Vieläkö on niin, että vähintään 4 tuntia viikossa työskentelevä tilastoidaan työssäolevaksi ja ei siten ole velvoitettu osallistumaan työkkärin tarjoamiin toimenpiteisiin?
Töitä 4 h/viikko: työtön vai työssäoleva?
12
3051
Vastaukset
- töttöröötöttöröö
Tämmöiseen vastaavaan minäkin olen tietoa etsinyt. muuta ei löydy, kuin että kun hakee soviteltua, on oltava työnhaku kunnossa te palveluiden edellyttämällä tavalla. Itsellä soviteltu peruspäiväraha. Työtuntieni määrä sekä sijoittelu viikon, päivän ja kk suhteen vaihtelevat.
Oma-asioinnissa ei ole avoimia tehtäviä, mutta lähiaikanoina on rekrytilaisuus jonne ilmoituksen te palveluilta lähettivät sähköpostiin. Saakohan edes kulukorvaustakaan? (matka toiselle paikkakunnalle ja takaisin)
Tietoa työllisen ihmisen/työttömän, jolle palveluja tarjotaan, tuntirajoista/vko en ole saanut mitään selvää, vaikka miten etsinyt lähipäivinä kun milloin ollut vapaalla. Joka kk ei täyty työssäoloehto, mutta nyt täyttyy, nipinnapin.
Hei osa aikatyöläiset muut, miten työvoimahallinto teitä kohtelee? Huhuu, kellä tietoa? - Mansenorja
Itse olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa työaika 4-37,5 h/vko sopimuksella. Kun tämän olen ilmoittanut työkkärin sähköiseen palveluun on statuksesi tullut työssä avoimilla työmarkkinoilla ja siirtoaika siirtynyt aina työsopparin loppumispäiväksi.
Kohta määräaikaiseni loppuu ja soittoaikaa on ilmoitettuna sähköisessä palvelussa. Meinaan kuitenkin ottaa ns. Keikkatyötä vuokrafirmasta vastaan. Saa nähdä muuttuuko status sitten.... - HallituksenUnelma
Jos joudut hakea soviteltua työmarkkinatukea vaikka olet töissä, eikä rahat riitä ilman tätä, olet TE-keskuksen ja KELA:n silmissä aina työtön.
Nykyhallitus haluaa että kaikki ovat luokiteltuna työttömiksi, vaikka kävisivät osa-aikatöissäkin, jotta heidät voidaan laittaa kuntoutumaan palkattomaan työhön. Käsky voi käydä, vaikka olisit osa-aikatöissä, jos olet työnhakijana listoilla TE-keskuksessa.
Ainoa, jotka eivät nykyhallituksen silmissä ole työttömiä, ovat ne työssäkävijät, joilla on niin monta tuntia viikossa töitä että palkkaa kertyy sen verran, ettei tarvise saada minkään sortin työmarkkinatukea.
Hekin ovat tosin pian työttömiä, sillä kun palkatonta työvoimaa voi käyttää aika surutta, niin pian heidätkin korvaa joku, joka on työtön, joka laitetaan kuntoutumaan tekemällä palkatta työtä.
Ironisesti tätä palkatonta, työsopimuksetonta työntekijää, ei lasketa enää TE-keskuksen tilastoinnissa työttömäksi, vaikkei hänellä ole työsopimusta, eikä hän ole täten työsuhteessa.
Kohta täällä ei ole kukaan virallisesti palkalla töissä, muttei myöskään TE-keskuksessa työttömänä työnhakijana. Kukaan ei saa palkkaa, mutta työttömyys on nujerrettu, koska työttömiä ei tilastollisesti ole.
Tämä on hallituksen unelma. Nollatyöttömyys ilman, että ketään on palkattuna töihin! :D- Äläuntanäe
Virallisesti on työtön työnhakija, ihan sama onko täysin työtön, määräaikainen vai toistaiseksi voimassaolevalla työsopparilla osa-aikainen/nollasopparilainen soviteltua saava.
Joten älä unelmoikaan sellaista, että ketään voitaisiin palkata vuorotteluvapaan sijaiseksi esim. ensi kesäksi, siis sellaista, joka on sovitellulla. Soviteltu ei välttämättä todellakaan tarkoita määräaikaista sopimusta, ehei! Ei myöskään nollasopparilainen! Nollasopparilainen voi olla toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla tai vaikkapa soppareita voi olla useammille työnantajille!
Eli soviteltua saavaa ei välttämättä voi palkata vuorotteluvapaan sijaiseksi, koska hän ei ole virallisesti täysin työtön, mutta toisaalta kuitenkin hän on samalla vitallisesti työtön, mutta kuitenkin virallisesti tuötön työnhakija, muttei kuitenkaan täysin työtön. Eli älä unta näe, että saisit ensi kesäksi vuorotteluvapaan sijaiseksi palkattua "sovitellulaisen", koska sovitellulainen ei täytä ehtoja ellei ole määräaikainen tai itse irtisanonut itseään. Sovitellulainen voi vaikka sopia lukemattoman määrän osa-aikaisia/nollasoppareita eri yrityksille, joten et kykene häntä lykkäämään millään vuorotteluvapaan sijaiseksi ja nostamaan itsellesi bonareita! - Töttöröötöttöröö
Tuli siis valoa tähän hämärään tilanteeseen, enkä usko että se on työnantajasta mukava homma. Pitänee koittaa keskustella saako enemmän tunteja- nyt on menty alle 80 tunnin kolme kk, ja peruspäivärahalainen siis voidaan pistää kuntouttavaan, rekryihin ja vaikka minne yhtäaikaa työn kanssa työkkärin toimesta, tai kursseille?
Mistä näitä tuntejakaan muulta ta:lta saa kun kilpailevan toiminnan kielto on työsopimuksen kylkiäisenä ihan jo lailla. saman, osaamista vastaavan alan töitä ei voi tehdä.
Muu vähä osaaminen on opiskeluajoista jo ehtinyt vanhentumaan. Nollasopparini ei tarkoita nollaa tuntia, josta saisin nolla euroa- tunteja on mutta vähemmän kuin toivoisin, että selviydyn. Toistaiseksisopimus.
Vain itse irtisanoutumalla voisin täyttää työkkärin vaatimuksen esim. kuntouttavasta, jos tämmöinen tarjotaan. Ja onkohan se nyt parempi että ihmiseltä menee työkkärin toimesta jonkinlainen työ alta? Onkohan se laillista?
Ihan kyselen, kun asiassa on se puoli, etten voi viilata työaikoja, koska kohteiden tarpeet viilaavat ajat kun työskentelen. Muutama päivän tunti pilkkoutuu ajoittain siirtymillä, ja sovittujen aikojen odottelulla, sekä ruuhkina teen pitempää päivää- - ongelmaratkaisut
Ei tuo valitettavasti toimi. Ongelmaksi muodostuu huoltosuhde, joka vääristyy tuollaisella kikkailulla. Jos vertaa yhteiskuntaa auton moottoriin, niin tuollaisessa yhteiskunnassa, missä aiemmin oli mersun moottori jolla oli vääntöä - onkin yhtäkkiä käytössä kupla-volkkarin ilmajäähdytteinen. Eli tehoa ei ole, leikkaa kiinni pienestäkin lämmön noususta sekä naapuri(maa)t katsovat vähän alentuvasti, että mitä ne oikein tekee, kun kansakunta piiputtaa?
- osaaikainenakka
Itse olen nyt liki 2v. tehnyt osa-aikatyötä ja tunnit ovat satunnaisia. Kuitenkin jokaiselle viikolle tulee tunteja. Saan soviteltua päivärahaa tämän lisäksi. Minua ei ole kyllä työkkäri hätyytellyt mitenkään. Sovittiin, että ilmoitan jos tulee muutoksia.
- Vlgf
Ja minulla on n.5tuntia viikossa töitä mutta työkkäri pakottaa uravalmennukseen 15pväksi.Tästä taas koulutuksen tarjoaja edupoli on ihmeissään että miksi tulla 3pväksi kurssille kun muut ovat 5pvä?
- Näinsemeneepi
Olin yli 2v osa-aikatyössä ja siltikin minut katsotaan olleeni työttömänä v. 2015 asti eli pitkäaikaistyötön.
- Tilastokikkailuja
Tilastoidaan työssäolevaksi työnhakijaksi, joka on työmarkkinoiden käytettävissä eli olet tilastoissa työssäoleva etkä työtön, vaikka saisitkin täyden työmarkkinatuen. Tämän jälkeenkin, vaikka sinulla ei olisi työtä edes tuntia viikossa olet pitkän aikaa työssäoleva tilastoissa etkä työtön.
Toisessa kohtaa olet työtön, mutta virallisissa tilastoissa työssä käyvä. Näin saadaan tilastoja kikkailtua hallituksen ja etenkin Sipilän eduksi. Todellisuudessa työttömiä on varmasti ainakin miljoona ellei reippaasti enemmänkin. Samoin avoimia työpaikkoja laitetaan silmänlumeeksi. Oikeasti läheskään kaikkiin ei palkata yhtään ketään ja samat työpaikat toistuvat avoimina kuukaudesta toiseen. Näin luodaan sopivasti illuusiota, että hallitus on luonut työpaikkoja, vaikka ei olekaan. - henkilökohtain
olenkohan työtön? osa aikatyötä teen josta ei edes makseta kunnolla
- googlailija
Työttömällä työnhakijalla tarkoitetaan ilman työtä olevien työnhakijoiden lisäksi lomautettuja, lyhennetyllä työviikolla olevia ja työvoiman ulkopuolella olevia työnhakijoita.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/oikeudet_velvollisuudet/index.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952