Katselin youtubesta ydinaseen laukaisua ja heräsi kysymys, minkä ilmiön aiheuttamia nuo räjähdys paikan vieressä olevat pystyjuovat on.
https://www.youtube.com/watch?v=jmSey8E3Ols&t=90s
Pystyjuovat
4
126
Vastaukset
Ovat tarkoituksellisesti tuotettuja eli ennen juuri ydinaseen laukaisua ammuttujen rakettien savujuovia. Niiden avulla nähtiin miten ilma liikkuu räjähdyksessä.
- EiTervepäisenHommaa
Paljonkohan tuon aikaisista paukuista lähti neutroni- tai gammasäteilyä? Säteilyä näköjään mitattiin jälkeenpäin, mutta romujen kohdalla se lienee ydinlaskeuman aiheuttamaa.
EiTervepäisenHommaa kirjoitti:
Paljonkohan tuon aikaisista paukuista lähti neutroni- tai gammasäteilyä? Säteilyä näköjään mitattiin jälkeenpäin, mutta romujen kohdalla se lienee ydinlaskeuman aiheuttamaa.
Kahdenkymmenen kilotonnin tavanomainen ydinase 500 metrin korkeudessa räjäytettynä tuottaa räjähdyshetkellään tappavan säteilyannoksen (10 Sv) noin 1.4 km säteelle räjähdyspisteestä ja säteilysairauden oireet noin 1.4 km säteelle. Rakennukset sortuvat 1.8 km päässä ja vielä 2 km päässä suojaamaton ihminen syttyy lämpösäteilyn vuoksi liekkeihin.
Megatonnin ydinase 2m korkeudessa aiheuttaa tappavan säteilyannoksen 2.3 km säteelle nollakohdasta, säteilysairauden 2.9 km säteelle ja sytyttää suojaamattoman ihmisen palamaan vielä 10 kilometrin päässä.
Molemmissa tapauksissa pommien aiheuttama laskeuma voi moninkertaistaa säteilyannokset parin tunnin kuluessa räjähdyksestä.
Neutronipommissa räjähdyshetkellä vapautuvan säteilyn määrä on lähes kymmenkertainen samankokoisen tavanomaisen ydinaseen tuottaman säteilyn määrään. Osa räjähdysteholtaan säädettävistä ydinpommeista ovat pienillä räjähdystehoilla käytännössä neutronipommeja.
On paljon hyviä syitä sille, että ydinaseita ei Hiroshiman ja Nagasakin pommien jälkeen ole käytetty sodankäynnissä. Toivottavasti nuo hyvät syyt ja laajamittaisen yhteisvoimin suoritetun koston pelko pitävät tilanteen samana jatkossakin.ExB kirjoitti:
Kahdenkymmenen kilotonnin tavanomainen ydinase 500 metrin korkeudessa räjäytettynä tuottaa räjähdyshetkellään tappavan säteilyannoksen (10 Sv) noin 1.4 km säteelle räjähdyspisteestä ja säteilysairauden oireet noin 1.4 km säteelle. Rakennukset sortuvat 1.8 km päässä ja vielä 2 km päässä suojaamaton ihminen syttyy lämpösäteilyn vuoksi liekkeihin.
Megatonnin ydinase 2m korkeudessa aiheuttaa tappavan säteilyannoksen 2.3 km säteelle nollakohdasta, säteilysairauden 2.9 km säteelle ja sytyttää suojaamattoman ihmisen palamaan vielä 10 kilometrin päässä.
Molemmissa tapauksissa pommien aiheuttama laskeuma voi moninkertaistaa säteilyannokset parin tunnin kuluessa räjähdyksestä.
Neutronipommissa räjähdyshetkellä vapautuvan säteilyn määrä on lähes kymmenkertainen samankokoisen tavanomaisen ydinaseen tuottaman säteilyn määrään. Osa räjähdysteholtaan säädettävistä ydinpommeista ovat pienillä räjähdystehoilla käytännössä neutronipommeja.
On paljon hyviä syitä sille, että ydinaseita ei Hiroshiman ja Nagasakin pommien jälkeen ole käytetty sodankäynnissä. Toivottavasti nuo hyvät syyt ja laajamittaisen yhteisvoimin suoritetun koston pelko pitävät tilanteen samana jatkossakin.Tässä https://urly.fi/LnF linkki Wikipedian sivulle, jossa kerrotaan ydinaseiden vaikutuksista. Sieltä löytyy taulukko, josta yllä mainitut luvut ovat peräisin. Samat tiedot löytyvät myös monesta muusta lähteestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271336
- 1001023
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25937Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat303824- 99793
- 37683
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55633Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140603