Todennäköisyyslasku

Zyxyäö

Peruslasku, mutta en saa oikeaa tulosta, joka pitäisi olla 4536.

Eli: Kuinka monta sellaista nelinumeroista lukua on olemassa, jossa sama numero esiintyy vain kerran?

Itse ajattelen, että kyse on variaatiosta:
Kyse on siis 10 numeron joukosta (numerot 0-9), jonka osajoukko on 4-numeroinen luku: 10!/(10-4)! = 5040. Ei oikein. Mikä maksaa? Kertokaa viisaammat.

13

3806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaariatio

      Minä en tiedä noista variaatioista mitään, mutta eka numer voi ollakymmenellä tavalla , toka numero voi olla yhdeksällä tavalla , kolmas kahdeksalla tavalla ja neljäs seitsemällä tavalla. Mutta nyt kuitenkin huomataan, että nolla ei voi olla alussa, joten: 9*9*8*7

    • Katraisu

      Logiikassasi on vika siinä, että sama osajoukko tuottaa useita lukuja. Esimerkiksi osajoukosta (2,4,5,8) saadaan luvut 2458, 2485, 2548,2584,2845,2854 ja niin edelleen (yhteensä 24 kappaletta). Siten vastauksesi on suunnilleen 24 kertaa liian pieni. Kuitenkin koska nollalla ei voi aloittaa lukua (0245 = 245 eli kolminumeroinen) on oikeaan vastauseen hitaampaa päästä tätä kautta. Paras tapa on yllä esitetty 9*9*8*7=4536.


      Lisäksi kun huomioidaan negatiivivset luvut, on ehdot täyttäviä kokonaislukuja 4536*2=9072. Jos lisäksi sallitaan desimaaliluvut, lukuja on nelinkertainen määrä, sillä jokaiseen lukuun voi asettaa pilkun kolmeen kohtaan (1234, 1,234, 12,34, 123,4). Siten lopputulos on 9072*4=36288.

      • shdfsg

        Sinun tavallasi vielä:
        Osajoukkoja 10!/4!(10-4)! = 210.
        210*24=5040.

        Epäkelvot: (eli nolla-alkuiset luvut)
        Kolminumeroisia samoin muodostettuja lukuja ilman nollaa: 9!/(3!*6!)=84
        84*3!=504

        Vähennetään epäkelvot:

        5040-504=4536.


      • Gkgdykjdgljffw

        Paitsi että desimaaliluvuissa voi olla ensimmäinenkin luku nolla...


      • ratkaistukartio

        Hyvä pointti! Luulin jo osanneeni tehtävän mutta väärin meni.


      • Anonyymi

        "Siten vastauksesi on suunnilleen 24 kertaa liian pieni."

        vanha vitsi eli ei mikään voi olla yhtä kertaa enemmän pienempi...


    • Zyxyäö2

      No niinpä tietenkin. Nyt hävettää... Kiitos! :)

    • Zyxyäö-b

      Olisi vielä yksi tehtävä, jota en tajua. Jos vain joku vois selittää vielä tällaiselle varsinaiselle... antimatemaatikolle:

      Oppilailta kysytään fysiikan kokeessa 10 kysymystä, joista 5 kysymystä on pakollisia ja 5 kysymystä sisältää kukin 2 vaihtoehtoa, joista voi vastata vain toiseen. Kuinka monta erilaista 10 tehtävän kokonaisuutta kyseisessä fysiikankokeessa on? Oikea vastaus olisi 32, jota vahvasti olen alkanut epäilemään.. kun en vain onnistu ratkaisemaan tätä tehtävää.

    • vaariatio

      pakolliset on kaikissa kokonaisuuksissa samoja, joten niistä viidestä lopusta löytyy vaihtoehtoja 2*2*2*2*2

    • Zyxyäö-c

      Ok, ymmärsin puoliksi; noista viidestä kysymyksestä, joissa on kussakin kaksi vaihtoehtoa, muodostuu 32 mahdollista vastauskokonaisuutta (2*2*2*2*2 = 32), mutta mitä tapahtuu niille viidelle muulle kysymykselle? Eikö niidenkin osuus pitäisi huomioida lopputuloksessa?

      • vaariatio

        ei kai nyt pakollisia tehtäviä voi itse valita


    • Anonyymi

      Auttakaa!!!! En osaa tätä: Matkalaukun koodilukossa on kolmenumeroinen numerosarja. Kuinka monta tälläista sarjaa on olemassa? Osaako joku auttaa?

      • Anonyymi

        Heko-heko!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe