Olen nuoruudesta asti välttänyt makeutusaineita. Nyt olen vähentänyt sokerin sen verran minimiin, kuin kohtuudella onnistuu. Suklaan syönnin lopetin, mutta kaakaota nautin yhä kupillisen päivässä. Siinäkin sokeria 2/3 vähemmän kuin ennen.
Eli mietin, pitäisikö makeuttaa kaakao keinotekoisesti? Toisaalta pidän keinotekoisia makeutusaineita epäterveellisinä (tai ainakaan niiden turvallisuus ei ole taattu), toisaalta en edes pidä niiden mausta. Ja olen jo vähentänyt sokein syöntiä niin paljon, ettei yhdellä kaakaokupillisella liene enää merkitystä. Ainakin on ensimmäinen talvi, etten ole sairastanut yhtään flunssaa, eikä painokaan ole noussut tavanomaisia talvikiloja.
Miten muut olette ratkaisseet vastaavat ongelmat?
Makeutusaine vai ei?
3
114
Vastaukset
- hahhab
Esim. 12 vuotta nyt kahviin hermesetasta , ennen 2 nappia, nyt 1 nappi , kuppiin , santsi kuppi ilman , totuttele vaan ilman sokeria syömään ja juomaan se kannattaa.
- sallittu_herkkuko
Melkein kaikessa olenkin tottunut makeuttamattomaan, kaakao on vaan omituinen täysin ilman. Sen sisältämän sokerin kulutan kyllä liikkumalla, eli sikäli ei ongelma ole. Laitan puuroonkin hyvin happamista omenoista tehtyä lähes makeuttamatonta omenasosetta (siinä on vian himppu sokeria, jotta väri säilyy). Oma makuaisti alkaa maistamaan sen makeana. Ennen olisi ollut sietämättömän hapan.
- Eimakeaa
Itse en voi sietää makeutusaineen makua. Sokeriakin käytän hyvin vähän. Luulen että tämän vuoksi maistan nyt esimerkiksi jotkut hedelmät aivan ylimakeina, kun en ole tottunut syömään mitään mikä maistuu makealta.
Ihmettelen, miten kaupassa saa myydä keinotekoisia makeutusaineita, sillä nehän totuttavat ihmisen makeaan ja ovat muutenkin terveydelle haitallisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1677457
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264228- 503838
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1513235- 512986
- 492599
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262376Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2732059Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt552015- 291916