Paita vai pusero

ano.rakki

Miksi tavallisia paitoja sanotaan puseroiksi, eikös se ennen tarkoittanut kevyttä takkia? Harvemmin nykyään edes käytetään. Lapsena ajattelin tarkoittavan jotain villapaidan tapaista, mutta vanhemmat sanoi tarkoittavan takkia, tiedä sitten.

Esim Lidlin mainoksessa tavalliset urheilupaidat puseroita.
https://www.lidl.fi/fi/Kaeyttoetavaratarjoukset.htm?id=173

Suomisanakirjassa vasta kolmannella sijalla ulkoilutakki.
http://www.suomisanakirja.fi/pusero

17

2529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enomistableiseriä

      Sanojen käyttö ja joskus merkityksetkin muuttuvat. Itseäni ovat jo muutaman vuoden kummastuttaneet vaatemyymälät, joissa mainosten mukaan myydään "bleisereitä". Näkyvät olevan miesten ns. pikkutakkeja tai puvun takkeja.

      Englannin sana "blazer" tarkoittaa puseroa, pusakkaa tai pientä takkia, jossa on vaikkapa jonkin urheiluseuran logo. Puvun takki on englanniksi "jacket", ei "blazer".

      • Loimihenkilö

        Niinhän myös sana kappa tarkoittaa kreikkalaiselle aakkosta (Ϗ, κ) , torikauppiaalle perunamittaa, sisustajalle verhoa, fillarimekaanikolle pyörännapaa ja joillekin menneeseen takertuneille rouvainvaatehtimoille päällystakintapaista. Helsingissä oli vuodesta 1933 lähtien jopa huomattava alan liike nimeltä Kappa-Keskus, mutta se meni 60 vuotta toimittuaan konkurssiin nimellä Pukeva. Ruotsin kielessä kappa saattaa olla yhä voimissaan tässä tarkoituksessa, mene tiedä.

        Smokin saattaisi luulla olevan jonkinlainen suomennos englannin smoking jacket'ista, mutta tupakkatakissa ei kannata lähteä herättämään huomiota juhliin, joissa on pukukoodina ”black tie”.


      • Anonyymi

        Siiheen aikaan, kun näitä nimiä on täällä annettu, ei suomessa tiedetty englanninkielestä juuri mitään. Ruotsin ja venäjänkielestä on väännetty erilaisia nimiä aikanaan.
        Nykyään, vaikka on englanti niin muodissa, niin ei sitä kannata entisajan asipihin sotkea.


    • Loimihenkilö

      Joskus kuulee puhuttavan myös vaatekappaleesta sellaisesta kuin paitapusero. Minulle ei tule suuremmin suru puseroon, vaikka en noiden vaatekappaleiden eroja niin tarkalleen tuntisikaan. Tärkeämpää lienee sentään se, mitä sieltä puseron, paidan tai paitapuseron alta löytyy!

      Nettiviisaiden mukaan pusero juontaa juurensa murteellista ruotsia edustavasta sanasta bussarong, jonka taustalla kummitteleiksen ranskan sana bourgeron. Se lienee alun perin merkinnyt lähinnä työpuseroa, pusakkaa.

      Tuollaista työpusakkaa olen kuullut puhekielessä kutsuttavan myös nimellä lyyssi (fiinimmän väen keskuudessa kenties blyyssi). Se vertautunee (suomen)ruotsin sanaan blus.

      • muistitpas

        Nyt muistin minäkin mummon lapsuudessani käyttäneen lyyssi sanaa, ehkä sellaisesta sisällä käytettävästä villatakistakin, mitä itse paljon piti. Tavallaan työtakki sekin kun sisätöitä teki. Vai olikohan se kankainen. Tulikin suru puseroon kun mummosta ei ole edes montaa kuvaa.


    • Puserotonmies

      Oma puserourani alkoi ja päättyi partiopuseroon, joka oli enemmän ihan tavallinen paita kuin pusero.

      Teininä tuli käytettyä poolopaitaa. Se taas ei ollut paita ensinkään, enkä muista pooloakaan kenenkään sen kanssa pelanneen. Tyttöjen kanssa kyllä tuli vehdattua, mihin tarkoitukseen poolopaita oli aivan liian kuuma, koska siinä oli ns. bossa nova - kaulus. Mistä se taas oli saanut nimensä, jäi ikuiseksi mysteeriksi.

      • Loimihenkilö

        Lordi Baden-Powellin polkuja 1960-luvulla tallatessani asuin syvällä suomenkielisessä syrjä-Suomessa. Oltiin tietävinään, että kunnassa asuu yksi ruotsinkielinen perhe.

        Kun lippukuntani tilasi minulle partiopuseron, saapui jonkin sekaannuksen johdosta sellainen, jonka rintamukseen brodeerattu teksti ”Finlands Scoutunion”. Ei silti tullut palautetuksi vaihtoa varten, edustin partioaatetta tuon tekstin kera sen vähän mitä edustin.


    • Merkitykset muuttuvat ajan saatossa. Enpä minä nykyajan trenssiä menisi juoksuhautaan sotkemaan:

      https://goo.gl/txZS5O

      • Loimihenkilö

        Sinne jonnekin Sommen-Verdunin-Ypresin savisiin juoksuhautoihin olen minäkin ollut tuon vaatekappaleen nimen yhdistävinäni. Vaikuttaa siltä, että ranskalaisetkin käyttävät siitä englanninkielistä muotoa (pro: ”manteau de tranchée”) sellaisenaan.

        https://fr.wikipedia.org/wiki/Trench-coat


      • Anonyymi

        Entä kummassa se pyörii, nahka- vai molskihousuissa, onko sulla tästä hajua?

        Tämä kiista kahden housutyypin tiimoilta sai lähes tappelun aikaiseksi Helsingin Asemaravintolassa jokunen aika sitten.


    • Anonyymi

      Mistäs sitten tulee rotsi?
      Hymyy Rodzi punahuuli...

      • Anonyymi

        Ruotsista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsista?

        Kuin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuin?

        Vitsi, mutta voisi jostain sanasta tullakin kun hesalaiset vääntelee. Käytetty kyllä muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuin?

        Että "kuin". Mitähän tuokin on olevinaan. Onko joku parempi vai huonompi kuin mikä?


    • Anonyymi

      Naiselle paitapusero on mikä tahansa hyödyke jonka voi laittaa päälle niin että tissit on näyttellä mahdollisimman hyvin ilman että nännit näkyy.

    • Anonyymi

      Itse olen ajatellut, että paita on esim. tavallinen T-paita, tai ehkä pitkähihainenkin, jossa ei ole mitään erikoisempaa kaulusta, ehkä ei napitustakaan vaan pään yli päälle sujautettava paita. Englanniksi "shirt".

      Pusero, tai paitapusero sen sijaan mielestäni on hienompi, kauluksellinen ja napittamalla kiinnitettävä "kauluspaita". Englanniksi "blouse". Tosin onkohan niin, että vain naisten puseroita nimitetään englanniksi "blouse" nimellä ja miesten paidat on aina "shirt" -nimellä?

      Voin olla väärässäkin, se on jopa todennäköistä...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe