Ateismi verolle

S.A.Laatti

Ateisteille tai pikemminkin kaikille kansalaisille on lätkäistävä uskonto-vero, niin kuin on mallimaassamme Saksassa. Toki saa itse valita meneekö raha luterilaiselle vai katolislle kirkolle vai yleiseen hyväntekeväisyyteen. Tämä epäkohta on heti korjattava Suomessa. Eli siis on luovuttava kirkollisverosta, ja saatava vero, joka on voimassa uskonnosta riippumatta ja sen saa sitten itse valita minne rahaa menee. Se on kummallista, että tällainen epäkohta on yhä vallalla Suomessa, vaikka on kyseessä on ihan luterilainen valtio.

13

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghyh9

      Ei vaan kirkkoverokin pois. Kirkko periköön jäsenmaksunsa ihan itse niin kuin muutkin yhteisöt tekevät. Ja kirkon lapsijäsenyys poistettava. Liittykööt kukin ihan omalla hlökohtaisella päätöksellä, kun siihen kykenee, aikaisintaan 15 vuoden iässä.

      Ja jokainen kansalainen voi antaa haluamalleen/-milleen hyväntekeväisyysjärjestöille haluamansa suuruisia lahjoituksia. Ei siihen mitään erillistä veroa tarvita. Kyllähän nytkin verokertymiä käytetään osin hyväntekeväisyyteenkin, kehitysapuun ja tukena järjestöille. Mitään erillisveroa tarvita.

    • Kyllä kirkkoveneille on myönnettävä verovapaus ja myöskin WC-seinille piirretyille k-veneille verovapaus siksi, että niiden omistussuhde on epäselvä.
      Niin jos se venevero sitten tulee....

    • Avaajalle:

      Saksassa on sama kuin Suomessa eli kirkkoon kuulumattomat eivät joudu maksamaan kirkollisveroa. Kannattaa tarkistaa tiedot ennen väitteen tekemistä :)
      https://en.wikipedia.org/wiki/Church_tax#Germany

      Myös Suomi on valtio, muttei uskonnollinen sellainen. Kirkolla ja raamatulla ei kuuluisi olla tekemistä toistensa kanssa. :)

      • S.A.Laatti

        Olen asunut Saksassa ja silloin vero oli pakollinen ja tästä ei ole montaa vuotta. Ehkä sitä ei kutsuttu kirkollisveroksi, mutta pakko se oli maksaa. Valittavana oli tietty määrä vaihtoehtoja ja jos ei valitse niin raha menee valtiolle.


      • S.A.Laatti kirjoitti:

        Olen asunut Saksassa ja silloin vero oli pakollinen ja tästä ei ole montaa vuotta. Ehkä sitä ei kutsuttu kirkollisveroksi, mutta pakko se oli maksaa. Valittavana oli tietty määrä vaihtoehtoja ja jos ei valitse niin raha menee valtiolle.

        Olen asunut Berliinissä viimeiset neljä vuotta, enkä ole joutunut (onnekseni) maksamaan vastaavaa ylimääräistä ja turhaa veroa :)

        Vaikka pakko myöntää että todella toivoisin että verotusta täällä muutenkin kevennettäisiin.


      • S.A.Laatti

        Ainakin Etelä-Saksassa vuoteen 2009 asti em. vero on ollut pakollinen.

        Berliini on muutoikin eräänlainen ihmiskunnan kaatopaika, kuten New York oli aikoinaan, eli kai sieltä mitän veroja saisikaan. Väittävät että 1/3 asukkiasta tekee pimeää työtä ja eivät ole reksiteröityneet minnekään.

        Kirkot ja hyväntekeväisyysjärjestöt joutuvat sitten maksamaan noiden sairaanhoidon, kun menevät kerjäämään rahaa.


      • S.A.Laatti kirjoitti:

        Ainakin Etelä-Saksassa vuoteen 2009 asti em. vero on ollut pakollinen.

        Berliini on muutoikin eräänlainen ihmiskunnan kaatopaika, kuten New York oli aikoinaan, eli kai sieltä mitän veroja saisikaan. Väittävät että 1/3 asukkiasta tekee pimeää työtä ja eivät ole reksiteröityneet minnekään.

        Kirkot ja hyväntekeväisyysjärjestöt joutuvat sitten maksamaan noiden sairaanhoidon, kun menevät kerjäämään rahaa.

        Täällä on ihan normaali verotus verrattuna muuhun Saksaan. Paitsi nykyisin täällä on melko paljon IT-alan yrityksiä, taiteilijoita ja opiskelijoita. Tavallaan matala hintataso on houkutellut mielenkiintoisen yhdistelmän ihmisiä vaikka myönnettäköön että verrattuna muihin Saksan kaupunkeihin, Berliini on keskimäärin köyhempi.

        Mutta ei kirkot joudu mitään maksamaan koska eivät ne tarjoa alaan liittyviä palveluja ihmisille ilmaiseksi.
        Sairaalat ovat valtion sponssaamia mikäli henkilö ei ole työsuhteessa tai muuten pysty maksamaan omaa sairausvakuutustaan (esim. yksityisyrittäjänä ollessaan).


      • olenkin.miettinyt

        Olenkin aina ihmetellyt, miksi jutut näillä palstoilla ovat niin omituisia. Pikku hiljaa on selvinnut, että toinen puoli kirjoittelijoista on jonkin sortin elintasopakoloisia, jotka eivät kuitenkaan pääse navetantakusestaan eroon, vaan yrittävät tavoittaa sen fiiliksen netin välityksellä.

        Kieltämättä he yleensä onnistuvat siinä.


      • hyysss
        olenkin.miettinyt kirjoitti:

        Olenkin aina ihmetellyt, miksi jutut näillä palstoilla ovat niin omituisia. Pikku hiljaa on selvinnut, että toinen puoli kirjoittelijoista on jonkin sortin elintasopakoloisia, jotka eivät kuitenkaan pääse navetantakusestaan eroon, vaan yrittävät tavoittaa sen fiiliksen netin välityksellä.

        Kieltämättä he yleensä onnistuvat siinä.

        Kirkot ja elintasopakolaiset sopiikin hyvin yhteen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14588605/rikollisten-majoitus-kirkoissa



    • näinonnähty

      Uskova miettii aina miten muita rankaisisi.

    • UusiaVeroja

      Itse kannattaisin raittiusveroa ja tupakoimattomuusveroa. Myös autolla ajamattomuusvero olisi syytä säätää. Alkoholi, tupakki ja liikennepolttoaineet tuovat sievoisen summan valtion kassaan ja osa kansasta laistaa tästä yhteisestä ponnistuksesta.

    • kirkkotekeevainvähän

      Pitäiskö kirkkokin pakottaa tekemään hyväntekeväisyyttä? Lätkästäänkö sille vero vai siihen kuuluville tää sama?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe