Vertaistukea transferenssiin

Ykshölm

Paikalla on varmaan muitakin, jotka kokevat ihastusta terapeuttiinsa? Hoitosuhde on vasta alkuvaiheessa, joten ihmettelen ja vähän pelkäänkin tämän tunteen voimakkuutta. Olisi kiva jakaa ajatuksia täällä tai privaatimmin.

2

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmlkk

Mä en terapeuttiin mutta psykologiin.. en tosin tiedä onko kyseessä transferenssi vai ihan muuten vaan ihastuminen, koska en kovinkaan luota häneen (niinkuin en keneenkään), mutta se on silti vähän vaivaannuttavaa ja ärsyttävää :D Haluaisin sanoa tästä mutten uskalla koska en varmaankaan kykene keskustelemaan siitä. Psykoterapiaan olisi munkin tarkoitus mennä, mutten tiedä uskallanko juuri tuon takia lähteä.

Ootko keskustellut sun terapeutin kanssa tästä tai aiotko keskustella? Onkohan siitä tarkoitus keskustella, terapeutti varmasti osaa odottaa ihastumisen tai tietää sen mahdollisuuden eikä ainakaan ylläty siitä, ja luultavasti osaisi keskustella asiasta?

• transferenssiako

Ei ainakaan minulla ollut koskaan tuollaisia tunteita. Terapeuttini oli samaa sukupuolta ja äitini ikäinen muttei silti mikään äitihahmo minulle. Koin, että terapeuttini aidosti empatisoi ja halusi tukea minua ja koin hänen tukensa todella kannustavaksi vaikeissa tilanteissa. Arvostan häntä ihmisenä ja että hän aidosti halusi auttaa. Arvostin myös hänen näkemyksiään kun hän niitä toi esille harkiten.

Minusta transferenssi toimi meillä niin, että terapeutti itse koki voivansa samaistua ongelmiini ja auttaa minua. Siitä se alkoi. Sitten hyvin nopeasti minulle syntyi luottamus terapeuttiini ja pystyin avaamaan sisäistä elämääni tutkittavaksi. Ilman tuota terapia olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ihan kaikkea ei tietenkään tarvitse kertoa. Omien rajojen mukaan.

Varmasti omat kokemuksenne ja traumojen luonne vaikuttaa siihen miten homma toimii. Minulla on eräänlainen äititrauma mutta en silti kokenut terapeuttia sijaisäidiksi vaan ulkopuoliseksi auttajaksi. Mutta jos esim. on narsisti trauma niin terapia saattaa muistuttaa siitä, koska terapiassahan puhutaan vain sinusta ja sinun asioista.

Minusta tuollainen ihastuminen ennemminkin haittaisi terapiaprosessia tai sitten se on joku ohimenevä vaihe. Noita vaiheita ja tuntemuksia voi tulla monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      129
      14280
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      27
      5908
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5455
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      298
      4319
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      38
      4067
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      99
      3641
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      2
      3551
    8. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      22
      3518
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      59
      2601
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      92
      1387
    Aihe