Rauni Leena Luukanen ja hänen muistoa kunnioittaen

Merensinisyydestä

Kohdassa: Avauskohta.Kuinka saadaan uudelle kunnanjohtajalle. Viittaan kysymykseenne Luukanen (Luukkanen). Tiedustelitte nimellä Luukanen. Olen toiminut Muonion - Enontekiön kl. sairaalan taloudenhoitajana 1.8.67 alkaen, sekä Muonion - Enontekiön kansanterveystyön kuntainliiton talouspäällikkönä 1.5.73- 28.2.1974 saakka ja jatkaen hallituksen jäsenenä. Työkokemukseeni viitaten on minun työajan ollut kuntayhtymän terveyskeskuslääkärinä Rauni Leena Luukkanen , sekä myös tunnettu Ulla - Kaija Tiihonen. He olivat eteviä lääkäreitä kuntayhtymässä.
Rauni Luukkanen valittiin Muoniosta Lapin läänin johtavaksi lääkäriksi. Edelleen häneen olin usein yhteydessä. Hän joutui autokolariin ja sen seuraamana eläkkeelle, sekä hänen aivo tieto taito herkistyi mitä suurempaan etevyyteen. Hänestä saa eritäin hyviä kirjoitustietoja ja kirjoista tärkeimmistä kirjastoista, myöskin Norjasta. Hänen miehensä oli upseeri. Luukkanen piti esitelmän noin 4 vuotta sitten Porissa. Olin kuuntelemassa hänen luentoa. Olin erittäin kiinnostunut, kun Luukkanen kertoi, että maapallollamme on, nyt jo alkanut maailmansota. Arvioikaan mistä puhun? Monissa valtioissa on hyvin sairaalloiset johtajansa ja voi odottaa mitä tahansa sotaan, sekä on arvioitu maailman sodan tapahtuvan 20 vuoden sisällä. Luukkasen tulevaan arviointiin väestönsuojelupäällikkönä uskon hyvin todennäköisyyteen. Luukkasesta tiedän hyvinkin paljon yhteisestä työkokemuksestamme ja koska hän on pois muuttanut tähtien tuolle puolen uuteen kotiinsa, muistan häntä kunnioittavasti.
Kalevi Paassilta

48

2202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sylttytehtaalta

      Elämä kuntoon totuudella.
      Vainajien kunnioittaminen kuuluu suomalaisiin perinteisiin.
      Luukanen oli nuorena lääkärinä varmasti tarmokas. Hänhän ei ollut kovin pitkäaikainen Muoniossa mutta kyllä yli 50 v-ikäiset varmaan hänet muistavat.
      Luukanen asui elämänsä loppuvaiheissa Norjassa, avioiduttuaan sikäläisen Kilden kanssa.
      Suomessa Luukanen Kilde luennoi omista teemoistaan.
      Viimeisimpiä luentoja muistan hänen pitäneen Loimaalla. Siellä hän kertoi että kuussa, siis tuolla taivaalla mollottavassa taivaankappaleessa, asuu ranskalaisia ja venäläisiä siirtokuntia.
      Turun Sanomista löytyi tuollainen pikku-uutinen, olisiko ollut noin vuosituhannen vaihteen tienoilla. Mietin silloin että taitaa luennointitilaisuudet Suomessa vähetä ja niin siinä taisi käydä.

      Luukanen Kilde muuttu Norjasta Suomeen vähän ennen kuolemaansa. Hänen muuttonsa ajankohtana Norjassa paloi pieni kylä. Yhtään ihmisuhria tulipalossa ei tullut vaikka lähes koko kylä paloi. Palon syttymissyyksi arveltiin että voimalinjoilta olisi pudonnut kipinöitä puutalojen päälle ja sytyttänyt useita taloja samanaikaisesti. Tämä raivoisa tulipalo oli tammikuussa ja parin kuukauden kuluttua siitä tuli Vaasasta ilmoitus Luukanen Kilden kuolemasta.

      • Anonyymi

        Luuukanen oli luennoimassa Loimaalla lokakuussa 1997 Tunnistamattomien Ilmiöiden Tutkimusseuran kutsumana. Siitä oli kokosivun juttu Turun sanomissa ja lisäksi paikallisessa Loimaan lehdessä. Samalla kiertueella Luukanen esiintyi myös Ylivieskassa. Sen jälkeenkin hän esiintyi säännöllisesti Suomessa, muun muassa Raisiossa seuraavana keväänä. 2010-luvulla hän esiintyi vielä mm. Ultrapäivillä ja Kosmisilla parapäivillä.


    • Merensinisyydestä

      Edelleen Muonion- Enontekiön kuntayhtymästä ja Luukasesta. Opiskelin pätevyyden. Ojala - Vintturi - Vataja kansanterveystyön linjalle ja pätevyys todistuksen sain heti talouspäälliköksi valintani jälkeen. Helppo oli opiskella, koska valtio maksoi opiskeluni 95%: sesti. Luukanen ja Tiihonen yhdessä tekivät erittäin merkittävää avustamista Kansanterveystyön etenemiseksi. Tehtäväni oli kuntayhtymän sairaalan lakkauttaminen, sekä virkojen ja toimien siirtäminen Kansanterveystyön alaisuuteen ja tuli useita uusia toimia ja virkoja. Tuonnoin organisoitiin uudisrakentamisessa Enontekiön toimipiste ja Muonioon terveyskeskus vuodeosastoineen ja tilastokeskus laittoi minulle matikan lujille ja kiitos opettajille. Finlandia talolla esiteltiin, kun potilas avaa oven kuntayhtymässämme ja mitä toimenpiteet eriteltynä maksavat.Silloin kuntayhtymä investoi erittäin paljon miljoonia toiminnan muuttuessa. Luukasen kanssa yhdessä kulutimme aikaa hyvin paljon ja hänen panoksensa oli eritäin tärkeä. Minulle oli toteutustyönä tutkimiset, laboratorio ja kaikkien toiminta, kun potilas avaa oven terveyskeskuksen toimintaan. Ellei Luukasta olisi silloin ollut oikeana kätenäni olisi suuret vaikeudet olleet mitä irtaimistoa ja tutkimuslaitteita tarvitaan lääkärien työhön, mutta suunnitelmat ja luettelot sain tehtyinä käyttöön. Talouspäälliköksi valinnastani, juuri Luukanen ja Tiihonen järjestivät juhlat, koko terveyskeskus henkilökunnalle ja suuri kiitos. Kansanterveystyön organisoimisessa oli avustamassa koko henkilökunta johtoineen erittäin suurella panoksella. Lisäksi mainitsen hyvästä avustamisesta laajasti Luukanen lisäksi. Tiihonen, Apelle, Perkkiö ja henkilökunta. Harmittelin vain, että politiikka vaikutti linjoineen mielestäni liikaa ja oli työtä vaikeata saada kehitystä oikeille rattaille. Sylttytehtaalla hyvä kirjoituksenne ja hänelle. Minulle oli hyvin läheistä toiminnassa myös Pohjammaa, koska edesmennyt vaimoni oli Huhtamäki ja Lapualla kotoisin, sekä Satakunnasta Porista juuri olin muuttanut ensin 1962 Enontekiölle ja sieltä Muonioon, sekä Luukasen kanssa näitä paikkakuntia usein keskenämme puitiin ja monia asioita nauraen muisteltiin.
      Kalevi Paassilta

    • nauramalla

      Jaa, oliko nauru hyväntahtoista kikattelua vai loukkaavaa ivanaurua.

    • yliopistotutkinto

      Missä koulussa siihen aikaan koulutettiin talouspäälliköitä? Eikö noihin kunnallisiin virkoihin vaadittu ekonomin tai kauppatieteiden kanditaatin tai joku Tampereen yliopiston tutkinto?

    • Mikäpäsiinnä

      Kalevi se on ollut monessa mukana. Jaa onhan hän hauska mies myös.

    • Merensinisyydestä

      Tapahtui Kunnallisopistossa, Yliopistollisessa, keskussairaalassa, Keskussairaalassa, Yliopistossa Ojalala, Vintturi, Vataja. Kasansanterveystyö, Lainsäädäntö, asetukset, sekä kuntien, eräiden kaupunki osien kl sairaaloiden ja sairaala toiminnan muuttaminen Kansanterveystyön linjalle, eräitä sosiaalipuolen linjan muutos koulutus ja mm. Lapinläänin ja opettajina sosiaalijohtajat. Oli myös mm. Mielisairaala ja tutustuin mm. Muurolan eri osastoisiin ja opetusta toimintaan. Tampereen Yliopistossa olin eräillä kursseilla, veli valmistui siellä yhteistieteen maisteriksi, mutta minä en.Todistus tuli minulle aikoinaan Lääkintöhallituksen kautta. Itseäni yhtään kehumatta. Melko paljon oli myös taloudenhoitajien sivuviroissa ja he olisivat epäpätevinä Kansanterveystyön lainmuutoksessa, elleivät olisi lähteneen opiskelemaan. Ellei ollut riittävää koulutusta ennestään. Myös terveydenhoitopalvelut muuttuivat ja useat joutui koulutukseen täyttäessään pätevyyden Kansanterveystyössä. Muonion - Enontekiön kuntayhtymässä minun aikana lakkautettiin Synnytysosasto ja Kätilöt joutuivat opinlinjalle täyttääkseen pätevyyden terveydenhoitajiksi noin 3 kuukauden kursseilla. Valtio joutui kustantamaan ja tukemaan köyhiä kuntia, koska muutoin olisi tullut kaaoksia ellei työssä olevia koulutettaisi uuden linjamuutoksien pätevyyteen. Vastaus kysymykseesi. Osaltani on monta kertaa rima pudonnut, mutta olen ollut etevä nostamaan sen takaisin ylös. Missä ne viisauden ja tyhmyyden linjat kulkevat, sekä testailkaan viisauttanne. Mainittu oma älykkyyden testaukset näyttää missä tulisi olla petraamisen varaa. Anteeksi pikakirjoitukseni ja Melan huono kieli.
      Kalevi Paassilta

    • pitääköpaikkansa

      Joko se tosiaan 70-luvun puolivälissä rakennettiin uusi terveyskeskus vuodeosastoineen?

      Mie muistelen, että valmistui kuitenkin vasta 80-luvun alussa.

    • Eiköoo

      1979 virastotalo ja tk 1981

      • muistinvirkistämistä

        Noin miekin ajattelin. Talouspäällikkönä taisi olla tuolloin joku etelästä tullut virkamies, olisiko ollut joku L:llä alkava sukunimi. Muistaakseni hän tuli talouspäällikön virkaan jo 1974 ja oli 80-luvun loppupuolelle.


      • Vaioliko

        Ahti Lahtinen,talousnero!


    • Merensinisyyden

      Ahti Lahtinen oli entinen kunnanjohtajana ja tuli minun jälkeen talouspäälliköksi. Minä olin hänen työhön tullessa yhden kauden perään kuntayhtymän hallituksen jäsen.
      Terveyskeskus valmistui ennen vuotta 1980. Nyt huomautan, että Kalevi Paassilta on rekisteröinyt Merensininen itselleän ja Merensinisyyden

      • Mielenkiinnonvuoksi

        Muistatko milloin virastotalo valmistui?


      • Vappua

        Noista ajoista on jo viidettäkymmentä vuotta. Mukavahan niitä on muistella vaikkapa näin vappumielellä.


    • Merensinisyydestä

      Palaan pyynnöstänne tuonne 50 vuoden taustalle. Muonion - Enontekiön kuntayhtymän taloudenhoitajan virassa olin 1.8.67 alkaen ja päätoimisena talouspäällikkönä 1.5.1973- ja päättyi 1974, kun sain Ahti Lahtisen puhuttua mainittuun virkaan. Tämän jälkeen olin heti sopimuksesta jatkona kuntayhtymän hallituksen jäsenenä, jonka olin luvannut Ahtisaarelle myös. Minun hallitusaikana valmistui Muonion terveyskeskus ja valmiina luovutus tapahtui käyttöön 1977-78. Enontekiön lähes vastaava valmistui ilmeisesti 1973. Myös oli naurettava tapahtuma Finlandiatalolla, kun minun tietoja esiteltiin kuntayhtymästämme tarkkoja toimintatietoja. Muonion - Enontekiön kuntayhtymästä tarkkoja
      julkisia tiedoista palkittiin ja myös tarjoiltiin alkoholia tilaisuudessa. Sitten tapahtuikin hyvin hauskaa, koska lentokone lähti samana iltana Rovaniemelle ja kyytiin Eino Apell ja Kittilän terveyskeskuslääkäri. Minä vein autollani heidän lentokoneelle. Olimme jonossa, eikä herroilta löytynyt lentokonelippuja ja oli Apellilla. Minä kaivoin kaikki hänen taskut nurinpäin, eikä löytynyt. Sitten lentoemäntä minulle, ei lentokone enää odota ja muut olivat huolestuneita. Apell no niin siinä sitten piti käydä ja avasi kätensä. Samalla liput tipahtivat kädestä ja oli niin tiukasti puristanut, että ovat mukana. Koneeseen menevät muut tapahtuman ilosta ja siinä ne lääkärit ja talouspäällikkö ja päättyi onneen ja lääkärin koneeseen.
      Kalevi Paassilta

    • palataan.tärkeämpiin

      Pyydämme sitten seuraavaksi että Merensinisyys etsiytyy niihinkin tietoihin, miten Rannan perintötila siirtyi Merensinisyyden peukalon alle.

      • Pääasiankiinnostuneena

        Mainitut asiat eivät tosiaan kuulu keskustelun aiheeseen. Vieraana asiantuntijana tuon esiin, että virkavastuulla oleva julkinen kaupanvahvistaja. Vahvistaa, kuten kauppakirjoja, lahjakirjoja jakokirjoja ja muita joissa kiinteistöt määräalat vaihtaa omistajaa. Myös muilla sopimuksilla kiinteistö voi vaihtaa omistajaa. Ole hyvä, että käännyt tietojen saamiseksi Maanmittauslaitokseen, josta voi asiakirjoja tilata. Tuskin Paassilta vastaa kysymykseesi, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta esitellä kiinteistöjään joita omistaa ehkä ilmeisesti ympäri Suomea.


      • palataan.tärkeimpään
        Pääasiankiinnostuneena kirjoitti:

        Mainitut asiat eivät tosiaan kuulu keskustelun aiheeseen. Vieraana asiantuntijana tuon esiin, että virkavastuulla oleva julkinen kaupanvahvistaja. Vahvistaa, kuten kauppakirjoja, lahjakirjoja jakokirjoja ja muita joissa kiinteistöt määräalat vaihtaa omistajaa. Myös muilla sopimuksilla kiinteistö voi vaihtaa omistajaa. Ole hyvä, että käännyt tietojen saamiseksi Maanmittauslaitokseen, josta voi asiakirjoja tilata. Tuskin Paassilta vastaa kysymykseesi, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta esitellä kiinteistöjään joita omistaa ehkä ilmeisesti ympäri Suomea.

        Sehän onkin selvä ettei Paassilta vastaa. Mutta oikeus kysellä pysyy ja se jatkuu se kyseleminen, sitä ei julkiset kaupanvahvistajatkaan pysty pysäyttämään.


      • kolea
        Pääasiankiinnostuneena kirjoitti:

        Mainitut asiat eivät tosiaan kuulu keskustelun aiheeseen. Vieraana asiantuntijana tuon esiin, että virkavastuulla oleva julkinen kaupanvahvistaja. Vahvistaa, kuten kauppakirjoja, lahjakirjoja jakokirjoja ja muita joissa kiinteistöt määräalat vaihtaa omistajaa. Myös muilla sopimuksilla kiinteistö voi vaihtaa omistajaa. Ole hyvä, että käännyt tietojen saamiseksi Maanmittauslaitokseen, josta voi asiakirjoja tilata. Tuskin Paassilta vastaa kysymykseesi, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta esitellä kiinteistöjään joita omistaa ehkä ilmeisesti ympäri Suomea.

        Kyllä vastaaja taisi ollo itse Merensininen,tekstin sekavuudesta päätellen.


      • Aiheesta-kiinnostunut

        palataan.tärkeämpiin mikä tämä Rannan perintötila on?


      • 5.5.tekstiTV
        Aiheesta-kiinnostunut kirjoitti:

        palataan.tärkeämpiin mikä tämä Rannan perintötila on?

        Toisen ihmisen yksityisten tietojen levittäminen netissä voi aiheuttaa tuhansien eurojen sakot.


      • 56TK

        Taitaapi olla kalavalleita nämät väitetyt kiinteistöt ympäri Suomen. Mahtaako nuita olla.


      • hajujäljet.paljastaa
        56TK kirjoitti:

        Taitaapi olla kalavalleita nämät väitetyt kiinteistöt ympäri Suomen. Mahtaako nuita olla.

        Ehkä kalasteluvaleita. Tietojen kalastelua.


      • 12345654321
        hajujäljet.paljastaa kirjoitti:

        Ehkä kalasteluvaleita. Tietojen kalastelua.

        Yhteiskunnallisesti tärkeä ja rantatonttien omistajien tietoon todellakin valppaasti seurattava on tällaisten lakimiesten toiminta.
        He tekevät vanhojen sukutilojen omistajien kanssa, ymmärtääksini elinikäisiä nautintasopimuksia jolloin kiinteistöt tai tontit jäävät suvun omistukseen rasitteineen. Mutta lakimies tietoineen pystyy estämään suvun "nautintaoikeuden" rantapalstastaan.


    • ihmettelyävaan

      Mitä tekemistä oli Ahtisaarella Muonion terveyskeskuksen kanssa?

      • palataan.tärkeimpään

        Ahtisaari-nimellä on hyvä hämärryttää lukijoita pois aiheesta joka yht'äkkiä tuntuukin erittäin kiusalliselta.


    • Merensinisyydestä

      Muonion - Enontekiön kuntayhtymässä kävi Enontekiön toimipisteen ja Muonion terveyskeskuksen suunnittelu ja rakennusaikoina, useita maamme johtohenkilöitä tutustumassa paikanpäällä. Aiheina oli miten Kansanterveystyön toiminta kehityksineen ja rakenne muutoksineen edistyi 1960 loppupuolella ja 1970 luvulla. Tärkeänä oli usein esitellä Valtion rajoitukset ja rahoitus toiveet.
      Keskustelut pääasiassa ovat olleet Rauni Leena Luukasesta. Eikä tippaakaan kiinnosta tässä 24:sessa kiinteistöpörssi ja keskustelen kiinnostuneena vain oikeilla pörssilinjoilla.
      Kalevi Paassilta

    • huonosti.pyyhkii

      "Kohdassa: Avauskohta. Kuinka saadaan uudelle kunnanjohtajalle. Viittaan kysymykseenne Luukanen ( Luukkanen) jne....."^
      Kannattako tälläisia "tilauksia" kuunnella?

      Tajunnanvirtaa käsitteleviä ohjelmia on TV:ssäkin pilvin pimein...

    • Eiymmärrystä

      En ymmärrä, minkä vuoksi toteamukseni "joopajoo" oli poistettu sääntöjen vastaisena. Täällä on monesti hyvin rajua kielenkäyttöä eikä niitä ole poistettu.

      • Anonyymi

        Korona ja tajunnanvirta - sehän avartaa liikaa joidenkin mielestä


    • uusiaika.uudetkujeet

      Tunnettu tamperelainen lakimies Reino Mäkilä on saanut viiden vuoden vankilatuomion osallisuudestaan lottovoittajapapan rahojen huijauksesta sopimuksien laatijana.
      Myös huijariporukan rahaliikenne siirtyi asianajajan tilien kautta asiakkaalta huijarien tileille.

      • korppi.korpista

        Kuka luottaa Mustaan Pekkaan? Kuka luottaa lakimieheen?


      • Buchenwald
        korppi.korpista kirjoitti:

        Kuka luottaa Mustaan Pekkaan? Kuka luottaa lakimieheen?

        Einarin Erkkipoika sanoi tässä äskettäin:Täytyyhän RauniLeena Luukaseen uskoa kun hän on sanonut nähneensä ufoja.


    • puutaheinäää

      Oho, nyt kolahti kovaa merensiniseen, arka paikka. Vastailee itse, huomaa sekavasta kirjoitustyylistä.

    • Häiritsijäulos

      Puutaheinää ja siirry sängyn alle häiritsemästä oikeita asian kirjoituksia. Ole hyvä mene vaikka alamaailmaasi ja unohda vain köyhyytesi, sekä lienet unelmina sinne vajonneesi. Lienet Mäkilän tullut tuntemaan samalle alalla kirjoittelullasi kuuluvana, koska osaat hänestä kirjoittaa, vaikka oletkin alasta tietämätön kouluja käymätön muoniolainen.

      • sekalaista

        Onko häiritsijä sama kuin HUUTAJA?


      • Sekasiseväliläpuurot
        sekalaista kirjoitti:

        Onko häiritsijä sama kuin HUUTAJA?

        Nyt olet sekottanut taas puurot ja vellit. Huutaja on muuan mies muoniosta joka aina luullu huuolla pelottavansa. Muuta olekhaan. Kova tappio tuli yhestä ämmästä se ei huuosta välittäny paskan vertaa ja huutaja pölkäsi sitä.
        Se on semmonen muitten jokka vikisevät sölän takana puolesta huutaja vain. Se se on.


      • kallorumpu

        Mäkilä on asianajaja jolla meni sekaisin edunvalvonta, asiakkaan varojen jakaminen kaveriporukoihin lottovoiton jälkeen ei ollut hyväksyttyä edunvalvontaa. Saattaa kiinnostaa noin yleisestikin perheleen perheleitä.


      • 12345654321

        Kukahan se häiritsijä oikein on?
        Tämän aivopierun kirjoittaja nimittelee ilmeisesti kaikkia eri mieltä olevia kirjoittajia häiritsijöiksi. Toukokuussa virsut kastuivat häiriön huomanneella kun oli kyse tamperelaisesta huijarilakimiehestä jolla oli mennyt asiakkaan tilit sekaisin oman kirjanpidon kanssa.
        Varmaankin joku muoniolaisperäinen akateemisesti koulutettu henkilö oli kirjoittamassa koska oli asiaan tutustunut mutta häiritsijän leimakirvestä heilutti kai melko tunnettu mutta vähemmän akateemisesti koulutettu valelakimies jonka muoniolaiset kuitenkin ovat taakakseen saaneet.

        Miksi joku poliitikko kehottaa perikuntia jakamaan tilansa sillä perusteella että se olisi selkeämpää poliitikon mielestä. Kyllä poliitikon täytyy sietää myös sen epävarmuuden että ympäristössä lahoaa mummonmökkejä joista perikunta ei jaksa tai viitsi riidellä.


      • 76543218899
        12345654321 kirjoitti:

        Kukahan se häiritsijä oikein on?
        Tämän aivopierun kirjoittaja nimittelee ilmeisesti kaikkia eri mieltä olevia kirjoittajia häiritsijöiksi. Toukokuussa virsut kastuivat häiriön huomanneella kun oli kyse tamperelaisesta huijarilakimiehestä jolla oli mennyt asiakkaan tilit sekaisin oman kirjanpidon kanssa.
        Varmaankin joku muoniolaisperäinen akateemisesti koulutettu henkilö oli kirjoittamassa koska oli asiaan tutustunut mutta häiritsijän leimakirvestä heilutti kai melko tunnettu mutta vähemmän akateemisesti koulutettu valelakimies jonka muoniolaiset kuitenkin ovat taakakseen saaneet.

        Miksi joku poliitikko kehottaa perikuntia jakamaan tilansa sillä perusteella että se olisi selkeämpää poliitikon mielestä. Kyllä poliitikon täytyy sietää myös sen epävarmuuden että ympäristössä lahoaa mummonmökkejä joista perikunta ei jaksa tai viitsi riidellä.

        Hyvin kirjoitettu tuo edellinen 12345654321 siedettävä on ei sille mitään voi. Perikunnat tappelee verissäpäin ja kinteistöt lahoaa pystyyn. Kukaan ei halua panna senttiäkään rahaa kunnostamiseen eikä halua myydä omaa osuuttaan pois "liian" halvalla. Kohta sitten ei ole sitä halpaakaan tölliä pystyssä.
        Höperyyskin jo vaivaa liian montaa osaomistajaa.
        Siitä se soppa sitten syntyykin.


    • muistanjotaki

      Mukavahan tätä terveyskeskus ja ylheensä sairaalakeskustelua on seurata ko sattuu ittekki tietämhän jotaki niistä.

    • sinipunasta

      Merensininen iski taas jutullaan 10.5.

      • voivo

        Millaiste "lakimiesten" apu on paras?


      • kirkastu

        Ei ainakaan itse keksityille tutkinnoille .


      • kaikkijatkuukutenennenki
        kirkastu kirjoitti:

        Ei ainakaan itse keksityille tutkinnoille .

        Mutta niitähän Suomi 24 on täynnä.


      • Sininen.hammas

        Oikeusministeri Häkkinen aikoo ottaa asiakseen valelakimiesten ruotuun asettamisen. Vaikka nyt alkaa tämän hallituksen ponnistelut olla jo liian lähellä kalkkiviivaa.


    • sykiatri

      Kuka tämä Luukkainen ufo ämmä oli seillä oli kauheet kitsot ufoista kuulu ääniä oliko pitkään hoiossa sairaalassa tuliko kuntoon

    • KuulollaOleva

      Onko Rauni Leena ilmoitellut mitään sieltä toisesta ulottuvuudestaan?
      Olisi jo aika kuulua jotakin...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe