Reisille meni

polle684

Tällä palstalla saa jatkuvasti kuulla väitteitä, ettei tavan tallaajalla ole mitään annettavaa nykytieeteelle. Kuitenkin nyt on kuvataiteilija todistanut matemaattisia asioita: http://www.hs.fi/tiede/art-2000004999176.html

"Amatöörien tekemät löydöt eivät ole geometriassa tavattomia, Kari huomauttaa. ”Visuaaliset aiheet kiehtovat myös niitä, jotka eivät ajattele kaavoilla.”"

Mitenkä nyt suu pannaan?

12

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annettavaa-löytyy

      Hieno homma!

      "Amatöörien tekemät löydöt eivät ole geometriassa tavattomia, Kari huomauttaa."

    • Hieno juttu! Mainio oivallus kaverilta ongelmaan jota on pähkäilty jo kauan. Kyllähän amatöörit tuovat monesti uutta näkökulmaa paikalleen jämähtäneisiin aiheisiin. Pitää kuitenkin muistaa että tässä puhuttiin visuaalisista asioista, ja tarvittiin loppuviimeksi matematiikan professori kumppaniksi että saatiin ratkaisu julkaistavaan muotoon, vaikka tämäkin heppu oli korkeasti koulutettu.

      • Hoonoria

        Hattua nostan.

        Matematiikan professori tarvittiin kuitenkin muotoilemaan ongelma täsmällisesti, vaikka itse ongelman ratkaisuun riitti lukion matematiikka, "Lukiomatematiikan, kynän ja taskulaskimen avulla oli tehty matemaattinen löytö.", kuten artikkelissa luki. Kaveri oli kuitenkin opiskellut myös matematiikkaa jonkin aikaa.

        Kaikki kunnia kaverille, jolla oli silmää asialle, järkeä (väikkäri tekeillä) ja intoa paneutua ongelmaan. Harvoin millään luonnontieteen saralla kuitenkaan pärjää lukion matematiikalla, joten nämä ovat poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön.
        Ei ole kovin kauaa, kun joku tiedetoimittaja sai lääketieteen saralta vastaavan onnistuneet ahaa elämyksen, mutta hänenkin tietotasonsa oli huomattavasti normaalin maallikon yläpuolella.


    • Se, että joku joskus onnistuu, ei tarkoita, että Savorinen onnistuisi. Ikinä.

      Niin se suu nyt pannaan.

      • Niin Kollimaattori.
        Muuten en kyllä ole kauheasti kuullut tällä palstalla tavallisten tallaajien lyttäämistä. Mitä aloittaja mahtaa tarkoittaa?
        Savorisen kohdalla mikään ei pelasta OSP-tä. Ei toimi ei.

        Aika monet asiat on tulleet tavallisten ihmisten ideoista ja teorioista.
        Savorisen kohdalla, väitetty laajeneminen. pitäisi näkyä Inertiassa joka vääjäämättä hidastaa pyörimistä. Tämä on tavallisen ihmisen havainto, siis minun. Toinen tavallinen ihminen ei sitä usko vaan jankuttaa vaan laajenemisesta, kuitenkin etsien eri syitä miksi emme havaitse pyörimisen hidastumista.

        Tekevät ihmiset tekevät enemmän oivalluksia kun ovat ongelmien kanssa tekemisessä ja haluavat kehittää tekemistään. Muusikot ovat poikkeus,, vain mielihyvää ja mammonaa kehittäävät he :D


      • airfoil kirjoitti:

        Niin Kollimaattori.
        Muuten en kyllä ole kauheasti kuullut tällä palstalla tavallisten tallaajien lyttäämistä. Mitä aloittaja mahtaa tarkoittaa?
        Savorisen kohdalla mikään ei pelasta OSP-tä. Ei toimi ei.

        Aika monet asiat on tulleet tavallisten ihmisten ideoista ja teorioista.
        Savorisen kohdalla, väitetty laajeneminen. pitäisi näkyä Inertiassa joka vääjäämättä hidastaa pyörimistä. Tämä on tavallisen ihmisen havainto, siis minun. Toinen tavallinen ihminen ei sitä usko vaan jankuttaa vaan laajenemisesta, kuitenkin etsien eri syitä miksi emme havaitse pyörimisen hidastumista.

        Tekevät ihmiset tekevät enemmän oivalluksia kun ovat ongelmien kanssa tekemisessä ja haluavat kehittää tekemistään. Muusikot ovat poikkeus,, vain mielihyvää ja mammonaa kehittäävät he :D

        Mielestäni hyvin ironista on se, kuinka täysi amatööri Henry Cavendish keksi periaatteen ja käytännön toteutuksen tavalle mitata kokeellisesti kahden massan toisiinsa aiheuttamaa gravitaation vetovoimaa.

        Toinen amatööri yrittää nyt epätoivon vimmalla ja pelkällä ajatuksen voimalla kaataa yli kaksisataa vuotta sitten tehdyn ja sen jälkeen tuhansia kertoja toistetun kokeen tulokset kieltämällä koko painovoiman olemassaolo.

        Koulupudokkaita on monenlaisia: ei yhden pohjalta voi kaikkia dissata tutkimatta ensin.


      • airfoiljokaeikirj

        Juuri niin kollimaattori. Joskus yhden asian voi korjata tai parantaa. Mutta käytännössä koko tunnetun historian uudelleen kirjoitus maallikolta ei onnistu kuin pakottamalla. Pohjoiskorea yksi esimerkki. siellä mennään kuinka sanotaan, ei kuinka se oikeasti on


      • TökeröRinnastus
        airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Juuri niin kollimaattori. Joskus yhden asian voi korjata tai parantaa. Mutta käytännössä koko tunnetun historian uudelleen kirjoitus maallikolta ei onnistu kuin pakottamalla. Pohjoiskorea yksi esimerkki. siellä mennään kuinka sanotaan, ei kuinka se oikeasti on

        Kyseinen kaveri sai nimensä matematiikan historiaan ja aivan ansaitusti. Keksintö on toki melko pieni, mutta uusi matemaattinen keksintö kuitenkin. Kaverilla oli taustalla arkkitehti- ja matematiikan opintoja ja tohtorinväitöskirja taiteesta valmistumassa. Ilmeisesti erittäin terävä tyyppi ja kavaruudellinen hahmotuskyky huippua. Silti hänkin tarvitsi formatointiin matematiikan professorin apua.

        Savorisesta puhuminen samassa yhteydessä tuntuu jokseenkin kornilta. Lisäksi Savorinen ei ole väittänyt tehneensä pientä täsmennystä fysiikkaan, vaan kumonneensa koko nykyaikaisen fysiikan. Ja heikolla peruskoulun tietomäärällä.


    • Yx_proffa_vaan

      Poikkeuksellisia lahjakkuuksia löytyy monelta alalta. Minulla on suomalainen kaveri, joka puhuu kuuttatoista kieltä sujuvasti, kymmenkuntaa myös tieteellisen keskustelun tasolla. Lsstassa mm. sellaisia kuin utzbekki ja mordva. Sanoo, etteihän tämä vielä vielä mitään , kun šakkimestari Hübner taitaa yli kolmeakymmentä, mm. suomea. Ei kaverilla, eikä Hübnerillä ole mitään kieliopintoja yliopistotasolla.
      Kaikki kunnia Rissaselle ja muille "amatöörinenoille" alalla kuin alalla!

      • airfoiljokaeikirj

        Kielen osaaminen tai oppiminen ei tarvitse yliopistoa missään vaiheessa. "Ei kaverilla, eikä Hübnerillä ole mitään kieliopintoja yliopistotasolla" Osoittaahan sen että jokainen oppii jo vähintäänkin yhden kielen.
        Puhumiseen monilla kielillä ei ole oikotietä ja kaiken kielien sääntöä. Sanavarasto tulee eteen hyvin pian. Jokaisessa maassa on omat sanansa, olkoonkin että sukulaisuuksia on paljon naapurimaiden kanssa. Jos ei omaa hyvää sanavaraston muistamiseen tarvittavaa kykyä, ihan sama missä yliopistossa kieltä lukee, oppii vain yhden kielen oman aidinkielen lisäksi.


      • Pekko_Pakana

        "Kielen osaaminen tai oppiminen ei tarvitse yliopistoa missään vaiheessa."
        Totta periaatteessa, mutta juurihan on ketjussa todettu, ettei matematiikankaan yliopisto-opintoja tarvita huomattaviin matemaattisiin keksintöhin.
        Kyllä yli kymmenen kielen sujuva osaaminen vaatii poikkeuslahjakkuutta, ei onnistu pelkällä pänttäämisellä. Tosin uuden kielen oppimiseen pätee sama kuin musiikkiin: mitä useampaa instrumenttia soitat, sitä helpompi on oppia uusi.


      • airfoiljokaeikirj
        Pekko_Pakana kirjoitti:

        "Kielen osaaminen tai oppiminen ei tarvitse yliopistoa missään vaiheessa."
        Totta periaatteessa, mutta juurihan on ketjussa todettu, ettei matematiikankaan yliopisto-opintoja tarvita huomattaviin matemaattisiin keksintöhin.
        Kyllä yli kymmenen kielen sujuva osaaminen vaatii poikkeuslahjakkuutta, ei onnistu pelkällä pänttäämisellä. Tosin uuden kielen oppimiseen pätee sama kuin musiikkiin: mitä useampaa instrumenttia soitat, sitä helpompi on oppia uusi.

        Noin se menee usein uudet kielet ovat jollakin tapaa sukulaisia tai kielellinen rakenne on sama.
        Myös opittuja kieliä on säännöllisesti käytettävä, muuten taito taantuu äkkiä, ellei ole juuri kehuttu poikkeuslahjakkuus esim sanavaraston kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe