Pole merkkiset pyörät.

Turuille

Olisikohan kenelläkään kokemuksia Pole pyöristä? Kootaan käsittääkseni Suomessa, mutta minkälaisista osista? Yleiskäyttöön, vähän pitemmillekkin reissuille luotettavaa kevyehköä pyörää haeskelen, kun tuo omani vanha sotaratsu on turhan painava ja kaipaa muutenkin jo vanhuuden lepoa. Tuota Polea jossain mainostettiin. Olisi mielenkiintoista tietää kyseisestä menopelistä käyttäjien kautta.

19

1126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Polekuski

      Pole on tuon pyörän merkki. kaksi kiekkoa, edessä yksi ja toinen takana. Pole kootaan ihan pyörän osista. Tuota Polea kerran tosiaan mainostettiin.

      Polen omistajien hokema, jota he hokevat Polella polkiessaan: "Kun alla kulkee Pole, on tymäkästi hiessä persii hole, jos keli on kolee, ei niin paljoo hikoo persii holee"

    • Anonyymi

      Konkassa

      • Tuo Polen konkurssi on sääli, tuottivat huipputason maastopyöriä hyvin uniikilla runkovalmistusmenetelmällä (CNC koneistamalla alumiinikappaleista omassa Muuramessa sijainneessa tehtaassaan) sekä kohtuullisen radikaalilla mitoituksella, mutta hyvin kyseiset pyörät menestyivät ihan kilpailuja myöden.

        Pienen firman rahkeet eivät vain riittäneet uusien innovaatioiden vaatimiin kehityskustannuksiin ja yritys tuottikin tappiota kaikkina toimintavuosina ja nyt sitten rahoittajien varat ja kärsivällisyys loppuivat ja Polo joutui pistämään "lapun luukulle".


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo Polen konkurssi on sääli, tuottivat huipputason maastopyöriä hyvin uniikilla runkovalmistusmenetelmällä (CNC koneistamalla alumiinikappaleista omassa Muuramessa sijainneessa tehtaassaan) sekä kohtuullisen radikaalilla mitoituksella, mutta hyvin kyseiset pyörät menestyivät ihan kilpailuja myöden.

        Pienen firman rahkeet eivät vain riittäneet uusien innovaatioiden vaatimiin kehityskustannuksiin ja yritys tuottikin tappiota kaikkina toimintavuosina ja nyt sitten rahoittajien varat ja kärsivällisyys loppuivat ja Polo joutui pistämään "lapun luukulle".

        Cnc koneistus ei kyllä ole paras menetelmä kestävyyttä ajatellen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Cnc koneistus ei kyllä ole paras menetelmä kestävyyttä ajatellen.

        Nyt kun tuli asiantuntija paikalle, niin kerrotko menetelmän ongelmista kestävyyttä ajatellen ja verrattuna mihin valmistusmenetelmään?
        Tiedän kyllä ongelmista kun sivusilmällä kyseisen valmistajan taivalta mielenkiinnon takia seurannut, mutta katsotaan tiedätkö sinä?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt kun tuli asiantuntija paikalle, niin kerrotko menetelmän ongelmista kestävyyttä ajatellen ja verrattuna mihin valmistusmenetelmään?
        Tiedän kyllä ongelmista kun sivusilmällä kyseisen valmistajan taivalta mielenkiinnon takia seurannut, mutta katsotaan tiedätkö sinä?

        Riippunee osista, mutta kylmätaonta taitaa tuottaa paremman lopputuloksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippunee osista, mutta kylmätaonta taitaa tuottaa paremman lopputuloksen.

        Niinhän se riippuu, kylmätaonnalla on haasteellista tehdä monimutkaisia muotoja ja etenkin erilaisia materiaalipaksuuksia samaan kappaleeseen ja se soveltuu suhteellisen huonosti pieninä sarjoina tehtäviin tuotteisiin kovien muottikustannusten takia, kun taasen CNC koneistuksella voidaan periaatteessa tehdä vaikka jokaisesta kappaleesta uniikki mittoja muutamaalla jos siihen tarvetta (tämä mittojen muokkaaminen tietysti oma prosessinsa) ja tuo CNC koneistuksella tapahtuva rungonvalmistus antaa suunnitelijalle hyvin laajat mahdollisuudet eri muotojen ja paaksuuksien käyttämiseen joita kylmätaonnalla ei ole mahdollista saavuttaa.
        Valutekiniikoilla sitten pystytään tekemään erilaisia muotoja sekä paksuuksia mutta valukappaileiden kestävyys sitten huonompi kuin noiden muokkaamalla tehtyjen tuotteiden.

        Haasteita tuolla CNC tekniikalla tehdyissä kappaleissa on Polella ollut valmistusprosessin kanssa, mutta viimeisimmissä malleissa ilmeisesti ollut jo suht hyvin hallussa. Pyörän runko kun on lähtökohtaisestion ontto "tuubi" rakenne niin on kappaleet erikoiskappaleet sitten valmistettu CNC koneistuksella taikka kylmataottuina, niin silti rungossa minimissään kaksi kaksi erillistä puoliskoa jotka pitää saada liitettyä toisiinsa tukevalla tavalla, Polen tapauksessa puoliskojen yhteen kokoaminen tehty pääasiallisesti liimauliitoksella ja kyseisen tekniikan vaatimusten opettelu oli Polella myös oma prosessinsa jonka saivat kyllä toimimaan hyvällä tasolla rungoissaan.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Niinhän se riippuu, kylmätaonnalla on haasteellista tehdä monimutkaisia muotoja ja etenkin erilaisia materiaalipaksuuksia samaan kappaleeseen ja se soveltuu suhteellisen huonosti pieninä sarjoina tehtäviin tuotteisiin kovien muottikustannusten takia, kun taasen CNC koneistuksella voidaan periaatteessa tehdä vaikka jokaisesta kappaleesta uniikki mittoja muutamaalla jos siihen tarvetta (tämä mittojen muokkaaminen tietysti oma prosessinsa) ja tuo CNC koneistuksella tapahtuva rungonvalmistus antaa suunnitelijalle hyvin laajat mahdollisuudet eri muotojen ja paaksuuksien käyttämiseen joita kylmätaonnalla ei ole mahdollista saavuttaa.
        Valutekiniikoilla sitten pystytään tekemään erilaisia muotoja sekä paksuuksia mutta valukappaileiden kestävyys sitten huonompi kuin noiden muokkaamalla tehtyjen tuotteiden.

        Haasteita tuolla CNC tekniikalla tehdyissä kappaleissa on Polella ollut valmistusprosessin kanssa, mutta viimeisimmissä malleissa ilmeisesti ollut jo suht hyvin hallussa. Pyörän runko kun on lähtökohtaisestion ontto "tuubi" rakenne niin on kappaleet erikoiskappaleet sitten valmistettu CNC koneistuksella taikka kylmataottuina, niin silti rungossa minimissään kaksi kaksi erillistä puoliskoa jotka pitää saada liitettyä toisiinsa tukevalla tavalla, Polen tapauksessa puoliskojen yhteen kokoaminen tehty pääasiallisesti liimauliitoksella ja kyseisen tekniikan vaatimusten opettelu oli Polella myös oma prosessinsa jonka saivat kyllä toimimaan hyvällä tasolla rungoissaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=Std2MztSv1U

        Tuossa vielä puolen tunnin video Polen tehtaalta rungon/pyörän valmistuksesta ja siitä hyvin käy ilmi palmistuksen hyvät ja huonot puolet.


    • Anonyymi

      Viron kielessä pole on vähän kuin ei ole.

    • Anonyymi

      Korona, konerikot tehtaalla, putlerin aloittaman sodan aiheuttamat lieveilmiöt ja sokerina pohjalla poliittinen lakko oli yrityksen konkurssin viimeistelijä.

      • Anonyymi

        Vaikuttiko velogin video?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttiko velogin video?

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.

        Ja tokkopa hintansa väärtejä. Tänä päivänä pyöräilykulttuuria leimaa kuluttaminen ja toinen toistaan "parempien", eli pääsääntöisesti tarpeettomampien ominaisuuksien esiinmarssi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin paljoa vaikutti. Moni varmasti kallistui edullisempien vaihtoehtojen puolelle. Poleilla uutena aika suolainen hinta.

        Kannattaa muistaa että Polen tuotteet ovat olleet viimevuodet aktiiviharrastajien ja kisakuskien (Enduro ja DH) ajopelejä joilla on kansainväliselläkin kisarintamalla muutamia ihan hyviä menestyksiä ollut, eli Polen pyörät on asemoituikin sinne yläpäähän eivätkä missään vaiheessa ole olluut mitään "jokapajan" ajopelejä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa muistaa että Polen tuotteet ovat olleet viimevuodet aktiiviharrastajien ja kisakuskien (Enduro ja DH) ajopelejä joilla on kansainväliselläkin kisarintamalla muutamia ihan hyviä menestyksiä ollut, eli Polen pyörät on asemoituikin sinne yläpäähän eivätkä missään vaiheessa ole olluut mitään "jokapajan" ajopelejä.

        Ja muistaa sen että Polen viimevuosien pyörä rakennetaan aina vasta tilauksen jälkeen asiakkaan toivomuslistan mukaisesti yksilölliseksi (kymmeniä eri yhdistelmä vaihteohtoja jousitusten, vaihteistoje, jarrujen yms. suhteen), joten puhutaan ihan toisenlaisesta tuotteesta kuin mitä jostain marketin rivistä ostettu pyörä.
        Tälläinen toimintatapa tietysti maksaa, mutta aina on ostajia jotka ovat valmiita maksamaan (mutta tässäkin tapauksessa oletuksellisesti liian vähän).


    • Anonyymi

      Ikävä se on osia puuttuessa poleskella. Hieman kuin suomi24 pyörisi rakentavasti. Vai mitä.

    • Anonyymi

      Kelkat on hyviä, hitsaa vaan yhteen kaikki osat.
      -willisketkupolkka-

    • Anonyymi

      Kenties kyseessä ei ollut Fitnordin veroinen tuote, kun ei pärjännyt markkinoilla.

      • Muistathan että Fitnordin omistajayhtiö Nordic sports brand Oy teki vuonna 2023 5.8milj. € tappion ja on velkasaneerauksessa tällä hetkellä ja yrityksen jatkuminen on yhä epävarmaa.
        Eli ihan en menisi vielä hehkuttamaan tuota Fitnordia…


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe