Vanhanajan perinnekokit valmisti imelletyn perunalaatikon 6-8 tunnissa ja siitä tuli tarpeeksi imelää ja lisämakeutusta ei tarvittu.
Miksi nykyisin imelletään jopa reilustikin yli 10 tuntia, ja lisätään runsaastikin siirappia tai sokeria?
Kysymys perunalaatikon imeltämisestä
3
204
Vastaukset
- Manikai
Ettei vaan perinnekokit olisi lurauttanut siirappia salaa sekaan :) Mene ja tiedä.
Imeltymistä edesauttaa perunan korkea tärkkelyspitoisuus sekä imellyttämislämpötila 60-65 astetta. Lämpötila suosituksissa tuntuu tosin löytyvät jonkin varran vaihtelua, eli 50 asteesta 75 asteeseen, lienee koulukuntajuttuja. - KaikkiTalteen
Soseutetaan peruna, keitinvettä ja jauho - 75asteisena, että jauho ei pala.
Lämpöeristetään soseastia kunnolla sopivilla vällyillä ja laitetaan lämpimään paikkaan. Sose imeltyy 3-6 tunnissa. Paistetaan 120-150 asteisessa uunissa 2-3 tuntia.
Nykyaikana sose voidaan laittaa imeltymään 65 asteiseen uuniin muutamaksi 3-6 tunniksi.
Kokonaisaika jää helposti alle 8 tunnin. - Kokki1800luvulta
Niinhän ne teki. Tässä yksinkertaistettu prosessi 1800 luvulta.
1. Soseuta keitetytperunat ja vesi sekä lisää jauhot 75 asteiseen soseeseen. Eristä soseastia kunnon vällyillä ja laita lämpimään.
2. 70-75 asteessa muodostuu makeimmat alfareaktioyhdisteet.
3. 63-66 asteessa muodostuu beettareaktiossa maltoosi.
4. Kun sose on jäähtynyt noin 60 asteiseksi 3-5 tunnissa Imeltäminen on valmis.
5. Lisää imeltyneeseen soseeseen suola voi ja maito. Soseen tulee olla sakeaa velliä. Pinnalle voinokareita ja jos halutaan niin korppujauhoja.
6. Paista 120-150 asteisessa uunissa 2-3 tuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674557
- 1053505
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373228Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262648- 472563
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52139- 222014
- 1981931
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3961554Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91428