Olen miettinyt mistä eron jälkeiseen yksinäisyyden välttämiseen löytyisi kavereita. Itsellä sukulaisia ei pahemmin lähellä, vanhemmatkin asuu mualla. Ystäviä on paljon töidensä ja perhetilanteidensa vuoksi muuttanut ulkomaille ja monilla elämä kovin hektistä muutoinkin. Miten tutustua yli nelikymppisenä uusiin ihmisiin syvällisemmin ja saada uusia kavereita menoihin ja jutusteluihin? Ja mistä löytää vielä ihana kumppani tulevaisuudessa rinnalle?
Eron jälkeen ihmisiin tutustuminen
19
1939
Vastaukset
- n44
Itse mietin ihan samoja asioita, tuntuu pelottavaltakin välillä. Eropäätöstä ei oo vielä tehty, mut avioliitto natisee sen verran liitoksistaan ja tunteet toista kohtaan niin kuolleet, että edessä on. Jotenkin baarit ei tässä iässä kauheesti enää nappaa, mieluummin tanssilavalla pyörähtelisin, mut eipä sinnekään viitsisi yksin lähteä. Ihana on seurata toisten onnea...yksikin tuttava käynyt sellaisen elämänkoulun läpi, erosi ja nyt elämä hymyilee. Kunpa itselläkin...joskus...
- sydänjyskää
Täällä samassa venosessa melotaan. Eipä tässä kannata jäädä ainakaan kotiin makaamaan. Sieltä ei kukaan hakemaan tule. Tai jos tukee niin se on sitten jo tosi menoa ja meininkiä ;) Itselläni ei ongelma ole niinkään tuo kaveripuoli, kun heitä löytyy harrastusten parista mutta nyt eron jälkeen sydän huutaa rinnalleen toista samanmoista jakamaan ilot, murheet ja pedin. Ideaalitilanne olisi jos molemmilla olisi oma elämä mutta myös yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Senpä vuoksi neuvoisin sinuakin lìikkumaan paljon eri ympäristöissä ja tilanteissa, koska koskaan ei tiedä mistä uusi rakkaus löytyy...elämä voi vaikka yllättää. Sitä odotellessa.
Hei pilkahduksia,
Ymmärrän hyvin, että ihmisiin tutustuminen ja uuden kumppanin löytyminen mietityttää. Varsinkin kun elämä on kiireistä, uusien ihmisten tapaaminen ei ole helppoa.
Jotain ajatuksia aiheeseen.
- Yritä rakentaa elämä niin, että voit elää onnellista ja tasapainoista elämää itseksesi. Omaa onnellisuutta ei pidä ripustaa toisen varaan, vaikka kumppani tekeekin paljon.
- Pidä yhteyttä vanhoihin ystäviin. Jos ystävyyssuhde on päässyt hiljenemään, ota uudelleen yhteyttä. Kukaan tuskin siitä loukkaantuu. Järjestä vaikkapa juhlat. Ystävien kautta voi myös tutustua uusiin ihmisiin.
- Aloita uusi harrastus ja mene mukaan johonkin seuraan tai yhdistykseen. Siinä tutustuu uusiin samanmielisiin ihmisiin ja parhaimmassa tapauksessa saa lisää ystäviä.
- Joillain ihmisillä toimii nettideittailu. Siinä on hyvät ja huonot puolensa, mutta sen avulla voi parhaimmassa tapauksessa löytää uuden kumppanin aivan eri ympyröistä.
Nuo ajatukset eivät tietenkään ole mitään uusia tai mullistavia. Mutta ennen kaikkea haluaisin jotenkin valaa uskoa siihen, että uusia ystäviä ja uusi kumppani voi oikein hyvin löytyä. Ja se voi tapahtua silloin kun et odotakaan. Elämä ei pääty avioeroon.
Vilppu H.
pappi- pilkahduksia
Kiitos sinulle rohkaisusta. Olen melko sosiaalinenkin, mutta on totta että ihmisten arki on melko kiireistä ja tutustuminenkin melko hektistä. Lisäksi, vaikka tykkään olla ihmisten parissa niin tarvitsen rauhaa ympärille. Lisäksi nykypäivän tutustuminen joidenkin nettideittijuttujen kautta tuntuu niin pinnalliselta, tirhanpäiväiseltä, aikaa vievältä. Joku voi tykätä jatkuvasti uusien ihmisten tapaamisesta, itsensä arvottamisesta monien silmissä, mutta itse koen tuon pidemmän päälle ahdistavaksi.
- 45vuotias.eronnut
Sama murhe täällä. Erosta vajaa vuosi ja olen asettunut uuteen kotiin ja kaupunkiin. Elämäni oli aika suppeaa jo ennen eroa, minulla ei ollut oikein ystäviä, ne olivat jääneet jo aiemmin paikkakunnanvaihdoksessa ja lapsiarkirumbassa. Sukulaiset satojen kilsojen päässä.
Yksinäisyys on tuntunut vaikealta, olen sosiaalinen ja iloinen tyyppi. Lapset ovat isällään välillä ja olen silloin kokonaan yksin. En ole keksinyt mitään harrastusryhmää joka kiinnostaisi ja jonka aloittaa yksin ketään tuntematta. Joskus käyn teatterissa, elokuvissa. baarissa, syömässä ulkona tms. - aina yksin, se on kurjaa. Siis todella kurjaa. Mulla ei ole varaa matkustella koskaan tai käydä ravintoloissakaan kuin tosi harvoin, joten elämäni on tämmöstä aika "tylsää".
Tapasin nettitreffeillä vuodenvaihteessa miehen, mutta se ei edennyt tapailuvaihetta pidemmälle, mies ei halunnut. Sen jälkeen tuntunut vielä kurjemmalta tämä yksin kökkiminen kun sekin loppui.
Yksi työkaveri minulla on jonka kanssa viestitellään vapaa-ajalla, mutta hänkin asuu kaukana 50 km päässä emmekä tapaa kuin töissä.
Että en osaa neuvoa. Yksinäisyydestä selviää kun ajattelee ettei entiseenkään voinut jäädä, tämä on kuitenkin parempi kun pääsin pois pahoinvoivasta liitosta.
Uusia ystävyyssuhteita voi tosiaan jostain vielä löytyä ja ehkä uusi kumppanikin kun olen ihan ok näköinen edelleen..
Mutta tuon varaan ei voi laskea tai siihen tuudittautua. Kyllä siihen yksinoloo tottuu hiljalleen tottuu, olen jo tottunutkin jonkin verran. - Tahvo52
Ensimmäinen neuvo olisi että tutustu itseesi, opi tuntemaan itsesi ja ymmärrä että vaikka olet tehnyt virheitä niin olet hyvä tyyppi. Älä ryntää pää edellä mihinkään koska se on vain hetken huumaa.
Kuten sanottua, ota iisisti tutustu itseesi ja opi pärjäämään omillaan. Älä jää kotiin makaamaan äläkä ala dokaamaan. Viina ja morkkikset saavat sinut vain voimaan entistä huonommin henkisellä puolella. No mitä sitten, harrasta jotain josta tykkäät, ei sen väliä mitä kunhan jotain niin saat muuta ajateltavaa. Mitä enemmän haet sitä ns. parisuhdetta niin sitä enemmän koet pettymyksiä jo ihan sen takia että kohdallesi sattuu vääriä ihmisiä. Treffeilläkin kannattaa käydä jos sellainen mahdollisuus on, vaikka siinä ei tapaisikaan sitä "oikeaa" niin saattaa löytää hyviä tyyppejä joista tulee ystäviä.
Itse erosin 1,5 vuotta sitten, viime kesänä oli lyhyt suhde ja tämä vastapuoli oli niin väärä minulle kuin olla voi. Päätin että en väkisin lähde etsimään mitään, jos satun kohtaamaan jonkun kivan tyypin niin ok ja jos en niin olen myös sinut sen kanssa. Olen yksin mutta en missään tapauksessa yksinäinen. Totta on että en minäkään ole niin "kylmä" etten kaipaisi läheisyyttä ainakin silloin tällöin ja läheisyys ei minulle ole pelkää seksiä vaan pääasiassa paljon muutakin. Herään kyllä mielellään yksin aamulla ja tulen mielellään kotiin töistä tyhjään kotiin, eli en tiedä tulenko koskaan haluamaan parisuhdetta jossa ollaan saman katon alla....aika näyttää.
Tsemppiä kaikille ja olkaa armollisia itsellenne, ette ole täydellisiä mutta ei ole kukaan muukaan! - uusijaouto
Erosin vuonna 2009 ja kaikki asiat menivät tietty uusiksi. Kokemukseni nyt jälkikäteen opetti minulle sen, että uusi tarkoittaa todella uusi. Vuoden 2009 aikaista tuttavistani ei yksikään avannut minulle minkäänlaista ovea eteenpäin. Vain puhetta ja olalle taputtelua. Ja nekin "keskustelut" olivat lähinnä näyttelemistä, että kuinkas nyt sinulle... Mutta uudet ja tuntemattomat asiat veivät uuteen elämään. Nyt minulla on uusi kumppani, joka ei liity mitenkään historiaani, uusi työ joka ei myöskään liity mitenkään historiaani. Eli todennäköisesti menee aikaa ennenkuin palaset löytävät paikkansa. Ja mitään yleispätevää neuvoa ei ole, että mistä ja kenestä on nyt asioittesi ratkaisijaksi. Itse tiedät asiasi ja tunteesi ja tarpeesi. Kenelle sitten luotat asiasi on vain sinun itsesi päätettävissä. Näin se on yksinkertaista.
- eijuoppoaeipettäjää
Yksin eläminen on aina mukavampaa kuin kärvistellä kurjassa parisuhteessa, silloin sitä vasta onkin tylsää ja yksinäistä.
- eikäkyylää
Yksinäisyys teettää kaikenlaista, vähän outojakin? Vai oletko erimieltä?
"eijuoppoaeipettäjää", tuo ei riitä alkuunkaan onnellisuuteen. Sitä sinulta puuttuu nähtävästi. - gkljhl
eikäkyylää kirjoitti:
Yksinäisyys teettää kaikenlaista, vähän outojakin? Vai oletko erimieltä?
"eijuoppoaeipettäjää", tuo ei riitä alkuunkaan onnellisuuteen. Sitä sinulta puuttuu nähtävästi.Yksinäisyys ja yksin eläminen ei ole sama juttu....
- eijuoppoaeipettäjää
kyllä riittää nyt
- Uusi_aika_koittaa
Parit erot kokeneena ja muutama parisuhde viritys ollutkin. Nyt näin jälkeenpäin voin sanoa, että antakaa itsellenne aikaa. Käykä erorumba henkisesti läpi ennen kuin edes ajattelette uutta suhdetta. Ottakaa vaikka seksikumppani, jos seksiä tarvitte ja läheisyyttä silloin tällöin. Älkää ottako laastaaria. Se on vaan niin kurjaa toiselle osapuolelle, jos te ette pystykään uuteen suhteeseen (kuten en minäkään aikoinaan pystynyt).
Itse olen myös vaihtanut paikkakuntia ja ystävien saanti on ollut vaikeata. Onneksi minulla on ollut työpaikka, josta on tullut ystäviä ja ns. entisestä elämästä on jäänyt joitakin vanhoja jäljelle. Olkaa sosiaalisia ja avoimia asioille.
Yksin oleminen on todellakin eri asia kuin yksinäisyys. Olen itse pahimassa tuskassani kävellyt, pyöräillyt, juossut pitkin kylää, jotta saisin yksinäisyyden tunteen pois itsestäni. Itse myös pienituloinen, joten tiedän kun sitä rahaa ei ole, niin mahdollisuudet tekemiseen ovat myös sen mukaiset. Anna aikaa itsellesi. Kyllä se siitä.- pilkahduksia
Ihan hieno kirjoitus sinulla, mutta kartan ajatusta ja näkemystä lasstarisuhteesta, minusta laastarisuhteen nimen käyttäminen on jo toista halventavaa. Lisäksi uskon, että moni ei tietoisesti etsi mitään laastarisuhdetta vaan toteaa mahdollisen uuden suhteen kaaduttua on se sitten liian nopea ratkaisu eron jälkeen tai jopa ihan muista syistä johtuva (ihmisissä on monenlaisia tunnelukkoja, pelkoja ym. jotka eivät noin vain itsekseen katoa vaikka olisit parikymmentä vuotta eron jälkeen yksin), että kappas tuo oli vaan laatarisuhde, vaikka kyseessä olisi ihan muu juttu, mutta helppo laittaa eron piikkiin. Samoin seksisuhde oli edellisen kirjoitrajan mukaan sopiva eron jälkeen. Ongelma vaan monesti on siinä, että ihmisillä tuppaa tunteet tulemaan mukaan, ainakin naisilla, toiseen saattaa kiintyä kuten esim,itse kiinnyn ihmisiin ja siinäpä onkin sitten toinen vain tunteettomasti seksiä hakemassa, toinen rakastuu ja sydän herkästi särkyy.
- Uusi_aika_koittaa
Hei pilkahduksia!
Valitettavasti laastarisuhde nimitystä nykyään käytetään. Joillakin on valtava pelko jäädä yksin ja otetaan se ensimmäinen ihminen, joka näyttää vihreää valoa. Itse ei kuitenkaan olla sinut menneisyytensä kanssa ja uusi kumppani ei ymmärrä miksi toinen voi välillä olla aivan omituinen.
Aikuisena naisena on minulla myös tarpeeni. Jos pelkkä seksisuhde riittää kummallekin, niin siinä ei ole mitään väärää. Tiedän useamman naisen ikäryhmässäni, joilla on pelkkä seksisuhde, koska eivät löydä sitä oikeaa rinnalleen.
Sehän tässä elämässä kurjaa onkin, ettet koskaan tiedä millä mielellä toinen oikeasti on liikkeellä. Toivot vain sydämesi pohjasta, että tällä kertaa onnistaisi. Itsellä jälleen muutaman vuoden suhdeyritys loppui ja toinen osapuoli löysi itselleen heti uuden. Ei todellakaan tunnu hyvältä :( Olen todella sydän revittynä auki. Ei auta, yritettävä on vain eteenpäin. Ehkä minullekkin se oikea ihminen löytyy. - pilkahduksia
Sorry, mutta minusta seksisuhde vaikuttaa tunteettomalta ja sitoutumattomalta, salamyhkäiseltä touhulta ja todellakin epätoivoiselta otetaan nyt se, kun mitään parempaakaan ei ole näköpiirissä. Eli ei se minun mielestä ole mikään todellinen valinta monestikaan ja monesti siinä kuitenkin käy niin, että toisella tulee tunteita mukaan ja toinen siinä vaan hakee nautintoa ja etsii parempaa. Oikeesti hei. Miten tällaiseen on menty ja miten seksistä on tullut pelkkää markkinatavaraa. Kyllä minua ainakin, anteeksi nyt vain, hirvittää nuo yöelämässäkin pillua ja munaa vonkaavat, känniset ihmiset ja itsestäni ajatus tuntuu vain etovalta. Voiko joku noista ihmisistä oikeasti ja rehellisesti väittää olevansa onnellinen.
Eihän toinen ihminen ketään onnelliseksi tee, mutta kyllä läheisyyden, rakkauden ym.on todettu lisäävän onnellisuutta. Moni kaipaa läheisyyttä, hellyyttä, kosketusta, turvaa, asioiden jakamista toisen kanssa ym. Tykkään harrastaa, työ on tärkeää, lapset samoin mutta en näe että ne korvaisivat parisuhteen tuomua asioita ja valitettvasti itse uskon vahvasti etten tule koskaan löytämään rinnalleni enää pysyvää parisuhdetta, sillä vaikka olen ihan ok näköinen, fiksu, toimeentuleva niin en silti olisi riittävän hyvä, sillä moni todellakin etsii jotain täydellistä ja lisäksi kuten sanoit niin ihan sama onko laastari vai mitä, mutta harvat ymmärtää toisia ihmisiä ja sitä, että kaikilla on jonkinlaisia ongelmia. Ja kukapa sitä tosiaan mitään lyhytsuhteita haluaisikaan ja taas särkymistä.
- näinsitämennään
No me erottiin vuosi sitten. Erosta olen toipunut ihan itse omissa oloissani eli aiheesta en ole koskaan kenenkään kanssa puhunut vaikka erosta kun sain tietää niin se oli todella rankkaa aikaa mulle ja suuri järkytys. Rehellisesti sanottuna en edes kaipaa kavereita enkä tuttuja ympärilleni. Silloin kun lapset ovat äidillänsä niin haluan olla vain omassa rauhassa yksin ja silloin kun lapset ovat mulla niin haluan olla vain lasten kanssa eli en kaipaa mitään uutta kumppaniakaan rinnalleni.
Mitään menoja mulla ei ole silloin kun vuoroviikot olen yksin. Kaikki menoni on sitten lasten kanssa. Joskus käyn elokuvissa yksin mutta todella harvoin. Alkoholia en käytä eli ei ole siihenkään liittyviä menoja sekä asun pienessä maalaiskylässä. - Anonyymi
Vanha ketju, mutta vastataanpa silti. Aina kannattaa miettiä mitä itse haluaa. Jos ei itse piittaa kaverisuhteista, niin turhaa niitä hankkia kulissin omaisesti. Jos haluaa olla yksikseen, niin silloin kannattaa olla yksikseen ja nauttia niistä asioista mitä itse haluaa. Sellainen ihminen joka on sosiaalinen ja nauttii kavereista, niin hän todennäköisesti jo omaa kaveripiirin. Jos on nelikymppinen eikä ole kaverin kaveria, niin todennäköisesti sama "ongelma" on vaivannut koko iän. Eikä se siis ole ongelma, se on ominaisuus.
Ei yhtäkkiä pidä ruveta olemaan joku muu mitä oikeasti on. On sellainen kuin on ja elää sellaista elämää kuin haluaa. Jos haluaa olla yksin ja nauttii siitä, niin ei kannata hankkia kavereita vain sen takia että yrittää näyttää ns normaalilta. Kaveripiiri on mielestäni pelkkä olettama, joka ei sovi läheskään kaikille. Jos ei lähtökohtaisesti perusta sellaisesta, niin turha hukata aikaa sellaiseen, tekee itselleen mieluisia asioita. Vaikka ihan pieniä asioita, lähtee vaikka metsään kävelylle. - Anonyymi
Aikuisena ei saa niitä aitoja kavereita. johtuen, joakisen elämänn tilanteesta. on se perhe aika ja on työ aika ja kun esim, erotaan, niin hups. ei oo ketään..
silloin kannataa alkaa sekstailee ihan reilusti.. - Anonyymi
Elävässä elämässä tapahtuu asioita runsain mitoin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275353
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34687- 1561747
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551456Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141292Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike221122- 931114
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701013viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2091004- 37849