heräämisen jälkeen hakusessa. :-D

• tähänsekaappi kirjoitti:

Oikeastaan luulen, että olen eliminoinut tuon lähes absoluuttisella tahdolla selvittää asiat, mitkä on minulle tärkeitä. Suhteen alussa se on osin hankalaa, kun toinen on niin ihana. Mutta oikeastaan on välittämistä myös, että ilmoittaa mitkä on ne omat tärkeät asiat ja pitää niistä kiinni. Myöntyminen johonkin sellaiseen, mitä et ole, mikä ei tunnu oikealta, aiheuttaa myöhemmin tätä koliikkia. Vaikka exä vieläkin ahdistaa minua, kun on lapsia, niin en pistä tätä hänen yksinomaiseen piikkiin. Minä itse joskus suostuin siihen sontaan.

Vastasikohan tämä? Vähän ajatukset heräämisen jälkeen hakusessa. :-D

Taisi vastata. Jos ymmärsin oikein, niin ensimmäisellä pitkällä yrityksellä taivuit tai yritit taipua mutkalle exän tahdon mukaan tai odotuksiin. Exän koliikki siis johtui paitsi exän luonteesta niin myös siitä että tavallaan huijasit häntä jonkin aikaa olemalla joku muu kuin oma itsesi. Onko exän asiat järjestyneet yhtä hyvin?

• scrg kirjoitti:

Taisi vastata. Jos ymmärsin oikein, niin ensimmäisellä pitkällä yrityksellä taivuit tai yritit taipua mutkalle exän tahdon mukaan tai odotuksiin. Exän koliikki siis johtui paitsi exän luonteesta niin myös siitä että tavallaan huijasit häntä jonkin aikaa olemalla joku muu kuin oma itsesi. Onko exän asiat järjestyneet yhtä hyvin?

Juuri noin. Kuten kirjoitin, on vaikea olla yksinkertaisen suora. Ehdoton ei tarvitse olla, mutta omista tärkeistä asioista on pidettävä kiinni.

No ei ole exällä mennyt yhtä ruusuisesti. Ilmeisesti minunkaltaisia tolloja ei puissa kasvakkaan. :-D

• Piti antaa vihreä peukku kivasta jutusta. Ensimmäisellä kerralla lukiessa jäin puoliväliin, sillä jotenkin mielenkiinto herpaantui tarinan ison pituuden takia, mutta toisella kerralla jaksoin lukea loppuun asti. Se miten löysit sen toisen oli mielenkiintoinen ja herätti ajatuksia siitä, että minä tai joku muu voimme löytää hyvän suhteen ja onnen vähän samaan tapaan.

Onko sinulla neuvoja siitä, miten rakkaus kukoistaa, kun nyt elät hyvää aikaa elämässäsi rakkauden rintamalla? :D

• Öö? Miten kukoistaa? Siis miten sen saa kukoistamaanko? No se tulee oikeastaan ihan itsestään. Jotenkin rakkaus on sivutuote kaikesta muusta. Asioiden hoitaminen toista ajatellen ja tunteiden osoittaminen tuo toiselle sen tunteen automaattisesti. Kun toista arvostaa ja käyttäytyy kunnollisesti, niin molemminpäin peilaamalla tulee tuo ihana tunne. :-)

Öö? Miten kukoistaa? Siis miten sen saa kukoistamaanko? No se tulee oikeastaan ihan itsestään. Jotenkin rakkaus on sivutuote kaikesta muusta. Asioiden hoitaminen toista ajatellen ja tunteiden osoittaminen tuo toiselle sen tunteen automaattisesti. Kun toista arvostaa ja käyttäytyy kunnollisesti, niin molemminpäin peilaamalla tulee tuo ihana tunne. :-)

Kiitos neuvoista! :) Meni nyt päivä television katseluksi. Mitä siellä töissä voi tehdä muuta kuin vastailla työnpuolesta puhelimeen ja surffata netissä? Onko muutakin ajanvietettä?

• TÄHTI92 kirjoitti:

Kiitos neuvoista! :) Meni nyt päivä television katseluksi. Mitä siellä töissä voi tehdä muuta kuin vastailla työnpuolesta puhelimeen ja surffata netissä? Onko muutakin ajanvietettä?

Eipä siellä isompia muita ajanviettotapoja ole. Mutta kirjaa tulee luettua myös. Neulomaan tai virkkaamaan en suostu. :-D Joku raja.

Eipä siellä isompia muita ajanviettotapoja ole. Mutta kirjaa tulee luettua myös. Neulomaan tai virkkaamaan en suostu. :-D Joku raja.

Jos neulomaan ja virkkaaman et suostu niin vie työpaikalla ompelukone. Ompelukoneella sitten töitten välissä ompelet kokonaisen uuden vaatemalliston! Tiedä vaikka tulevaisuutesi olisi Pariisin catwalk-mallien vaatettajana? ;)

Mitä kirjoja olet lukenut työpaikkallasi?

• TÄHTI92 kirjoitti:

Jos neulomaan ja virkkaaman et suostu niin vie työpaikalla ompelukone. Ompelukoneella sitten töitten välissä ompelet kokonaisen uuden vaatemalliston! Tiedä vaikka tulevaisuutesi olisi Pariisin catwalk-mallien vaatettajana? ;)

Mitä kirjoja olet lukenut työpaikkallasi?

No jos mä jotain muuta keksisin, sitäpaitsi osaan olla tekemättä yhtään mitään. Mietin vaikka itseäni. Onko kaikki hyvin? Mitä voin tehdä paremmin? Voinko ilahduttaa jollain jotain rakasta? Hyvin menee aika. :-)

No luin viimeks Sven Hasseleita, nyt on mennyt pitkään ilman kirjaa. Se on kausittaista hommaa. Milloin kiinnostaa ja mikä. :-)

• Sekava tarina ja valetta koko stoori! Nythän vaan on käynyt niin että, joku postimyyntivaimo joka on paiskattu yhteen ihan satunnaisen miehen kanssa, joka myös on joku postimyyntiukko johon ei ole mitään muuta aitoa sidettä kuin se parisuhde, jota yrittää esittää vaikka toinen tuntuu henkisesti ihan vieraalta ja on jostain avaruudesta. Mutta juuri tämä kummallisuus tuntuu siltä oikealta ja jännältä. Parisuhteessaan huonosti voivan ihmisen pulssi voi kohota jopa 95 lyöntiin minuutissa ja verenpaineen kohoaminen on myös normaalia. Nämä merkit on syytä mitata aktin aikana, jos teillä sellaista harrastetaan, koska se on juuri sitä kanssakäymistä. Veikkaan, että "ratsumies" on satulassa ja käyt jo prossessia.

• suurikunnioitus

Kiitos tästä! Olipa miellyttävää lukea jotain tälläistä..
      Kaikkea hyvää teille molemmille!

• Kyllä (seura)elämä on helppoa kun sen oikein oivaltaa. :-)

• helgamies_

Olitko sinä se jolla on se tuontinainen?

• helgamies_ kirjoitti:

Olitko sinä se jolla on se tuontinainen?

Noin niin kuin import-export-mielessä joo. Se vain herättää aina ikäviä mielikuvia naisettomissa, joten sovitaanko, että se on mielikuvitusvaimoni ja voin jatkaa viisasteluani S24-Sinkut-palstalla...

• Ratikkakuski kirjoitti:

Noin niin kuin import-export-mielessä joo. Se vain herättää aina ikäviä mielikuvia naisettomissa, joten sovitaanko, että se on mielikuvitusvaimoni ja voin jatkaa viisasteluani S24-Sinkut-palstalla...

No eipä sitä tarvitse mainostaa, mutta olenhan minäkin muuta kuin sinkku. :-)

Ja naisia on eittämättä muuallakin kuin Suomessa, epäilen, että jokunen miespuolinenkin löytyy. On jokaisen oma asia, mistä sen siipan kaivaa itselleen. :-)

• fludtsy

Hieno kirjoitus. Ajattelin viime yönä tätä lukiessa, että rehellistä miehen kerrontaa, mihin tuntemani naiset eivät kykenisi. Eivät sen puoleen miehetkään. Monella ei ole näin upeaa kokemusta jaettavaksi, ja jos onkin...
      : )
      https://www.youtube.com/watch?v=cxzaUkAUn-s

• Mietin tuota kirjoittaessa, että jotenkin haluisin useamman miehen ja naisen tietävän tälläisestä. Kumpiakin sukupuolia löytyy niin paljon hyvinä ihmisinä, että tälläinen kokemus olisi sääntö, eikä poikkeus.

Mutta siinä se osin onkin. Se toinen pitää nähdä ihmisenä, ei naisena tai miehenä. Se kyllä sit selviää kuku on kuka, kun vaatteet on pois ja sotkeudutaan yhteen. :-)

• fludtsy
        tähänsekaappi kirjoitti:

Mietin tuota kirjoittaessa, että jotenkin haluisin useamman miehen ja naisen tietävän tälläisestä. Kumpiakin sukupuolia löytyy niin paljon hyvinä ihmisinä, että tälläinen kokemus olisi sääntö, eikä poikkeus.

Mutta siinä se osin onkin. Se toinen pitää nähdä ihmisenä, ei naisena tai miehenä. Se kyllä sit selviää kuku on kuka, kun vaatteet on pois ja sotkeudutaan yhteen. :-)

Juuri näin, kuin sanot. Tiedätkö, että sinun antamastasi palasesta sietäisi tämän palstan kaikkien miesten olevan ainakin hieman kade. Ei siitä, millainen olet ja mitä olet kokenut, ei siitä naisesta, joka sinulla on, ei seksistä, ei tunteesta välillänne... vaan siitä, miten siitä kaikesta kerrot.
        Onnea teille...

• fludtsy kirjoitti:

Juuri näin, kuin sanot. Tiedätkö, että sinun antamastasi palasesta sietäisi tämän palstan kaikkien miesten olevan ainakin hieman kade. Ei siitä, millainen olet ja mitä olet kokenut, ei siitä naisesta, joka sinulla on, ei seksistä, ei tunteesta välillänne... vaan siitä, miten siitä kaikesta kerrot.
        Onnea teille...

Miksi just palstan kaikkien miesten... ? Mut ei naisten?

• fludtsy kirjoitti:

Onnea teille...

No kyllä. Mutta myös naislukijat voivat imeä nöyryyttä. Tämä oma naisenikin ihmetteli, että miten vasta nyt joku minut löysi/sai. Kuitenkin olin markkinoilla pitkään. Ja tosiaan tapasin upeita naisia.

Painotan siis sitä, että tämä on kahden ihmisen projekti. Kummankin halua tälläseen tarvitaan. Ketään ei tulla sohvalta hakemaan. :-) Ja pelkkä ilmoitus, että vapaata riistaa on, ei riitä. Tämäkin nainen oli tehnyt työtä itsensä kanssa, ennenkuin päätti, että nyt voin ottaa sen ihmisen, miehen elämääni. :-)

• scrg kirjoitti:

Oikaisin jo. :-) Täällä ei toinna aloittaa vastakkainajattelua. :-)

• fludtsy
        scrg kirjoitti:

En ymmärrä kysymystäsi. Minä olen nainen, tähänsekaappi on mies. Niinku oletettavasti. Oletan sinun olevan mies. Eli... kirjoitan naisena miehelle, naisena miehille. Olen nainen miehelle, nainen miehille.
        Minun puolesta naiset saavat kadehtia ja olla kadehtimatta, mutta tämä palstahan ei ole siitä. Tämä palsta on miesten epävarmuustanner, miesten löyhkäävä naisenpuutekatastrofi. Siitä tuli mieleen se, kadehtikaa, kun ette muuhun kykene.
        Äläkä ota itseesi, ei mitään henkilökohtaista. Pidän ihmisistä, joilla on toisinaan ns. sana hallussa, keppi hevosena. Silleen pääsee eteenpäin...

Oikaisin jo. :-) Täällä ei toinna aloittaa vastakkainajattelua. :-)

Kadutti jo kun olin viestin laittanut. Siitä huolimatta että huomio oli aiheellinen. Mutta sodan välttäminen on tärkeämpää.

• fludtsy
        tähänsekaappi kirjoitti:

No kyllä. Mutta myös naislukijat voivat imeä nöyryyttä. Tämä oma naisenikin ihmetteli, että miten vasta nyt joku minut löysi/sai. Kuitenkin olin markkinoilla pitkään. Ja tosiaan tapasin upeita naisia.

Painotan siis sitä, että tämä on kahden ihmisen projekti. Kummankin halua tälläseen tarvitaan. Ketään ei tulla sohvalta hakemaan. :-) Ja pelkkä ilmoitus, että vapaata riistaa on, ei riitä. Tämäkin nainen oli tehnyt työtä itsensä kanssa, ennenkuin päätti, että nyt voin ottaa sen ihmisen, miehen elämääni. :-)

Ymmärrätkö muuten projektin ja prosessin eron? Kumpi se nyt siis oli?

• fludtsy kirjoitti:

En ymmärrä kysymystäsi. Minä olen nainen, tähänsekaappi on mies. Niinku oletettavasti. Oletan sinun olevan mies. Eli... kirjoitan naisena miehelle, naisena miehille. Olen nainen miehelle, nainen miehille.
        Minun puolesta naiset saavat kadehtia ja olla kadehtimatta, mutta tämä palstahan ei ole siitä. Tämä palsta on miesten epävarmuustanner, miesten löyhkäävä naisenpuutekatastrofi. Siitä tuli mieleen se, kadehtikaa, kun ette muuhun kykene.
        Äläkä ota itseesi, ei mitään henkilökohtaista. Pidän ihmisistä, joilla on toisinaan ns. sana hallussa, keppi hevosena. Silleen pääsee eteenpäin...

"Tämä palsta on miesten epävarmuustanner, miesten löyhkäävä naisenpuutekatastrofi. "

Miehet pikemminkin liioittelee, naiset vähättelee. Miehet menee junan alle. Naiset popsii masennuslääkkeitä.

• fludtsy
        scrg kirjoitti:

"Tämä palsta on miesten epävarmuustanner, miesten löyhkäävä naisenpuutekatastrofi. "

Miehet pikemminkin liioittelee, naiset vähättelee. Miehet menee junan alle. Naiset popsii masennuslääkkeitä.

Ehkä se on just toisinpäin...

• fludtsy kirjoitti:

Ehkä se on just toisinpäin...

Junat ja lääkkeet vai liioittelu ja vähättely?

• fludtsy kirjoitti:

Ymmärrätkö muuten projektin ja prosessin eron? Kumpi se nyt siis oli?

Siis projekti on tehdä paperitehdas, paperinvalmistus on prosessi. Tähän teemaan tuo sama kysymys... Elämänkumppanin etsintä ja parisuhteen rakentaminen projekti. Siinä eläminen sit prosessi, mikä menee sen rakennetun perusteella. Alussa kommunikoinnilla laaditaan rakenteet, prosessin aikana pidetään se käynnissä sillä. Jos joku alkaa vaivaamaan, pitäisi siitä ilmoittaa heti, ettei prosessi kärsi. Ei vaan itsensä takia.

• fludtsy kirjoitti:

Täällä on ihan kumpiakin. Meuhkaavia miehiä, mutta sitten myös naisia, jotka kirjoittavat tyyliin.. "katsokaa ja oppikaa miehet tuosta miehestä jotakin". Kun tämän minun kirjoituksen tarkoituksena on molemminpuolinen herätys. Kirjoitin tämän ihmisenä, ihmisille. Naisenkin on otettava mies ihmisenä huomioon.

• fludtsy
        tähänsekaappi kirjoitti:

Täällä on ihan kumpiakin. Meuhkaavia miehiä, mutta sitten myös naisia, jotka kirjoittavat tyyliin.. "katsokaa ja oppikaa miehet tuosta miehestä jotakin". Kun tämän minun kirjoituksen tarkoituksena on molemminpuolinen herätys. Kirjoitin tämän ihmisenä, ihmisille. Naisenkin on otettava mies ihmisenä huomioon.

Millä tavoin palstalla on huomioitu nainen ihmisenä?

• fludtsy kirjoitti:

No tuohon asiaan en voi sanoa mitään muuta kuin, että huonosti. Olen ollut aktiivisena vähän aikaa ja täällä on suorastaan sovinistista linjaa osalla miehistä nää kirjoitukset. Sille en voi minä, eikä kovin moni muukaan mies mitään...Vaikka ollaan yritettykin. Mutta onko se meidän syy?

No tuohon asiaan en voi sanoa mitään muuta kuin, että huonosti. Olen ollut aktiivisena vähän aikaa ja täällä on suorastaan sovinistista linjaa osalla miehistä nää kirjoitukset. Sille en voi minä, eikä kovin moni muukaan mies mitään...Vaikka ollaan yritettykin. Mutta onko se meidän syy?

Ainut mitä itse voin tehdä, on kirjoittaa itse naisiakin kunnioittaen ihmisenä. Ja sitä teen palstankin ulkopuolella. Sitä pitäisi tehdä jokapuolella, että maailmasta tulisi parempi paikka.

Mutta on väärin minusta saada tuomio olevansa paskiainen, kun on vaan mies. :-(

• fludtsy kirjoitti:

Ilkeilyn ja ajatusten herättelyn raja on joskus hiuksenhieno. Ja molemmissa sukupuolissa on varmasti henkilöitä, jotka ei koskaan ole kasvaneet koulukiusaajasta ulos.

Ihmisenä huomioimista auttaa tunnistettavan nimimerkin käyttö.

• fludtsy
        scrg kirjoitti:

Ilkeilyn ja ajatusten herättelyn raja on joskus hiuksenhieno. Ja molemmissa sukupuolissa on varmasti henkilöitä, jotka ei koskaan ole kasvaneet koulukiusaajasta ulos.

Ihmisenä huomioimista auttaa tunnistettavan nimimerkin käyttö.

"Ihmisenä huomioimista auttaa tunnistettavan nimimerkin käyttö"

No... mä olen eri mieltä ja pahoillani siitä, että sä olet sitä mieltä.

• fludtsy kirjoitti:

No ehkä scrg tarkoitti tuolla sitä, että sinunkin kommenttien takaa löytyy tänään tuo nimimerkki ja huomenna voit jo kiukuta sit toisella, ilman että sitä yhdistetään sinuun.

Itsekin huomaan, että minun kommentit huomioidaan toisin, kun olen tuo "tähänsekaappi". (mulle ois muuten kaapinpaikka aika yhdentekevää, mikä on sinänsä vitsi) :-D

• fludtsy
        tähänsekaappi kirjoitti:

No ehkä scrg tarkoitti tuolla sitä, että sinunkin kommenttien takaa löytyy tänään tuo nimimerkki ja huomenna voit jo kiukuta sit toisella, ilman että sitä yhdistetään sinuun.

Itsekin huomaan, että minun kommentit huomioidaan toisin, kun olen tuo "tähänsekaappi". (mulle ois muuten kaapinpaikka aika yhdentekevää, mikä on sinänsä vitsi) :-D

No... sinulle kerron, että huomenna tai koskaan... en kiukkua täällä enkä muualla. Tää on mulle ainutkertaista, viettää perjantai-iltaa näin.

Minä olin itse vähän skeptinen näiden palstatotuuksien suhteen vielä pari viikkoa sitten, ja taisin siitä sullekin puhua.

Olen aika suoraan kertonut joistakin teoistani palstalla, tietenkin vain niin suurpiirteisesti ettei minua voisi tunnistaa, ja nämä palstateoreetikkojen kommentit ovat saaneet minut ymmärtämään että nehän on jumankauta tosia.

Niin sairasta kuin se onkin, niin seksuaalisesti kiihottava mies saa tehdä mitä vain. Se on vain niin, mutta sitä ei yleisesti tunnusteta.

• keittiöekspertti kirjoitti:

Minä olin itse vähän skeptinen näiden palstatotuuksien suhteen vielä pari viikkoa sitten, ja taisin siitä sullekin puhua.

Olen aika suoraan kertonut joistakin teoistani palstalla, tietenkin vain niin suurpiirteisesti ettei minua voisi tunnistaa, ja nämä palstateoreetikkojen kommentit ovat saaneet minut ymmärtämään että nehän on jumankauta tosia.

Niin sairasta kuin se onkin, niin seksuaalisesti kiihottava mies saa tehdä mitä vain. Se on vain niin, mutta sitä ei yleisesti tunnusteta.

No varmaankin se on noin ja sama on varmaan naisessakin. Seksuaalisesti kiihottava nainen varmaan saa seuraa aina kun niin haluaa ja saa tehdäkin monesti mitä haluaa. Mutta yhteistä kummallekin sukupuolelle on se, että kohta on yksin. Voi vaihtaa maisemaa ja ystäviä, mutta aina se on uudelleen rakennettava se kulissi.

Ehkä tää kirjoitus oli se mun tapa tuoda esiin se mitä sinäkin olet yrittänyt. Saa nähdä mitä kaikkea ne takapiruilevat naiset tänne kirjoittaa... Tai mistä sä siinä pillutelinehässäkässä ajoitkaan takaa?

Mutta tässä kirjoituksessa en ottanut puheheeksi vielä sitä henkistä johtamista muuten... Se susi-idea jäi vielä pois. :)

• fludtsy kirjoitti:

No... sinulle kerron, että huomenna tai koskaan... en kiukkua täällä enkä muualla. Tää on mulle ainutkertaista, viettää perjantai-iltaa näin.

No minulle on aivan sama, mitä jotkut kiukkuiskaan täällä. Jos minulle joku kirjoittaa tuolla, että olen ihan väärässä ja mulkku, niin vastaisin, että perustele ja niin onkin. :D

No varmaankin se on noin ja sama on varmaan naisessakin. Seksuaalisesti kiihottava nainen varmaan saa seuraa aina kun niin haluaa ja saa tehdäkin monesti mitä haluaa. Mutta yhteistä kummallekin sukupuolelle on se, että kohta on yksin. Voi vaihtaa maisemaa ja ystäviä, mutta aina se on uudelleen rakennettava se kulissi.

Ehkä tää kirjoitus oli se mun tapa tuoda esiin se mitä sinäkin olet yrittänyt. Saa nähdä mitä kaikkea ne takapiruilevat naiset tänne kirjoittaa... Tai mistä sä siinä pillutelinehässäkässä ajoitkaan takaa?

Mutta tässä kirjoituksessa en ottanut puheheeksi vielä sitä henkistä johtamista muuten... Se susi-idea jäi vielä pois. :)

Minä olisin halunnut että miehet ja naiset antaisivat itsestään edes palasen inhimillisyyttä ja aitoutta, mutta kuori on kivikova ja vastaukset kylmän laskelmoivia. Yritin oikeasti avata lukkoja ja löytää ihmisistä tarttumapintaa, mutta se on mahdotonta kun nää ei halua edes omaa identiteettiä pastalle. Lopulta päätin kirjoittaa siitä mistä halutaan keskustella.

Jos ainoa tapa saada keskustelua aikaan on kirjoittaa hivenen provosoivasti, niin kyllä se mulle sopii. Moni nainen syyttää minua sovinismista, mutta pyrin kohtelemaan kunnioittavasti niitä naisia jotka antavat itsestään palan inhimillisyyttä. Tunnistettava nikki on kuitenkin oltava että tunnistan tyypin.

On mulla palstalla lempparityttö, tuo tyttö on yksi niistä harvoista tytöistä jotka laukoo kovia mielipiteitään omalla nimimerkillään. Sitä kunnioitan, tehkää muut tytöt perässä.

Minä olisin halunnut että miehet ja naiset antaisivat itsestään edes palasen inhimillisyyttä ja aitoutta, mutta kuori on kivikova ja vastaukset kylmän laskelmoivia. Yritin oikeasti avata lukkoja ja löytää ihmisistä tarttumapintaa, mutta se on mahdotonta kun nää ei halua edes omaa identiteettiä pastalle. Lopulta päätin kirjoittaa siitä mistä halutaan keskustella.

Jos ainoa tapa saada keskustelua aikaan on kirjoittaa hivenen provosoivasti, niin kyllä se mulle sopii. Moni nainen syyttää minua sovinismista, mutta pyrin kohtelemaan kunnioittavasti niitä naisia jotka antavat itsestään palan inhimillisyyttä. Tunnistettava nikki on kuitenkin oltava että tunnistan tyypin.

On mulla palstalla lempparityttö, tuo tyttö on yksi niistä harvoista tytöistä jotka laukoo kovia mielipiteitään omalla nimimerkillään. Sitä kunnioitan, tehkää muut tytöt perässä.

No kyllä minäkin vielä jotenkin nostan panosta. Tämä kirjoitus oli kokeilu. Itse en halua provosoimalla lähteä liikenteeseen. Jotenkin sellaista täällä tapaa paljon. Ajattelen, että minun pitää saada täällä sellainen status, että en suosi kumpaakaan puolta. Kyllä ymmärrän miehenä mitä tarkoitat noilla nimettömillä naiskommenteilla ja heidätkin haluan perustelemaan asioita mitä kirjoittavat. Heitä on selkeästi vaikea kaivaa esiin normaalilla kirjoittamisella. Toisaalta he saattavat ollakin se ikuinen kitka, mitä ei saa pois...vähänkuin miehissä tuo älytön meuhkaaminen ja uhominen...

No Nnnnainen on kirjoitellut kivasti, mutta en ole päässyt oikeen missään enää jutuille... Ei ole tähänkään ketjuun vielä kommentoinut. Hänen ajatusmaailmansa olis hauska päästä tutkimaan. Siellä on sitä nyssykkänaisen lyttäysajatusta ilmassa, mutta miten hän suhtautuu tähän munkin kirjoitukseen, ois kiva tietää. :)

No kyllä minäkin vielä jotenkin nostan panosta. Tämä kirjoitus oli kokeilu. Itse en halua provosoimalla lähteä liikenteeseen. Jotenkin sellaista täällä tapaa paljon. Ajattelen, että minun pitää saada täällä sellainen status, että en suosi kumpaakaan puolta. Kyllä ymmärrän miehenä mitä tarkoitat noilla nimettömillä naiskommenteilla ja heidätkin haluan perustelemaan asioita mitä kirjoittavat. Heitä on selkeästi vaikea kaivaa esiin normaalilla kirjoittamisella. Toisaalta he saattavat ollakin se ikuinen kitka, mitä ei saa pois...vähänkuin miehissä tuo älytön meuhkaaminen ja uhominen...

No Nnnnainen on kirjoitellut kivasti, mutta en ole päässyt oikeen missään enää jutuille... Ei ole tähänkään ketjuun vielä kommentoinut. Hänen ajatusmaailmansa olis hauska päästä tutkimaan. Siellä on sitä nyssykkänaisen lyttäysajatusta ilmassa, mutta miten hän suhtautuu tähän munkin kirjoitukseen, ois kiva tietää. :)

Minuun teki säväyksen että.silleen kun se haukku minut juopoksi provoilijaksi siinä vitunkantotelineketjussa. Sitä tekstiä lukiessa tajus että tyttö (oikeasti nainen) oli sydämellään kirjoittamassa vastinetta kommentteihini ja vaatimassa minua tilille sanoistani. Sitä kunnioitan ihmisessä, itseään pitää puolustaa omalla "allekirjoituksellaan".

Minuun teki säväyksen että.silleen kun se haukku minut juopoksi provoilijaksi siinä vitunkantotelineketjussa. Sitä tekstiä lukiessa tajus että tyttö (oikeasti nainen) oli sydämellään kirjoittamassa vastinetta kommentteihini ja vaatimassa minua tilille sanoistani. Sitä kunnioitan ihmisessä, itseään pitää puolustaa omalla "allekirjoituksellaan".

Siis, kyllä se ois kiva täällä, jos jokaisen pitäisikin kirjautua ihan vakionimikkeellä, eikä vaan huudella satunnaisella sivusta. Se on epäuskottavaa.. kun sit voi vaan häippästä ja unohtaa, jos jää ns. alakynteen, eikä voi perustella väitteitään. Mutta voinhan mäkin vaan jättää homman vaikka tähän paikkaan ja ei ees omatunto soimaa... :D

Siis, kyllä se ois kiva täällä, jos jokaisen pitäisikin kirjautua ihan vakionimikkeellä, eikä vaan huudella satunnaisella sivusta. Se on epäuskottavaa.. kun sit voi vaan häippästä ja unohtaa, jos jää ns. alakynteen, eikä voi perustella väitteitään. Mutta voinhan mäkin vaan jättää homman vaikka tähän paikkaan ja ei ees omatunto soimaa... :D

Mulle syy miksi toivoisin nikkejä, on se että se saisi jengin kirjoittaan aitoja ajatuksiaan.

Olis pakko miettiä kommenttejaan siltä kantilta että voiko niiden takana seistä.

Mulle syy miksi toivoisin nikkejä, on se että se saisi jengin kirjoittaan aitoja ajatuksiaan.

Olis pakko miettiä kommenttejaan siltä kantilta että voiko niiden takana seistä.

Niin. Minä en väitä, että olisin yksinomaan oikeassa jossain asiassa. Ja joihinkin asioihin on monta oikeaa vastausta. Mutta perustelut on aina edellytys, että edes mietin muuta vaihtoehtoo, kuin päässäni jo on. :D
        Ja jaksan perustella omaani aina...tietty joka asiaan en sit ole mielipidettä välttämättä pähkinyt...ei kaikkeen tarviakkaan olla.

Niin. Minä en väitä, että olisin yksinomaan oikeassa jossain asiassa. Ja joihinkin asioihin on monta oikeaa vastausta. Mutta perustelut on aina edellytys, että edes mietin muuta vaihtoehtoo, kuin päässäni jo on. :D
        Ja jaksan perustella omaani aina...tietty joka asiaan en sit ole mielipidettä välttämättä pähkinyt...ei kaikkeen tarviakkaan olla.

Keskustelu voi joskus olla ihan vain mielipiteiden vaihtoa, ei aina tarvii miettiä totuutta.

Keskustelu voi joskus olla ihan vain mielipiteiden vaihtoa, ei aina tarvii miettiä totuutta.

Niin. Minusta on parasta maailmassa just haastaa toinen jossain aiheessa. Se ei tarkoita oikeastaan voittoa jossain, vaan paremman mielipiteen etsimistä. Ja rakastan, että oma nainenkin osaa haastaa minut. Joku vössykkä, mikä ois vaan samaa mieltä aina kaikesta ja tulis perässä kuin varjo, nyökytellen, niin ei tulis mitään. Pitää olla mielipiteitä ja pitää kiinnostaa asiat. Zombeja täällä on jo ihan liikaa...

Niin. Minusta on parasta maailmassa just haastaa toinen jossain aiheessa. Se ei tarkoita oikeastaan voittoa jossain, vaan paremman mielipiteen etsimistä. Ja rakastan, että oma nainenkin osaa haastaa minut. Joku vössykkä, mikä ois vaan samaa mieltä aina kaikesta ja tulis perässä kuin varjo, nyökytellen, niin ei tulis mitään. Pitää olla mielipiteitä ja pitää kiinnostaa asiat. Zombeja täällä on jo ihan liikaa...

Naisen pitää olla tulta ja tappuraa, ja se luonne tulee esiin vasta kun naisen haastaa.

Minä ladon kovaa tekstiä, mutta sillä haluan nähdä kuka pystyy laittaan vastaan eikä huutele puskista.

• vaihtuva
        fludtsy kirjoitti:

Niimpä. Tunnistettavan nimimerkin käytö saa nämä koulukiusaajaluonteet hyökkäämään uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.....
        Siksi ainakin itse käytän mitä sattuu nimmaria, että voin joskus esittää asiallisia kommentteja, ilman että minun henkilöäni ollaan heti haukkumassa.

• että.silleen
        vaihtuva kirjoitti:

Niimpä. Tunnistettavan nimimerkin käytö saa nämä koulukiusaajaluonteet hyökkäämään uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.....
        Siksi ainakin itse käytän mitä sattuu nimmaria, että voin joskus esittää asiallisia kommentteja, ilman että minun henkilöäni ollaan heti haukkumassa.

Ehkäpä niinkin, mutt elämääsi he eivät pysty tunkeutumaan muuta kuin palstalla.
        Kuitenkin sanomaasi totuutta voi ajatella toisellakin tapaa silloin, kun tavallaan olet ruummiillistunut ja henkilöllisyytesi on tunnettu.
        Silloin tulee se kokonaiskuva sinusta ja ajatuksistasi ja se auttaa ehkä pohtimaan asioita monelta erikantilta.

Toisen ajatuksista saa aina jotain uutta itselleen, niistä myös oppii ajattelemaan omia asioitaan uudelleen.
        Koulukiusaajaluonteet... niitä on ehkä puskissa enemmän kuin arvaammekaan, sulla on nyt ihan asiallinen kommetti tässä mutt..

Jos on asioista totaalisesti erimieltä niin kyllä minä ainakin sanon sen, tulkoonkin Nal sitt vaikka sahaamaan munt halki tai ykskakkonen jankuttamaan mun pleijereistäni... monikossa!
        Ottaahan se välillä päähän, mutt tän koneen voi myös sulkea ja olla lukematta leuan louskuttajia.
        Toisaaltaan se on sun vapautes tehdä juuri kuinka itse parhaaksi näet!

• että.silleen kirjoitti:

Ehkäpä niinkin, mutt elämääsi he eivät pysty tunkeutumaan muuta kuin palstalla.
        Kuitenkin sanomaasi totuutta voi ajatella toisellakin tapaa silloin, kun tavallaan olet ruummiillistunut ja henkilöllisyytesi on tunnettu.
        Silloin tulee se kokonaiskuva sinusta ja ajatuksistasi ja se auttaa ehkä pohtimaan asioita monelta erikantilta.

Toisen ajatuksista saa aina jotain uutta itselleen, niistä myös oppii ajattelemaan omia asioitaan uudelleen.
        Koulukiusaajaluonteet... niitä on ehkä puskissa enemmän kuin arvaammekaan, sulla on nyt ihan asiallinen kommetti tässä mutt..

Jos on asioista totaalisesti erimieltä niin kyllä minä ainakin sanon sen, tulkoonkin Nal sitt vaikka sahaamaan munt halki tai ykskakkonen jankuttamaan mun pleijereistäni... monikossa!
        Ottaahan se välillä päähän, mutt tän koneen voi myös sulkea ja olla lukematta leuan louskuttajia.
        Toisaaltaan se on sun vapautes tehdä juuri kuinka itse parhaaksi näet!

Niin. Minä tuumaan tänne väliin, että moni tuo tänne oman tapansa puolustamaan minuuttaan. Mutta täällä se ei ole tarpeen. Mielipiteitään ei saa taottua kuitenkaan kaikillesopiviks ja aina joku dissaa, tahallaan tai huvikseen. Mutta mitä sillä on väliä, jos joku näin tekee. Minä elän oikeaa elämää ainakin just niinkuin parhaaksi näen, ilman täälläsaatuja mielipiteitä. :-)

• Eionnaisimeikäntyössä

Kehtaatko sanoa mitä teet työksesi jos joudat kirjoittamaan työpaikalla kilometrin pituisen kommentin?

• En paljasta mitään yksityistä, ihan, etten menetä hyvää anonyymiyttä. Pahoittelen. Mutta ei kai se olennaista olekaan. :-)

• että.silleen

Ehkä on palomies esimerkiksi! Onhan noita ammatteja muitakin... tai vahtii joitain koneita... laitosmies. Siis ei ole varsinaisesti mitään tekemistä päivystäessä, jos ei jonkinlaista häiriötä tule. Tietokone hälyttää kyllä häiriöstä ja mies on paikalla hoitaen työnsä siitä eteenpäin...
        Ei yövuorossa aina hoivatyötäkään ole saman verran kuin päivällä, 10h yövuorossa saattaa varsinaisesti työtä olla vain 2h, se muu aika on päivystystä kaiken varalta.
        Jokus saattaa olla niin kiire kuin päivälläkin tai vielä pahempikin tilanne, soittavat silloin mulle yläkertaan ett tule auttamaan.

• Oikeuttajakohtuutta

Kun robotit valtaavat kohta kaikki työpaikat niin sellaiset yövuorot niitten tulisi vallata ensimmäiseksi - ja ainoastaan - joissa 'vain' vahditaan koneita tms. eikä tartte tehdä mitään. Yleensä niillä aloilla on vielä sikamainen liksakin eivätkä ne ole kenenkään hengestä silti vastuussa.

• että.silleen
        Oikeuttajakohtuutta kirjoitti:

Kun robotit valtaavat kohta kaikki työpaikat niin sellaiset yövuorot niitten tulisi vallata ensimmäiseksi - ja ainoastaan - joissa 'vain' vahditaan koneita tms. eikä tartte tehdä mitään. Yleensä niillä aloilla on vielä sikamainen liksakin eivätkä ne ole kenenkään hengestä silti vastuussa.

Ei kuule toi asia ihan noinkaan mene, jos ajattelet vaikka voimalaitosta, joka tuottaa sähköä. Siellä jos jotain menee hurjasti pieleen, ollaan ilman sähköä ja se vaikuttaa moneen asiaan.
        Sairaaloissa nyt on omat varajärjestelmänsä tuottaa tarpeellinen määrä sähköä omiin tarpeisiinsa.
        Meilläkin on generaattori joka tuottaa sähköä tilapäisesti tarvittaessa.

Mutta ajatteles jos kaikki varashälyttimet pimenee eikä taloissakaan ole valoja, sähkölämmitteiset omakotitalot esim. jäähtyvät saattavat jopa vesijohdot jäätyä, vastaavasti pakastimet sulaa...jne. tuskin kannattaa jatkaa mitä kaikkea vahinkoa tulee.
        Kyllä se omilla aivoillaan ajatteleva laitosmies on ehdottomasti oltava työpaikallaan ja tilanteen vaatiessa... soitettava vielä lisäapuakin. Taatusti tulee halvemmaksi kuin laaja tuho. Ajatteles kuka laskun maksaa kummassakin tapauksessa? Sähkölaskuun se tultaisiin lisäämään ja kuluttajat maksaisivat, siis sinäkin!

Atomivoimalaitoksessa niitä insinöörejä ja laitosmiehiä on monta aina valvomossa vuorossaan... ihan oikeesti siellä ollaan vastuussa helvatin monestakin hengestä, jos sitä laitosta ei valvota tarkasti.

Jotain vehnämyllyä valvovat öisinkin myös konemiehet/teknikot/laitosmiehet... enpä tiedä ketkä kaikki, mutt käsittääkseni jos prosessi on pitkään jatkuva.

Telakalla tekivät ainakin vielä 1999 kolmessa vuorossa töitä ja yölläkin mestari valvoi työläisten tekemisiä, jakoi illalla aina työtehtävät ja laittoi klo:n soimaan kuudeksi aamulla pöydälleen.
        Vuoro loppui sitten seitsemältä ja siihen mennessä oli tarkistanut työt. =))
        Vanhat koneistaja miehet jotka asuivat ukkokodissa kertoivat; "mesu" nukkui kopissaan istuen... tyyny pöydällä ja pitkä toppatakki selän yli lattiaan saakka.
        -Minä juttelen ihmisten kanssa mielelläni ja kuuntelen mielenkiinnolla kun muistelevat asioita joista en muuten tietäisikään mitään.

Tietokoneen saa meilläkin päälle valvomaan myös vanhuksia ihan huonekohtaisesti, tiettyä henkilöä vaikka ympäri vuorokauden. Se tietokone osaa vain kertoa mitä on tapahtunut ja mihin aikaan.. se ei todellakaan osaa auttaa, pakko olla ihminen paikalla joka valvoo ja auttaa tarvittaessa.

Monilla hoivan asukkaista taas on hälytin ainoastaan käytössään, jos apua tarvitsevat hälyttävät sillä ja tietokone rekisteröi hälytyksen, jonka saa pois vain huoneeta käsi ja sekin tulee aina rekisteröidyksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7374
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4732
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4684
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3398
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1995
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      29
      1812
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1799
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1657
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1547
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1307
    Aihe