Kun toinen ei kunnioita

Työkaluja

Haluaisin muilta mielipiteitä ongelmaani mitä mun pitäisi vielä yrittää tai tehdä.En halua rikkoa lapsilta perhettä mutta ei kai ole enää muita mahkuja?
aiempi haaste, joka on muuttunut ongelmaksi, on vaimoni käytös.
Takana pitkä 20-vee liitto jossa tuo haaste on aina ollut.
Vaimo on äkkipikainen ja suuttuessaan sanoillaan loukkaava.Aiemmin oli minua kohtaan lidäkdi väkivältainen ja alentava.Jos mm.kotityöt ei oltu tehty hänen odottamalla tavalla saattoi huitaista pyykillä tai rätillä naamalle.Hänen käytöstään leimaa mustavalkoisuus ja ehdottomuus, kateus, nuukuus.hyviä puolia on ahkeruus töissä ja kotonakin,rehellisyys, tai siinä uskossa ainakin itse olen.
No,tähän fyysiseen agressioon tuli muutos kun sanoin että lähden jos jatkaa.
Noiden vuosien jälkeen kiukun kohde hiljalleen vaihtui.nykyään se on keskimmäinen kolmesta lapsestamme.aiemmin sitäkin kohtaan oli kiinnikäymisiä, nykyään vaimo "muuttunut" ja agressiivisuus lasta kohtaan on vain verbaalista agressiota.
Näkee lapsessa (poika)vai hänen epäonnistumisia ja haukkuu lasta mm.kusipääksi ja viimeksi eilen totesi ettei ikinä olisi pitänyt ryhtyä vaimoksi tai hankkia lapsia.
Suurin vihan kohde eli murrosikäinen poika puolustaa kyllä itseään ja haukkuu takasin mutta heidän välit on erityisen tulehtuneet.
Mun rooli on ollut aina että pyrin suojelemaan niiltä pahoilta sanoilta lastani/lapsiani.puolustan kyllä välilöä vaimoanikin lapseni viisastelulta.
Vaimo kyllä usein hermostuu perustellusta asiasta mutta kokee että on itse oikeutettu käyttäytymään noin.
Mulla on siksi vaikea asettua hänen puolelle koska käytös on liian julmaa ja ehdotonta toista kohtaan.
Ottaessani asia puheeksi vaimo kääntää asian niin että eiks saa hermostua kun lapsi tekee väärin?
Ei ollenkaan ymmärrä kun odotan että sanoisi asiallisesti.
Otin vuosia sitten miessakit- vertaistukeen yhteydes asiasta ja sieltä neuvottiin pariterapiaa.
Ollaan käyty pariterapiassa pari vuotta sitten mun aloitteesta.vaimo ei ensin suostunut mutta kun minua neuvottiin että sinne voisin mennä yksinkin puhumaan niin suostui. Sielläkin vaimo koki että kaikki jahtaa/syyttää vain häntä ja puhutaan vain hänestä.Totta se että ristiriitoja kun käsiteltiin niin aina vaimo oli yhtenä osallisena niissä.
Sain itse siitä hirveästi voimia kun tajusin etten aina ole se joka on väärässä.
Lapset kyllä ymmärtää äitinsä haasteet ja tsemppaan lapsia mahdollisimman paljon.
Vaimossani on paljon hyvää mutta tuo käytökseen ei taida muutosta enää tulla vaikka mitä yrittäisin. Vaimonkin pitäisi tosissaan yrittää mutta uskon ettei ilman apua onnistu siinä.
Itsessäni on se vika etten enää jaksa tehdä riittävästi työtä sen eteen, että näkisin niitä hyviä puolia vaimossa kun näen että lapsi kärsii.
Koen olevani huono isä kun vapaa-ajallani en jaksa niin kun haluaisin.
Olen ajatellut sitäkin että onko minussa se vikana että olen liian lempeä/rauhallinen ja tyydyn tommoseen tilanteeseen vaikka sitä ei kukaan perheessä ansaitse.
Toisaalta pelottaa että vaimo alkaa kiusaamaan minua tai tekee itselleen jotain jos ero tulee.molempia on uhannut kun olen eroa ehdottanut.itse sanoo että rakastaa minua enkä voi noin vain erota. On siinäkin asiassa ehdoton.
Mietin sitäkin että pieni osa minussa rakastaa vielä vaimoa mutta pitäiskö sekin lopettaa tuon käytöksen takia ja ymmärtää itse päästää irti, kävi miten kävi.
Näen kuitenkin elämäni valoisana tätä taakkaa lukuunottamatta ja paras lahja on edelleen lapseni ja oma terveyteni.

8

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätysisälle

      Sinun tulisi asettaa etusijalle lastesi hyvinvointi. On järkyttävää lukea vaimosi käytöksestä poikaa kohtaan. Samoin se on järkyttävää, että lapset ymmärtävät äitinsä ns. haasteet, näinhän ei pitäisi ollenkaan olla, että lasten tulisi lepytellä ja ymmärtää äitiä, joka kohtelee väärin. Onko lapsuudessasi kenties ollut sellainen kuvio, jossa olet joutunut myös vastaavaan rooliin?

      Ilmeisesti äidillä ei ole mitään kykyä ja ennenkaikkea halua ottaa vastuuta ihmissuhteissa omasta käytöksestään, joka ei missään nimessä kuulosta terveeltä. Olet ottanut uhrin roolin, kuvittelet ansaitsevasi moisen käytöksen, mutta onneksi sentään ymmärrät, että vaimosi kohtelee poikaanne väärin. Se ei ole normaalia, että tunnet itsesi syntipukiksi ja koko tilanne tuntuu taakalta. Sekin on epänormaalia, että koko perhe asettuu äidin henkisen väkivallan ymmärtäjäksi aivan kuin hän olisi lapsi eikä perheen vastuullinen huoltaja.

      Väkivaltainen käytös yleensä pahenee lepyttelemällä, kun sitä suvaitaan ja yritetään ymmärtää. Ihmettelen, ettei terapiassa käsitelty näitä asioita. Sinun pitäisi asettaa rajat millaista käytöstä sallitaan, mutta ketään ei voi väkisin muuttaa. Uhkailu eron varalta on iso vaaran merkki siitä, että eroamisesta voi tulla hankalaa. Hanki tukea itsellesi, yksin. Myös lapsenne kannattaisi ottaa mukaan terapiaan, sillä hän on joutunut rooliin, missä kenenkään lapsen ei pitäisi joutua olemaan.

    • kaikella_on_aikansa

      Olet näköjään kestänyt tätä jo vuosia, lapset mukaanlukien. Olisiko nyt vain paras, että eroatte? Pyydä vaimoasi muuttamaan kodista ja pidä sinä lapset itselläsi. Varmasti helvetti on irti sen jälkeen, mutta etköhän sinä ole jo kaikkea kokenut.

    • voisua

      Puhuttiinko terapiassa ollenkaan vaimosi väkivaltaisesta (sekä fyysisestä että psyykkisestä) käytöksestä? Tajusiko hän oikeasti, ettei tuollainen ole normaalia käytöstä lapsia kohtaan?
      Sinuna ottaisin eron. En ikinä koskaan voisi antaa puolison haukkua ja käydä käsiksi lapsiin. Sun tehtävä on puolustaa heitä, saada heidät tuntemaan olonsa rakastetuksi ja turvalliseksi. Ei väkivaltaista ja arvaamatonta ihmistä ole syytä puolustaa.

    • Sairasseon

      Kuule jos et lapsesi takia eroa niin toimita se hoitoon. Ei omaa lasta kusipääksi haukuta vaikka se olisi tehnyt mitä tahansa. Kerrot todella rankkaa juttua. Ei tuollaisesta ihmisestä voi kun sanoa että on mielenterveys ongelmainen. Suojele edes sinä lastasi jos tämä kertomus on tosi. Sanot suoraan että pitää suunsa kiinni lasten edessä. Lopettakaa typeryydet ja pyytää anteeksi lapseltaan. Teillä vain kasvaa ongelmat iän myötä kun lapsi alistuu tuollaiseen käytökseen. Nyt ero ja suojelet lastasi kyllä se lapsi ymmärtää eron ja sen että saatte olla rauhassa ja lapsi kasvaa kunnolla. Todella typerää kohdistaa lapseen omat mielenterveys ongelman takia.

    • kukahyötyytabuista

      Tästä oli juttua jo tuolla että naisten harjoittama väkivalta on tabu...

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14675136/tama-on-tabu

      Tämä on itseasiassa kovinkin yleistä naisten harjoittama fyysinen ja henkinen väkivalta mutta tällä ns. vaikenemisella ja äiti-myytin luomisella tehdään monille naisille että kun myöntävät tämän ongelmansa niin avun saaminen ja hakeminen on vaikeaa...nyt vain joka tuutista tulee miesten väkivaltaa ja tästä puhuvat naisjärjestötkin mutta tämä naisten tekemä on tabu heillekkin?!!

      Itselläni oli melkein samanlainen vaimo mutta oli pienempiä lapsia ja hän naamapunaisena huusi lapsillemme kun en ollut paikalla ja tämän kertoivat naapurit....en tiedä oliko fyysistäkin käymistä lasten päälle....

      Ero tuli....(ei tämä ollut ainoa eronsyy mutta osasyy kun en uskaltanut yhteisiä illan viettoja joissa etenkin jos olisi ollut alkoholia vihanhallinta olisi hänellä riistäynyt käsistä...)
      Lapset (on isompia nyt)ovat kummankin luona säännöllisesti ja nyt en tiedä mitä niiden seinien sisällä käy....lapsethan eivät kerro vaan puolustavat äitiään jos kysyn koska on heidän ainoa äitinsä ja pelkäävät menettävänsä äitinsä....naapurit eivät tietysti puutu tähän äiti-myyttiin vedoten ettei ainuttakaan poliisia la lastensuojelu ota yhteyttä kun ummistavat silmänsä ja korvansa.
      Lapseni ovat erityisen arkoja ja melkein hyppivät seinille ja mielistelevät etten vähänkään itse korottaisi ääntä ja jos sen teen itkuatihrutelevat....

      Lapset eivät tietty ex:n luota soita ja minun oikea vaikea tietää ja ottaa viranomaisiin yhteyttä milloin pitäisi olla tilanne konkreettisesti päällä....
      Tällä vaikenemisen tabu kulttuurilla tehdään hallaa...

      Sanokaas nyt naiset mitä tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä?

    • haluanauttaahhu

      Hyvä kysymys,mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä.

      Tämä vastaus viimeiselle että alkuperäiselle kirjoittajalle.

      Pahinta on se,että miesten sanaan on viranomaisten vaikeampi luottaa kuin itse "äitien" ja en tiedä miten raskaat on prosessit jos jotain haluaa asian eteen tehdä mutta uskon että se jälkeenpäin palkitsee. Onhan nykyään toki eteenpäin menty miesten suhteen.Juuri tuli ohjelmakin missä eläkkeellä oleva mies auttaa eronneita miehiä tilanteissa,joissa ex-kumppani yrittää lasten kautta pilata heidän elämänsä eron jälkeen.Katsokaa se tukiryhmä netistä,josko löytyisi jos vastaavaa sattuisi teille tapahtumaan esim.ex vaimo vaatii saada lapset itselleen ja syyttää exää ties mistä esim.lasten pahoinpitelystä yms.valehtelee siis aivan kirkkain silmin viranomaisille jne.

      Viimeiselle kirjoittajalle mitä voit tehdä niin lastensuojeluilmoituksen omista lapsista koskien heidän äitiään.Kerrot/kuvailet tilanteet ja hänen luonteensa ja miten se vaikuttaa lapsiin ja heidän terveyteensä. Ja tietysti teet sen ilmoituksen nimettömänä.

      Alkuperäiselle sanon että kunnioita ensin itseäsi eroamalla huonosta suhteesta,jossa vain pidemmän päälle satutat itseäsi.Lapset saisivat ainakin toisen kodin jossa ei joku raivoa ja hauku kusipääksi.
      Usein eron jälkeen se arvostus nousee toista kohtaan kun toinen tajuaa, että toinen uskalsi päästää irti ja silloin voi asenne muuttua täysin mutta se vaatii aitoja tekoja ei tyhjiä lupauksia. Ja aika vasta näyttäisi, mutta usein sitä on jo niin skeptinen ettei usko ajan muuttavan asiaa/toisen luonnetta. Lähinnä raivoherkkyyttä.

      Jos haluat vielä miettiä niin ehdota Vihanhallinta.fi josta vaimosi voisi saada alkuun apuja jos hän suostuu sinne menemään ja lapset voisi käydä terapiassa keskustelemassa asioista.

      Usein vaan ero alkuun näpäyttää toista ja voi auttaa heräämään todellisuuteen.Tai sitten ei koskaan.

      Alkuperäiselle ja viimeiselle kirjoittajalle teille tiedoksi,että olette jo rohkeita kun asioista kirjoitatte.Pitäkää rohkeutenne loppuun asti!

      • kukahyötyytabuista

        Jos minä teen lastensuojeluilmoituksen vaikkakin nimettömänä niin sinne sohvalle menee sosiaalitoimistosta (ihme kyllä nainen joka haluaa jatkaa tätä tabua..) juttelemaan mukavia ja ex haluaa näyttää parastaan...lapsetkaan eivät varmasti aukaise sanaista arkkuaan syyttämällä äitiään....niin näitä "tuulimyllyjä" vastaan on yksin turha taistella.

        Tuo on hieno homma eläke miehen homma mutta kun se ei ole mitään virallista.
        Virallista apua kun ei ole ainakaan kohdistettu miehiin/isiin ja asenne on tyyliin "olen erosta katkera ja lapsiini kohdistan läheisriippuvaisuutta..." mutta jos sukupuolet olisi toisinpäin....ja aina käsittelijöinä on naisia.
        Huoltajuusriidoissakin mies/isä joutuu todistamaan paremmuutensa ja naiselle/äidille se tulee automaattisesti.

        Juuri oli rahakeräys naisiin kohdistuvaan väkivaltaa ja media mainostakin saivat mutta missään ei näy ja kuulu vastaavaa miesten kohdalle tehtävän??
        Nämä ap:n miessakitkin on kohdistettu vain ja ainoastaan miehille....
        Missä on tämä hätähuuto miesten kohdalla kun tiedän lähipiirissäni parit isät lopettaneet maallisen elämänsä kun muuta vaihtoehtoa eivät löytäneet....


    • haluanauttaahhu

      No semmoinen vaihtoehto on ikävä kyllä pahin mitä voi lapsilleen aiheuttaa,surua loppuelämälle kun jatkuva ikävä riipii isää kohtaan.Se ei ole hyvä ratkaisu vaikka ihminen kuinka masentunut olisikin.

      Mielestäni se oli ihan virallista apua sen eläkeläisen puolelta.Auttaa miehiä paperisodissa ja oikeudessa.Tuli muistaakseni ylefemmalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe