Kun johdon ympäri pyöritetään magneettia, johdossa alaa kulkemaan virta tiettyyn suuntaan. Onko suunta aina sama, ja jos on niin mikä sen aiheuttaa? Onko magneetisilla hiukkasilla "kätisyys"?
"Kätisyys"
9
147
Vastaukset
- sähkösäännöt
Kyllä elektroneilla on joku "kätisyys", koska kun johdin leikkaa magneettikenttää havainnoijasta katsottuna oikealle, indusoituu johtimeen jännite joka saa virran kulkemaan havainnoijasta poispäin. Tämä on ns. oikean kämmenen generaattorisääntö. Käänteinen ilmiö virralliselle johtimelle magneettikentässä, on ns. vasemman kämmenen moottorisääntö, joka osoittaa mihin suuntaan virrallinen johdin liikkuu. Näissä säännöissä oletetaan magneettikentän suunnan olevan kohti kämmentä, sormet osoittavat virran suuntaa ja peukalo osoittaa johtimen liikettä.
- VasenOikeaNostaKoipea
Olen opetellut kyseiset säännöt jo ammoin, mutta aina minulla on vaikea muistaa, kumpi käsi ja kumpi sääntö. Olenkohan jotenkin yksipiippuinen sillä kohtaa?
- sähkösäännöt
VasenOikeaNostaKoipea kirjoitti:
Olen opetellut kyseiset säännöt jo ammoin, mutta aina minulla on vaikea muistaa, kumpi käsi ja kumpi sääntö. Olenkohan jotenkin yksipiippuinen sillä kohtaa?
Vaikea noita on ulkoa muistaa, kun näitä käsisääntöjä on vielä muitakin kuin nämä kämmensäännöt.
Vielä varsinaiseen aiheeseen palatakseni, ei ole sattunut silmään pätevää selitystä miksi virran suunta johtimessa, magneettivuota leikatessaan, on riippuvainen johtimen tulosuunnasta? Voi kysyä, suunnasta verrattuna mihin? Äkkiä ajatellen, jos vuota mallintaa voimaviivoilla joilla on tietty suunta, luulisi oleva aivan sama mistä suunnasta yksittäistä voimaviivaa liikkuva johdin leikkaa. - valetiede
sähkösäännöt kirjoitti:
Vaikea noita on ulkoa muistaa, kun näitä käsisääntöjä on vielä muitakin kuin nämä kämmensäännöt.
Vielä varsinaiseen aiheeseen palatakseni, ei ole sattunut silmään pätevää selitystä miksi virran suunta johtimessa, magneettivuota leikatessaan, on riippuvainen johtimen tulosuunnasta? Voi kysyä, suunnasta verrattuna mihin? Äkkiä ajatellen, jos vuota mallintaa voimaviivoilla joilla on tietty suunta, luulisi oleva aivan sama mistä suunnasta yksittäistä voimaviivaa liikkuva johdin leikkaa.On paljon ilmiöitä joita ei vielä osata selittää, vaikka yritettäisiin kvanttifysiikalla hämätä :)
Mollaan niiku kysytty teekupin ääressä tätä juttuu meitin ystäviltä, elektroneilta. Ne sano ei ei ne muuta tiiä, ku että magneettikentässä niitten tekee vastuttamattomasti mieli vaan kulkee ja tyrkkii toisiansa just tähän suuntaan. Siis päinvastaseen suuntaan, ku aikasemmin oli jo sovittu mihin suuntaan virran ajatellaan kulkevan.
Sit ne kerto et niitten tuttavat positronit, joista kannattaa pysyy niiku kaukana, sano et ne tuntee just päinvastoin. Viel ne kerto senkin, et ei ne voi valita, kun niilleioo vapaata tahtoo. Niet sillee tällä kertaa.Nii, ja sit me jatkettiin teehommaa, ku siellei ollu magneetti niiku kenttää. Ei sen puoleen, ne pysy kentässäkin melkein paikallaan, mut ne tyrkki toisiaan, niin et siitä synty tyrkkivä aaltoliike, joka kyl eteni, vaan ei ne juurikaan. Sillee.
- valetiede
Pisteet siitä että selitys onnistui ilman kvanttimekaniikkaa.
valetiede kirjoitti:
Tiele eioo valetta, mut sä oot luikurityyppi, joka ei tieteest tielä kukkuukaan. Kuha höpiset ja pöpiset.
valetiede kirjoitti:
Kvanttfysiikka on vain syvällisempi selitys klassiselle fysiikalle (jos vähän yksinkertaistetaan)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851768Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201184YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621060- 62946
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74856Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli79808Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029806- 57800
Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.46790Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.115761