Pystyjuovat

asiastatietämätön

4

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovat tarkoituksellisesti tuotettuja eli ennen juuri ydinaseen laukaisua ammuttujen rakettien savujuovia. Niiden avulla nähtiin miten ilma liikkuu räjähdyksessä.

      • EiTervepäisenHommaa

        Paljonkohan tuon aikaisista paukuista lähti neutroni- tai gammasäteilyä? Säteilyä näköjään mitattiin jälkeenpäin, mutta romujen kohdalla se lienee ydinlaskeuman aiheuttamaa.


      • ExB
        EiTervepäisenHommaa kirjoitti:

        Paljonkohan tuon aikaisista paukuista lähti neutroni- tai gammasäteilyä? Säteilyä näköjään mitattiin jälkeenpäin, mutta romujen kohdalla se lienee ydinlaskeuman aiheuttamaa.

        Kahdenkymmenen kilotonnin tavanomainen ydinase 500 metrin korkeudessa räjäytettynä tuottaa räjähdyshetkellään tappavan säteilyannoksen (10 Sv) noin 1.4 km säteelle räjähdyspisteestä ja säteilysairauden oireet noin 1.4 km säteelle. Rakennukset sortuvat 1.8 km päässä ja vielä 2 km päässä suojaamaton ihminen syttyy lämpösäteilyn vuoksi liekkeihin.

        Megatonnin ydinase 2m korkeudessa aiheuttaa tappavan säteilyannoksen 2.3 km säteelle nollakohdasta, säteilysairauden 2.9 km säteelle ja sytyttää suojaamattoman ihmisen palamaan vielä 10 kilometrin päässä.

        Molemmissa tapauksissa pommien aiheuttama laskeuma voi moninkertaistaa säteilyannokset parin tunnin kuluessa räjähdyksestä.

        Neutronipommissa räjähdyshetkellä vapautuvan säteilyn määrä on lähes kymmenkertainen samankokoisen tavanomaisen ydinaseen tuottaman säteilyn määrään. Osa räjähdysteholtaan säädettävistä ydinpommeista ovat pienillä räjähdystehoilla käytännössä neutronipommeja.

        On paljon hyviä syitä sille, että ydinaseita ei Hiroshiman ja Nagasakin pommien jälkeen ole käytetty sodankäynnissä. Toivottavasti nuo hyvät syyt ja laajamittaisen yhteisvoimin suoritetun koston pelko pitävät tilanteen samana jatkossakin.


      • ExB kirjoitti:

        Kahdenkymmenen kilotonnin tavanomainen ydinase 500 metrin korkeudessa räjäytettynä tuottaa räjähdyshetkellään tappavan säteilyannoksen (10 Sv) noin 1.4 km säteelle räjähdyspisteestä ja säteilysairauden oireet noin 1.4 km säteelle. Rakennukset sortuvat 1.8 km päässä ja vielä 2 km päässä suojaamaton ihminen syttyy lämpösäteilyn vuoksi liekkeihin.

        Megatonnin ydinase 2m korkeudessa aiheuttaa tappavan säteilyannoksen 2.3 km säteelle nollakohdasta, säteilysairauden 2.9 km säteelle ja sytyttää suojaamattoman ihmisen palamaan vielä 10 kilometrin päässä.

        Molemmissa tapauksissa pommien aiheuttama laskeuma voi moninkertaistaa säteilyannokset parin tunnin kuluessa räjähdyksestä.

        Neutronipommissa räjähdyshetkellä vapautuvan säteilyn määrä on lähes kymmenkertainen samankokoisen tavanomaisen ydinaseen tuottaman säteilyn määrään. Osa räjähdysteholtaan säädettävistä ydinpommeista ovat pienillä räjähdystehoilla käytännössä neutronipommeja.

        On paljon hyviä syitä sille, että ydinaseita ei Hiroshiman ja Nagasakin pommien jälkeen ole käytetty sodankäynnissä. Toivottavasti nuo hyvät syyt ja laajamittaisen yhteisvoimin suoritetun koston pelko pitävät tilanteen samana jatkossakin.

        Tässä https://urly.fi/LnF linkki Wikipedian sivulle, jossa kerrotaan ydinaseiden vaikutuksista. Sieltä löytyy taulukko, josta yllä mainitut luvut ovat peräisin. Samat tiedot löytyvät myös monesta muusta lähteestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe