Nastakengät juoksuun

Juoks

Aloitteleva hölkkääjä/juoksentelija kyselee, millaiset nuo nastalliset juoksukengät ovat juostessa?

Yritän hölkkäillä ihan normi lenkkareilla näin talvella, mutta tossu sutii välillä kovasti ja meno on aika jäykkää kun koko ajan vaan odottaa milloin kellahtaa nurin.

Kannattaisiko satsata nastallisiit juoksukenkiin vai odotella parempia kelejä?

16

2058

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanhyvät

Loogisesti ajateltuna nastoista ei ole haittaa, jos jäällä juoksee? Jotkut ovat moittineet nastalenkkareita koviksi ja kolhoiksi nilkan tuhoojiksi? Ainakin pehmeät nappulapohjaiset talvijuoksukengät ovat kesälenkkareita paremmat. Säästää nilkkoja kulmikkaaksi jäätyneellä sohjolla juostessa.

• piikit_alle

Minä olen juossut 3-4 km lenkkejä lyhyelle matkalle tarkoitetuilla piikkareilla. Pito on todella hyvä ja nastojen puuttuminen kantapäästä pakottaa pois kantapää-edellä -tyylistä. Lumisohjoon tuollaisilla jalkineilla ei parane mennä, mutta voi juosta täysillä vaikka ihan sileällä jäällä.

• oooowww

Minulla on juoksuun tarkoitetut nastalenkkarit ja kolmas talvi menossa. Juoksu on rennompaa, kun ei tarvitse miettiä liukastumista. On kieltämättä jäykemmät, kuin normi lenkkarini, mutta hyvä juosta kuitenkin, enkä aio juosta liukkailla muilla lenkkareilla. Suosittelen !

• Erkki123456

Kyllä nastalenkkarit on ihan hyvät, mut nilkat on tosiaan kovilla ja pohkeetkin tulee aika kipeäksi. Nykyään juoksen nastoilla aina silloin kun on pakko, eli silloin kun lenkkareilla ei vaan yksinkertasesti pysty juoksemaan, muuten käytän kesälenkkareita. Nastalenkkarit kuuluu minunkin juoksukenkiin ehdottomasti, 3 vuotta ollut minullakin ja vielä todella hyvässä kunnossa.

• KovaVsJoustava

Kannattaa katsoa että ne nastat joustaa kengän pohjassa, kuten esim. Icebugeissa.

• juoksija123

Pitävintä pitoa tarvitsevat juoksevat suunnistusnastareilla. Järjetön pito, äärimmäinen keveys ja timanttinen kestävyys. Eivät myöskään ole vettä. Made in Finland ja hinta silti sama kuin kaukoidän halpiskengillä.

Suosittelen

• juoksija123

Eivät siis IME vettä.

• Nasturi

Sarva on suomalainen brandi ja kengät suunnitellaan Suomessa, mutta kyllä ne valmistetaan kaukoidässä kuten kaikki muutkin.

Itse olen Xero3:siin ollut tyytyväinen, pitoa riittää ja hyvä juostava.

• Nastoitteleva

Suunnistusnastarien käyttäjä täälläkin. Koska tossu kuitenkin on niin brutaalin minimalistinen, käytännössä pelkkä kuori ja pohja ja siinä nastat alla, niin ei niiden kanssa kyllä huvikseen juokse pitkää lenkkiä kovalla pohjalla. Jäisille metsäpohjille ja pääkallokelin lyhyille lenkeille lähinnä. Itse turvaudun nastareihin vain silloin kun on ihan pakko, muuten juoksen talvilenkit nappuloilla ja maastojuoksulenkareilla.

Aloitteleva lenkkeilijä pärjää kyllä yksillä tossuilla samalla lailla kuin yksillä talvirenkaillakin. Vauhti kelin mukaiseksi, eli liukkaammalla vauhti on varovaisempi. Peruskuntoa rakentelevalla hölkkääjälle ei muutenkaan ole huono asia, että vauhti on minimissään. Jäinen pinta pakottaa pitämään askeleen tiheänä ja matalana ja sehän on pelkästään hyvä juttu. Eikä konkareidenkaan kunto siitä romahdi kun ei niitä pääkallokelejä kuitenkaan ole kuin harvakseltaan.

• Suunnistusharrastaja

Suunnistusnastarin yksi etu on julmetun pidon lisäksi on juuri se, ettei siinä ole mitään turhaa vaimennusta. Juoksutuntuma on siksi hyvä. Ne on tehty kilpatason menijöille.

Tietysti harrastelijan jalka ei ehkä kestä, mutta hyväkuntoinen hyötyy vaimennusvapaista jalkineista.

Suunnistusnastari on ainoa jolla voi vetää rennosti ja tehdä vetoja jäisillä poluilla ja paksussa lumessa.

• Toka_aloittelija

Täällä toinen aloittelija. Ostin itselleni Salomonin nastoitetut maastojuoksukengät ja niillä hölköttelin liukkaat kelit. Näihin nastalenkkareihin olen tosi tyytyväinen, sopivat ainakin näin aloittelijalla tosi hyvin, kun kunto ei ole mitenkään kova. Hyvät jalassa ja mukava mennä :). Tsemppiä aloittejalle!

• Anonyymi

Miehet lenkkeileen polkulenkkareilla ja nastoilla porissa Karhu Hallissa.

• Anonyymi

Parempi Porissa sisällä kuin Raumalla ulkona

• Anonyymi

Eivätkö hölkkää piikkareilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivätkö hölkkää piikkareilla?

Riemumarssia hölkkää asicsin polkukengillä hallissa. Kunnon nappulapohja katos

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riemumarssia hölkkää asicsin polkukengillä hallissa. Kunnon nappulapohja katos

Polkukengät ja nastat sisällä rentoa kuittia tiukkapiposille juoksijoille

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4135
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2273
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      60
      976
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      844
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      37
      843
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      185
      830
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      811
    8. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      755
    10. 35
      754
    Aihe