Toimiiko tiimalasi kuussa 1/6 nopeudella?

aikamatka.kuuhun

Vai vaikuttaako virtausnopeuden muutos muullakin tavalla tiimalasin toimintaan?

19

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rollipeikkoHuHuu

      Kyllä tiimalasi toimii siellä arvelemallasi nopeudella.
      Aika siis kuusinkertaistuu.

      • suhteellinen-teoria

        Kuinka lähellä valonnopeutta pitäisi avaruusrakutilla ajaa, jotta sen kyydissä oleva tiimalasi hidastuisi yhtä paljon verrattuna maassa olevaan?


    • Todella hyvä kysymys johon ei ole helppoa vastausta. Tiimalasissa suurin osa hiekasta on seinämien tukemaa ja aktiivisuutta tapahtuu pienessä tilavuudessa lasin kaulan yläpuolella.

      Tätä on laskeskeltu ja ilmeisesti tiimalasin hiekan virtausnopeus on verrannollinen gravitaation voimakkuuden neliöjuureen. Jos siis gravitaatio menee kuudesosaan niin nopeus muuttuu suunnilleen tekijällä 1/sqrt(6) eli 1/(6^0.5) eli 1/2.45 eli 0.408. Tunnin tiimalasin tyhjeneminen kestäisi Kuussa 2.45 tuntia. eli 2 h 27 min.

      • Tässä linkki julkaisuun, jossa asiaa on tutkittu.
        https://arxiv.org/abs/0707.4550

        Tutkimustulokset liittyivät lähinnä materiaalin hiukkasten kokoon, sillä erilaisten siilojen tyhjenemisnopeuden riippuvuudet ovat teollisuudessa kiinnostavia asioita.



      • envoikuuhunmennä

        No kerroppas kun olet olevinaan noin viisas että oletko nähnyt missään kuurakettia jossa yli viiden metrin lyijysuojus?


      • FoliotFoliopalstalle
        envoikuuhunmennä kirjoitti:

        No kerroppas kun olet olevinaan noin viisas että oletko nähnyt missään kuurakettia jossa yli viiden metrin lyijysuojus?

        Jos tämä liittyy väitteisiin Kuussa käyntien väärentämisesti niin sille keskustelulle on oikeampi paikka salaliittoteoriapalsta. Se löytyy täältä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/salaliittoteoria


      • FoliotFoliopalstalle
        FoliotFoliopalstalle kirjoitti:

        Jos tämä liittyy väitteisiin Kuussa käyntien väärentämisesti niin sille keskustelulle on oikeampi paikka salaliittoteoriapalsta. Se löytyy täältä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/salaliittoteoria

        Samasta aiheesta on myös käynnissä pitkä keskustelu Tiede-lehden puolella. Kaikki mahdolliset väitteet on siellä jo esitetty ja vastattukin moneen kertaan yli 25000 viestin voimalla.

        http://www.tiede.fi/keskustelu/38442/ketju/no_onko_ihminen_sitten_koskaan_kaynyt_kuussa?page=1718


      • envoi
        FoliotFoliopalstalle kirjoitti:

        Jos tämä liittyy väitteisiin Kuussa käyntien väärentämisesti niin sille keskustelulle on oikeampi paikka salaliittoteoriapalsta. Se löytyy täältä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/salaliittoteoria

        Jaaha. Että halutaan sensuroida ja piilotella nasan kuuhuijaukset?


      • FoliotFoliopalstalle kirjoitti:

        Samasta aiheesta on myös käynnissä pitkä keskustelu Tiede-lehden puolella. Kaikki mahdolliset väitteet on siellä jo esitetty ja vastattukin moneen kertaan yli 25000 viestin voimalla.

        http://www.tiede.fi/keskustelu/38442/ketju/no_onko_ihminen_sitten_koskaan_kaynyt_kuussa?page=1718

        Tosin "ongelma" voidaan kiteyttää hyvin lyhyeksi, esimerkiksi:

        Historiantutkimuksessa pyritään kaikki näkökohdat punnitsemaan ja siten saamaan lopputulema. Kuulennot todetaan siinä painavin todistein historialliseksi tosiasiaksi, jota mahdolliset vielä vastaamattomat kysymykset eivät horjuta.

        Historiantutkimus ei osu aina oikeaan, ainakaan tarkasti, mutta tässä asiassa voidaan olla varmoja. Niinpä vakavasti otettavissa historiankirjoissa ei asiasta esiinnykään varauksia, edes luokkaa "melko varmasti" tai "todennäköisesti". Kuulemma joissakin piireissä esiintyviä epäilyksiä ei ole aihetta ottaa huomioon.

        Periaatteessa ja yleisesti ottaen historiantutkimus on aina valmis tarkistuksiin päätelmissään. Kuulentojen todellisuudesta ei esiinny mitään linja- ja tulkintaerimielisyyksiä, joten vain uudet kovat faktat voisivat muuttaa historiankirjoitusta tässä suhteessa.


      • kuugee
        pähkäilijä kirjoitti:

        Tosin "ongelma" voidaan kiteyttää hyvin lyhyeksi, esimerkiksi:

        Historiantutkimuksessa pyritään kaikki näkökohdat punnitsemaan ja siten saamaan lopputulema. Kuulennot todetaan siinä painavin todistein historialliseksi tosiasiaksi, jota mahdolliset vielä vastaamattomat kysymykset eivät horjuta.

        Historiantutkimus ei osu aina oikeaan, ainakaan tarkasti, mutta tässä asiassa voidaan olla varmoja. Niinpä vakavasti otettavissa historiankirjoissa ei asiasta esiinnykään varauksia, edes luokkaa "melko varmasti" tai "todennäköisesti". Kuulemma joissakin piireissä esiintyviä epäilyksiä ei ole aihetta ottaa huomioon.

        Periaatteessa ja yleisesti ottaen historiantutkimus on aina valmis tarkistuksiin päätelmissään. Kuulentojen todellisuudesta ei esiinny mitään linja- ja tulkintaerimielisyyksiä, joten vain uudet kovat faktat voisivat muuttaa historiankirjoitusta tässä suhteessa.

        Jos kukaan ei olisi käynyt kuussa, niin miten on voitu mitata kuussa vallitseva putoamiskiihtyvyys?


      • tähtähhä
        kuugee kirjoitti:

        Jos kukaan ei olisi käynyt kuussa, niin miten on voitu mitata kuussa vallitseva putoamiskiihtyvyys?

        Jos kukaan ei ole likkunut valonnopeudella, niin miten se on voitu mitata?


      • interrupt
        tähtähhä kirjoitti:

        Jos kukaan ei ole likkunut valonnopeudella, niin miten se on voitu mitata?

        Meinaatko että valon kyydissä olisi istuttu ja katsottu gps-navigaattorista nopeus?

        Valonnopeus on helppo mitata microtietokoneella, ledillä ja valoherkällä vastuksella. Vähän pitää myös osata ohjelmoida.


    • airfoiljokaeikirj

      Nopeammin valuu, lähes kaasuttomassa ympäristössä.

      • kiisukaasu

        Eikös tiimalasi ole umpinainen rakenne? Tietysti jos se on valmistettu kuussa, niin silloin sisälle jää pelkästään kevyempää kuukaasua.


      • Ei ole itsestään selvää millainen vaikutus hiekan virtaamiseen on kaasun poistamisella tiimalasista. Kun hiekanmurujen välinen voima on pieni niin niiden välissä olevan kaasun vaikutus voi olla merkittävä.

        http://pof.tnw.utwente.nl/research/granular/effectairjamming

        Tavallisessa tiimalasissa liikkuvaa hiekkaa vastaan puhaltaa ahtaimman kaulan kohdalla koko ajan pieni ylöspäin suuntautuva ilmavirta, joka voi estää hiekkakiteitä tarttumasta toisiinsa. Tyhjiötiimalasissa tuota ilmavirtaa ei ole, joten hiekka voi helpommin jämähtää paikalleen.


      • Pöly käyttäytyy tyhjiössä eri lailla kuin ilmassa. Kun kaasu puuttuu ei muodostu aerosolia eli pölypilven hiukkaset putoavat juuri sillä nopeudella minkä ne saavat gravitaation aiheuttamasta kiihtyvyydestä. Ei siis pääse muodostumaan ilman kannattelemia pölypilviä. Tiimalasissa sama ilmiö tapahtuu pienemmässä mittakaavassa.


      • ksd83
        ExB kirjoitti:

        Pöly käyttäytyy tyhjiössä eri lailla kuin ilmassa. Kun kaasu puuttuu ei muodostu aerosolia eli pölypilven hiukkaset putoavat juuri sillä nopeudella minkä ne saavat gravitaation aiheuttamasta kiihtyvyydestä. Ei siis pääse muodostumaan ilman kannattelemia pölypilviä. Tiimalasissa sama ilmiö tapahtuu pienemmässä mittakaavassa.

        Jos tiimalasi viedään maasta kuuhun, niin mukana lienee myös vesihöyryä, joka todennäköisesti jähmii hiekan höyrystyessään ja jäätyessään kuun suurissa lämpötilavaihteluissa.

        Kuumatkalla käytettävään tiimalasiin kannattaakin ladata kissanhiekkaa, tai käyttää hiekan tilalla pelkkää silikageeliä.


      • Villlllle
        ksd83 kirjoitti:

        Jos tiimalasi viedään maasta kuuhun, niin mukana lienee myös vesihöyryä, joka todennäköisesti jähmii hiekan höyrystyessään ja jäätyessään kuun suurissa lämpötilavaihteluissa.

        Kuumatkalla käytettävään tiimalasiin kannattaakin ladata kissanhiekkaa, tai käyttää hiekan tilalla pelkkää silikageeliä.

        Tämä nyt menee taas tähän turhanpäiväiseen pokkurointiin millä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen pohdinnan kanssa. Nimimerkki ExB kertoi jo varsin hyvin miten tiimalasi kuussa käyttäytyy.
        On sitten taas aivan eri asia miten märkä kissanhiekalla täytetty tiimalasi käyttäytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe