Ohjeet sapatin viettämistä varten

Lainvarjossa

Adventistit ovat sormi ojossa syyttävästi ojentamassa "adventtitotuudessa" sunnuntaista sapatinrikkomisesta nimenomaan kristittyjä mutta eivät "veljiään" jhw-todistajia.

MISSÄ OVAT SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN ADVENTTIKIRKON OHJEET SAPATIN VIETTÄMISTÄ VARTEN (tuomioitahan varten ovat ohjeet olemassa)?

Millaisia ohjeita "pyhät" adventistit lopunajan jäännösseurakuntana antavat sapatin viettoon?
1. Mikä on riittävä sapatin lepo?
2. Kenelle pitää maksaa sapatin pyhittämisestä?
3. Saako sapattina urheilla, tehdä kotiaskareita esim. laittaa ruokaa ja siivota, käydä kaupassa ja apteekissa, lukea väärän profeetan kirjoja ja tankata bensaa?
4. Millaista oikeaoppista ruokaa adventistit suosittelavat sapattina syötäväksi ja onko se samaa kuin profeetta Ellen Whitellä?
5. Joko adventistit ovat löytänneet Raamatusta Uudesta Testamentista jaetta joka koskee sapatin pyhittämistä ja sapatin olevan pyhien adventistien sinetti?
6. Saako sapattina harjoittaa sukupuolista kanssakäymistä tai tehdä ristisanatehtäviä?

34

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynpävaan

      Oletko koskaan tavannut advaria ? Olet varmaan kuulut niistä Hellareista jotka ovat alkaneet viettämään sapattia.

    • kysynpävaan

      Voisin vielä jatkaa,mistä tiedät kuka on advari ja kuka ei, tääläkin kun on niin monenlaista.

      • kohtibabylonia

        Missä on ohjeet sapatinviettoon?

        Jos on niin aivopesty ja eksyksissä niin ei ymmärrä edes kysymystä mutta eihän tämä lahkolaisuudessa ole mikään yllätys.
        Missä Suomessa on 7. päivän helluntaikirkko?


      • www.apostolic7day.org

    • Adventisti

      Joku adventisti voi olla, monet eivät ole sormi ojossa. Miksi muuten pyhät oli lainausmerkeissä? Luepas Paavalin kirjoituksia, niin tiedät millaisia ihmisiä Raamatussa kutsutaan pyhiksi. Monet heistä olivat todella syntisiä mutta silti heitä kutsuttiin pyhiksi, koska he olivat ottaneet Jeesuksen vastaan.

      1. Missään ei ole määritelty sitä, mikä olisi riittävä sapatin lepo. Ei Raamatussa eikä adventistien opeissa.
      2. Ei kenellekään. Sapatti on lahja.
      3. Kaikkiin vastaus kuuluu, että saa.
      4. Eivät suosittele mitään erityistä. Tietääkseni Whitekään ei suositellut sapatiksi mitään tiettyä ruokavaliota.
      5. Kyllä ensimmäiseen kysymykseen. Toiseen voi vastata, että kyllä ja ei, riippuen siitä, miten asiaa tarkastellaan.
      6. Kyllä, molemmat ovat suositeltavia.

      • mnvb

        Miksei adventistit noudata Sapatinvietosta annettuja ohjeita?
        Millä muulla perusteella sapattia vietetään oikein?

        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.


    • ItseteostA

      Adventisti voi viettää sapattia vaikka housut kintuissa.

      • Toivo.elää.pastorilla

        Aika moni adventistipastori toivoo, että voisi sapattimatkoillaan olla housut kintussa jonkun muun kuin oman puolisonsa edessä.


      • mites-on

        Kumoaisiko se sapatin ja vapauttaisiko se sinut Jumalan edessä?
        Olet vanhan -aatamin kaltainen.
        "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
        Siis se ongelma on muualla kuin itsessä.

        Mutta, muista- sapatti kertoo Jumalan työstä. Se on sitä lepoa. Sapatti on Jumalantyö ja siksi helluntaista - Lindemankin toteaa - että missä luotu voi kumartaa Luojaansa on sapatti.

        On vain ymmärrettävä Hengessä, mitä sapatti on, eli Edenissäkin nostettin pää ja katsottiin ympäriinsä ja kaikkialla oli Jumalan työ - ja sangen hyvää ja oli "sapatti".

        On se kuules lepoa.

        Mutta, jos sen vanhan aatamin tarttaa tekemään sitä lepoa, lepoa nuin , ja lepoa näin, tuossa seison ja tuossa makaan, on se lepoani noin, niin kyllä sellain käy voimille. Mutta, se ei olekaan sitä sapatinlepoa - vaan luulo lepoa, minkä oletatte olevan parjaajat sapantinvänkääjät lakihenkisen puhaltajat yleisuskonnoliset velikullat puhumassa. Ette ymmärrä, aivankuin ateistit eivät ymmärrä armoa, tai Jumalaakaan. Tyrkitään kaikenkarvaista näköalaa ihmisen sen vanhan aatamilaisuuden puolelta esiin.

        Ei kannata väärää tulkintaanne tyrkkiä muka tietona oikeasta, ei se niin mene.


    • äläviittivalehdella

      jehovat eivät ole veljiämme ja syytämme heitä yhtä lailla, koska he rikkovat sapattia ihan samalla tavalla kuin sunnuntaihönkijät

      • olet_trolli

        Trolli!


    • Jumalan Henki opastaa lepopäivän vietossa. _Käsi sydämellä seuraat uskossa Jumalan kanssa asiassa!

      Kirkko ei ole tehnyt lepopäivään käskytystä.

      Uskovaiset ihmiset ovat Jumalansa kanssa._-Jumalan Henki heitä neuvoo kaikessa yksilöllisesti tarpeen mukaan.

      Ainoa pakollinen maksu Suomessa jäsenilleen on luterilaisen kirkon kirkollisvero!
      Jes 58:13-14 on hyvä ohje lepopäivän vietossa.

      "Joko adventistit ovat löytänneet Raamatusta Uudesta Testamentista jaetta joka koskee sapatin pyhittämistä ja sapatin olevan pyhien adventistien sinetti?"
      - Jumalan synnin opettava laki on voimassa jos taivas ja on paikoillaan: Luuk 16:17, Room 3:20,31. _Laissa on 10-ei 9-käskyä.
      Jokainen syö ja juo sen mukaan kuin itse tietää hyväksi. Kirkko ei käskytä mitä kurkusta alas kaataa-.
      Olet takertunut sitkeästi "sinetti" adjektiiviin. Korvaa se jollakin synonyymilla, sillä ko. adjektiivi ei ole kirkon teologian pakollinen asia. On vain yhden ihmisen käyttämä adjektiivi, joka on jostakin syystä jäänyt. Adjektiivi kuvaa asiayhteydessä kuuliaisuutta ja uskollisuutta. Jumalan lailla ei ole muuta virkaa Adventtikirkon teologiassa kuin kuuliaisuuden ja synnin opetuksen virka yhdessä Jumalan Hengen kanssa. Hebr 10:12-18.
      Sukupuoliyhdynnässä saa olla vaimoonsa missä lystää koska tahansa, jos vaan akka on anteliaalla tuulella.

      t. jarinhotelli

      • säälittävää

        Siksi adventistit rikkovat sapattia koska ei ole mitään sääntöjä sapatista.


      • Adventisti-kans

        Eipä olisi kyllä uskonut! Kiitos bushmanni!

        Eipä ole Suomeen moinen dokumentti eksynyt. Siinä kohtaa jos joku tuommoista rupeaa täällä Suomessa opettamaan niin sille vähintäänkin nauretaan suomalaisissa adventtiseurakunnissa mutta itselläni menee sentään raja jossakin kohtaa. Minä en tuollaista Raamattuun perustumatonta hömppää hyväksy. Aivan käsittämätöntä omassa voimassa toimimista ja Raamatun sanoman vääristämistä ja lukkoonlyömistä, joka estää Pyhän Hengen toimintaa seurakunnissa ja ajaa heikoimmat seurakuntalaisista toimimaan toistensa vahteina siitä, pidetäänkö taas uusi käsky tai opinkohta kirkon vaatimalla tavalla. Jos tuollainen otetaan käyttöön Suomessa, niin siinä kohtaa minä eroan adventtikirkosta.


      • Exap
        Adventisti-kans kirjoitti:

        Eipä olisi kyllä uskonut! Kiitos bushmanni!

        Eipä ole Suomeen moinen dokumentti eksynyt. Siinä kohtaa jos joku tuommoista rupeaa täällä Suomessa opettamaan niin sille vähintäänkin nauretaan suomalaisissa adventtiseurakunnissa mutta itselläni menee sentään raja jossakin kohtaa. Minä en tuollaista Raamattuun perustumatonta hömppää hyväksy. Aivan käsittämätöntä omassa voimassa toimimista ja Raamatun sanoman vääristämistä ja lukkoonlyömistä, joka estää Pyhän Hengen toimintaa seurakunnissa ja ajaa heikoimmat seurakuntalaisista toimimaan toistensa vahteina siitä, pidetäänkö taas uusi käsky tai opinkohta kirkon vaatimalla tavalla. Jos tuollainen otetaan käyttöön Suomessa, niin siinä kohtaa minä eroan adventtikirkosta.

        "Jos tuollainen otetaan käyttöön Suomessa, niin siinä kohtaa minä eroan adventtikirkosta."

        Jaahas, alkaa se sapattitotuus valjeta jo sinullekin.

        Eihän tuo suinkaan ole mitään tavatonta, vaan ihan voit vaikkapa Nykyajasta tai tutkiskeluvihkosesta löytää aivan samankaltaista tuubaa eri asioista.

        Lakihenkisyys kun paistaa läpi joka raosta.

        Mutta ei ole tarvetta erota adventtikirkosta, kuten minäkään en ole tehnyt. Se olisi vain Timppa-sedälle mieliksi, mutta ei siitä kenellekään muulle mitään iloa olisi.

        Mutta tosiaan hieno repäisy Bushmannilta. Tätä on adventismi puhtaimmillaan !


      • helvettinne.tuli

        Olipa hyvä kirjoituslinkki. Täsmällinen ja selkeä. Eli kahdentien kulkija voi hyvin jo miettiä seuraako Herraansa vai onko maailma rakas.
        Kyllä maailmassa monella se perjantaipulloon nojaaminen on helpompaa säännöllisesti- eli viettää juoppoutta, varata virkavalta - terveysjärjestelmä ja muu mukamas parempana, kuin sapatinvietto.

        Eikä Herraa ole pakko seurata - pakanan. Voi rillutella vain ja niittää sen seuraukset ja jakaa niitä jälkipolvilleen toiseen ja kolmanteen polveen.
        Jumalattomuus on tätä aikaa ja sen siunaus päättyy ajallaan.

        Jos uskovakaan ei ymmärrä sitä, mikä oli synnin hinta Vapahtajalle, voi alkaa lukea kärsimyksen tien vaertaus - kun Abraham otti poikansa sinne alttarille ja ne puut olivat siinä. Tosin Abraham tiesi, että Herralla on se sijainen, niinkuin olikin.
        Mutta miettikääs sitä tulta - mikä uhrin alla sytyteettiin.
        SE tuli - kertoo juuri, mitä muotojumalisuus - maailma ja ateismi polttaa tätä sijaisuhrinsa kivutuottoon. Se teitä kiinnostaa täällä maailmassa, mutta levontuotto ei.
        Te kasaatte kyllä polttopuut ja otatte tulen ja painatte puukollanne uhrin kuoliaaksi. Mutta ette ymmärrä uhrin merkitystä.

        Se uhri juuri osoittaa teidän tekonne. Kun se tuskan kärventämä liha - Getsemanesta - ristille saatetaan kuolemaan on teidän tähtenne ja tekonne.
        Kuten se oli minunkin tekoni - mutta minulle se avasi silmäni sille, mitä teen.
        Ja siitä teosta lähdin parannuksen tielle ja se on sitä sapattia - etten enää kahlitse lähimmäistä orjatyöhön - vaan hän pääsisi sapatinlepoon, eli kuulemaan vapautuksen sanomaa.

        Mutta, saattehan te polttaa halkonne tässä ajassa ja myös kärventää lihannekin synnin tähden, kun se kaivertaa sieluanne pahuuden vuoksi.
        Raamatun kertomuksilla on sanomallinen sisältö.

        SE kertoo sen ihmisen pahuuden työn, jossa Jumala pelastaa - ken nyt haluaa pelastua. Ja joka haluaa, hän ei enää kanna halkoja alttarille.


      • sapattipatti

      • Exap
        helvettinne.tuli kirjoitti:

        Olipa hyvä kirjoituslinkki. Täsmällinen ja selkeä. Eli kahdentien kulkija voi hyvin jo miettiä seuraako Herraansa vai onko maailma rakas.
        Kyllä maailmassa monella se perjantaipulloon nojaaminen on helpompaa säännöllisesti- eli viettää juoppoutta, varata virkavalta - terveysjärjestelmä ja muu mukamas parempana, kuin sapatinvietto.

        Eikä Herraa ole pakko seurata - pakanan. Voi rillutella vain ja niittää sen seuraukset ja jakaa niitä jälkipolvilleen toiseen ja kolmanteen polveen.
        Jumalattomuus on tätä aikaa ja sen siunaus päättyy ajallaan.

        Jos uskovakaan ei ymmärrä sitä, mikä oli synnin hinta Vapahtajalle, voi alkaa lukea kärsimyksen tien vaertaus - kun Abraham otti poikansa sinne alttarille ja ne puut olivat siinä. Tosin Abraham tiesi, että Herralla on se sijainen, niinkuin olikin.
        Mutta miettikääs sitä tulta - mikä uhrin alla sytyteettiin.
        SE tuli - kertoo juuri, mitä muotojumalisuus - maailma ja ateismi polttaa tätä sijaisuhrinsa kivutuottoon. Se teitä kiinnostaa täällä maailmassa, mutta levontuotto ei.
        Te kasaatte kyllä polttopuut ja otatte tulen ja painatte puukollanne uhrin kuoliaaksi. Mutta ette ymmärrä uhrin merkitystä.

        Se uhri juuri osoittaa teidän tekonne. Kun se tuskan kärventämä liha - Getsemanesta - ristille saatetaan kuolemaan on teidän tähtenne ja tekonne.
        Kuten se oli minunkin tekoni - mutta minulle se avasi silmäni sille, mitä teen.
        Ja siitä teosta lähdin parannuksen tielle ja se on sitä sapattia - etten enää kahlitse lähimmäistä orjatyöhön - vaan hän pääsisi sapatinlepoon, eli kuulemaan vapautuksen sanomaa.

        Mutta, saattehan te polttaa halkonne tässä ajassa ja myös kärventää lihannekin synnin tähden, kun se kaivertaa sieluanne pahuuden vuoksi.
        Raamatun kertomuksilla on sanomallinen sisältö.

        SE kertoo sen ihmisen pahuuden työn, jossa Jumala pelastaa - ken nyt haluaa pelastua. Ja joka haluaa, hän ei enää kanna halkoja alttarille.

        "Tosin Abraham tiesi, että Herralla on se sijainen, niinkuin olikin."

        Jaahas, onko tullut nautittua taas hieman liikaa "Ellua" ?

        Tätä se tekee, kun uskoo Ellun iltasatuja.


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        "Tosin Abraham tiesi, että Herralla on se sijainen, niinkuin olikin."

        Jaahas, onko tullut nautittua taas hieman liikaa "Ellua" ?

        Tätä se tekee, kun uskoo Ellun iltasatuja.

        No, jospa sitten kuitenkin avaisin hieman tuota kommenttiani, täällä kun on muitakin jotka Ellun valheita ovat purematta nielleet ja saattavat kuvitella asioiden tosiaan olleen siten että Aabraham olisi muka tiennyt että Jumalalla oli valittuna toinen uhri.

        Mutta katsotaanpas, miten asiat todellisuudessa (ei siis Ellun saduissa) olivat, eli kurkataanpa mitä Hepr 11 sanoo:
        "17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
        18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
        19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin."

        Eli tässä kyllä nyt valitettavasti Heprealaiskirjeen kirjoittaja onkin sitten sitä mieltä että Aabraham oli valmis viemään uhrauksen aivan loppuun asti, eli aivan samaa kuin 1. Mooseksen kirjan kertomuskin sanoo; eikä Aabrahamilla ollut tosiaan aavistuksen häivääkään mistään sijaisuhrista.

        Aabraham ainoastaan uskoi Jumalan kykyyn herättää hänen poikansa kuolleista uhraamisen jälkeen. Sitähän se suomen kielessä tarkoittaa se "sillä"-sana... eli Aabraham uhrasi ainoan poikansa... sillä hän päätti että Jumala on voimallinen kuolleista herättämään. Ei siis sijaisuhria.

        Heittäkää ne Ellun iltasadut nyt jo mäkeen, ne ei muuta kuin sekoita tervettä ajattelua.


      • kohta_entinen_ade

        Tässä muutama vapaasti käännetty kohta bushmannin kertomasta adventistien nettisivusta. (Omia kommenttejani kaarisuluissa.)

        Sapattina on oltava tietty pukeutumistyyli. Sen oletetaan olevan sellainen kuin kirkoissa pitääkin olla. Vaatteiden on oltava myös puhtaita. (Eikö tämä tarkoitakin tietyn ihmisten kehittämän pukeutumistyylin noudattamista, jotta sapatin pyhyys säilyisi? Raamattu ei missään kohtaa puutu sapattina pukeutumiseen tai vaatteiden puhtauteen).

        Sapatin pyhyys ei saa kärsiä maallisesta tunnelmanpilaajista. (Tarkoittaako tämä sitä, että adventistin on mahdotonta tuoda ei-uskovia ihmisiä sapattina kotiinsa tai seurakuntaansa, koska näistä jos jostakin huokuu maallisuus?).

        Ohjeissa kielletään sapattina maallisen materiaalin katselu ja kuuntelu televisiosta, radiosta, videoista ja lehdistä. (Mikä on maallista, sekulaaria ohjelmaa tai materiaalia? Mitenköhän se vaikuttaa sapatin pyhyyteen, jos katselemme luonto-ohjelmia tai perhe-ohjelmia televisiosta tai luemme puutarhalehteä tai vene-lehteä sapattina? Entäpä uutisten katselu tai ajankohtaisohjelmien katselu? Saako sapattina tehdä muuta ei-niin-taivaallista, kuten syödä tai käydä vessassa?)

        Ohjeissa kielletään liikunta ja turismi sapattina. (Missä menee liikunnan raja? Onko sosiaalinen yhdessä kavereiden kanssa harrastettu sähly tai uiminen tällaista liikuntaa. Entä kävely? Saako kävellä 1 km? Entä jos kävelee 10 km tai 50 km? Missä mene raja? Entä kun saapuu matkakohteeseen, niin eikö ole sallittua tutustua siihen kaupunkiin tai sen luontoon, johon on asettunut? Eikö saa osallistua opastetulle luontoretkelle tai sukellukselle? Saako edes yksin kävellä luonnossa? Pitääkö turistina istua neljän seinän sisällä, kunnes sapatti päättyy? Eikö sapatti ollutkaan ihmistä varten?)

        Kaikenlaisten Raamatullisten periaatteiden vastaisten listojen tekeminen siitä, mitä sapattina saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, on kiellettyä. ( mutta eikö se ei koske juuri tätä julkista dokumenttia, joka listaa juuri näitä asioita?)

        Kehotetaan olemaan puuttumatta kanssa uskovien sapatinviettoon, koska sapatinvieton tavat ovat yksilön kultturiin ja yksilön vaikuttimiin liittyvä asia. (mutta eikö samalla tämän dokumentin tarkoitus olekin juuri puuttua niihin seikkoihin).

        Erityisesti pitkät luontoretket ovat kiellettyjä sapattina. (Löytääkö joku tästä mitään tolkkua? Onko minultakin nyt jatkossa kielletty sellaiset sapatin yli kestävät vene/telttailuretket, joiden aikana esim. veneeni on parkissa luonnonsatamassa ja jonka aikana olen aiemmin nauttinut luojani luomasta luonnosta täysin siemauksin istuen rannalla tai kiertäen saarta ja sen ihmeellistä luontoa?)

        Rahan antamiselle kirkossa sapattina on erityinen paikka adventistien sydämessä ja siihen kannustetaan.

        Häät on sapattina kielletty. (vaikkakin kautta Raamatunhistorian häitä, joita juhlittiin yli viikon verran, ei keskeytetty sapatin ajaksi.) Myös hautajaiset on yleisestiottaen kielletty sapattina.

        Sapattityön tekemiselle sairaaloissa ja terveydenhuollossa annetaan erityistä arvostusta. Tämä ei koske hallinnollisia tehtäviä. (Ilmeisesti, mitä pidempi sapattityövuoro, sitä parempaa sapatin viettämistä vaikka työ uuvuttaisikin tekijänsä ja saisi hänet kuinka kärttyisäksi tahansa. Onko sitten niin, että erityisesti sapatti-yliyöt tekevät erityisen hurskaiksi?)

        Adventtikirkko ja sen instituutiot eivät voi toimia työntekijöidensä omana tuntona sapatin viettoa koskevissa asioissa. (Miksi sitten nämä ohjeet?)

        Opiskelijoiden pitää organisoida sapatti askareensa vapaaehtoisille ihmisille, jotka saavat auttaa sapattina heitä mutta he itse eivät saa tehdä samoja askareita sapattisin. (Eikös heitä koskekaan sapattikäskyn se osa, jossa sanotaan, että älä teetä työtä palvelijoillasi tai se, että perheesi ei saa tehdä askareitaan sapattina?)

        Asuntolakahviloissa ei saa sapattina harjoittaa myyntiä eikä rahastamista ulkopuolisille mutta opiskelijat saavat sapattina ostaa omat ruokansa sieltä. (Mikä ihmeelliinen logiikka?)

        Sapattina on luvallista työskennellä radioasemalla, kunhan radio-ohjelmat käsittelevät Jumalallista viestiä.

        Muusta kuin sairaanhoitotyöstä sanotaan seuraavaa: työ, joka sisältää ihmishenkien tai omaisuuden turvaamista tai suojelua on sapattina kielletty. (Tarkoittanee mm sähkölaitostyötä, kaukolämmön tuottoa, vedenpuhdistamolla työskentelyä ja muita TURHIA yhteiskuntaa tukevia toimintoja?)

        Yleissääntönä on, ettei tavaroita ostella sapattina. Sama koskee ravintolapalveluita ja muiden palveluiden ostamista. (Kirkkoeteisen kirjapöytämyynti ja vapaaehtoiseen maksullisuuteen perustuvat tai päivää ennen maksetut sapattilounaat ainakin tuntuvat olevan poikkeuksia.)

        Julkisia kulkuneuvoja ei saisi käyttää sapattina ja oman auton tankkaus on kiellettyä.

        EIVÄTKÖ TÄLLAISET SÄÄNNÖT OLE JUURI NIITÄ FARISEALAISIA SÄÄNTÖJÄ, JOITA VASTAAN JEESUS SAARNASI?


      • kohta_entinen_ade kirjoitti:

        Tässä muutama vapaasti käännetty kohta bushmannin kertomasta adventistien nettisivusta. (Omia kommenttejani kaarisuluissa.)

        Sapattina on oltava tietty pukeutumistyyli. Sen oletetaan olevan sellainen kuin kirkoissa pitääkin olla. Vaatteiden on oltava myös puhtaita. (Eikö tämä tarkoitakin tietyn ihmisten kehittämän pukeutumistyylin noudattamista, jotta sapatin pyhyys säilyisi? Raamattu ei missään kohtaa puutu sapattina pukeutumiseen tai vaatteiden puhtauteen).

        Sapatin pyhyys ei saa kärsiä maallisesta tunnelmanpilaajista. (Tarkoittaako tämä sitä, että adventistin on mahdotonta tuoda ei-uskovia ihmisiä sapattina kotiinsa tai seurakuntaansa, koska näistä jos jostakin huokuu maallisuus?).

        Ohjeissa kielletään sapattina maallisen materiaalin katselu ja kuuntelu televisiosta, radiosta, videoista ja lehdistä. (Mikä on maallista, sekulaaria ohjelmaa tai materiaalia? Mitenköhän se vaikuttaa sapatin pyhyyteen, jos katselemme luonto-ohjelmia tai perhe-ohjelmia televisiosta tai luemme puutarhalehteä tai vene-lehteä sapattina? Entäpä uutisten katselu tai ajankohtaisohjelmien katselu? Saako sapattina tehdä muuta ei-niin-taivaallista, kuten syödä tai käydä vessassa?)

        Ohjeissa kielletään liikunta ja turismi sapattina. (Missä menee liikunnan raja? Onko sosiaalinen yhdessä kavereiden kanssa harrastettu sähly tai uiminen tällaista liikuntaa. Entä kävely? Saako kävellä 1 km? Entä jos kävelee 10 km tai 50 km? Missä mene raja? Entä kun saapuu matkakohteeseen, niin eikö ole sallittua tutustua siihen kaupunkiin tai sen luontoon, johon on asettunut? Eikö saa osallistua opastetulle luontoretkelle tai sukellukselle? Saako edes yksin kävellä luonnossa? Pitääkö turistina istua neljän seinän sisällä, kunnes sapatti päättyy? Eikö sapatti ollutkaan ihmistä varten?)

        Kaikenlaisten Raamatullisten periaatteiden vastaisten listojen tekeminen siitä, mitä sapattina saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, on kiellettyä. ( mutta eikö se ei koske juuri tätä julkista dokumenttia, joka listaa juuri näitä asioita?)

        Kehotetaan olemaan puuttumatta kanssa uskovien sapatinviettoon, koska sapatinvieton tavat ovat yksilön kultturiin ja yksilön vaikuttimiin liittyvä asia. (mutta eikö samalla tämän dokumentin tarkoitus olekin juuri puuttua niihin seikkoihin).

        Erityisesti pitkät luontoretket ovat kiellettyjä sapattina. (Löytääkö joku tästä mitään tolkkua? Onko minultakin nyt jatkossa kielletty sellaiset sapatin yli kestävät vene/telttailuretket, joiden aikana esim. veneeni on parkissa luonnonsatamassa ja jonka aikana olen aiemmin nauttinut luojani luomasta luonnosta täysin siemauksin istuen rannalla tai kiertäen saarta ja sen ihmeellistä luontoa?)

        Rahan antamiselle kirkossa sapattina on erityinen paikka adventistien sydämessä ja siihen kannustetaan.

        Häät on sapattina kielletty. (vaikkakin kautta Raamatunhistorian häitä, joita juhlittiin yli viikon verran, ei keskeytetty sapatin ajaksi.) Myös hautajaiset on yleisestiottaen kielletty sapattina.

        Sapattityön tekemiselle sairaaloissa ja terveydenhuollossa annetaan erityistä arvostusta. Tämä ei koske hallinnollisia tehtäviä. (Ilmeisesti, mitä pidempi sapattityövuoro, sitä parempaa sapatin viettämistä vaikka työ uuvuttaisikin tekijänsä ja saisi hänet kuinka kärttyisäksi tahansa. Onko sitten niin, että erityisesti sapatti-yliyöt tekevät erityisen hurskaiksi?)

        Adventtikirkko ja sen instituutiot eivät voi toimia työntekijöidensä omana tuntona sapatin viettoa koskevissa asioissa. (Miksi sitten nämä ohjeet?)

        Opiskelijoiden pitää organisoida sapatti askareensa vapaaehtoisille ihmisille, jotka saavat auttaa sapattina heitä mutta he itse eivät saa tehdä samoja askareita sapattisin. (Eikös heitä koskekaan sapattikäskyn se osa, jossa sanotaan, että älä teetä työtä palvelijoillasi tai se, että perheesi ei saa tehdä askareitaan sapattina?)

        Asuntolakahviloissa ei saa sapattina harjoittaa myyntiä eikä rahastamista ulkopuolisille mutta opiskelijat saavat sapattina ostaa omat ruokansa sieltä. (Mikä ihmeelliinen logiikka?)

        Sapattina on luvallista työskennellä radioasemalla, kunhan radio-ohjelmat käsittelevät Jumalallista viestiä.

        Muusta kuin sairaanhoitotyöstä sanotaan seuraavaa: työ, joka sisältää ihmishenkien tai omaisuuden turvaamista tai suojelua on sapattina kielletty. (Tarkoittanee mm sähkölaitostyötä, kaukolämmön tuottoa, vedenpuhdistamolla työskentelyä ja muita TURHIA yhteiskuntaa tukevia toimintoja?)

        Yleissääntönä on, ettei tavaroita ostella sapattina. Sama koskee ravintolapalveluita ja muiden palveluiden ostamista. (Kirkkoeteisen kirjapöytämyynti ja vapaaehtoiseen maksullisuuteen perustuvat tai päivää ennen maksetut sapattilounaat ainakin tuntuvat olevan poikkeuksia.)

        Julkisia kulkuneuvoja ei saisi käyttää sapattina ja oman auton tankkaus on kiellettyä.

        EIVÄTKÖ TÄLLAISET SÄÄNNÖT OLE JUURI NIITÄ FARISEALAISIA SÄÄNTÖJÄ, JOITA VASTAAN JEESUS SAARNASI?

        Tuo Bushmannin linkkaama juttu on vuodelta 1990. Ei ihan tätä päivää kuitenkaan enää. Toisaalta, se on edelleen nähtävänä virallisten lausuntojen joukossa.

        Siinä on paikoin yritystä jonkinlaiseen logiikkaan, kuten julkisen liikenteen käytön kielto. Sehän on sapatinrikkojan palvelusten hyödyntämistä.

        Mutta muuten ohjeissa on kyllä paljon täysin järjetöntä ja epäeettistäkin ainesta.

        Jos olisin adventisti, sanoisin kai koko ohjeelle iloisesti hymyillen "pyh". Mutta kun en ole, tarkkailen enemmänkin muiden reaktioita.


      • v.aari kirjoitti:

        Tuo Bushmannin linkkaama juttu on vuodelta 1990. Ei ihan tätä päivää kuitenkaan enää. Toisaalta, se on edelleen nähtävänä virallisten lausuntojen joukossa.

        Siinä on paikoin yritystä jonkinlaiseen logiikkaan, kuten julkisen liikenteen käytön kielto. Sehän on sapatinrikkojan palvelusten hyödyntämistä.

        Mutta muuten ohjeissa on kyllä paljon täysin järjetöntä ja epäeettistäkin ainesta.

        Jos olisin adventisti, sanoisin kai koko ohjeelle iloisesti hymyillen "pyh". Mutta kun en ole, tarkkailen enemmänkin muiden reaktioita.

        >>>>Tuo Bushmannin linkkaama juttu on vuodelta 1990. Ei ihan tätä päivää kuitenkaan enää. Toisaalta, se on edelleen nähtävänä virallisten lausuntojen joukossa. >>>>

        Näinpä näin, mutta siellä se yhä on ja ohjeistaa adventisteja siitä, kuinka Saturnusta juhlitaan niin että Jahvella ei mene aamukahvi väärään kurkkuun, eikä herneet nenään.

        Vastaavasti nekin adventtikirkon ihmeelliset opinkohtien selitykset ovat yhä Suomen adventtikirkon virallisilla sivuilla, vaikka jo vuosia sitten Kai_A on ilmoittanut, että ne eivät ole pätevät, eikä niitä pidä ottaa tosissaan.

        https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-tulemus

        Esimerkiksi tämä kohta, joka on ollut adventtikirkon sivuilla jo varmaan vuosikymmeniä, on siellä yhä, vaikka se ei ole pitänyt koskaan paikkaansa:

        >>> Kaikkialla maailmassa rikollisuus on ryöstäytymässä hallinnasta. "Kuten Yhdysvalloissa, rikollisuus on lisääntymässä lähes kaikissa maissa ympäri maapallon." >>>

        Pelkkää valhetta ja pelottelua, mutta eipä tuo tunnu noita kuukausipalkkaisia tyyppejä siellä paljoa häiritsevän, eli todellisuus:

        http://yle.fi/uutiset/3-8976206

        >> Poliisin tietoon tulleiden rikosten määrä on vähentynyt 1990-luvun alusta lähtien. >>>

        >>> Seksuaalinen vallankumous on johtanut avioerojen hätkähdyttävään yleistymiseen, >>

        http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002901373.html

        Eli todellisuus:

        Avioerojen määrä on pysynyt samana peräti 20 vuotta.

        Mutta mitäpä pienistä, kun kyseessä on amerikkalaisten liikemiesten ja huijarien johtama lahko, jonka ainoa tarkoitus on viedä hölmöjen rahat ja omaisuus.

        Jos minua huijattaisiin noin jokaisessa asiassa, niin en kyllä keksisi yhtään syytä olla mukana moisessa huijareiden pesässä.


      • exalle.läksyjä
        Exap kirjoitti:

        "Tosin Abraham tiesi, että Herralla on se sijainen, niinkuin olikin."

        Jaahas, onko tullut nautittua taas hieman liikaa "Ellua" ?

        Tätä se tekee, kun uskoo Ellun iltasatuja.

        Huomaan, ettet lue raamattua. Luepa 1 Moos kirjasta tuo kertomus ja mieti uudelleen Exap. Kyllä siellä oli sijainen aivan sarvista takertunut pensaaseen.
        Abraham totesi vieläpä ennen menoa palvelijoilleen.

        1Mo 22:4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
        1Mo 22:5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."

        Siis mitä tuossa lukee???? Me - palaamme!!!!!! *Aivan niin.

        Jatketaan Exa - että sinäkin joskus lukisit raamattua, etkä vain mussuttaisi..

        1Mo 22:6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
        1Mo 22:7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
        1Mo 22:8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.


        Mitä TAAS tuossa on muistiinmerkitty raamatussa, mitä et ole lukenut.


        Jumala on katsova lampaan polttouhriksi - eli sen SIJAINEN, eikös vain.

        1Mo 22:13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi ......


        Siis raamatullisesti opetetaan sijaisuhria - ettei me voida uhrata mitään pelastuaksemme. Tosin ne muotomenoiset ateisti- uskoset - hehän uhrasivat MOLOKI - jumalilleen ne lapsensa.

        Tämä MOLOKI- jumala on myös näillä Bushmanneilla, kun he uhraavat lapsensa ja lapsenlapsensa epäuskoisina tämänmaan jumalille syntiuhriksi.
        Siksi he palavat tuskaansa tänäänkin maailman tulenalttareilla synnin liekehtivää tulen tuskaa tuntien nahkoissaan, kun isänsä uhraavat sukupolvesta toiseen omat perheenjäsenensä.

        Exa- opettelepa raamatunkieltä ymmärtämään.

        Kun tuon ymmärrät, selviää sulle, millaista uhraamista vaikka Bushmanni harrastaa ihmisuhreissa. Hän käyttää sytykepapereina tieteenkuvalehden sivuja ja mantraa sitä tulta puhallellen hiillosta lastensa ja lastenlapsien kuolemaksi.

        Kyllä maailma on pahan heidänlaisensa MOLOK - jumalan alttareilla.


      • Exap
        exalle.läksyjä kirjoitti:

        Huomaan, ettet lue raamattua. Luepa 1 Moos kirjasta tuo kertomus ja mieti uudelleen Exap. Kyllä siellä oli sijainen aivan sarvista takertunut pensaaseen.
        Abraham totesi vieläpä ennen menoa palvelijoilleen.

        1Mo 22:4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
        1Mo 22:5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."

        Siis mitä tuossa lukee???? Me - palaamme!!!!!! *Aivan niin.

        Jatketaan Exa - että sinäkin joskus lukisit raamattua, etkä vain mussuttaisi..

        1Mo 22:6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
        1Mo 22:7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
        1Mo 22:8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.


        Mitä TAAS tuossa on muistiinmerkitty raamatussa, mitä et ole lukenut.


        Jumala on katsova lampaan polttouhriksi - eli sen SIJAINEN, eikös vain.

        1Mo 22:13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi ......


        Siis raamatullisesti opetetaan sijaisuhria - ettei me voida uhrata mitään pelastuaksemme. Tosin ne muotomenoiset ateisti- uskoset - hehän uhrasivat MOLOKI - jumalilleen ne lapsensa.

        Tämä MOLOKI- jumala on myös näillä Bushmanneilla, kun he uhraavat lapsensa ja lapsenlapsensa epäuskoisina tämänmaan jumalille syntiuhriksi.
        Siksi he palavat tuskaansa tänäänkin maailman tulenalttareilla synnin liekehtivää tulen tuskaa tuntien nahkoissaan, kun isänsä uhraavat sukupolvesta toiseen omat perheenjäsenensä.

        Exa- opettelepa raamatunkieltä ymmärtämään.

        Kun tuon ymmärrät, selviää sulle, millaista uhraamista vaikka Bushmanni harrastaa ihmisuhreissa. Hän käyttää sytykepapereina tieteenkuvalehden sivuja ja mantraa sitä tulta puhallellen hiillosta lastensa ja lastenlapsien kuolemaksi.

        Kyllä maailma on pahan heidänlaisensa MOLOK - jumalan alttareilla.

        Jaahas. Ja jotenkin kummassa unohdit lainata tuosta muutaman jakeen ???
        "10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa."
        Ja kerropa minulle, miksi Aabrahamin sanotaan tarttuneen veitseen ? Ajaakseen partansa ? Katkaistakseen oksia ?

        "11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
        12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi"."
        Jassoo. Ja tässkö sitten sanottiin että Aabraham ei olisi ollut KOKO SYDÄMESSÄÄN valmis teurastamaan poikaansa uhrina ?

        Voi tetä Ellu-uskovaisia. Koettakaa nyt välillä edes harkita sitä mahdollisuutta että luette kohdat Raamatusta niin kuin ne on kirjoitettu, eikä "niin kuin ne sopivat Ellu-tädin päiväuniin".

        Johan tuossa aiemmin lainasin tuon Apt 11 kohdan, jossa asiasta ei myöskään ole yhtään mitään epäselvyyttä, ei pätkän vertaa.

        Luepa Raamattua, äläkä Ellun satuja.


    • --"Aivan käsittämätöntä omassa voimassa toimimista ja Raamatun sanoman vääristämistä ja lukkoon lyömistä, joka estää Pyhän Hengen toimintaa seurakunnissa..."--

      Ei se pyhä henki esty tai ole estymättä, vaikka mitä tekisit lauantaina tai muinakaan päivinä. Syy on siinä, että se pyhä henki on vain keksitty ilmaisu joillekin, mitä ei ole olemassakaan.

      Jokainen lahko toitottaa suureen ääneen omaavansa pyhän hengen ja sen voiman. Lahkot antavat esimerkkejä siitä, miten se pyhä henki juuri heidän lahkossaan toimii ja muissa lahkoissa toimii vain paha henki.

      Kun lahkon jäsen alkaa esim. puhumaan kielillä, niin jos se tapahtuu jossain muussa kuin omassa lahkossa, niin se on vain pahan hengen aikaansaannosta. Kun se tapahtuu meidän lahkossa, niin se on merkki pyhän hengen valtavasta toiminnasta.

      Lahkoissa siis kilpaillaan siitä, mitä ei ole olemassakaan, niin kuin niin monessa muussakin asiassa on tapana.

      • airuen.viestinsä

        Ethän sinä käsitä raamatunkieltä kun omahenki epäuskon henki, jonka olet pyhittänyt ts. rajannut elämäkseksi. Saastainen saastuu, eikä siten voi pyhäksi sanoa.

        Jumalan HENKI on HENKI - joka rajautuu PYHÄN puolelle. PYHÄ on virheetön ja se on arvona mittaamaton. Se Henki joka tuon PYHÄN sisällä on, yhtyy parannuksemme kautta meidän henkeen ja siksi pyhitymme. Eli meissä oleva HENKI on PYHÄNÄ erottamassa eroon siitä saastastanne. Siksi emme käy samaa matkaa - siihen kuralätäkköönne missä asutte ja syötte sikojenne ruokaa.
        Siksi saastainen ei ymmärräkään PYHÄÄ, koska on pimeydessään.

        Siis oikein tunnustit . Pimeys, mikä sisässäsi asuu, ei voi käsittää valkeutta.


      • Sä.oot.ihan.sekaisin

        Vittu, että sä "airuen.viestinsä" oot sekaisin!
        Noin sekaiseksi ihmistä ei edes uskonto saa? Tai sitten se uskonto on niin syvältä, että ihan pöyristyttää.
        Onko tuollaisia kaltaisiasi idiootteja olemassakaan?
        Näköjään on.


      • häkää.otsaan

        Otahan sinä sitä hassispiippua, kun parempaa et osaa edes kaivata ja polta se alttaritulenasi - että häkä käy päähäsi ja olet onnellinen.


    • A-ismiKUUTAMOLLA

      Ad-vent-istit osaavat mainiosti syyttää sapattirikkomuksista ei-adventisteja.
      Ts. adventistit uskottelevat tietävänsä mitä on sapatin rikkominen mutta kun kysyy oikeaoppisen sapatin vieton sääntöjä rikkomatta sapattia niin niitä ei löydykkään.

      Adventismi on kiemurtelua ja harhaoppia jossa uskotaan väärän profeetan satuihin.

      • kiemurtelujen.summaa

        Työmaallani ateisti- viikonloppulepo oli perjantaina jo pullonhaku ja siihen nojaaminen - levoksi. Sitten maanantaina kehuttiin, kuinka hienoa oli olla. Ei muista mittään. Varmaan kiemurtelivat kovasti. Joidenkin kohdalla se kiemurtelu tuli kuolemaksi. Hukkuvat - tai kuoli sohvalle ja lomanjälkeen, kun ei saapunut töihin - työnantaja kävi poliisin kanssa toteamassa sohvalle mädäntyneen ruumiin.
        Sitä se perjantai- pullolepopäivä- viikonloppu tuo tullessaan. Halleujaa -vain pojat ateismille. Minä kerron vain sitä karseeta todellisuutta - siinä sen puolen sapateista ja näitä riittää. Voidaan jossainvaiheessa kertoa - kuinka viikonloppuna viinapää- isä löytyy hirttäytyneenä vaatekaapista jne.
        Ateismi on suurta. Eräskin kertoi kuinka vain nyrkkien voimalla pysyy tiellä ja voi hyvin ... siis työnteolla. Paalutti oikein talonkin tuohon viereeni ja pilkaten aina päiväänsä vei eteenpäin. Jaa - kuinkahan monta vuotta hänkin on matojenruokana ollut. Ja tätä riittää- sillä taloni missä tein töitä oli iso ... 254 henkeä meitinnurkassa. Eli ateismin saloja riittää.


      • hurraaa
        kiemurtelujen.summaa kirjoitti:

        Työmaallani ateisti- viikonloppulepo oli perjantaina jo pullonhaku ja siihen nojaaminen - levoksi. Sitten maanantaina kehuttiin, kuinka hienoa oli olla. Ei muista mittään. Varmaan kiemurtelivat kovasti. Joidenkin kohdalla se kiemurtelu tuli kuolemaksi. Hukkuvat - tai kuoli sohvalle ja lomanjälkeen, kun ei saapunut töihin - työnantaja kävi poliisin kanssa toteamassa sohvalle mädäntyneen ruumiin.
        Sitä se perjantai- pullolepopäivä- viikonloppu tuo tullessaan. Halleujaa -vain pojat ateismille. Minä kerron vain sitä karseeta todellisuutta - siinä sen puolen sapateista ja näitä riittää. Voidaan jossainvaiheessa kertoa - kuinka viikonloppuna viinapää- isä löytyy hirttäytyneenä vaatekaapista jne.
        Ateismi on suurta. Eräskin kertoi kuinka vain nyrkkien voimalla pysyy tiellä ja voi hyvin ... siis työnteolla. Paalutti oikein talonkin tuohon viereeni ja pilkaten aina päiväänsä vei eteenpäin. Jaa - kuinkahan monta vuotta hänkin on matojenruokana ollut. Ja tätä riittää- sillä taloni missä tein töitä oli iso ... 254 henkeä meitinnurkassa. Eli ateismin saloja riittää.

        Sinulle näyttää olevan suuri kauhistus, jos joku tekee valinnan juoda alkoholia tai jos joku kuolee tai saa jonkin ongelman elämäänsä alkoholin takia. Minua taas ei maalliset murheet liikuta niin kauan kuin alkoholismi ei aiheuta ongelmia muille kuin alkoholin käyttäjälle itselleen. Monet pääsevät nopeammin Jumalansa luo alkoholikuolemansa takia. Eikö se ole heille hyvä asia? Ei minua haittaa yhtään, jos maallinen tomumajani poistuu tästä elämästä muita ikäisiäni aiemmin. Ei tässä maailmassa ja elämässä ole niin kauheasti hurraamista. Paskaan maailmaan olemme syntyneet.


    • se.näkyy

      asioista ollaan eri mieltä ja se on ihan ok. nyt kuitenkin tämän aloituksen tekijä ei tiedä mistä kirjoittaa. aloituksen tekijän " adventistia" ei ole olemassakaan ,kuin aloittajan vilkkaassa mielikuvituksessa.

    • Yksi-usko

      Aloittaja kysyi: >>Millaisia ohjeita "pyhät" adventistit lopunajan jäännösseurakuntana antavat sapatin viettoon?>>

      Jokainen adventisti tietää sydämessään mikä on sapattina soveliasta. Pyhä Henki sen asian valaisee ja antaa oikeaa ymmärrystä Raamattua luettaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      72
      4944
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2645
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1697
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1312
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1093
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      995
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe