Mistä saa mesimarjoja?

mesimarjat

Olen jo 50:n par/(h)emmalla puolella, mutta en ole vielä koskaan saanut maistaa mesimarjaa, jota olen sekä kuullut että lukenut kehuttavan Suomen makoisimmaksi marjaksi. Tietääkö kukaan, mistä niitä saa (esim. minkä paikkakuntien toreilta kesäisin)? Metsämarjat kai olisivat parhaita kuten aina, mutta jos saisi edes tarhamarjoja. (Ja tarkoitan tosiaan marjoja, en mitään liköörejä!)

11

4420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkoiu

      Kuopion tienoilta Oulun korkeudelle saakka, kypsyy heinäkuun alkupuolella, suunnilleen samaan aikaan kuin mustikat tai vähän aiemminkin samaan syssyyn parhaan ahomansikkasesongin kanssa. Kasvupaikat ovat niittyjen pientareilla, tienvarsilla ja vastaavissa penkereisissä kohdin.

      • mesimarjat

        Kiitos tiedosta. Mutta pitääkö niitä mennä itse etsimään vai myydäänkö niitä mainitun alueen toreillakin? Jälkimmäinen olisi minulle helpompi vaihtoehto, asun Etelä-Suomessa.


      • Anonyymi

        Onhan niitä paljon etelämpänäkin.


      • Anonyymi

        Perämeren saaristosta löytyy ja Tornionjoen varrelta Ylitorniolle saakka. 35 €/kg Polarica maksaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perämeren saaristosta löytyy ja Tornionjoen varrelta Ylitorniolle saakka. 35 €/kg Polarica maksaa..

        Hyvä kilohinta, mutta kausn pitäiis kerätä tai sitten olla poikkeuksellisen paljon marjaa. Jos puutarhamarjaksi jalostetu isompia ja paljon niin sitten olisi hyvää hanketta.


    • sima_suu

      Eipä ole näkynyt kumpaakaan myynissä. Ahomansikkaa vain Tallinnan torilla. /Keskturg
      http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/mesimarja
      http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/ahomansikka

    • marjamesi

      Samoilla hoodeilla täällä olen kun Ikoiu. (Kuopio) en kyllä koskaan ole nähnyt missään myynnissä. Ja voin lohduttaa että ei se niin kaksisen maku ole, imelähkö , mutta enpä nyt tiiä kannataako hehkuttaa. Harvassa on ja pieniä marjoja, Lirtaseen saa nyppiä melko tovin. Jos jossain näet metsämansikkaa niin samoilla paikoilla on mesimarjaa. Niiden kausi on tosi lyhyt, taitaa mennä lintujen ruoaksi lähinnä. Metsämansikka on paljon aromikkaampi.
      Ehkä jostain Viron torilta saattaisi saada ?
      Sen sijaan kaipaisin tyrniä.
      Mustikkaa , puolukkaa, vadelmaa täällä on luonnonvaraisena niin että livettää.

    • maukasta

      Joskus 50-luvun lopulla Suomussalmella myytiin mesimarjamehua. Viimeksi olen mesimarjoja nähnyt kasvamassa Sodankylän Raudanjoella pellon pientareella joskus v.2004 jälkeen.

    • LuomuMaistuu

      Poimiessa muistakaa suojella, mesimarjan taimia, ettei niitä katkota, tai tallota. Kiitos mesimarjan puolesta.

    • hortoilija

      Heinä Elokuunlopulla tule maistamaan Pakkasesta löytyy ja uusia tulee Pudasjärvellä Luonnon mesimarjaa joka kasvaa meillä lammen rannalla

    • Anonyymi

      Muistaakseni ollut juttua että jotkut kasvattaa kaupallisestikin, olisi kyllä todella hyvänmakuinen marja, parempi kuin lakka. Saisi varmaan hyvän tuoton peltoalalle, poiminta kylläkin hidasta ellei saa jalostetua isommiksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe