Varasteleva nasa

NasaLies

Yleisessä tiedossa on, että Aameriikkalaiset varastivat Saksan kehittyneen avaruusohjelman. On myös epäilty NASAN varastaneen Sambian avaruusohjelman 60 luvulla. Sambiahan suosi materiaalina kuparia ja alumiinia ja nistä tehtiin myös kuuhäkkyrät.

16

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LapsenTieto

      Minkä avaruusohjelman? Verner von Braunin raketteja ei oltu tarkoitettu avaruuden tutkimiseen.

      • Lähihistoriaa

        Saksan rakettien tarkoitus oli voittaa sota, ei viedä natseja Kuuhun tai edes avaruuteen.


    • GTGTTRRGRGRG

      Saksan avaruusohjelman..oliko liian vaikea yhtälö? Kollimaattori antoi itselleen plussaa DDDDDDDDDDDDD

      • LapsenTietämättömyys

        Ei Saksalla ollut mitään avaruusohjelmaa vaan aseohjelma, eikä nimimerkki "LapsenTieto" ole kollimaattori.


    • AverellDalton

      Koska syödään?

    • Kalju_Pitkätukka
    • Minäolenmaailmannapa
    • Minäolenmaailmannapa
    • Minäolenmaailmannapa

      Sambian hämmentävä avaruusohjelma

      JAA ARTIKKELI
      Facebook Twitter LinkedIn Google Sähköposti
      Historiankirjat harvoin mainitsevat, että kilpajuoksua avaruuteen kävi Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton lisäksi myös pieni ja sisukas Sambia. Lähtökohdat vuoden 1964 vastaitsenäistyneellä Sambialla olivat kilpakumppaneita huomattavasti heikommat: 3,6 miljoonan asukkaan valtiossa lukion käyneitä afrikkalaissyntyisiä asukkaita oli noin 1500 ja alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita alle 100.


      Kuva: ESA
      Päättäväinen peruskoulun opettaja Edward Makuko Nkoloso ei antanut tämän lannistaa itseään. Hän ilmoitti Time-lehden toimittajalle Sambian astronauttien lyövän sekä Yhdysvallat että Neuvostoliiton menemällä ensin kuuhun, ja sen jälkeen vielä Marsiin.


      Avaruusohjelman johtaja

      Nkoloso oli nimittänyt itsensä Sambian kansallisen tieteen, avaruustutkimuksen ja filosofian akatemian johtajaksi. Hänen unelmanaan oli lingota kymmenen sambialaista astronauttia, sekä 17-vuotias tyttö kissoineen, Mars-planeetalle.

      Laukaisujärjestelmä muistutti katapulttia. Avaruusraketti oli tarkoitus rakentaa alumiinista ja kuparista. Nkolosolta ei puuttunut muuta kuin rahaa. Hän haki puuttuvaa 700 miljoonaa dollaria Yhdistyneiltä kansakunnilta.

      Avaruusohjelman johtajan harmin aiheena olivat kilpakumppanien vakoojat, jotka hänen mukaansa yrittivät varastaa sekä Sambian ”avaruussalaisuudet”, että avaruusmatkalle valmistautuvat kissatkin.

      Astronauttien valmennusohjelma

      Rahoituskuvioiden järjestymistä odotellessa avaruuden valloittamiseen valmistauduttiin huolella.

      Nkoloson kehittelemässä koulutusohjelmassa tulevat astronautit kierivät mäkeä alas öljytynnyreissä, totuttelivat painottomuuteen harjoittelemalla putoamista ja kävelivät käsillään, sillä se oli avaruusohjelman johtajan näkemyksen mukaan ainoa tapa, jolla ihmiset kykenevät kävelemään kuussa.

      Kaikki astronauttikokelaat eivät olleet yhtä omistautuneita asialleen, kuin Nkoloso olisi toivonut. Häntä häiritsi se, että monet vapaaehtoiset keskittyivät mieluummin rakkauden töihin, kuin kuun tutkimiseen. Maailman ensimmäisen naisastronautin ura katkesikin raskauteen.

      YK ei suostunut rahoittamaan Nkoloson projektia. Myös Sambian hallitus piti etäisyyttä avaruusohjelmaan.

      Kaikessa järjettömyydessäänkin projekti kuitenkin herättää kunnioitusta.

      Siellä missä on tarpeeksi tahtoa, ovat todellisuus ja terve järki vain tiellä.

      Lähde: Discovery News

      TILAA Tekniikka&Talouden uutiskirje ja T&T autot -uutiskirje tästä.

      Haluatko Tekniikka&Talouden uutiskirjeen päivittäin sähköpostiisi? Tilaa se tästä!

      • KiinnostavaTarina

        Aika huikeaa, mitä tietämättömyys yhdistettynä megalomaaniseen uskoon omiin kykyihin tuottaa.
        Vaikka onhan siitä näilläkin palstoilla esimerkkeinä useitakin "kaiken teorioita" ja Suomessa laajemassa mitassa UTELE ja sen rahoitus.


    • Hyvähjyä

      Juuri näin. Oivana esimerkkinä siitä on Nasa

    • hornituksia
      • miksi tuon pahvimodulin ovi oli kiinni, vaikka ukot olivat ulkona? Siellähän on jopa muistilappu seinässä, että jättäkää luukku auki, koska ulkopuolella ei ole kahvaa(!)OK


    • Nasaonnolo

      Suora kopio Sambian kuualuksesta.

    • Äänestä ja puhetavasta kuulee, että siinä on joku koomikko, joka esittää komiikkaa. Siis kuulentojen todellisuuden kiistämistä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe