Vertaistukea transferenssiin

Ykshölm

Paikalla on varmaan muitakin, jotka kokevat ihastusta terapeuttiinsa? Hoitosuhde on vasta alkuvaiheessa, joten ihmettelen ja vähän pelkäänkin tämän tunteen voimakkuutta. Olisi kiva jakaa ajatuksia täällä tai privaatimmin.

2

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmlkk

Mä en terapeuttiin mutta psykologiin.. en tosin tiedä onko kyseessä transferenssi vai ihan muuten vaan ihastuminen, koska en kovinkaan luota häneen (niinkuin en keneenkään), mutta se on silti vähän vaivaannuttavaa ja ärsyttävää :D Haluaisin sanoa tästä mutten uskalla koska en varmaankaan kykene keskustelemaan siitä. Psykoterapiaan olisi munkin tarkoitus mennä, mutten tiedä uskallanko juuri tuon takia lähteä.

Ootko keskustellut sun terapeutin kanssa tästä tai aiotko keskustella? Onkohan siitä tarkoitus keskustella, terapeutti varmasti osaa odottaa ihastumisen tai tietää sen mahdollisuuden eikä ainakaan ylläty siitä, ja luultavasti osaisi keskustella asiasta?

• transferenssiako

Ei ainakaan minulla ollut koskaan tuollaisia tunteita. Terapeuttini oli samaa sukupuolta ja äitini ikäinen muttei silti mikään äitihahmo minulle. Koin, että terapeuttini aidosti empatisoi ja halusi tukea minua ja koin hänen tukensa todella kannustavaksi vaikeissa tilanteissa. Arvostan häntä ihmisenä ja että hän aidosti halusi auttaa. Arvostin myös hänen näkemyksiään kun hän niitä toi esille harkiten.

Minusta transferenssi toimi meillä niin, että terapeutti itse koki voivansa samaistua ongelmiini ja auttaa minua. Siitä se alkoi. Sitten hyvin nopeasti minulle syntyi luottamus terapeuttiini ja pystyin avaamaan sisäistä elämääni tutkittavaksi. Ilman tuota terapia olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ihan kaikkea ei tietenkään tarvitse kertoa. Omien rajojen mukaan.

Varmasti omat kokemuksenne ja traumojen luonne vaikuttaa siihen miten homma toimii. Minulla on eräänlainen äititrauma mutta en silti kokenut terapeuttia sijaisäidiksi vaan ulkopuoliseksi auttajaksi. Mutta jos esim. on narsisti trauma niin terapia saattaa muistuttaa siitä, koska terapiassahan puhutaan vain sinusta ja sinun asioista.

Minusta tuollainen ihastuminen ennemminkin haittaisi terapiaprosessia tai sitten se on joku ohimenevä vaihe. Noita vaiheita ja tuntemuksia voi tulla monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      105
      6731
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      374
      6336
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      61
      3168
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      112
      2662
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      2306
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1814
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      20
      1677
    8. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1465
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1350
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1237
    Aihe