Paska työilmapiiri sosiaali ja terveys alalla

pavelius

Terve! Pakko päästä avautumaan jossakin. Opiskelen lähihoitaksi (olen mies) ja aloitin maanantaina terveyskeskuksessa (vuodeosastolla) työharjoittelun. Onglemana on se että työ on kivaa mutta TYÖKAVERIT ON PERSEESTÄ! Ja nyt ei periaatteessa ole kiusaamisessa kyse vaan siitä että ihmiset siellä ovat helevetin tuppisuita ja tylsiä. Meinaan että heidän kanssaan on tosi vaikea keskustella yhtään mistään.

Olen tosi kova puhumaan ja minun mielestäni se on tuon työn ''suola'' eli hyvä työilmapiiri. Nyt vain tuntuu että kun aloittaa keskustelun jonkun kanssa niin keskustelua seuraa usein hiljaisuus koska kukaan heistä ei selvästikkään halua ns. jauhaa paskaa''. Olenkin nyt edelliset kaksi päivää kuluttanut aikaa potilaisiin joiden kanssa on mukava jutella milloin mistäkin vaikka se ei faktatietoa olisi. Hassua sinänsä että dementikkojen kanssa juttu lentää paremmin kuin alan ammattisten.

Tottakai on otettava huomioon että olen uusi ja he eivät tunne minua mutta kun yrittää tutustua ja ottaa kantaa asioihin tuntuu että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Toisin taas kun he juttelevat omissa kuppikunnissaan niin juttu lentää siellä. Oli jo ekana päivänä vaikeaa kun heitä ei selvästikkään kiinnostanut uusi opiskelija mitä en kokemusten kautta hämmästele pätkääkään koska opiskelijathan ovat niitä perseiden pyyhkijöitä.

Vituttaa vaan kun on tuolla alalla ja yrittää tutustua uusiin tuttavuuksiin niin vastaukseksi saa vain: joo/ei/nii-i/se on sellasta. Että päätelkääpä siitä jaksaako sitä keskustelua pitää väkisin hengissä. Onneksi tuo paikka on ainoa laatuaan tässä kaupungissa. Lopuksi sanon vaan että sama homma olisi mennä huopatossutehtaalle töihin koska yhtä jäätävän hiljaista se homma siellä olisi.

6

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • positiivinen12

      Samanlaisia kokemuksia, vanhoja, katkeroituneita akkoja muuten työhönsä kyllästyneitä valittajia. tk.n vuodeosasto oli minun pahin työssäoppimispaikkani.

    • hoit_su

      Siis yhdestä päivästä vedät tuollaiset johtopäätökset? Nyt ehkä kannattais pikemminkin keskittyä tutustumaan osastoon ja sen työtapoihin kuin höpötellä puutaheinää. Nyt jäitä hattuun ja äkkiä.

    • kylniitäpisaa

      ..eikös maamme hallitus luvannut olla heikentämätä hoitajia näiltä aloilta ? Sillä kikalla että talonmiehetkin ja viriketyöntekijätkin mm lasketaan hoitohenkilökunnaksi.

    • Enolepitänyt

      Terveysviraston työntekijät ovat aina olleet huumorintajuttomia putkiaivoja! Yrität vaan erottua joukosta, niin kyllä yritetään kaikintavoin "sopeuttaa yhtenäiseen työkulttuuriin" ja jos et suostu, niin nopeasti näytetään ovea.

      Työilmapiiri on todellakin "paska"!

    • harjoittelijat

      Terveyskeskusten vuodeosastot ovat työpaikkoina sieltä pahimmasta päästä, ei puhuta., ei neuvota kyräillään selän takana. Vanhainkodit ja päiväkodit, joissa olen ollut työharjoitteluissa ovat olleet omalla kohdallani paljon mukavempia paikkoja, siellä hoitajat sentäs osaa keskustella.

    • Aika oikeassa olet ilmapiirin suhteen. Valitettavasti valtaosa hoitoalan laitoksista on itseään täynnä olevia kyräileviä muijia. Heitä kiinnostaa enemmän muiden ihmisten asiat ja tekemiset kuin itse potilaiden hoitaminen. Lisäksi kun joukossa on joku "ei täyspäinen" joka selvästi on täysin väärällä alalla työssä käyttää suuren osan työajastaan kantelemaan esimiehelle toisten tekemisistä, tekemättä jättämisestä tai sanomisistaan. Ja jos et miellytä tällaista henkilöä se takuulla ottaa sinut silmätikukseen ja sen kyllä huomaa hyvin nopeasti. Toki joukossa on myös hyviä ja ihania työkavereita mutta yksi ainoa huono hoitsu pilaa helposti koko työpaikan ilmapiirin. Miespuolisia hoitajia tarvitaan ja he ovat haluttuja työpaikoilla mutta kuka jaksaa kovin pitkään tuollaista menoa? Suosittelen että älä koskaan jää vakituiseen työsuhteeseen jos olet ainoa mies talossa. Valmistuttuasi kokeile ja katsele rohkeasti erilaisia työpaikkoja ja jos löytyy joku todella kiva paikka jossa hyvä ilmapiiri ja esimies oikeasti tarttuu ongelmiin heti eikä lakaise niitä maton alle piiloon niin siellä pärjää pitkälle tulevaisuuteen. Valitettava totuus on kuitenkin se, että esimiehet eivät uskalla tai osaa puuttua ongelmatilanteisiin riittävän tehokkaasti ja siksi ongelmat tahtovat paisua hallitsemattomiksi. Myös hoitokulttuuriin valitettavasti kuuluu se, että esimies uskoo usein helpommin juuri näitä muista kantelevia (jotka omaa epävarmuuttaan pönkittävät kantelemalla nippelihommista ja epäoleellisista asioista). Toivotaan kuitenkin että löydät paikkasi ja viihdyt siellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe