Karvasmantelin haju

mietteliäs

Minusta jotkut permanettitussit haisevat karvasmantelille. Onko sen karvasmantelin hajun aiheuttava yhdiste sellainen jota käytetään tuollaisiin tarkoituksii vai onko nenäni erehtynyt?

15

4550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liuottimena

metyylietyyliketoni?

• Jen

En tiedä, onko nenäsi erehtynyt, mutta syanidistä lähtee karvasmantelimainen haju, jota kaikki ihmiset eivät pysty haistamaan.

• muista kuulleeni

tussikynästä, jossa olisi liuottimena syanidia.
        Tosiasiassa esimerkiksi kaliumsyanidi on kiinteä
        aine, joka maistuu todella karmealta, mutta ei
        todellakaan haise yhtään millekään.
        Nimimerkillä kokemusta on.

• Jen
        muista kuulleeni kirjoitti:

tussikynästä, jossa olisi liuottimena syanidia.
        Tosiasiassa esimerkiksi kaliumsyanidi on kiinteä
        aine, joka maistuu todella karmealta, mutta ei
        todellakaan haise yhtään millekään.
        Nimimerkillä kokemusta on.

Niin, en tosissani kuvittelle tusseissa olevan syanidia. (Jos on, eipä se minua hetkauta.) Aine (syaindi) kuitenkin on sellainen, että jotkut sen haistavat, jotkut eivät. Harvat haistavat, useimmiten haistajina ovat naiset.

Eli joku voisi tuosta sinun "ei todellakaan haise yhtään millekään" aistia jotain hajua.

Ystävällisin terveisin, Jen

• ..mainittu...
        Jen kirjoitti:

Niin, en tosissani kuvittelle tusseissa olevan syanidia. (Jos on, eipä se minua hetkauta.) Aine (syaindi) kuitenkin on sellainen, että jotkut sen haistavat, jotkut eivät. Harvat haistavat, useimmiten haistajina ovat naiset.

Eli joku voisi tuosta sinun "ei todellakaan haise yhtään millekään" aistia jotain hajua.

...kaliumsyanidi on tosiaan valkoista kiinteää ainetta. Sen hajusta tai mausta en sano mitään kun ei pahemmin ole ollut halua kokeilla, mutta KCN reagoi happamissa olosuhteissa muodostaen kaasumaista syaanivetyä ja tämä HCN nimenomaan on hajultaan karvasmantelimainen.

• Jen
        ..mainittu... kirjoitti:

...kaliumsyanidi on tosiaan valkoista kiinteää ainetta. Sen hajusta tai mausta en sano mitään kun ei pahemmin ole ollut halua kokeilla, mutta KCN reagoi happamissa olosuhteissa muodostaen kaasumaista syaanivetyä ja tämä HCN nimenomaan on hajultaan karvasmantelimainen.

No juu, kyllä se sitten on varmaan nimenomaan ja vain tuo syaanivety, joka haisee, ei pelkkä kaliumsyanidi sellaisenaan. Se, mistä minulle tämä syanidi yleensäkään tuli mieleen, on yksi kirja, jossa ruumiinavauksessa mahasta tuli karvasmantelin hajua (henkilö oli syanidilla myrkytetty). Ehkä tämä on oikeastikin mahdollista, mahassahan on happamat olot.

• tehnyt
        Jen kirjoitti:

asiasta tilastoa?
        Olisipa mielenkiintoista kuulla.

• Jen
        tehnyt kirjoitti:

asiasta tilastoa?
        Olisipa mielenkiintoista kuulla.

Enpä ole tehnyt tilastoa, enkä muutenkaan tutkinut asiaa. Muistan vain lukeneeni näin yhdestä kirjasta. Kyseessä ei ollut oppikirja, vaan dekkari. Eli ei tuo ehkä edes pidä paikkaansa.

• haisee!

Ihmisellä on hajureseptori joka tunnistaa karvasmantelin tuoksun. On olemassa lukuisia aineita jotka saavat tämän reseptorin reagoimaan ja tuntuu karvasmantelin tuoksu.

• Anonyymi00015
        Jen kirjoitti:

eli ota äkkiä joku akka siihe sniffaa munias ...

äkkiäkkiiii ....

• sva

olisikohan bentsaldehydi eli karvasmanteliöljy?

• Anonyymi00011

Älkää syökö marsipaania siinä on karvasmantelia.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Älkää syökö marsipaania siinä on karvasmantelia.

Runeberg tortussa on karvasmantelia . Ei kannata syödä vaikka vähän jos laskee yhteensä kaikki siitä tulee paljon.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Runeberg tortussa on karvasmantelia . Ei kannata syödä vaikka vähän jos laskee yhteensä kaikki siitä tulee paljon.

Toivotaan ettei manteli pulla tupla tai piirakka sisällä karvasmantelia. Syanidia.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Toivotaan ettei manteli pulla tupla tai piirakka sisällä karvasmantelia. Syanidia.

Lapsi joskus vaistoaa eikä halua maistaa yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      90
      6515
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      460
      4617
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      125
      2585
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      137
      2359
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      0
      2111
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      30
      1129
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      69
      1030
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1000
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      101
      959
    10. Ajatteletko koskaan

Että rikoit luottamukseni?
      Ikävä
      72