Vahatulppa ja tinnitus

Ahdistaa

Kärsin ongelmasta joka saa minut ihan hajalle. Olin thaimaassa vikoja päiviä, sukelsin ja vettä meni korvaan. Illalla kaivoin pumpulipuikolla jota ei saisi tehä. Tuntui outo tunne ja korva meni lukkoon. Korva oli lukossa, en kuullut kunnolla toisella korvalla, korvassa tuntui kova paine ja se tinnitti. Lensin 9.3 suomeen ja vaiva oli lentokoneessa kamala. Seuraavana aamuna menin terveyskeskukseen ja minulla oli vahatulppa. Korva huuhdeltiin ja olo helpottui muuten mutta tinnitus jäi. Nyt 11.3 vieläkin tinnittää korvassa todella kovaa ja tuntuu että myös toinenkin korva on alkanut tinnittää! Kuinka kauan tätä kestää? Tk:ssa sanoivat että on normaalia ja menee hetkessä ohi mutta nyt tuntuu että kuulokin alenee :( tulenko kuuroksi? Lähteekö tämä tinnitus ajan kanssa? Ennestään minulla ei ole tinnitusta mutta tuli heti tämän sukellus-vahatulppa-lento episodin aikana. Osaako kukaan neuvoa?😢 Olen 15 vuotias.

7

2476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla oli korvaan jäänyt pumpulitukon palanen ja korva rupesi pahoin tulehtumaan. Sekä hoitaja että lääkäri katselivat instrumentilla korvaan, eivätkä kumpikaan nähneet tuppoa (!). Lääkäri määräsi kuitenkin lääkettä, joka vei tulehduksen. Vaiva helpotti lopullisesti vasta, kun pumpulitukko imeytyi karrelle ja tuli itsestään ulos korvasta.

Terveyskeskukset ovat tunnetusti arvauskeskuksia.

Mene uudestaan terveyskeskukseen ja kerro, että oireet eivät ole helpottaneet. Kysy ujosti, olisiko tulehdusta helpottavasta lääkkeestä apua. Todennäköisesti tinnitus menee ajan myötä ohi, mutta tässä vaiheessa tilanne on helvetillinen.

Jos terveyskeskuslääkäri ei uusintakäynnillä määrää lääkettä, osta apteekista joitakin reseptittömiä korvatippoja. Myyjä opastaa.

Pelästyminen aiheuttaa lisäoireita, ahdistusta ja kamaloitumista. Hyvin luutavasti kuitenkin paranet. Tsemppiä!

• Ahdistaa

Miten kauan ongelmasi kesti? Ja onko täällä kohtalontovereita tinnituksesta että meneekö ohi?

• Ahdistaa kirjoitti:

Miten kauan ongelmasi kesti? Ja onko täällä kohtalontovereita tinnituksesta että meneekö ohi?

Siinä puolentoista kuukautta. Kuulo oli melko matala pumpulitulpan ja tulehduksen aikana, mutta on palautunut entiselleen. Pientä tinnitusta on edelleen, mutta se on selvästi ikäkysymys, sillä olen jo yli 70 wee. Sitä oli ennen tulehdustakin, sitten se lisääntyi tulehduksen aikana ja on nyt taas entisellään.

Kyllä se mitä luultavimmin menee sinultakin ohi, kun korvasi saa vain tulehdushoitoa ja mahdolliseen tulppaan liuotushoitoa. :-)

• Ahdistaa

Vahatulppa saatiin pois mutta tinnittää ja paineen tunne korvassa edelleen. Voisikohan siellä olla vettä tai alkava tulehdus?

• rennosti.m
        Ahdistaa kirjoitti:

Vahatulppa saatiin pois mutta tinnittää ja paineen tunne korvassa edelleen. Voisikohan siellä olla vettä tai alkava tulehdus?

Luultavasti siellä on tulehdus, koska tinnittää, mutta vain lääkäri voi määrätä siihen lääkettä.

• Ahdistaa

Okei kiitos paljon avusta

• Ahdistaa

Yksityisellä käyty ja välikorva sekä korvakäytävä molemmat tulehtuneet ja korvatorvi turvoksissa, sain duactia, antibiootit ja korvatipat. Jos nä ei auta niin sit ihmettelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe