1. Adventtin Huovisen saarnan aihe, Kekkonen !

pohjanoteeraus_

Tänään on päivä jolloin ihmiset käyvät toisiksi eniten Joulun jälkeen kirkossa.
Katsoin TV7:lta Tuomas massun Agrikolan kirkosta. Voitteko kuvitella emeritus piispa Huovinen saarnaa Kekkosesta silloin kun kerrankin kirkko on täynnä Jumalaa etsiviä ihmisiä.

Kyllä on luterilaisen kirkon touhut menneet käsittämättömiksi, ei ihme, että kansa eroaa kirkosta!

26

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exluterilainen

      Katsoin myöskin ja ihmettelin, että eikö todellakaan ev.kirkolla ole mitään sanomista Jeesukesta ja Jumalasta.

      • näinhän.se.on

        Hetkinen nyt. Luterilainen kirkko on valtion kirkko ja mikä edustaa suomalaista valtiota ja itse suomalaisuutta sen enemmän kuin Kekkonen?

        Nämä Jeesukset ja Jumalat eivät kuulu politiikkaan ja uskontoon, joka luterilaisen opin mukaan on ihmisen yksityisasia ja sitä tuleekin harrastaa siellä kotonaan kaikessa rauhassa eikä julkisilla paikoilla hälyssä ja metelissä.

        Se, että pappi saarnaa Kekkosesta aikana, jolloin miestä tarvittaisiin jopa enemmän kuin Jeesusta, ei ainakaan minua saa luopumaan luterilaisuudestani. Vielä vähemmän kirkosta.


    • susia.lampaina

      Eikös sinne Tuomasmessuun joskus kutsuttu paikalle eri uskontojen edustajia ja annettiin heillekin puheenvuoro?

      Kirkko sysää ihmiset saatanan syliin...

      Kirkko kertoo ihmisille juuri sen mitä ihmiset haluavat kuulla...

      Jeesuksen puhe taas on niin kovaa, että kuka sitä voi kuulla...

      • ihan.hävettää

        Kyllä Luther kääntyisi haudassaan jos kuulisi mitä hänen nimeään kantava kirkko touhuaa!


    • sirkushuveja.ala.evl

      Kuka enää viitsii käydä kirkossa?

    • No eikös sitten vaan ollut hyvä, ettet henkilökohtaisesti paikan päälle vaivautunut.

      • pohjanoteeraus__

        En muutenkaan vaivaudu evl.kirkon tuhjänpäiväisiin "messuihin".


      • pohjanoteeraus__ kirjoitti:

        En muutenkaan vaivaudu evl.kirkon tuhjänpäiväisiin "messuihin".

        No sitähän minäkin, jotenkin se jo tuosta aloituksesta haiskahti vaikka silti sinun pitää vaan arvostella uskon yhteisön "messuja" johon et edes kuulu , no onhan tuokin vissiin jollekkin elämänsisältöä.


      • pohjanoteeraus__
        nähty.on kirjoitti:

        No sitähän minäkin, jotenkin se jo tuosta aloituksesta haiskahti vaikka silti sinun pitää vaan arvostella uskon yhteisön "messuja" johon et edes kuulu , no onhan tuokin vissiin jollekkin elämänsisältöä.

        Luterilaisilla on myös herätysliikkeet. Niiden messuissa kyllä käyn ja siellä onkin pelkkiä uskovia.


    • kunhan-tuli-mieleen

      Minä haluan tietää, en ota Huovisen saarnaan kantaa kun en ole nähnyt, ihan intressanttia sinänsä saada selville, että tv 7:stä näytetty tällaistakin ohjelmaa - lähinnä nyt kiinnosti, miksi suuri uskovainen ei ole saanut peffaansa sohvalta ylös ja mennyt mihinkään kirkkoon tai omaan yhteisöönsä palvelukseen adventtina.

      Piispojen ja tällaisten puheet ovat yleensä aika tylsiä, sillä heidän pitää puhua ympäripyöreitä ja voin kuvitella, että olisin todellakin haukutellut, ei minua kiinnosta Kekkonen.

      • pohjanoteeraus__

        Peffa nousee vähän kankeasti kun on jalka kipsissä.
        Sallit kai minulle kotona olon sairauslomalla?


      • kunhan-tuli-mieleen

        Peuralta muistan kyllä kuulleeni ok-saarnan joskus radiosta äitini luona, jolloin olen käynyt (ei autoa käytössä, äiti vanha) siellä. Yllättävän hyvä saarna siis piispalta.

        Konkkasitko sitten mukavasti jääkaapille. Jos saarna on huono, sehän on mukava jos on kotona, voi poistua paikalta...Ainakin minä teen niin. Kirkossahan se on niin, että jos se on huono, niin apua: ei auta muu kuin odottaa kun se loppuu.

        Ja lepää toki jalkasi kanssa, muuten vain huolestuin siitä, kun ei nykyään enää suuruskovaisetkaan käy kirkossa...

        Onkohan meillä liikaa tarjontaa joka puolelta, ja sitten kukin nurisee kuka mistäkin.

        En sitä sano, etteikö olisi hyvä olla hyvä saarna, mutta...


      • pohjanoteeraus__
        kunhan-tuli-mieleen kirjoitti:

        Peuralta muistan kyllä kuulleeni ok-saarnan joskus radiosta äitini luona, jolloin olen käynyt (ei autoa käytössä, äiti vanha) siellä. Yllättävän hyvä saarna siis piispalta.

        Konkkasitko sitten mukavasti jääkaapille. Jos saarna on huono, sehän on mukava jos on kotona, voi poistua paikalta...Ainakin minä teen niin. Kirkossahan se on niin, että jos se on huono, niin apua: ei auta muu kuin odottaa kun se loppuu.

        Ja lepää toki jalkasi kanssa, muuten vain huolestuin siitä, kun ei nykyään enää suuruskovaisetkaan käy kirkossa...

        Onkohan meillä liikaa tarjontaa joka puolelta, ja sitten kukin nurisee kuka mistäkin.

        En sitä sano, etteikö olisi hyvä olla hyvä saarna, mutta...

        Kaukosäädin on hyvä kapine.
        Kirkossa ei enää käy kuin liberaalit ja ateistit. Uskovaiset kaipaavat Jumalan sanaa eikä turhaa pappien löpinää.
        Itsehän on kirkko tiensä valinnut ja alamäessä vauhti vain kiihtyy....


      • TunneJeesus

        Adventtia ei löydy Raamatusta. Jeesusta tulisi palvella 24/7.


      • niin.se.vaan.menee
        kunhan-tuli-mieleen kirjoitti:

        Peuralta muistan kyllä kuulleeni ok-saarnan joskus radiosta äitini luona, jolloin olen käynyt (ei autoa käytössä, äiti vanha) siellä. Yllättävän hyvä saarna siis piispalta.

        Konkkasitko sitten mukavasti jääkaapille. Jos saarna on huono, sehän on mukava jos on kotona, voi poistua paikalta...Ainakin minä teen niin. Kirkossahan se on niin, että jos se on huono, niin apua: ei auta muu kuin odottaa kun se loppuu.

        Ja lepää toki jalkasi kanssa, muuten vain huolestuin siitä, kun ei nykyään enää suuruskovaisetkaan käy kirkossa...

        Onkohan meillä liikaa tarjontaa joka puolelta, ja sitten kukin nurisee kuka mistäkin.

        En sitä sano, etteikö olisi hyvä olla hyvä saarna, mutta...

        "Peuralta muistan kyllä kuulleeni ok-saarnan joskus radiosta äitini luona"

        Vain todellisessa hyvinvointivaltiossa piispat käyvät vanhojen naisten kotona saarnaamassa, ja vielä parhaat saarnansa. Sitä se luterilainen kristinusko teettää, hyvinvointivaltion.


    • Hei, saarnat ovat aina haastavia puhetilanteita. Ja jokaisella on oikeus tietysti myös mielipiteisiin siitä oliko saarna hyvä vai huono. Itse en tuossa Tuomasmessussa ollut, mutta olen kuullut monien kehuvan piispa Huovisen saarnaa. Että voisit itse päättää mitä mieltä olet, voit kuunnella koko Tuomasmessun tästä linkistä tai pelkän saarnan, joka alkaa 48:23 kohdasta. http://www.tuomasmessu.fi/tuomasmessut/messu-agricola-tv-ssa/


      Merja-pappi

      • Jeesusta.seuraamaan

        "Ja jokaisella on oikeus tietysti myös mielipiteisiin siitä oliko saarna hyvä vai huono."

        Antamallasi oikeudella sanon, että mielestäni saarnasta jäi uupumaan se raamatullinen totuus, että kun Jeesus tulee ihmisen luo, niin hänet tulee päästää myös sydämeen asti asumaan.
        Tämän tueksi Johanneksen Ilmestys 3:20

        "Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani."


      • näissä-oloissa

        No pääasia ettei siellä ollut eräs, joka olisi sanonut: ota homo sydämeesi, niin pelastut.


    • kun-ei-nyt-kiinnosta

      Kekkosslovakian muistelu ei kiinnosta.

      Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen....

      • kun-ei-nyt-kiinnosta

        Toki se on mukavaa, että Kekkonen on pyytänyt anteeksi köyhältä pienyrittäjäisältäni, joka kuoli raadantaan.

        Nyt ei Kekkonen enää kiusaa isääni ja perhettäni.


      • kun-ei-nyt-kiinnosta

        Ja jos ei ole pyytänyt, niin siellä on sitten Jumala. Siellä on varmaan aika pitkä jono muitakin ihmisiä, joilta joutuu pyytämään anteeksi. Pienyrittäjiä, sotaveteraaneja...Eikä venäläiset ole vieläkään maksaneet sotavelkoja meille.

        Ja kaipa on lopultakin ymmärtänyt, että jos asekätköä ei oltaisi löydetty, Suomi ei kenties olisi ollut vapaa maa, sillä jos vaikutti siltä, että sissisotaakin vielä aiottaisiin käydä sen jälkeen, ei voitu hyökätä (NL), koska se olisi aiheuttanut pahaa verta länsimaailmassa.


      • olet.natsismin.sokaisema
        kun-ei-nyt-kiinnosta kirjoitti:

        Ja jos ei ole pyytänyt, niin siellä on sitten Jumala. Siellä on varmaan aika pitkä jono muitakin ihmisiä, joilta joutuu pyytämään anteeksi. Pienyrittäjiä, sotaveteraaneja...Eikä venäläiset ole vieläkään maksaneet sotavelkoja meille.

        Ja kaipa on lopultakin ymmärtänyt, että jos asekätköä ei oltaisi löydetty, Suomi ei kenties olisi ollut vapaa maa, sillä jos vaikutti siltä, että sissisotaakin vielä aiottaisiin käydä sen jälkeen, ei voitu hyökätä (NL), koska se olisi aiheuttanut pahaa verta länsimaailmassa.

        Mitä Kekkosen pitäisi pyytää heiltä anteeksi? Sitäkö, että hän ensimmäisinä töinään presidenttinä lähetti kaikille rintamalla oleille veteraaneilla mitalin ja kunniakirjan?

        Sinä et ole tainnut koskaan edes nähdä Kekkosta livenä? Minäpä olen nähnyt jopa Gorbatshovin.


    • muuten-tuli-mieleen

      Joko Huovinen on päässyt teennäisen nöyristä ilmeistään, joita aina häpesin, kun hän oli ekumeenisissa kokouksissa ortodoksien ja katolisten kanssa, eikä edes huomannut, etteivät muut niin käyttäytyneet.

    • pakko-myöntää-totuus

      Täytyy myöntää, että Huovisen saarnat olivat aina täyttä kärsimystä, jos niitä jostain tuli ja aina sitten ihmetteli, mitä tuota kehutaan ja sitten vielä meni kirjoittamaan kirjankin saarnoista.

      Toki tilalle tuli vielä pahempi. Taito olla sanomatta mitään, kaipa kun ei ole mitään sanomistakaan.

    • pakko-myöntää-totuus

      Hyvä tietää, että voi ilmaantua vielä emerituksenakin pilaamaan messun. Täytyykin katsoa tarkkaan, kuka on saarnaamassa.

    • T.Aakuvassa

      No se ei ole ihme. Minua on aina ihmetyttänyt luterilaisuuden melankoolinen sävy ja se miksi naispapit puhuvat naukuvalla ja majavalmaisella surullisella äänellå ihan kuin eivät olisi koskaan kokeneet mitää kivaa. Eihän tuommoista menoa erkkikään kestä. Ajattele minkälaista olsi papin miehenä? Karmea kohtalo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe