Kielikuvien ymmärtäminen

voksi

Oppivatko Asperger-henkilöt lähes poikkeuksetta ymmärtämään kielikuvia, vaikka usein on aluksi niin, että he ymmärtävät ne kirjaimellisesti? Entä miten he, jotka eivät opi ymmärtämään, selviävät jokapäiväisestä elämästä? Miten itse asiassa on mahdollista, että he eivät opi ymmärtämään kielikuvia, kun niitä kuitenkin kuulee päivittäin?

9

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarjakuvat

      Kellarissa pidettävät eivät ymmärrä ulkoista maailmaa.

    • luultavasti.oppii

      Asioiden kirjaimellinen ymmärtäminen on monille Asperger-ihmisille tyypillistä läpi elämän, mutta ei tämä tyypillisesti tarkoita mitään täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää kielikuvia. Enemmänkin ehkä sitä, että joku oudompi, ennen kuulematon kielikuva, vitsi tai vastaava saattaa olla vaikea tulkita. Ei siis välttämättä mitään sellaista, joka arkielämän tasolla olisi rampauttavaa. Aikuisten Asperger-ihmisten joukossahan on paljonkin työssäkäyviä, sosiaalisia suhteita omaavia, naimisissa oleviakin ihmisiä.

      • voksi

        Jos totta puhutaan, niin minullakin on Asperger, ja eräs henkilö jatkuvasti muistuttaa minua sen olemassaolosta. Hän nauroi kerran minulle siitä, että en ymmärtänyt vitsiksi erästä asiaa. Hänen äitinsä nimittäin sanoi eräästä elokuvasta, että se on niin pelottava, ettei sitä välttämättä kannata katsoa, mutta tämä olikin vitsi. Tämä henkilö sanoi sitten, että ei elokuva voi kenenkään aikuisen ihmisen mielestä olla oikeasti pelottava, tai jos on, niin pitää olla lapsellinen aikuinen. Hän myös väittää, että se johtui Aspergerista, että en ymmärtänyt tuota vitsiksi, sekä myös aina, jos en ymmärrä jotain asiaa vitsiksi, se johtuu Aspergerista. Jos kerran se, että minä en ymmärrä vitsiksi jotakin vitsiä, johtuu Aspergerista, niin mistä sitten johtuu, jos joku jolla ei ole Aspergeria, ei ymmärrä jotain vitsiä? Olen kysynyt sisareltani, että onko käynyt niin, että hän ei ole ymmärtänyt jotain vitsiä, ja hän sanoi, että on useastikin ja äitini ei kerran ymmärtänyt erästä vitsiä, joka kuului, että mistä tietää, että eräs tunnettu henkilö on käynyt lenkillä. Siitä, että joka paikka on täynnä makkarankuoria. Eilenkin tämä henkilö näytti minulle videota, jossa puhui Asperger-diagnoosin saanut henkilö, joka sanoi olleensa yhteiskuntakriittinen. Tämä kaveri väitti, että yhteiskuntakriittinen tarkoittaa sitä, että on vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja hän oli arvannut, että tuo henkilö on ollut sellainen ja sanoi myös, että tuon henkilön olemuksesta näkyy se, että on Asperger, koska ei katso kameraan vaikka pitäisi. Mutta eikö yhteiskuntakriittisyys ole ihan muuta kuin tuo? Tämä henkilö on useinkin käsittänyt väärin asioita. Hän sanoi kerran minulle, että minulla on enemmän sisältöä elämässäni kuin hänellä, kun olin sanonut hänelle eräästä tapauksesta, jolloin hän oli sanonut, että hänellä on enemmän sisältöä elämässään. Olin nimittäin kerran sanonut hänelle, että onko hänen elämänsä niin sisällötöntä kun hänen pitää jatkuvasti kytätä minua ja tekemisiäni, johon hän vastasi että kyllä minulla on enemmän sisältöä elämässäni kuin sinulla. Kuitenkin kun otin tuon asian esille pitkän ajan päästä, hän sanoi, että totta kai minulla on enemmän sisältöä elämässäni kuin hänellä ja kysyin, että miten niin, niin hän kysyi, että totta kai sinulla on enemmän ja että oletko noin vajaa. Hoksasin sitten, että hän luulee, että se tarkoittaa, että minä olen häntä vanhempi, joten minulla on enemmän sisältöä elämässäni. Sitten tässä syksyllä hän sanoi, että kun minusta joskus tuntuu tosi raskaalta se, että pitää seurata kulttuuria ja kuunnella musiikkia radiosta, hän sanoi minulle, että tuo johtuu siitä, että Asperger näkee maailman eri tavalla. Mutta minun mielestäni musiikki on tarkoitettu viihteeksi mutta jos sitä joutuu kuuntelemaan sen takia, että toinen hyväksyisi sinut, siitä tulee velvollisuus.


      • enolebotti

        Eikö sua koskaan uuvuta tuollainen turhanpäiväinen ajattelu?


      • voksi

        No kaverin väittämiähän nuo ovat ja kyllä ne todellakin uuvuttavat ja ottavat päähän.


      • enolebotti
        voksi kirjoitti:

        No kaverin väittämiähän nuo ovat ja kyllä ne todellakin uuvuttavat ja ottavat päähän.

        Niin, voisit miettiä vähän vähemmän tuollaisia, kun ei ne johda mihinkään.
        Kaverikin voi olla väärässä, vaikka kuinka hieno ihminen olisikin.
        Parasta olisikin aina jos ihmiset eivät tietäisi kaikesta kaikkea.


      • voksi

        Niin olisikin, enkä noita miettisikään niin paljon, ellei kaveri jatkuvasti niistä muistuttaisi.


      • voksi
        enolebotti kirjoitti:

        Niin, voisit miettiä vähän vähemmän tuollaisia, kun ei ne johda mihinkään.
        Kaverikin voi olla väärässä, vaikka kuinka hieno ihminen olisikin.
        Parasta olisikin aina jos ihmiset eivät tietäisi kaikesta kaikkea.

        Ja sitten tämä myös väittää minulle, että kukaan, jolla on Asperger, ei voi toimia lääkärinä, vaikka minulle sanottiin jo vuosia sitten, joskus 2001 tai 2002, että voi toimia ja tähän hän on sanonut, että vaatimukset ovat muuttuneet. Mutta hän on kuitenkin nyt sanonut, että peruslääkärinä voi toimia, koska he vain tutkivat ja kyselevät, mutta kirurgina ei, koska pitää olla motorisesti hyvä.


    • 788797

      "Entä miten he, jotka eivät opi ymmärtämään, selviävät jokapäiväisestä elämästä? "

      Yleensä muut hoksaavat sen hetimiten, jos joku ei ymmärrä ja mukauttavat sanomansa vastaanottajan kanssa samalle tasolle. Siihen ei kiinnitetä lyhyessä kanssakäymisessä sen enempää huomiota, koska sitä kohtaa jatkuvasti ja käsityskyky voi olla alentunut monesta eri syystä.
      Sitten kun ollaan jatkuvasti tekemisissä, se vaatii jo enemmän ymmärtämystä, mutta joku vähemmän sosiaalinen asperger voi selvitä siitä helpommalla, koska ristiriitatilanteita tulee harvemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe