Nostovoima

Nostovoima

Jos 10 L ilmapallo upotetaan veteen, niin paljon on pallon nosto tai työntövoima kiloissa

9

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoinhanSeOn

      Kilo ei ole voiman yksikkö. Nostevoima on g*(10 kg-pallon paino).

    • Ohman

      Jos 10 litran pallo on kokonaan upoksissa vedessä siihen kohdistuva noste on 10 g ( newtonia) ( g = 9,81 m/s^2). Pallon paino on - mg, missä m on pallon massa ja paino siis kohdistuu alaspäin. Näiden voimien resultantti on ( 10 - m) g =10 g - mg.

      Ohman

      • Noinkohan

        Kymmenen grammaa miinus milligramma? :)


    • nostovoima

      Mä en oikein osannut selittää, siis jos mulla on ilmapallo jossa on 10 L ilmaa , niin monta kiloa pitää laittaa palloon kiinni painoa ( vaikka kiviä) että se lähtee uppoamaan , kokonaan järven pohjaan

      • 10-tikkua-ikkunalaudalla

        Pallon vetää pohjaan sellainen massa, joka veteen upotettuna painaa 9.81 kilogrammaa. Tuossa siis huomioidaan myös kiviin kohdistuva noste kun ne punnitaan vedessä.

        Jos kiven tiheys on noin 3 kiloa per litra niin vedessä samainen kivi vetää alaspäin nosteen vuoksi enää kahdella kilolla per litra. Viitisentoista kiloa ilmassa punnittuja kiviä juuri ja juuri vetää kymmenlitraisen ilmapallon pohjaan.


    • lhfkkhsigis

      Tästä voi saivarrella vaikka kuinka.
      Pallon upotessa esim 20cm on siellä jo painetta joka puristaa pallon ilmaa kasaan ja nosteesta uupuu puristuneen ilman verran.

      • Sehän on tällöin mitä parhain keskustelunaihe fysiikkapalstalle. Riittävän monimutkainen ollakseen monikäsitteinen ja riittävän yksinkertainen jotta matematiikka ei tee selityksistä vaikeita seurata. Lisäksi asiaa voi halutulla tarkkuudella testata kuka tahansa.

        Tiede.fi - palstan puolella kirjoitettiin useita tuhansia viestejä kattavia ketjuja siitä, liikkuuko heliumpallo autossa eteen- vai taaksepäin kun auto kiihdyttää. Samanlaisiin sfääreihin on päästy keskusteltaessa hitausvoiman olemassaolosta.

        Heliumpallon osalta huvittavinta oli se, että kuka tahansa saattoi itse testata asian viemällä heliumpallon autoon ja kiihdyttämällä. Lisäksi moni oli maailmalla jo tuon tehnytkin ja laittanut videot katsottaviksi. Se ei yhtään hillinnyt niitä, joiden mielestä teorian ennuste (jonka siis kokeet vahvistivat) oli väärä eikä niitä, jotka halusivat kyseisten henkilöiden kanssa kiistellä asiasta.


      • martta00
        ExB kirjoitti:

        Sehän on tällöin mitä parhain keskustelunaihe fysiikkapalstalle. Riittävän monimutkainen ollakseen monikäsitteinen ja riittävän yksinkertainen jotta matematiikka ei tee selityksistä vaikeita seurata. Lisäksi asiaa voi halutulla tarkkuudella testata kuka tahansa.

        Tiede.fi - palstan puolella kirjoitettiin useita tuhansia viestejä kattavia ketjuja siitä, liikkuuko heliumpallo autossa eteen- vai taaksepäin kun auto kiihdyttää. Samanlaisiin sfääreihin on päästy keskusteltaessa hitausvoiman olemassaolosta.

        Heliumpallon osalta huvittavinta oli se, että kuka tahansa saattoi itse testata asian viemällä heliumpallon autoon ja kiihdyttämällä. Lisäksi moni oli maailmalla jo tuon tehnytkin ja laittanut videot katsottaviksi. Se ei yhtään hillinnyt niitä, joiden mielestä teorian ennuste (jonka siis kokeet vahvistivat) oli väärä eikä niitä, jotka halusivat kyseisten henkilöiden kanssa kiistellä asiasta.

        Pallon tilavuus ilmassa (20c ja 101,3 kPa) on 10 litraa. Kuinka suuri massa kiviä (tiheys 3 kg/litra) pitää palloon (massa 10 g ilma) kiinnittää, jotta pallo upotettuna 1 m syvyydelle 5c veteen ei lämpötilojen tasoituttua enää nousisi pintaan?

        Itse sain 12,96 kg, saako joku muu saman..


      • MuistanpaMyös
        ExB kirjoitti:

        Sehän on tällöin mitä parhain keskustelunaihe fysiikkapalstalle. Riittävän monimutkainen ollakseen monikäsitteinen ja riittävän yksinkertainen jotta matematiikka ei tee selityksistä vaikeita seurata. Lisäksi asiaa voi halutulla tarkkuudella testata kuka tahansa.

        Tiede.fi - palstan puolella kirjoitettiin useita tuhansia viestejä kattavia ketjuja siitä, liikkuuko heliumpallo autossa eteen- vai taaksepäin kun auto kiihdyttää. Samanlaisiin sfääreihin on päästy keskusteltaessa hitausvoiman olemassaolosta.

        Heliumpallon osalta huvittavinta oli se, että kuka tahansa saattoi itse testata asian viemällä heliumpallon autoon ja kiihdyttämällä. Lisäksi moni oli maailmalla jo tuon tehnytkin ja laittanut videot katsottaviksi. Se ei yhtään hillinnyt niitä, joiden mielestä teorian ennuste (jonka siis kokeet vahvistivat) oli väärä eikä niitä, jotka halusivat kyseisten henkilöiden kanssa kiistellä asiasta.

        "Se ei yhtään hillinnyt niitä, joiden mielestä teorian ennuste (jonka siis kokeet vahvistivat) oli väärä eikä niitä, jotka halusivat kyseisten henkilöiden kanssa kiistellä asiasta. "

        "Tuulen voimalla myötätuuleen tuulta nopeammin" oli myös saman tapainen juonikas keskustelunaihe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      136
      2329
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      2034
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1926
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1595
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      97
      1583
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      318
      1276
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      99
      1260
    8. 330
      1155
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      919
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      60
      880
    Aihe