Vertaistukea transferenssiin

Ykshölm

Paikalla on varmaan muitakin, jotka kokevat ihastusta terapeuttiinsa? Hoitosuhde on vasta alkuvaiheessa, joten ihmettelen ja vähän pelkäänkin tämän tunteen voimakkuutta. Olisi kiva jakaa ajatuksia täällä tai privaatimmin.

2

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmlkk

      Mä en terapeuttiin mutta psykologiin.. en tosin tiedä onko kyseessä transferenssi vai ihan muuten vaan ihastuminen, koska en kovinkaan luota häneen (niinkuin en keneenkään), mutta se on silti vähän vaivaannuttavaa ja ärsyttävää :D Haluaisin sanoa tästä mutten uskalla koska en varmaankaan kykene keskustelemaan siitä. Psykoterapiaan olisi munkin tarkoitus mennä, mutten tiedä uskallanko juuri tuon takia lähteä.

      Ootko keskustellut sun terapeutin kanssa tästä tai aiotko keskustella? Onkohan siitä tarkoitus keskustella, terapeutti varmasti osaa odottaa ihastumisen tai tietää sen mahdollisuuden eikä ainakaan ylläty siitä, ja luultavasti osaisi keskustella asiasta?

    • transferenssiako

      Ei ainakaan minulla ollut koskaan tuollaisia tunteita. Terapeuttini oli samaa sukupuolta ja äitini ikäinen muttei silti mikään äitihahmo minulle. Koin, että terapeuttini aidosti empatisoi ja halusi tukea minua ja koin hänen tukensa todella kannustavaksi vaikeissa tilanteissa. Arvostan häntä ihmisenä ja että hän aidosti halusi auttaa. Arvostin myös hänen näkemyksiään kun hän niitä toi esille harkiten.

      Minusta transferenssi toimi meillä niin, että terapeutti itse koki voivansa samaistua ongelmiini ja auttaa minua. Siitä se alkoi. Sitten hyvin nopeasti minulle syntyi luottamus terapeuttiini ja pystyin avaamaan sisäistä elämääni tutkittavaksi. Ilman tuota terapia olisi ollut yhtä tyhjän kanssa. Ihan kaikkea ei tietenkään tarvitse kertoa. Omien rajojen mukaan.

      Varmasti omat kokemuksenne ja traumojen luonne vaikuttaa siihen miten homma toimii. Minulla on eräänlainen äititrauma mutta en silti kokenut terapeuttia sijaisäidiksi vaan ulkopuoliseksi auttajaksi. Mutta jos esim. on narsisti trauma niin terapia saattaa muistuttaa siitä, koska terapiassahan puhutaan vain sinusta ja sinun asioista.

      Minusta tuollainen ihastuminen ennemminkin haittaisi terapiaprosessia tai sitten se on joku ohimenevä vaihe. Noita vaiheita ja tuntemuksia voi tulla monenlaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe