Voiko ELINTARVIKEVÄRILLÄ värjätä kermaa..?

kakku

Eli voiko elintarvikevärillä värjätä kermaa?
Jos voi, miten se käytännössä tapahtuu? Tarvitsisin keltasta kermavaahtoa. :D

6

6792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotikokki

Siihenhän elintarvike värit on juuri tarkoitettu.Vatkaa kerma löysäksi vaahdoksi ja lisää ripus väriä. Sekoita. Kerma sakenee hieman värin lisäämisen jälkeen.

• PiiaTiia

Kannattaa aloittaa HYVIN pienellä värimäärällä. Olen tehnyt vihreää kermavaahtoa värjäämällä elintarvikevärillä. Värijauhetta laitoin 2 desiin kermaa vain jotain pippurin ja herneen välimaastosta olevan kasan. Tuli silti melkein liian voimakas väri.

Kannattaa siis annostella varoen. Varsinkin jos haluaa vaalean sävyn. Väriainetta voi sitten lisätä, jos ei voimakkuus heti tyydytä.

• Sid

Muista sitten ostaa nimenomaan sitä jauhemaista väriä (apteekista). Ruokakaupoissa myydään nestemäistä väriä, jossa on sitruunahappoa. Sillä ei voi värjätä kermavaahtoa, koska se juoksettuu hapon takia.

• kakku

Missä vaiheessa toi jauhe kannattaa laittaa?
        Ihan alussa vai vasta sitten kun kerma on jo vaahdotettu? Kiitos! :)

• PiiaTiia
        kakku kirjoitti:

Missä vaiheessa toi jauhe kannattaa laittaa?
        Ihan alussa vai vasta sitten kun kerma on jo vaahdotettu? Kiitos! :)

En ole huomannut, että värijauheen lisäämisen ajankohdalla olisi vaahtoutuvuuden kannalta merkitystä.
        Se tietty kannattaa ottaa huomioon, että väriaineen lisäämisen jälkeen kermaa täytyy vielä sekoittaa, jotta väri levittyy tasaisesti. Värin lisäämistä ei siis kannata jättää ihan viimeiseen hetkeen, jotta ei joutuisi vatkaamaan kermaa liikaa. Toisaalta taas, jos värin lisää nestemäiseen kermaan, se haalistuu hieman kerman vaahtoutuessa.

Itse olen lisännyt värin kun kerma on jo hieman vaahtoutunut, mutta ei kuitenkaan valmista.

Ja todellakin, suosittelen myös että ostat elintarvikevärit apteekista. Hintaa en tähän hätään muista (elettiin silloin vielä markka-aikaa). Muistan kuitenkin hieman yllätyneeni kalleudesta. Ja punainen värijauhe on jostain syystä lähes kaksi kertaa muita värejä kalliimpaa.

• kakku
        PiiaTiia kirjoitti:

En ole huomannut, että värijauheen lisäämisen ajankohdalla olisi vaahtoutuvuuden kannalta merkitystä.
        Se tietty kannattaa ottaa huomioon, että väriaineen lisäämisen jälkeen kermaa täytyy vielä sekoittaa, jotta väri levittyy tasaisesti. Värin lisäämistä ei siis kannata jättää ihan viimeiseen hetkeen, jotta ei joutuisi vatkaamaan kermaa liikaa. Toisaalta taas, jos värin lisää nestemäiseen kermaan, se haalistuu hieman kerman vaahtoutuessa.

Itse olen lisännyt värin kun kerma on jo hieman vaahtoutunut, mutta ei kuitenkaan valmista.

Ja todellakin, suosittelen myös että ostat elintarvikevärit apteekista. Hintaa en tähän hätään muista (elettiin silloin vielä markka-aikaa). Muistan kuitenkin hieman yllätyneeni kalleudesta. Ja punainen värijauhe on jostain syystä lähes kaksi kertaa muita värejä kalliimpaa.

Kiitos vastauksista!

Eli jauhemaista väriainetta pieni määrä ennen kuin kerma on valmista vaahtoa. Enköhän noilla tiedoilla saa yhden kakun tehtyä. Kiitos vielä! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59