pyöreä maa , paljonko kaartaa kilometrillä?

näenkaarevuudenmukaan

Ei ihan täysin pyöreä ole maa mutta esim tasinen lentokenttä niin miten korkealla on 1km päässä "viivoittimen " pää jos toinen pää on maassa kiinni ja se "irtopää " on tietysti suora ja maa kaartuu alta pois siis se välimatka lentokenttä -viivoitin 1km matkan päässä? Se tasinen lento kenttä kaartuu maan mukana . En kehtaa kokeilla its eesim laserilla kun joku matemaatikko sen kuitenkin osaa laskea sekunnissa.

53

9400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku.laski
      • Käytin äsken turhan paljon aikaa ja laskin, että joa kiitorata sijaitsee päiväntasaajalla, piiri 40 075 km ja säde 6 371 km niin vastaus on 78,305mm eli juurikin tuo n. 8 cm


    • Helsinki-Vantaan pääkiitotien pituus on 3, 5 km. Kaartuma kasvaa matkan toisessa potenssissa eli on tässä 12,25*8 cm eli noin metri.

    • ksdnv923
      • Tuohan merkitsisi, että maapallon sivu olisi tasainen. Mutta ei, se on kaartuva eli "paimuma" kasvaa nopeammin kuin matka..


      • Se kaava koskee toista asiaa, ja voi kiinnostaa lähinnä lentokentän rakennusinsinööriä.


      • Kaava: 6 371 km - (cos( (x km) / (40075 km / 360) ) * 6371 km)

        6371 km säde
        40075 km piiri
        x:n tilalle etäisyys
        Ja vastaus tulee kilometreinä.


    • insinöörismies

      80mm kilometriä kohti on tämän maapallon kaarevuus, kuten jo mainittiin.
      Esimerkiksi suurten siltojen rakentamisessa tämä kaarevuus huomioidaan.
      Samoin supertankkereiden KÖLIT tehdään n. 30 mm kuperaksi keskeltä vähentämään veden vastusta .

      • "Kilometriä kohti"... Niinhän se kyllä on, kun jokaista kilometriä katsotaan erikseen. Mutta lyhyemmistä ja pitemmistä jaksoista se ei sano mitään.


      • Anonyymi

        Kukaan ei koskaan maininnut koulussa että maan kaarevuus pitää ottaa huomioon mitään raketaessa. maa on litteä ja paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei koskaan maininnut koulussa että maan kaarevuus pitää ottaa huomioon mitään raketaessa. maa on litteä ja paikallaan.

        Niin, apukoulun tarkkailuluokalla sitä ei varmaan mainitakaan, mutta jos esim. insinööriksi kouluttaudut, niin kyllä todellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei koskaan maininnut koulussa että maan kaarevuus pitää ottaa huomioon mitään raketaessa. maa on litteä ja paikallaan.

        Juuri niin


    • VoiKauhiaa

      Ajatellaan kiitorata ja siihen laskeutuva liikennekone.
      Maa voi liikkua alta pois 1400 km/h ja kone laskeutuukin aivan jonnekin muualle.

      • Ei laskeudu, ole huoletta.


      • kdhjhasjdf

        Kyllä kone voi laskeutua mihin tahansa. Katselin flightradarilla laskeutuvaa liikennekonetta ja huomasin, että metsään menee. Akkiä kone nostikin korkeutta ja teki uuden kierroksen ja laskeutui sitten ihan oikein kentälle.
        Koneessa oli tuttu, joka oli tulossa koneella ja saavuttuaan hän kertoi, että ensimmäisellä yrityksellä kone oli todella vähällä laskeutua metsään. puidenlatvat näkyi hyvin läheltä ennen kuin kone nousi uuteen yritykseen.


    • masapolis

      Tässä noi flygarit lentävät aivan suoraan, ei niillä mitään kaarta ole lennoissaan.
      Hävittäjätkin saattavat lentää pitkin merenpintaa äänen nopeudella eivätkä taatusti tee korjausliikkeita alaspäin.
      https://www.youtube.com/watch?v=LhU-OsjgLqI

      • Mikään ei pidä lentokonetta ilman muuta jatkuvasti tarkalleen samalla lentokorkeudella. Kyllä niitä täytyy ohjata jatkuvasti. Joko lentäjä tai autopilotti tarkkailee korkeutta jatkuvasti ja tosiaan korjailee suuntaa sekä pysty- että vaakasuunnassa. Eihän autokaan edes suoralla pysy tiellä, jos ohjausta ei jatkuvasti hienosäädä. Ihminen tai ymmärtääkseni edes kone ei näet pysty täysin tarkkaan ohjaukseen, vaan kulkuväline heilahtelee hieman edestakaisin oikean suunnan molemmin puolin.

        Lentokonetta ohjattaessa joudutaan tuon ohjausliikeiden karkeuden aiheuttaman hienosäädön lisäksi jatkuvasti ohjaamaan hiukkasen alaspäin, jotta se seuraisi maan kaartumista alaspäin. Sitä ei tosin ole välttämätöntä tehdä aivan jatkuvasti, koska ilmassa on aina sen verran tilaa. Mutta aina silloin kun korkeusmittari osoittaa koneen nouseen, sitä täytyy ohjata hieman alaspäin. Mutta yhtä hyvin kone on voinut ohjauksen epätarkkuuden vuoksi laskeakin, sillä maan kaartuminen on esimerkiksi kilometrin matkalla vain kahdeksan senttiä, mikä käytännössä hukkuu muuhun pystysuunnan korjaustarpeeseen.


      • pihkailija

        Höpöjä. Äänen nopeudella lentävää hävittäjää ei voida ohjata niin tarkasti että se pysyy parin metrin korkeudella veden pinnasta koko ajan. Pähkäile välillä aivoillasi.
        Löytyy noista videoitakin. Etsin paremmalla ajalla.


      • pihkailija
        pihkailija kirjoitti:

        Höpöjä. Äänen nopeudella lentävää hävittäjää ei voida ohjata niin tarkasti että se pysyy parin metrin korkeudella veden pinnasta koko ajan. Pähkäile välillä aivoillasi.
        Löytyy noista videoitakin. Etsin paremmalla ajalla.

        Tuossahan tuota pintaliitoa olikin:
        https://www.youtube.com/watch?v=unILqRkZGKQ


      • pähkäilijä kirjoitti:

        Mikään ei pidä lentokonetta ilman muuta jatkuvasti tarkalleen samalla lentokorkeudella. Kyllä niitä täytyy ohjata jatkuvasti. Joko lentäjä tai autopilotti tarkkailee korkeutta jatkuvasti ja tosiaan korjailee suuntaa sekä pysty- että vaakasuunnassa. Eihän autokaan edes suoralla pysy tiellä, jos ohjausta ei jatkuvasti hienosäädä. Ihminen tai ymmärtääkseni edes kone ei näet pysty täysin tarkkaan ohjaukseen, vaan kulkuväline heilahtelee hieman edestakaisin oikean suunnan molemmin puolin.

        Lentokonetta ohjattaessa joudutaan tuon ohjausliikeiden karkeuden aiheuttaman hienosäädön lisäksi jatkuvasti ohjaamaan hiukkasen alaspäin, jotta se seuraisi maan kaartumista alaspäin. Sitä ei tosin ole välttämätöntä tehdä aivan jatkuvasti, koska ilmassa on aina sen verran tilaa. Mutta aina silloin kun korkeusmittari osoittaa koneen nouseen, sitä täytyy ohjata hieman alaspäin. Mutta yhtä hyvin kone on voinut ohjauksen epätarkkuuden vuoksi laskeakin, sillä maan kaartuminen on esimerkiksi kilometrin matkalla vain kahdeksan senttiä, mikä käytännössä hukkuu muuhun pystysuunnan korjaustarpeeseen.

        Tuo 8 cm kilometrillä vastaa n. 1/200 kulma-astetta. Sen verran siis poikkeaa lentokoneiden pystykorjausliikkeiden keskiarvo siis aina nollasta ja nimenomaan alaspäin.
        Mutta tässä jäa arveluttamaan ilmanpaineen vaikutus. Kun lentokone nousee, sen kantokyky heikkenee eli kone ei nousekaan aivan suuntaa vastaavasti, ja samalla nopeus hidastuu, mikä vaikuttaa samaan suuntaan. Alaspäin mennessä tapahtuu päinvastoin. Tämä mutkistaa asiaa. Tämä mutkistanee asiaa. Enpä rupea sitä pohtimaan.


      • pihkailija kirjoitti:

        Höpöjä. Äänen nopeudella lentävää hävittäjää ei voida ohjata niin tarkasti että se pysyy parin metrin korkeudella veden pinnasta koko ajan. Pähkäile välillä aivoillasi.
        Löytyy noista videoitakin. Etsin paremmalla ajalla.

        Mikä tai kuka sitä siis pitäisi niin tarkasti veden pinnan tuntumassa?


      • pähkäilijä kirjoitti:

        Mikä tai kuka sitä siis pitäisi niin tarkasti veden pinnan tuntumassa?

        Autopilotti kyllä tutkan avulla.


      • Anonyymi

        Eikä keinohorisontti(artificial horizon) jota lentäjät käyttää lentämiseen kyllä huomioi mitään kaarevuutta, ja lisäksi tuo keinohorisontti on viivasuora.


    • kornikovet
      • "For every mile, it's 8 inches squared of curve."

        Eli 1,6 km:llä 20 cm. Vastaa meidän laskelmiamme. Sillä 1,6:n neliö on 2,56 ja 2,56*8 cm = 20,5 cm. Likimääräiset alkuarvot huomioiden sama luku.


    • KovinKiinnostaa
      • Asiallisin kommentti moiselle epäasiallisuudelle olisi: "Elä hyvä mies höpäjä...", sama englanniksi sopivassa murreasussa videonhöpisijälle.


    • kaksi_vaihtoehtoa

      vastauksia voi olla periaatteessa kaksi
      a)mitataanko etäisyys 1km viivotimen päähän kohtisuoraan (mielestäni se oikea tapa )vai b)mitataanko etäisyys 1 km viivottimen päähän maapallon keskipisteen suunnasta. Ero on käytännössä pieni.

      • JohnMiles

      • Minä laskisin sen niin, että kuinka korkea esineen pitää olla kaarevuuden takana, jotta se juuri katoaa näkyvistä. Tällä tavalla ajateltuna se pudotus kasvaa likimääräisesti:

        ~7,8cm *n^2 = pudotus sentteinä, missä n on etäisyys kilometreinä


    • Vinkulihummeli
      • Hyödyllisiksi idiooteiksi sanotaan mm. valetietojen hyväuskoisia levittäjiä. Tässäkin tapauksessa viesti sisältää pelkkää vääristelyä ja vainoharhaisuutta.


    • zzz.zzz

      Aikuisten oikeasti Maa on taso, joten kaarevuuskeskustelu on silkkaa höpinää.

    • Valtaojaton

      Tuo Vinkulihummelin linkittämän videon pitäisi saada ihmiset ajattelemaan.
      Ei mene enää kauaa kun typerä Pallomaateoria kumotaan ja siihen uskovat joutuvat naurunalaisiksi.

      Siinä on toki myös laskelmia Maan "kaarevuudesta". ajassa 20.20:
      https://www.youtube.com/watch?v=kt8dX0_A20Q

    • Anonyymi
    • Kun Suezin kanavaa kaivettiin joutuivat insinööri koville.

      Minne siirtää yli 300:n metrin maamassat kanavan keskikohdalla....?

      • Anonyymi

        Niillä oli todellinen ongelma kun ne yrittivät keksiä minkälainen määrä on 300 metriä maata.


      • Anonyymi

        Great Bitter Lake se se on tämä vedenjakaja .

        Siellä oli järvi jonka kautta kanava voitiin rakentaa , ilman sulkuja , vittu !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Great Bitter Lake se se on tämä vedenjakaja .

        Siellä oli järvi jonka kautta kanava voitiin rakentaa , ilman sulkuja , vittu !

        Jos järveä ei olisi olut niin sitten olisi tarvittu ainakin 300 m sulkuja.


    • Juuri se, ettei maa kaarru lainkaan varsinkaan alaspäin on yksi parhaista todisteista litteästä maasta.

      • Ajatelkaa teoreettisessa pallomaassa me liikkuisimme pallon pinnalla alaspäin lähdimme mihin suuntaan tahansa. Edes polttomoottoria ei tarvittaisi!


      • Anonyymi
        Delfine kirjoitti:

        Ajatelkaa teoreettisessa pallomaassa me liikkuisimme pallon pinnalla alaspäin lähdimme mihin suuntaan tahansa. Edes polttomoottoria ei tarvittaisi!

        Hei delfine.

        Miksi tuulet elämääsi ja aikaasi harhoihin?


    • Anonyymi

      Lentokone lentää 2 metrin korkeudessa ilman pilotin säätöjä. Maan vetovoima pitää siitä huolen.

      • Anonyymi

        Ei se olle tää vaan se edeltävä kippari. Se johtuu vaan siitä. Toivotavasti ei tuu tuli vuori jono vastaan


    • Anonyymi

      Aurinko on pallo, kuu on pallo, planeetat on palloja, mutta maa on varmasti lätty?

      • Anonyymi

        Kyllä näin on


    • Anonyymi

      6371 *(1/cos(1/6371) - 1) = 0,00007848... eli 7,85 cm kun käytetään arvoa R = 6471 km.

      • Anonyymi

        Lisäys: tämä on siis viivottimen "näkymättömän " osan pituus.


      • Anonyymi

        Huomioitko maantieteellisen paikan ja onko viivotin itä-länsi- vai pohjois-etelä-suunnnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys: tämä on siis viivottimen "näkymättömän " osan pituus.

        Lisätään nyt vielä:
        Olkoon viivottimen pituus l .Näkymättömän osan pituus z = 7,85 cm.Katsojan horisontin yläpuolella on siis viivotinta pituudelta l -z. Mutta tämä näkyy kulmassa ja sen katsojan horisonttia vasten kohtisuoraan olevan osan pituus on (l-z) cos(u) missä u = 1/6371.
        Jos esim. l = 30 cm niin viivottimen yläkärki on katsojan nhorisontista korkeudella
        (30 - 7,85) * cos(1/6371) = 22,15 cm. Kulma u on niin pieni että tulos on käytännössä sama kuin viivottimrn pituudesta näkyviin jäävän osan pituus.


    • Anonyymi

      Kannattaisi tehdä lentokentät viivotinsuoriksi, keskelle sitten viemärikaivo. Vesi valuisi sinne itsestään, eikä tarvisi tehdä mitään erityisiä kaatoja edes.

    • Anonyymi

      Maa on litteä, eli ei se kaarra

      • Anonyymi

        Sittee, että nokkas on littee ja soat sen viijellä pennillä pittee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe