Se pahempi paikka

Mörri

Koska täällä on keskusteltu paratiisista, niin mainittakoon sitten jotain vielä siitä pahemmasta paikasta, eli helvetistä.

Kuolemanrajakokemusten perusteella on turvallista sanoa, että helvetti _on_ olemassa. Mutta samaisten kokemusten mukaan se on erilainen paikka kuin se tulijärvi, miksi se yleisesti käsitetään. Se on toisaalta sekä pahempi että myös toisaalta toiveikkaampi paikka.

Millainen paikka helvetti on?

Helvetti on paikka, jonka jokainen sinne joutuva valmistaa itse itselleen täällä maan päällä. se on paikka, jossa kaikki se, mitä alitajuisesti on maan päällä pelätty, käy toteen. Se todellakin on paikka, jossa vallitsee "itku ja hammasten kiristys", täydellinen kauhu. Se on kuvausten mukaan paikka, jossa ollaan täysin yksin ja täydellisesti erossa sekä Jumalasta että lähimmäisistä.

Ketkä joutuvat Helvettiin?

Määritelmän mukaan Jumala on Rakkaus. Sinne joutuvat ne, keneltä tämä ominaisuus puuttuu ja ketkä ovat laiminlyöneet elämässään rakkauden kaksoiskäskyn ja sen täyttämisen.

Helvettiin ei siis jouduta harhaoppisuuden takia eikä välttämättä uskonpuutteen eikä sen takia, että harrastaa tiukkapipojen mielestä syntistä elämää (olettaen, että synti ei ole sen laatuista, että se aiheuttaa lähimmäisille harmia). Tuo nyrkkisääntö seitsemästä kuolemansynnistä: ylpeys, piittaamattomuus, ahneus, kohtuuttomuus, kateus, irstaus ja viha, on aika hyvä lista matkalipuista Helvettiin.

Pääseekö Helvetistä pois?

Kuolemanrajakokemusten perusteella lohduttava asia on, että sieltä pääsee pois - jos ymmärtää huutaa Jumalaa avukseen ja katua sekä pyytää tekemiään vääryyksiä anteeksi. Kuitenkin vain ilmeisen harva näin tekee - Helvetin kauhut ovat niin valtavia - että sinne joutuva tekee siitä itselleen ikuisen. Kuten Taivaassa, myös Helvetissä janamainen aika käpristyy itseensä pistemäiseksi iäisyydeksi: menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus ovat koko ajan läsnä samanaikaisesti.

Entäpä kiirastuli?

Kiirastuliopin pohja on apokryfikirjoissa, ja ensimmäisenä sen esitteli paavi Gregorius Suuri. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kuolemanrajakokemusten kuvaus Helvetistä on paljon lähempänä katolisen kirkon kuvaa Kiirastulesta kuin protestanttikirkkojen kuvaa Helvetistä. eli että tila on väliaikainen, siellä ollaan niin kauan, kunnes maanpäälliset ilkeydet on käyty läpi, ja kunnes on puhdistuttu kohtaamaan Jumala, joka on Rakkaus.

Onko paavi Gregoriuksella ollut kuolemanrajakokemus? Emme tiedä, mutta hänen kokemuksensa Kiirastulesta on hyvin samankaltainen kuin ne kokemukset Helvetistä, mitä kuolemanrajakokemuksissa kuvataan.

Onko Kiirastuli sama paikka kuin Helvetti? Emme tiedä sitäkään, mutta kuolemanrajakokemuksista päätellen näin olisi, sillä oletuksella, että aika monet tekevät itselleen Kiirastulesta Helvetin.

Millainen on ateistin Helvetti?

Ateismin kolme lajiahan ovat humanismi, nihilismi ja satanismi. Humanistille (oletusarvo: hän on elänyt filosofiansa mukaisesti) tilanne on kaikkein toiveikkain. Hänen helvettinsä alkaa täydellisellä tyhjyydellä - hän tajuaa kuoleman jälkeen yhä olevansa olemassa, ja hän tajuaa olevansa täydellisessä tyhjiössä, eristyksessä, limbuksessa. Jos hän tässä vaiheessa ymmärtää sitten huutaa Jumalaa avukseen, hän kokee huomattavan nopean uskoontulon ja pelastuksen. Tällainen kokemus on dokumentoitu hyvin monessa kuolemanrajakokemuksessa: ensin täydellinen tyhjyys, sitten kauhu, ja sitten nopeasti paluu sinne pyhäkoulussa lapsena opittuun - jonka jälkeen kohtaaminen Jumalan kanssa.

Nihilistin ennuste on heikompi. Hänen helvettinsä on sellainen, kuin miksi hän on sen maan päällä itselleen valmistanut. Paitsi, että se on täydellinen ero Jumalasta, mukaan tulevat myös lisäkauhut. Nihilisti tyypillisesti on elänyt maan päällä täysin rakkaudetonta elämää, ja tämä rakkaudettomuus heijastuu myös tuonpuoleisessa.

Sellainen ateisti, joka on elänyt täysin piittaamatonta, itsekästä ja hedonistista elämää, satanistisesti, joutuu sitten kohtaamaan kaikki Helvetin kauhut kaikessa karmeudessaan. Yleensä tällainen ihminen on lisäksi kaupan päälle niin paatunut, ettei huuda Jumalaa avukseen enää tässäkään vaiheessa. Ja juuri tätä Jeesus tarkoittaa sillä, että ainoa synti, jota ei saa anteeksi, on Pyhän Hengen pilkka. Tälle tasolle joutunut ei edes halua syntejään anteeksi. Kun paatumus menee riittävän kovaksi, homma on niinsanotusti sitämyöten selvä.

Voiko ei-kristitty pelastua?

Kuolemanrajakokemuksien perusteella kyllä, jos hän täyttää kaksi ehtoa: a) elää rakkauden kaksoiskäskyn mukaisesti ja b) noudattaa oman oppinsa lakeja rakkaudesta. UT:ssa todetaan, että pakanat tuomitaan omien lakiensa mukaisesti.

Entäpä itsemurha?

Kuolemanrajakokemusien mukaan itsemurha on melko varma menolippu Helvettiin. Se on rikos sekä Jumalaa vastaan että lähimmäisiä. se vastaa suunnilleen samaa kuin elämänkoulusta droppaamista. Jumala yksin tietää päiviemme määrän ja itsemurha jättää kaikki läheiset ja rakkaat valtavaan kauhuun ja tuskaan. Karmein kuvaus, mitä itsemurhasta on annettu, on se, että sielu jää ikäänkuin "kummittelemaan"; hän joutuu olemaan yhä läsnä läheistensä kanssa ja kokemaan heidän tuskansa, mutta ei kuitenkaan mitenkään kykene kommunikoimaan heidän kanssaan ja pyytämään anteeksi tekoaan.

Jumala hyväksyy oman hengen riistämisen vain kahdessa tilanteessa: toinen on omaehtoinen eutanasia vaikeassa, kuolemaan päättyvässä sairaudessa, ja toinen on tilanteessa, jolloin edessä on joka tapauksessa varma ja hirveä kuolema. Muussa tapauksessa tiedossa on ikävä kohtalo.

Miten kuolemanrajakokemus vaikuttaa ihmisiin?

Useimmiten kuolemanrajakokemus on ateistille merkinnyt kääntymystä kristityksi, kristitylle uskon valtavaa vahvistumista, ahdasmieliselle fundamentalistille uskon valtavaa liberalisoitumista, uskonnolliselle ei-kristitylle oman uskonnon (buddhismi tms) vahvistumista ja huonoa elämää eläneelle pikaista parannuksentekoa. Kuolemanrajakokemuksen jäljiltä ei jää ateisteja.

Useimmiten ihmiseltä, joka on päässyt kohtaamaan Jumalan, häviää kuolemanpelko aivan täysin. Hänelle kuolema merkitsee enää pelkkää kotiinpaluuta. Vähän samalla tavoin kuin joskus lapsena, kun illalla vanhemmat soittavat, että nyt on aika tulla kaverien luota kotiin.

41

1805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se mies joka yrittää tajuta...

Parempi varata asbestikalsarit mukaan.

Jotenkin multa tulee mieleen näistä taivas/helvetti jutuista kaikenlaiset yhteiskunnalliset -ismien manifestit. Helvetti, taivas, markkinayhteiskunta, maatalousyhteisö, paikallisosuuspankki ja muutenkin hieno struktuuri jossa kaikki on niin vitun helppoa että idioottikin tajuaa että kannattaa kuunnella pappia/myyjää/poliitikkoa jotta sielu ja maailma pelastuu.

En usko. En taivaaseen enkä helvettiin. Olen kyllä valmis muuttamaan mielipidettäni kunhan tulee ihan konkreettinen syy tehdä niin mutta perusteettumat aikuistensadut eivät ole syy tehdä niin.

Rukoile toki puolestani; tyytyväisempi olisin kuitenkin jos sekin aika käytettäisiin esim. vapaaehtoistyöhön jolla autetaan lähimmäistä. On sanottu että helvettiä ei tarvita koska meillä on jo toisemme.

• Mörri

Juuri noin. Jokainen ideologia yrittää luoda maan päälle paratiisin, ja tuloksena on helvetti. Totesin tuolla aiemmin, että jos sekä buddhalaisuus että kristinusko ovat samanaikaisesti valideja, tämä maailma jossa elämme, on Helvetti (ja se tuonpuoleinen "vain" Kiirastuli).

Tsekkaapa http://www.nderf.org (Near Death Experience Foundation) - siellä on aika hyviä kuvauksia siitä, mitä on odotettavissa, ja mielestäni kyseessä eivät ole pelkät aikuistensadut. Sanottakoon niin, että minulle se, mitä siellä kuvattiin, sekä kahden läheisen ystäväni omakohtaiset kokemukset, olivat riittävä syy muuttamaan mielipidettäni ja ottamaan asiat vakavasti.

Se, että emme tarvitse helvettiä koska meillä on jo toisemme, on aika hyvin sanottu. Ja yritän omasta puolestani täyttää rakkauden kaksoiskäskyn sikäli kuin kykenen. Vapaaehtoistyö on siihen hyvä tapa.

• ksym
        Mörri kirjoitti:

Juuri noin. Jokainen ideologia yrittää luoda maan päälle paratiisin, ja tuloksena on helvetti. Totesin tuolla aiemmin, että jos sekä buddhalaisuus että kristinusko ovat samanaikaisesti valideja, tämä maailma jossa elämme, on Helvetti (ja se tuonpuoleinen "vain" Kiirastuli).

Tsekkaapa http://www.nderf.org (Near Death Experience Foundation) - siellä on aika hyviä kuvauksia siitä, mitä on odotettavissa, ja mielestäni kyseessä eivät ole pelkät aikuistensadut. Sanottakoon niin, että minulle se, mitä siellä kuvattiin, sekä kahden läheisen ystäväni omakohtaiset kokemukset, olivat riittävä syy muuttamaan mielipidettäni ja ottamaan asiat vakavasti.

Se, että emme tarvitse helvettiä koska meillä on jo toisemme, on aika hyvin sanottu. Ja yritän omasta puolestani täyttää rakkauden kaksoiskäskyn sikäli kuin kykenen. Vapaaehtoistyö on siihen hyvä tapa.

Tuota noin.

Eli Mörri, mitä uskontosuuntaa edustat?
        Kun nuo sinun päätelmäsi tuomittaisiin varmaan
        jokaisessa protestanttisessa, ortodoksisessa ja
        katolisessa seurakunnassa, samoiten kuin monissa
        new-age uskonnoissa, jotka eivät usko helvettiin
        laisinkaan.

Entä mitä Käytännössä tarkoitit, kun sanoit
        "tämä maailma jossa elämme, on Helvetti" ...
        tarkoitatko:
        a) että tästä maailmasta Tulee helvetti, kun
        jokin teoreettinen maailmanloppu tapahtuu
        b) että tämä maailma On Jo helvetti, ja koemme
        oman tuomiomme samalla kun elämme, ja
        kuoleman jälkeen vietämme jonkun säännön mukaan
        aikamme kiirastuli-helvetissä, josta voi
        vielä pelastua?
        c) vai tarkoitatko jotain muuta ... mitä en
        tajunnut?

>> Se, että emme tarvitse helvettiä koska meillä
        >> on jo toisemme, on aika hyvin sanottu. Ja
        >> yritän omasta puolestani täyttää rakkauden
        >> kaksoiskäskyn sikäli kuin kykenen.
        >> Vapaaehtoistyö on siihen hyvä tapa.

:o
        kauniisti sanottu!
        Minun mielestä kristityillä yleensäkkin pitäisi
        olla tuollainen terve ekumeeninen suuntautuminen.
        Eli siis ei ristin/raamatun avulla hakata
        päähän eriuskoisia, vaan pyrittäisiin iloitsemaan
        siitä yhteisestä asiasta mihin me kaikki
        pystytään: rakastamaan toisiamme.

Itse yritän ainakin kavereitani rakastamaan ...
        koska saan heiltä takaisin niin paljon.
        Tuntemattomiin ihmisiin suhtaudun lähes aina
        kohteliaasti, joskin heidän on vaikea päästä
        lähelleni; olen henkisesti melko sulkeutunut,
        koska elämässäni on ollu niin paljon
        helvetillisiä kokemuksia itsekkäistä,
        sokeista ja petturillisista ihmisistä, joiden
        luuli oikeasti välittävän.

Ja siis olen agnostikko.

En tykkää kristittyjen opeista, niiden logiikka
        kusee jo siinä kohtaa, kun Täydellinen Jumala
        kuvataan kostonhaluisena ja sadistisena
        ilkiönä. Ja hänen poikansa on sama, tosin
        peittelee Jumalan piirteet hienoilla sanoilla.
        New-Age on ihan hienoa, mutta en tykkää
        kaikenmaailman rituaaleista, mantroista,
        sekoiluista, holier-than-thou asenteesta,
        new-age bisneksestä ... blah

Oikeastaan minun henkilökohtainen helvettini
        kiteytyy siihen perusatomiin, missä ihminen
        on määritelty pikemminkin Perustaltaan
        itsekkääksi, selkään puukottavaksi ja
        valtaa (toisten hyväksikäytöllä) tavoittelevaksi
        pedoksi. Pelkään kovasti, itseäni eniten, sitten
        muita ihmisiä.

Mm-

• Mörri
        ksym kirjoitti:

Tuota noin.

Eli Mörri, mitä uskontosuuntaa edustat?
        Kun nuo sinun päätelmäsi tuomittaisiin varmaan
        jokaisessa protestanttisessa, ortodoksisessa ja
        katolisessa seurakunnassa, samoiten kuin monissa
        new-age uskonnoissa, jotka eivät usko helvettiin
        laisinkaan.

Entä mitä Käytännössä tarkoitit, kun sanoit
        "tämä maailma jossa elämme, on Helvetti" ...
        tarkoitatko:
        a) että tästä maailmasta Tulee helvetti, kun
        jokin teoreettinen maailmanloppu tapahtuu
        b) että tämä maailma On Jo helvetti, ja koemme
        oman tuomiomme samalla kun elämme, ja
        kuoleman jälkeen vietämme jonkun säännön mukaan
        aikamme kiirastuli-helvetissä, josta voi
        vielä pelastua?
        c) vai tarkoitatko jotain muuta ... mitä en
        tajunnut?

>> Se, että emme tarvitse helvettiä koska meillä
        >> on jo toisemme, on aika hyvin sanottu. Ja
        >> yritän omasta puolestani täyttää rakkauden
        >> kaksoiskäskyn sikäli kuin kykenen.
        >> Vapaaehtoistyö on siihen hyvä tapa.

:o
        kauniisti sanottu!
        Minun mielestä kristityillä yleensäkkin pitäisi
        olla tuollainen terve ekumeeninen suuntautuminen.
        Eli siis ei ristin/raamatun avulla hakata
        päähän eriuskoisia, vaan pyrittäisiin iloitsemaan
        siitä yhteisestä asiasta mihin me kaikki
        pystytään: rakastamaan toisiamme.

Itse yritän ainakin kavereitani rakastamaan ...
        koska saan heiltä takaisin niin paljon.
        Tuntemattomiin ihmisiin suhtaudun lähes aina
        kohteliaasti, joskin heidän on vaikea päästä
        lähelleni; olen henkisesti melko sulkeutunut,
        koska elämässäni on ollu niin paljon
        helvetillisiä kokemuksia itsekkäistä,
        sokeista ja petturillisista ihmisistä, joiden
        luuli oikeasti välittävän.

Ja siis olen agnostikko.

En tykkää kristittyjen opeista, niiden logiikka
        kusee jo siinä kohtaa, kun Täydellinen Jumala
        kuvataan kostonhaluisena ja sadistisena
        ilkiönä. Ja hänen poikansa on sama, tosin
        peittelee Jumalan piirteet hienoilla sanoilla.
        New-Age on ihan hienoa, mutta en tykkää
        kaikenmaailman rituaaleista, mantroista,
        sekoiluista, holier-than-thou asenteesta,
        new-age bisneksestä ... blah

Oikeastaan minun henkilökohtainen helvettini
        kiteytyy siihen perusatomiin, missä ihminen
        on määritelty pikemminkin Perustaltaan
        itsekkääksi, selkään puukottavaksi ja
        valtaa (toisten hyväksikäytöllä) tavoittelevaksi
        pedoksi. Pelkään kovasti, itseäni eniten, sitten
        muita ihmisiä.

Mm-

Pidän itseäni unitaristina, eli uskon yhteen jumalaan. Samoin olen kristitty, sillä katson, että Jumala on ilmaissut itsensä Raamatussa (ei sanatarkasti, vaan inspiraation kautta). Hyväksyn kolminaisuusopin ja samoin käsityksen siitä, että me kaikki olemme Jumalan lapsia. Mutta samalla katson myös, että muut korkeauskonnot - buddhalaisuus, islam, juutalaisuus, zarathustralaisuus jne, jotka antavat unitarismille mausteensa, kertovat myös omalta osaltaan osan totuudesta.

Vastaus kysymykseesi, mitä tarkoitan "tämä maailma, jossa elämme, on Helvetti", on b) - se on suora seuraus siitä, mikäli kristinusko ja buddhalaisuus ovat samaan aikaan totta olennaisilta osaltaan.

Olen tavannut liikaa "raamatulla päähän" -saarnaajia, ja haluan pitää tiettyä etäisyyttä liian innokkaaseen uskoon. Minulla on kaksi läheistä ystävää, jotka ovat kokeneet kuolemanrajakokemuksen, ja olen keskustellut heidän kanssaan paljon hengellisistä asioista. Heidän kokemuksensa ovat olleet todella avartavia ja antaneet perspektiiviä asioille. Minulla ei tällaista kokemusta ole, joten voin vain uskoa heidän sanaansa. Heillä on tieto. He eivät enää kokemuksensa jälkeen usko Jumalaan - he tietävät, että Jumala on olemassa.

Minulle tämä on ollut valtavan lohduttavaa. Se, että tiedän, että kaikki lopulta päättyy hyvin, jos vain uskon, että Jumala on ja auttaa, jos pidän lippuni korkealla, ja elän kuten Jeesus opetti ja halusi meidän elävän, vaikka sitten turpaan toisinaan tulisikin. Samalla myös ymmärrän, ettei ole minun asiani ajaa ketään kepillä paratiisiin. Voin kertoa omista näkökulmistani ja keskustella, mutta käännyttämisen oikeutta minulla ei ole. Meidän jokaisen on löydettävä oma tiemme.

Unohda Vanha testamentti. Siinä on mielenkiintoa lähinnä historian kirjana ja johdantona siihen kulttuuriin, jossa Uusi testamentti syntyi. Vanhassa testamentissa esiintyvä Jumala ei ole se Jumala, minkä minä tunnen; se on sellainen kuva, jonka sotaisa, julma ja aggressiivinen maanviljelijä- ja puolipaimentolaiskansa muodosti itselleen. Mutta suhteutettuna saman ajan muiden seemiläisten kansojen jumaluuksiin - Baal, Istar, Marduk jne, Jahve on aika kiltti jumaluus.

Juice laulaa aika hyvin:

"Pilkkaanko Jumalaa, helposti pilaantuvaa;
        pilkkaanko Jumalaa - vai Jumalan kuvaa?"

Ja tästä on kysymys. Ne meistä, ketkä eivät ole kohdanneet Jumalaa, minä itseni mukaan lukien, muodostavat vain kuvan Hänestä. Ne, jotka ovat kohdanneet Hänet ja tulleet takaisin, tietävät, mistä on kyse.

Siksi oma kuvani Jumalasta ei ole perinteinen kristillinen eikä toisaalta new agenkaan muotoinen, ehkä lähimpänä mahayana-buddhalaisuutta. Silti uskon, että se, mitä meille on pelastuksesta luvattu Raamatussa, pitää sanasta sanaan paikkaansa, ja että vaikka täälä Paavalin sanoin "näemme lasin läpi hämärästi", niin saamme lopulta "nähdä kasvoista kasvoihin".

Tsekkaapa http://www.nderf.org

• ...rkele!

"On sanottu että helvettiä ei tarvita koska meillä on jo toisemme."

HYVIN SANOTTU!

• Jussi

Mielenkiintoinen juttu arvoisa nimimerkki "Mörri", mutta mihin perustat sen?

• Mörri

1. Kuolemanrajakokemuksille. Tsekkaa http://www.nderf.org ja www.near-death.com
        2. Kahden minulle rakkaan ihnisen kokemuksille.
        3. Uudelle testamentille
        4. Muiden uskontojen pyhille kirjoituksille.

• KTS

Suurinpiirtein noin se käsitykseni mukaan menee.

• King David

Tietääkseni helvetistä ei pääse pois. Vaikea sanoa kun en ole käynyt enkä haluakaan käydä.

On kovin uskaliasta väittää että Jumala hyväksyy eutanasian. Itse olen eri mieltä mutta vain Jumala yksin tietää totuuden.

Jokainen joka tulee uskoon ja alkaa elää lähellä Herraa pääsee taivaasen. Taivaaseen pääsee myös vaikka olisi tehnyt syntiä, mutta katuu ja kilvoittelee eteenpäin "kaidalla tiellä." Anteeksianto kuuluu Jumalan ominaisuuksiin.

Mielestäni sellaisella joka selkeästi tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herraksi ja pyrkii elämään Raamatun KAIKKIEN ohjeiden mukaan ei ole pelkoa helvettiin joutumisesta.

MUTTA:

Helmasynti on yksi suurimpia syitä joutua helvettiin. Kirjoittaja mainitsi rakkaudettomuuden ja se on mielestäni aika iso synti. On myös muunlaista syntiä. Mielestäni se, että tietää ettei saisi jotain tehdä - Raamattu selkeästi sen sanoo - mutta siitä huolimatta tekee, on helmasyntiä. Samoin on laita myös jos selkeästi tekee jatkuvasti jotain vastoin Raamatun opetusta eikä enää kadu. Tällöin ihminen on joutunut paatumuksen tilaan ja siitä on enää lyhyt harppaus helvettiin.

Ylpeys on myös aika paha synti. Samoin julkeus.

Tänä aikana myös sananjulistajilla on suuri vastuu: Synti pitää sanoa synniksi ja totuus totuudeksi. Sana selkeästi kertoo mitä sellaisille opettajille käy jotka "alkavat opettaa väärin."

• Mörri

"Tietääkseni helvetistä ei pääse pois. Vaikea sanoa kun en ole käynyt enkä haluakaan käydä."

Tässä nojaan kuolemanrajakokemusten todistuvoimaan. On ihmisiä, jotka ovat kuoltuaan joutuneet helvettiin, mutta päässeet sieltä pois huutaessaan Jumalaa vielä sielläkin avukseen.

Eutanasia tarkoittaa sanatarkasti "hyvä kuolema". Ihmisen tehtävänä ei ole sen enempää keskeyttää kenenkään elämää ennen aikojaan - kuin myöskään pitkittää kenenkään elämää keinotekoisesti. Mielestäni ei ole oikein yrittää pitkittää väistämätöntä, kun potilaan aika on tullut. Kuolema kuuluu osana elämään. Siksi mielestäni hyvä kuolema on arvokkaampaa kuin keinotekoisesti pitkitetty elämä, joka voi potilaan itsensä kannalta olla kuin kidutusta.

Tuosta, mitä sanot "Jokainen joka tulee uskoon ja alkaa elää lähellä Herraa pääsee taivaasen. Taivaaseen pääsee myös vaikka olisi tehnyt syntiä, mutta katuu ja kilvoittelee eteenpäin "kaidalla tiellä." ja että "Anteeksianto kuuluu Jumalan ominaisuuksiin." olen täsmälleen samaa mieltä.

• Biff

Itsemurhaajan syyllistäminen ja rankaisu tuntuu aika kohtuuttomalta. Tosiasiassahan itsemurhan tekijä on jo maan päällä ennnen itsemurhaa kokenut sietämättömät helvetin tuskat, joista esimerkiksi hänen omaisensa eivät ymmärrä mitään. Miksi hän muuten yrittäisi lopettaa tuskansa näin peruuttamattomalla tavalla? Omaiset ja sukulaiset sen sijaan juuri ajavat ihmisen itsemurhaan pilkkaamalla, alistamalla, vähättelemällä ym. ja sitten ovat muka surulisia ja tuskissaan kun kuulevat tapauksesta, vaikka ovat itse siihen syyllisiä. Nämä itsekkäät paskat ja sokeat pilkkaajat minun mielestäni joutaisivat ensimmäisenä sinne helvettiin.

• Mörri

Itsemurhan saa anteeksi, jos "aika on tullut". Sellaisessa tilantessa, jossa ihminen todella on ahdistettu nurkkaan ja mitään toivoa ei ole, itsemurhaajaa on turhaa syyllistää.

Ehkä käytin turhan kovaa kieltä. Tässäpä yksi aika hyvä todistus, että saatoin sittenkin olla väärässä.

http://www.nderf.org/nicole's_nde.htm

• Kempiläinen
        Mörri kirjoitti:

Itsemurhan saa anteeksi, jos "aika on tullut". Sellaisessa tilantessa, jossa ihminen todella on ahdistettu nurkkaan ja mitään toivoa ei ole, itsemurhaajaa on turhaa syyllistää.

Ehkä käytin turhan kovaa kieltä. Tässäpä yksi aika hyvä todistus, että saatoin sittenkin olla väärässä.

http://www.nderf.org/nicole's_nde.htm

http://www.near-death.com
        Esim. George Ritchien ja Howard Stormin NDE-kokemuksissa on mielenkiintoiset kuvaukset helvetistä, josta pääsee pois. Saitin mukaan helvetti ei ole rangaistus vaan kasvatuskeino. Vain noin 15% kuolemanrajakokemuksista sisältää negatiivisia aineksia, ja nekin ovat olleet kokijoilleen hyödyksi.
        Suomeksi kuolemanrajakokemuksia on julkaistu mm. Raymond Moodyn ja Elisabeth Kubler-Rossin kirjoissa.

• sopivaa hetkeä odotellessa

Minä ainakin viis veisaan siitä, mitä läheiseni ajattelevat/tuntevat, jos teen itsemurhan. Mitäs järjestivät minulle tämän maanpäällisen helvetin.

• VASTUU
        sopivaa hetkeä odotellessa kirjoitti:

Minä ainakin viis veisaan siitä, mitä läheiseni ajattelevat/tuntevat, jos teen itsemurhan. Mitäs järjestivät minulle tämän maanpäällisen helvetin.

Mutta vastuu omasta elämästäsi on vain sinun omasi. Toisten syyllistäminen ei johda muuhun kuin omaan kärsimykseesi.

Ei elämä ole junarata, jonka raiteilta ei voisi halutessaan lähteä omaan suuntaansa, jos nykyinen suunta näyttää väärältä. Miksi elämä päätyisi itsemurhaan? Elämä on jatkuvaa muutosta, jossa mikään ei ole lopullista, ei edes kärsimys jos siitä vain haluaa pois. Kaikki eivät halua tai sitten ovat voimattomia etsimään elämälleen uusia suuntia, tai haluavat marttyyrinä syyllistää muut omasta ahdingostaan.
        -Mitä olisit voinut tehdä toisin?
        -Mitä ja miten korjata jotta elämä olisi tuntunut siltä mitä halusit?
        -Keneltä tai miten hakea apua sietämättömiin tilanteisiin tai olosuhteisiin?

Oma vastuu omasta elämästä on aika olennainen asia. Ja elämässä muutokset eivät aina tapahdu silmänräpäyksessä ja "heti-mulle-kaikki-tänne"-vaatimuksen mukaisesti.

Joskus itsekin syytin kaikesta kärsimyksestäni muita, mutta kun hyväksyin oman vastuuni elämästäni, kaikki on muuttunut todella huomattavassa määrin paljon paremmaksi.

Näen itsemurhan suurena pelkuruutena. Ja myönnettäköön että omien ongelmieni keskellä haudoin vuosikausia erittäin usein itsemurha-ajatuksia. Olen nyt onnellinen etten silloin nuoruuden kiivaudessani tai myöhemminkään alkanut koskaan toteuttamaan niitä.

• oikeassa

Olen jossain määrin perehtynyt tuohon kuoleman jälkeiseen elämään lähinnä toisten uskontojen kannalta mutta myös niiden ihmisten kannalta jotka ovat nähneet tuon puoleisen.
      Mormooneja haukutaan paljon ja sanotaan että yksi mormoonismin suurimmista valheista on että kuoleman jälkeenkin voit tehdä parannuksen. Tuo tuli todistettu jo noiden ihmisten kertomuksissa että kuoleman jälkeen voi todella tehdä parannuksen. 1 piste mormoneille.

Mormoonit opettavat kuoleman jälkeisestä elämästä näin. Heti kuoleman jälkeen on olemassa 2 paikkaa mihin voit joutua. Taivas tai helvetti. Helvetistä voit päästä pois. Kun tuomion päivä tulee ihmiset jaetaan 4 eri osastoon. Surkein paikka on helvetti johon joutuvat saatana ja sen enkelit sekä kadotuksen lapset jotka kieltävät pyhän hengen. Ne ihmiset joista tulee kadotuksen lapsia, he joutuvat kitumaan helvetissä ikuisuuden. niille ei ole anteeksi antoa tässä eikä tulevassa maailmassa. Loput kolme paikkaa on taivaita. Korinttolais kirjeessä raamatussa puhutaan että taivaita on kolme. Paras paikka on selestinen kirkkaus, jonne menevät ne jotka on kastettu ja jotka uskovat jumalaan ja noudattavat hänen käskyjään. Heistä tulee vanhurskaita. Juuri tuohon taivaaseen se raamatussa mainittu henkilö meni
      Keskimmäinen paikka on terestrinen kirkkaus johon menevät ne jotka eivät ottaneet evankeliumia vastaan maapallolla vaan tekivät sen henkimaailmassa. Noiden lisäksi samaan paikkaan pääsee mm. ne jotka eivät olleet vahvoja todistuksessa uskosta joten he eivät peri kaikkein kirkkainta kruunua vaan viettävät aikansa terrestrisessä kirkkaudessa.
      Kolmas taivas on telestinen kirkkaus sinne menevät kaikki synnintekijät jotka eivät usko jeesukseen ja jumalaan. Kahdessa ylimmässä osastossa ihmiset saavat synnit anteeksi jeesuksen kautta mutta telestisessä kirkkaudessa homma ei toimi näin koska ihmiset kieltävät jeesuksen. Heille on varattu väliaikainen paikka helvetistä. Ne henkilöt joutuvat samaan tulijärveen missä saatana viettää ikuisuuden. Toisin sanoen siinä missä toisen viettävät helvetissä ikuisuuden telestisen kirkkauden asukit viettävät siellä tietyn ajan kituen jonka jälkeen heidän pahat teot katsotaan sovitetuiksi.

Tarkempi kertomus tuosta kuoleman jälkeisestä elämästä mormoonien opin ja liittojen kirjassa Luku 76 http://www.mormonismi.net/lk/lk076.html

• Vääräläiset

Aika helppo pudottaa tuollaiset kaikenlaiset mormoonit ja jehovalaiset heti pelistä pois. Täysin epäuskottavia klubeja. Kirjoittelevat mm. itselleen uutta raamatuntekstiä kun vanha ei taivu sopivasti omiin päähänpistoihin. Toki samansorttista taisi olla koraaninkin kehittely, eli reaaliajassa päivitettiin, että saatiin mm. sotapäälliköt tyytyväisiksi.

Mutta on asioita, joita voi punniskella, että mihin uskoo ja mihin ei. Ja sitten on niitä, jotka voi heti pudottaa pelistä pois.

• ttkk

Mistäs tiedät? Oletko kenties lukenut jostain vai?

• Gigul216

Eräs määritelmä (allekirjoitan) pohjaksi ajatukselle--->*

Aika on katkos ikuisuudessa. Maailma ja ihminen ovat syntyneet valon ja pimeyden taistelusta. Ihmissielu on jumalallisesta tasosta irronnut kipinä, jonka paha materia on vanginnut. Ihmisen suuri ongelma on, ettei hän tiedä sielunsa olevan pohjimmiltaan jumalallinen. Pelastava tieto hankitaan rationaalisen ajattelun ulkopuolella olevilla intuitiivisilla elämyksillä. Kun sielu saa tiedon alkuperästään, se vapautuu turhauttavasta olemassaolostaan aineessa ja palautuu jumalalliseen kotiinsa. Pelastava tieto on jumalallistavaa.

Jeesus on pelastavan tiedon ilmoittaja, joka tulee Jumalan luota ja tuo tullessaan tiedon ihmisen jumalallisesta alkuperästä.
      Jeesus ei vapauttanut meitä vastuusta vaan tietämättömyydestä, kaiken kärsimyksen perimmäisestä aiheuttajasta.

--->*
      - Ajatus siitä että > ihminen (kristitty) ei ole "ottanut vastaan" Jumalan henkeä tai "astunut sisälle" Jumalan valtakuntaan, vaan hän on lähtöisin Valtakunnasta < on mullistava helvetti ajattelussa siksi että kun ja jos ihminen (kristitty) on "alkujuurillaan" hengen maailmassa ja se olomuoto on "alkujuuri" perimmäinen olotila ja koti Syvimmälle Olemuksellemme/Itsellemme seuraa tästä ajatus ja kysymys miksi aineellinen ja fyysinen olotila on nyt hallitseva, miksi olemme "viiden aistimme vankeja"?

Asian "luonnollinen selitys"(heh) olisi se että kun olemme "repäisty" pois luonnollisesta olotilastamme siis hengen maailmasta--> olemme siksi sidoksissa aineeseen/materiaan, kehoomme ja aikaan--> joka tekee elämästämme täällä ulottovuudessa "helvetin", lisäksi ero Korkeimmasta ja elämän huolien ja kaiken sen tuskan takia (jonka materia ja aika ja sen puute) myös häiriintynyt suhde toisiimme tekee olomuodostamme helvetin,,siis olemme n y t in hell!

Eli aine,materia, kaikki tälläinen olevainen on "pahaa" ja epä-normaalia ja se aiheuttaa meille huolta ja kärsimystä ja tämän taas on aiheuttanut ero Korkeimmasta ja "alkujuurestamme" henkisestä olemusksestamme.

>>Määritelmän mukaan Jumala on Rakkaus. Sinne joutuvat ne, keneltä tämä ominaisuus puuttuu ja ketkä ovat laiminlyöneet elämässään rakkauden kaksoiskäskyn ja sen täyttämisen. Korkein on RAKKAUS Hänessä ei ole vaan--> HÄN on R-a-k-k-a-u-s, tästä nousee mieleen ajatus VT:n Jumalasta jonka toiminta ja olemus on "jonkin verran" ristiriidassa tuon rakkaus ajatuksen ja olemuksen kanssa,,vai mitä?

Jospa Raamatun Jumala Jahve ei olekkaan kaikkivaltias,,vaan hän on Luoja-Jumala siis näkyvän kaikkeutemme ja siihen liittyvän Luoja ,,mutta ei Korkein eli se R-A-K-K-A-U-S vaan Jahven yläpuolella onkin Korkein Jumala Jeesuksen lähettänyt Jumala jonka luokse palaamme kun sen aika on ja Jahven tarkoitus on häiritä tuon tiedon löytymistä (Jeesuksen opetuksista) esimerkiksi poistamalla Raamatun kaanonista kirjoituksia jotka osoittavat ihmisen olevan "itsenäinen yksikkö" joka ei tarvitse hierarkista pappis ja muuta kirkon masinoimaa valtaa, tähän "ryhmään" kuullu kiirastuli,helvetti ajatus joiden tarkoitus on peloitella ihmiset seuraamaan kirkkojen oppeja ja näin vahingoittamaan omaa todellista hegellistymistään ja "heräämistään" totuuteen ja näin ollen poistumistaan jälleensyntymisen kierrosta.

• Mörri

Kirjoitat:

" Kun sielu saa tiedon alkuperästään, se vapautuu turhauttavasta olemassaolostaan aineessa ja palautuu jumalalliseen kotiinsa. Pelastava tieto on jumalallistavaa.

Jeesus on pelastavan tiedon ilmoittaja, joka tulee Jumalan luota ja tuo tullessaan tiedon ihmisen jumalallisesta alkuperästä.
        Jeesus ei vapauttanut meitä vastuusta vaan tietämättömyydestä, kaiken kärsimyksen perimmäisestä aiheuttajasta."

Allekirjoitan tuon täsmälleen. Ja juuri täsmälleen tätä tarkoitetaan myös käsitteellä "taivaan koti". Me olemme täällä maan päällä käymässä. Kuoltuamme palaamme sinne mistä olemme lähteneetkin.

"Eli aine,materia, kaikki tälläinen olevainen on "pahaa" ja epä-normaalia ja se aiheuttaa meille huolta ja kärsimystä ja tämän taas on aiheuttanut ero Korkeimmasta ja "alkujuurestamme" henkisestä olemusksestamme."

Kuolemanrajakokemuksista noin 17% kuvaa helvettiä tai kiirastulta. Eli kaikki kärsimys ei rajoitu tähän maailmaan. Tuossa aiemmassa tekstissä sitten yritin muotoilla että miksi.

Mutta olen myös todennut, että tämä maallinen elämämme, jossa olemme sitoutuneena kolmeen ulottuvuuteen ja viiteen aistiin, on useinkin silkkaa helvettiä. Miksi, sitä olen yrittänyt miettiä. Kirjoitat aika hyvin.

"HÄN on R-a-k-k-a-u-s, tästä nousee mieleen ajatus VT:n Jumalasta jonka toiminta ja olemus on "jonkin verran" ristiriidassa tuon rakkaus ajatuksen ja olemuksen kanssa,,vai mitä?"

Kyllä, varsinkin VT:n vanhimpien osien (Pentateukin ja Jobin kirjan) Jahve on jonkin verran erilainen kuin se Jumala, josta Jeesus puhuu. Tuntuu kuin UT:ssa ja VT:ssä olisi kaksi eri Jumalaa. Minulla on sellainen tunne, että VT:n Jumala on pelkkä irvikuva todellisuudesta.

Minä toivon, että opin tässä elämässä sen, mitä minulle on annettu tehtäväksi ja että kykenisin toteuttamaan rakkauden kaksoiskäskyä omassa elämässäni, vaikka usein se vaikeaa onkin. Tässä maailmassa on riittävästi Helvetin aineksia, enkä halua syntyä tänne enää uudelleenkaan.

• erjuth85

Nekroan tämän esiin. http://dungeonsmaster.com/wp-content/uploads/2009/09/Necromancer11.jpg Luin muutama vuosi sitten Mörrin kirjoituksia, ja oli kiva palata arkistosta löytyviin klassikkoteksteihin. Mörrihän taitaa olla kolmipistepirkon alias.

Tuon aloitustekstin perusteella menen varmasti nihilistin mustaan tyhjiöön. Ambrose Bierce, kuuluisa kirjailija, oli siellä noin sata vuotta; puhuin hänen kanssaan. Minua odottaa varmasti tuo musta kiirastulen tapainen paikka sairaiden mielikuvien ja ajatusten takia. Pakkoajatukset ovat minun sairauttani. Olen sellaisessa loukussa, josta ei pääse pois! Tarvitsen parannusta. Toisaalta jatkuva hengiltä tuleva runtu antaa minulle turvallisuuden tunnetta, että näin pitääkin olla, sillä kuten Nummisuutarien Esko sanoo: "Tunnonvaivat lievii esivallan meitä rangaistaessa." Ruoskaan en ole vielä tarttunut, mutta ei sekään vallan mahdotonta ole.

Miten merkillistä on olla hengellinen nihilisti.

• Ole viisas nyt!

Se on tehtävä päätös täällä Taivas vai Helvetti,ei ole Helvetistä koskaan pääsyä pois,ei koskaan,eikä se Helvetti ole mikään Leposija se on kauheinta mitä voi vain kuvitella kohtaavan,kokeilkaa Leivinuunia kun sielä on tuli ja on lämmitetty jo usean tunnin ajan,pistäkää käsi vain sinne Uuniin,niin ette pidä siellä sekunttiakaan,mutta kokeilu se vain oli ,se on lähes vastaava mutta sinä olet sielä kokoajan ja ihan kokonaan,etkä saa Paholaiselt Rauhaa koskaan joka tökkii ja rääkkää sinua yötäpäivää ja muutkin vaivat on Hammastenkiristely ja kaikki en osaa sanoakkaan kaikkea mitä sielä on,ei Unta eiLLepoa on kokoajan vain pahaa. Ja taivas on aivan päinvastanen ja ainainen onni,lepo ja haronia ym.. sekä Jumalan läsnäolo,Hullu on joka ei sinne halua! Ari

• perkeleeeen hel

Olet helvetissäsi juuri nyt kanssamme ja juuri täällä, ja et pääse pois Ari ajatustesi kierrosta, ajatustesi (ja muiden) luomasta maailmasta jos et edes tunnista missä jatkuvasti piehtaroit.

Paholainen enkeleineen(demoneineen)joutuvat myös rangaistukseen,joten eivät viimeisen tuomion jälkeen ketään kiusaa vaan palavat itsekin tulisessa järvessä. Tulinen järvi on paholaiselle ja langenneille enkeleille (ym.demoneita varten ) tehty. Varsinainen helvetti on vielä tyhjä, koska tuomioita ei ole langetettu. Pelastumattomat ovat tuonelassa ja siellä saattavat demonit kiusata. Raamatussa puhutaan myös poisnukkuneista(tiedottomassa tilassa? ). Viimeisrnä päivänä on Jeesus herättävä. Tämä asia ei ole vielä täysin auenmut minulle. Pelastuneet ovat vastaavasti paratiisissa . Tietoisen tilasta kuoleman jälkeen( Luuk.19:19-31 rikas mies ja Lasarus). Paljon on vielä titkittavaa, tietoni on hyvin vajavaista.

• enk-el1
        **** kirjoitti:

Paholainen enkeleineen(demoneineen)joutuvat myös rangaistukseen,joten eivät viimeisen tuomion jälkeen ketään kiusaa vaan palavat itsekin tulisessa järvessä. Tulinen järvi on paholaiselle ja langenneille enkeleille (ym.demoneita varten ) tehty. Varsinainen helvetti on vielä tyhjä, koska tuomioita ei ole langetettu. Pelastumattomat ovat tuonelassa ja siellä saattavat demonit kiusata. Raamatussa puhutaan myös poisnukkuneista(tiedottomassa tilassa? ). Viimeisrnä päivänä on Jeesus herättävä. Tämä asia ei ole vielä täysin auenmut minulle. Pelastuneet ovat vastaavasti paratiisissa . Tietoisen tilasta kuoleman jälkeen( Luuk.19:19-31 rikas mies ja Lasarus). Paljon on vielä titkittavaa, tietoni on hyvin vajavaista.

Et ilmeisesti tiedä sitä, että jokainen saa uskonsa/uskomustensa mukaan! siis jokainen saa kokea kuolemansa jälkeen juuri sitä mitä uskoonkin, mutta vain kokemuksina, kuin nelidimensioisena elokuvana jossa itse on mukana. Niinpä 'hell-vettikin vain virtuaalinen kokemus, eikä siten todellista. Oikeastaan tämä pätee tälläkin olemisen tasolla, mutta kaikki 'muotoutuu' hitaammin ja näennäisesti pysyvämmin.

• Vastaus ketkä joutuvat helvettiin.
      Katsotaan ilmestyskirjata sieltä löytyy kohta jota sinne menevät.

Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.Ilm 21:27

Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.Ilm 3:5
      Jumalattomien rangaistus
      Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta.2.Tes 1:9

• Izumi 1

Kokeminen tapahtuu kokijassa itsessään.

• Izumi 1 kirjoitti:

Kokeminen tapahtuu kokijassa itsessään.

Izumi 1:lle
        Itsessään,ketkä ovat sillä puolen,joille sanotaan menkä poiste kirotut siihen paikkaa joaka on valmistettu paholaise ja hänen enkeleilleen.
        Siellä pähän olevat,kun armo ei kevannut,että pelastuisivat.

• Makre

Hei Mörri,
      Pidän kuvaamaasi asiaa hyvin totena. Olen samaa mieltä että minkälainen sijainti toisella puolella ei ole niinkään uskonnosta kiinni, vaan noista kuvaamistasi ominaisuuksista ja sieltä pääsee pois. Ne jotka tunne, kokemus on ollut suht kiva. (aika hyviä ihmisiä tai lapsia). Ja se rauhan, taivaan paratiisin puoli on myös kiinni näistä ominaisuuksista ja sitten myös uskosta ja aikanaan myös toimituksista.

Koska olen mormoni, kutsun noita kuvaamiasi**** ja ****tulta "koulun" "vankilan" puoleksi ja sieltä pääsee pois huutamalla jumalaa ja ottamalla vastaan oppia. ja mikä tärkein nöyrtymylllä. Ihan noin pahana en ole osannut paikka pitää, mutta koska siellä on tosiaan ne lainalaisuudet ja ominaisuudet joista olemme täällä pitäneet, voi se olla tosikin paha. Ja meidän oma harmittelu hukatuista mahdollisuuksista lienee suuri.

Rakkaus ja toisten rakastamaan oppiminen - tosiaan tärkein asia täällä.

jk en lukenut aivan kaikkea , varsinkaan vastauksesta. saattaa olla lisää hyvää tai jotain mikä mielestäni ristiriidassa. luen mielelläni ajatuksella kun aikaa. Kiitos kirjoituksesta.

• efbebebeb

Riittääkö pelkkä huuto Jumalasi puoleen, nimittäin jos mieli on saastunut ihmis-opeista ja niiden mukaisista jumalkuvista?
        Juuri nehän luovat materialisen paratiisinkin, jonne sinunlaisesi kaapataan,siellä olet edelleen ulkoisen vanki, vai minne aiot sieltäkin lennähtää.

Jos ei tapahdu mielemme mukaista, kuvitteluumme yltävää, niin mitä ihmeen merkitystä kokemisella edes on?
        Mitä kaikesta opistamme jää jäljelle jos kokemukset ikään kuin pyyhkiytyvät pois mielestä , pois ohjaamasta ajattelua, kait tämä kaikki ajatteluun pohjaa?

• missä turre

Onko Mörri hengissä?

• Izumi1

Ainoa kokemisen paikka on kokijassa itsessään. Ei ole olemassa mitään ulkoista, sillä kaikki koettu tapahtuu vain kokijassa itsessään.

• änimöl

OOn täysin samalla linjalla sun kanssa.. Kiitos tästä. Ja kuolemanjälkeinen elämä voi olla hyvinkin monipuolista. Uskon että ihminen saa valita vaikka "aurinkomatkan" johonkin muuhun galaksiin, taikka sit jäädä maapallolle "sekoilemaan"... Henkilökohtaisesti minä tahdon liittyä muinaisten henkien seuraan jotka elävät kosmologisessa tietoisuudessa.. heidät voi huomata esim. tuulessa. Uskotko mörri muinaisiin? Tai Giniin? "muinaisten kuningas" ja suurin taistelija (zenmestari).

• Kappalainen Esko

Olen lukenut näistä taivaskäynneistä,sekä helvetti kokemuksista kirjan sekä mitä olen löytänyt kirjastoista tai netistä,ja olen hämmentynyt näiden jokaisen kokemuksen ristiriitaisuuksista.Esimerkkinä helvetistä "silmin-näkijöiden kokemuksia".Siellä he näkivät demonien kiduttavan ihmisiä.Aika kummallista on,että demoni joka on langennut enkeli,on myös helvetissä paremmassa asemassa ihmisiin nähden,vaikka on taatusti pehempi ja pitempään syntiä Jumalaa vastaan tehnyt.Niin täysin erilaisia ja ristiriitaisia kertomuksia,että olen alkanut epäillä,niin taivas kuin helvettikokemuksienkin olevan saatanallista eksytystä.Langenneiden enkeleidenkin kuvaus ulkomuodosta,on täysin raamatun vastainen.Raamatussa saatana koin tähden poika,valontuoja kuvattiin täydelliseksi kauneudessa,ja nämä näkijät kuvaa demonit,jotka ovat myös langenneita enkeleitä ja alkujaan Jumalan luona palvelleet ,he muka ovat helvetissä hirviön näköisiä,milloin mitäkin iljetystä muistuttavia.Liikaa silminnäkijä ristiriitoja,ja uskon että ne ovatkin täyttä valhetta.

• cdvfvf

Minäkin olen lukenut erilaisia kuvauksia, ja koska tietomme täällä maanpäällä ovat tosiaan vajavaisia, niin en väitä tietäväni näistä asioista totuutta.

Muutamaa asiaa henkilökohtaisesti ajattelen näissä yhteyksissä (mutta voin olla väärässä!!!!!):
        - helvetti on tehty paholaistaja hänen apureitaan=demoneita varten, ei ihmistä varten
        -ihminen voi varmaan joutua helvettiin, mutta luulisin tilanteen olevan sellainen silloin, että hän on ikäänkuin lupautunut jollain tavalla paholaiselle, tai saatana on muuten saanut häneen määräysvaltaa
        -en tiedä pääseekö helvetistä pois, mutta logiikkaa kaipaavana itse ajattelen, että luulisi sielujen pääsevän sieltä pois Jeesuksen avulla. Ajattelen, että Kristus voittaa pahan, ja että hän on itse jo voittanut Saatanan eli ikuisen kuoleman, ja on aina vaihtoehto ihmisille, ongelma vain on, että he, jotka eivät usko Jeesukseen, eivät tajua pyytää häntä avukseen, ja varmaan saatana haluaa meidän luulevan, että hänen vallastaan ei voi päästä pois, ja että olisi turha edes yrittääkään, sellainen uskomus olisi hänen edun mukaistaan, tuskin rakastavan Jumalan (mutta tosiaan en tiedä, voi olla että olen tästä pois pääsemisestä siis väärässä)

• Tässä linkissä vaikuttaa Pyhä Henki ja auttaa elämään voitollisesti ja vastustamaan kaikenlaista pahuutta. Pitää vain ensin uudestisyntyä ja linkissä lisää opetusta asiasta.
      http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

• pfft.

Itsekeskeisesti mainostat omia sivujasi.

• Jumalan poika

Uskoontulon aikoihin, uskon että Jeesus ( Jumala ) näytti ja antoi kokea muutenkin, sekä Paratiisin ja helvetin. Voi sanoa, että ne kokemukset muuttivat elämän täysin uuteen järjestykseen.

• ...............
    • valistunut

Se pahempi paikka on tämä maanpäällinen elämä, johon jouduimme paratiisista omasta halustamme
      Kun jouduimme kärsimykseen pelkoon ja tuskaan, niin aloimme kaivata sinne takaisin
      Paratiisi oli se henkinen tila jossa ihminen eli maanpäällä, se ei ole mikään omenatarha niinkuin raamattu antaa ymmärtää

Ihmine ei kuitenkaan tiennyt miten palata siihen tilaan takaisin, ja se tuloksena syntyi kaikenlaisia jumalia ja uskomuksia, jotka kuiten ovat poikenneet alkuperäsesä tarkoituksestaan ja niistä on tullut vain ihmisen manipuloijia valtansa säilyttämisksi ihmismieleen

Kaikki paratiisissa eläneet ihmiset eivät kuitenkaan ehdollistuneet aikaan, joten he eivät joutuneet sieltä ulos

NÄMÄ IHMISET SYNTYVÄT aika ajoin maanpäälle opettaakseen ihmistä oikealle tielle, mutta laihoin tuloksin ,sillä ihmiset eivät ymmärtäneet heitä vaan perustivat väärinymmärrykselleen uskontoja.

nE EIVÄT TULE ENÄÄN SIINÄ MUODOSSA OPETTAMAAN KUIN AIKAISEMMIN vaan toimivat hienovaraisemmin, ja siinä yksilö joutuu omakohtaisesti ymmärtämään totuuden ja sitä kautta paluuseen paratiisitilaan

Se on pitkä ja kapea tie mutta ainut mahdollinen, sillä joukkohysterian avulla se on mahdotonta.

Kaikki ihmiset ovat tässä asiassa samalla viivalla oli uskovainen tain , ei se ole uskon asia.

Kun elää ilman aatteita, uskoa, myös ateismin uskoa, ja vailla minkäänlaista toivoa, niin siinä on elämän ihanuus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      118
      2141
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      177
      1706
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1404
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1188
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      166
      1175
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      996
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      892
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      887
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      821
    Aihe