Pole merkkiset pyörät.

Turuille

Olisikohan kenelläkään kokemuksia Pole pyöristä? Kootaan käsittääkseni Suomessa, mutta minkälaisista osista? Yleiskäyttöön, vähän pitemmillekkin reissuille luotettavaa kevyehköä pyörää haeskelen, kun tuo omani vanha sotaratsu on turhan painava ja kaipaa muutenkin jo vanhuuden lepoa. Tuota Polea jossain mainostettiin. Olisi mielenkiintoista tietää kyseisestä menopelistä käyttäjien kautta.

19

1750

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Polekuski

      Pole on tuon pyörän merkki. kaksi kiekkoa, edessä yksi ja toinen takana. Pole kootaan ihan pyörän osista. Tuota Polea kerran tosiaan mainostettiin.

      Polen omistajien hokema, jota he hokevat Polella polkiessaan: "Kun alla kulkee Pole, on tymäkästi hiessä persii hole, jos keli on kolee, ei niin paljoo hikoo persii holee"

    • Anonyymi

      Konkassa

      • Tuo Polen konkurssi on sääli, tuottivat huipputason maastopyöriä hyvin uniikilla runkovalmistusmenetelmällä (CNC koneistamalla alumiinikappaleista omassa Muuramessa sijainneessa tehtaassaan) sekä kohtuullisen radikaalilla mitoituksella, mutta hyvin kyseiset pyörät menestyivät ihan kilpailuja myöden.

        Pienen firman rahkeet eivät vain riittäneet uusien innovaatioiden vaatimiin kehityskustannuksiin ja yritys tuottikin tappiota kaikkina toimintavuosina ja nyt sitten rahoittajien varat ja kärsivällisyys loppuivat ja Polo joutui pistämään "lapun luukulle".


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo Polen konkurssi on sääli, tuottivat huipputason maastopyöriä hyvin uniikilla runkovalmistusmenetelmällä (CNC koneistamalla alumiinikappaleista omassa Muuramessa sijainneessa tehtaassaan) sekä kohtuullisen radikaalilla mitoituksella, mutta hyvin kyseiset pyörät menestyivät ihan kilpailuja myöden.

        Pienen firman rahkeet eivät vain riittäneet uusien innovaatioiden vaatimiin kehityskustannuksiin ja yritys tuottikin tappiota kaikkina toimintavuosina ja nyt sitten rahoittajien varat ja kärsivällisyys loppuivat ja Polo joutui pistämään "lapun luukulle".

        Cnc koneistus ei kyllä ole paras menetelmä kestävyyttä ajatellen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Cnc koneistus ei kyllä ole paras menetelmä kestävyyttä ajatellen.

        Nyt kun tuli asiantuntija paikalle, niin kerrotko menetelmän ongelmista kestävyyttä ajatellen ja verrattuna mihin valmistusmenetelmään?
        Tiedän kyllä ongelmista kun sivusilmällä kyseisen valmistajan taivalta mielenkiinnon takia seurannut, mutta katsotaan tiedätkö sinä?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt kun tuli asiantuntija paikalle, niin kerrotko menetelmän ongelmista kestävyyttä ajatellen ja verrattuna mihin valmistusmenetelmään?
        Tiedän kyllä ongelmista kun sivusilmällä kyseisen valmistajan taivalta mielenkiinnon takia seurannut, mutta katsotaan tiedätkö sinä?

        Riippunee osista, mutta kylmätaonta taitaa tuottaa paremman lopputuloksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippunee osista, mutta kylmätaonta taitaa tuottaa paremman lopputuloksen.

        Niinhän se riippuu, kylmätaonnalla on haasteellista tehdä monimutkaisia muotoja ja etenkin erilaisia materiaalipaksuuksia samaan kappaleeseen ja se soveltuu suhteellisen huonosti pieninä sarjoina tehtäviin tuotteisiin kovien muottikustannusten takia, kun taasen CNC koneistuksella voidaan periaatteessa tehdä vaikka jokaisesta kappaleesta uniikki mittoja muutamaalla jos siihen tarvetta (tämä mittojen muokkaaminen tietysti oma prosessinsa) ja tuo CNC koneistuksella tapahtuva rungonvalmistus antaa suunnitelijalle hyvin laajat mahdollisuudet eri muotojen ja paaksuuksien käyttämiseen joita kylmätaonnalla ei ole mahdollista saavuttaa.
        Valutekiniikoilla sitten pystytään tekemään erilaisia muotoja sekä paksuuksia mutta valukappaileiden kestävyys sitten huonompi kuin noiden muokkaamalla tehtyjen tuotteiden.

        Haasteita tuolla CNC tekniikalla tehdyissä kappaleissa on Polella ollut valmistusprosessin kanssa, mutta viimeisimmissä malleissa ilmeisesti ollut jo suht hyvin hallussa. Pyörän runko kun on lähtökohtaisestion ontto "tuubi" rakenne niin on kappaleet erikoiskappaleet sitten valmistettu CNC koneistuksella taikka kylmataottuina, niin silti rungossa minimissään kaksi kaksi erillistä puoliskoa jotka pitää saada liitettyä toisiinsa tukevalla tavalla, Polen tapauksessa puoliskojen yhteen kokoaminen tehty pääasiallisesti liimauliitoksella ja kyseisen tekniikan vaatimusten opettelu oli Polella myös oma prosessinsa jonka saivat kyllä toimimaan hyvällä tasolla rungoissaan.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Niinhän se riippuu, kylmätaonnalla on haasteellista tehdä monimutkaisia muotoja ja etenkin erilaisia materiaalipaksuuksia samaan kappaleeseen ja se soveltuu suhteellisen huonosti pieninä sarjoina tehtäviin tuotteisiin kovien muottikustannusten takia, kun taasen CNC koneistuksella voidaan periaatteessa tehdä vaikka jokaisesta kappaleesta uniikki mittoja muutamaalla jos siihen tarvetta (tämä mittojen muokkaaminen tietysti oma prosessinsa) ja tuo CNC koneistuksella tapahtuva rungonvalmistus antaa suunnitelijalle hyvin laajat mahdollisuudet eri muotojen ja paaksuuksien käyttämiseen joita kylmätaonnalla ei ole mahdollista saavuttaa.
        Valutekiniikoilla sitten pystytään tekemään erilaisia muotoja sekä paksuuksia mutta valukappaileiden kestävyys sitten huonompi kuin noiden muokkaamalla tehtyjen tuotteiden.

        Haasteita tuolla CNC tekniikalla tehdyissä kappaleissa on Polella ollut valmistusprosessin kanssa, mutta viimeisimmissä malleissa ilmeisesti ollut jo suht hyvin hallussa. Pyörän runko kun on lähtökohtaisestion ontto "tuubi" rakenne niin on kappaleet erikoiskappaleet sitten valmistettu CNC koneistuksella taikka kylmataottuina, niin silti rungossa minimissään kaksi kaksi erillistä puoliskoa jotka pitää saada liitettyä toisiinsa tukevalla tavalla, Polen tapauksessa puoliskojen yhteen kokoaminen tehty pääasiallisesti liimauliitoksella ja kyseisen tekniikan vaatimusten opettelu oli Polella myös oma prosessinsa jonka saivat kyllä toimimaan hyvällä tasolla rungoissaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=Std2MztSv1U

        Tuossa vielä puolen tunnin video Polen tehtaalta rungon/pyörän valmistuksesta ja siitä hyvin käy ilmi palmistuksen hyvät ja huonot puolet.


    • Anonyymi

      Viron kielessä pole on vähän kuin ei ole.

    • Anonyymi

      Korona, konerikot tehtaalla, putlerin aloittaman sodan aiheuttamat lieveilmiöt ja sokerina pohjalla poliittinen lakko oli yrityksen konkurssin viimeistelijä.

      • Anonyymi

        Vaikuttiko velogin video?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttiko velogin video?

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.

        Ja tokkopa hintansa väärtejä. Tänä päivänä pyöräilykulttuuria leimaa kuluttaminen ja toinen toistaan "parempien", eli pääsääntöisesti tarpeettomampien ominaisuuksien esiinmarssi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.

        Kannattaa muistaa että Polen tuotteet ovat olleet viimevuodet aktiiviharrastajien ja kisakuskien (Enduro ja DH) ajopelejä joilla on kansainväliselläkin kisarintamalla muutamia ihan hyviä menestyksiä ollut, eli Polen pyörät on asemoituikin sinne yläpäähän eivätkä missään vaiheessa ole olluut mitään "jokapajan" ajopelejä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa muistaa että Polen tuotteet ovat olleet viimevuodet aktiiviharrastajien ja kisakuskien (Enduro ja DH) ajopelejä joilla on kansainväliselläkin kisarintamalla muutamia ihan hyviä menestyksiä ollut, eli Polen pyörät on asemoituikin sinne yläpäähän eivätkä missään vaiheessa ole olluut mitään "jokapajan" ajopelejä.

        Ja muistaa sen että Polen viimevuosien pyörä rakennetaan aina vasta tilauksen jälkeen asiakkaan toivomuslistan mukaisesti yksilölliseksi (kymmeniä eri yhdistelmä vaihteohtoja jousitusten, vaihteistoje, jarrujen yms. suhteen), joten puhutaan ihan toisenlaisesta tuotteesta kuin mitä jostain marketin rivistä ostettu pyörä.
        Tälläinen toimintatapa tietysti maksaa, mutta aina on ostajia jotka ovat valmiita maksamaan (mutta tässäkin tapauksessa oletuksellisesti liian vähän).


    • Anonyymi

      Ikävä se on osia puuttuessa poleskella. Hieman kuin suomi24 pyörisi rakentavasti. Vai mitä.

    • Anonyymi

      Kelkat on hyviä, hitsaa vaan yhteen kaikki osat.
      -willisketkupolkka-

    • Anonyymi

      Kenties kyseessä ei ollut Fitnordin veroinen tuote, kun ei pärjännyt markkinoilla.

      • Muistathan että Fitnordin omistajayhtiö Nordic sports brand Oy teki vuonna 2023 5.8milj. € tappion ja on velkasaneerauksessa tällä hetkellä ja yrityksen jatkuminen on yhä epävarmaa.
        Eli ihan en menisi vielä hehkuttamaan tuota Fitnordia…


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe