Tekniikan kehitystä vaikea ennustaa

EnnustanKuitenkin

Uusimman Tiede-lehden pääkirjoituksessa Jukka Ruukki mainitsee Osmo A. Wiion ennustaneen (1969) kutakuinkin kohdalleen sen, että n. vuoden 2000 paikkeilla päivän lehdet yms. luetaan ja ostokset tehdään television kaltaisella lukulaitteella, aika hyvin osui. Pieleen meni taas se ennuste, että samoihin aikoihin sähköauto korvaisi bensa-auton.

Miksi Wiion jälkimmäinen ennustus meni pieleen?

Mielestäni ainoastaan siksi, ettei Wiio osannut ennustaa kapitalismin sisään leivottua mekanismia jarruttaa kehitystä. Kohtuullisen toimivia sähköautoja on valmistettu mm. jenkkilässä jo 80-luvulla. Jostain syystä autotehtaat kuitenkin lopettivat kehitystyön ja valmistuksen 90-luvulla. Vieläkään ei ole tarjolla polttomoottorihenkilöauton korvaavaa sähköautoa. Tällä vauhdilla kulminaatiopiste saavutetaan ehkä 20 vuoden kuluttua, mikäli kapitalismin mekanismit eivät kykene sähköauton tulemista estämään.

Oma ennustukseni on, että sähköauto tai joku muu käytännössä päästötön tekniikka korvaa polttomoottorin aikaisintaan 20 v päästä.

25

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fysiikka.rules

      Mikä niissä sähkömoottoriautoissa on sitä päästötöntä?

      • hkwoe

        Saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto ei vähennä CO2-päästöjä, mikäli sähkö tuotetaan hiililaudevoimalassa. Sen sijaan esim. vesivoimalla tuotettu lataussähkö vähentää päästöjä.


      • martta00

        no moottorissa ei synny polttoaineen palaessa hiukkas-, CO2- eikä typpipäästöjä, jotka hiiltä lukuunottamatta voidaan hyvin eliminoida auton tarvitseman sähkön tuottavissa voimaloissa


      • EliEiOle

        Entäs kuinka päästötöntä on itse sähköauton rakentaminen?


    • TosiHyväKysymys

      No nyhän sä osuit asian ytimeen ;)

    • akustako-kyse

      Jotkut ajelee nyt jo sähköautoilla tyytyväisinä, ja saksassa on aiottu lopettaa polttomoottoristen autojen myynti, oliko 2030. Tänään oli uutinen 1000km akusta sähköautoihin, ehkä 2020.

      • EnnustanKuitenkin

        >> Tänään oli uutinen 1000km akusta sähköautoihin, ehkä 2020.

        Tässä juuri on se ennustamisen vaikeus. Tekniikka kyllä kehittyy ja kehittyisi, mutta jostain syystä uudet innovaatiot eivät etene tuotantoon asti, miksi? Kuten aiemmin kirjoitin:
        "Kohtuullisen toimivia sähköautoja on valmistettu mm. jenkkilässä jo 80-luvulla. Jostain syystä autotehtaat kuitenkin lopettivat kehitystyön ja valmistuksen 90-luvulla."

        Mitä sitten tulee valtioiden päätöksiin, voi olla hyvinkin, että syystä jos toisestakin ne muuttuvat matkan varrella.


      • 102030405060
        EnnustanKuitenkin kirjoitti:

        >> Tänään oli uutinen 1000km akusta sähköautoihin, ehkä 2020.

        Tässä juuri on se ennustamisen vaikeus. Tekniikka kyllä kehittyy ja kehittyisi, mutta jostain syystä uudet innovaatiot eivät etene tuotantoon asti, miksi? Kuten aiemmin kirjoitin:
        "Kohtuullisen toimivia sähköautoja on valmistettu mm. jenkkilässä jo 80-luvulla. Jostain syystä autotehtaat kuitenkin lopettivat kehitystyön ja valmistuksen 90-luvulla."

        Mitä sitten tulee valtioiden päätöksiin, voi olla hyvinkin, että syystä jos toisestakin ne muuttuvat matkan varrella.

        Nuo 80 ja 90 luvun sähköautot olivat samanlaisia kuin nykyiset hyvin pitkälti. Osin niitä tehtiin jenkkilässä siksi, että muistaakseni kaliforniassa meinattiin vaatia semmoista, että autonvalmistajalla täytyy olla tarjolla sähköauto, jotta saavat jatkaa muiden autojen myyntiä. Sen seurauksena, kyllähän niitä sähköautoja tuli, mutta esim. GM taisi vain vuokrata niitä kehittämiänsä sähköautoja, eikä heillä silloin ollut mitään kiinnostusta oikeasti myydä niitä.

        Oikeastaan akkuteknologia ei kehity mitenkään erityisen kovaa vauhtia. Nykyinen litium ioni pohjainen tekniikka, jota käytetään puhelimissa, tietokoneissa ja sähköautoissa, on sekin oikeastaan jo 70-luvulta asti kehitettyä tekniikkaa, jota on parenneltu pikkuhiljaa, pienin askelin.

        Akkujen hinnat kyllä laskee ja erilaisia akkustartuppeja uusilla ideoilla on useita. Mutta niitä on hyvin useita myös mennyt nurin. Yleensä niissä uusissa akuissa, joista uutisoidaan on erilaisia ongelmia. Ongelma voi olla, että ne eivät vaikka kestä käyttöä / pieni määrä lataussyklejä, tai eivät ole hinnaltaan kilpailukykyisiä, tai eivät ole tarpeeksi turvallisia, jne.


      • EiRiitäKapasiteetti

        " Tänään oli uutinen 1000km akusta sähköautoihin, ehkä 2020. "

        Siinäpä se. Ei ole vielä kunnon akkuja olemassa eikä tiedä koska tulee. Vertailun vuoksi: 50 kilolla bensaa tai dieseliä pystyy ajamaan jo nyt osapuilleen Suomen päästä päähän mutta aivan horisontin takana on ajatus että 50 kilon akku siihen riittäisi. Ja vielä selvemmin asian tajuaa kun rupeaa arvoioimaan koska matkustajakone ensimmäisen kerran ylittää Atlantin akkujen voimalla.


      • MorePower
        102030405060 kirjoitti:

        Nuo 80 ja 90 luvun sähköautot olivat samanlaisia kuin nykyiset hyvin pitkälti. Osin niitä tehtiin jenkkilässä siksi, että muistaakseni kaliforniassa meinattiin vaatia semmoista, että autonvalmistajalla täytyy olla tarjolla sähköauto, jotta saavat jatkaa muiden autojen myyntiä. Sen seurauksena, kyllähän niitä sähköautoja tuli, mutta esim. GM taisi vain vuokrata niitä kehittämiänsä sähköautoja, eikä heillä silloin ollut mitään kiinnostusta oikeasti myydä niitä.

        Oikeastaan akkuteknologia ei kehity mitenkään erityisen kovaa vauhtia. Nykyinen litium ioni pohjainen tekniikka, jota käytetään puhelimissa, tietokoneissa ja sähköautoissa, on sekin oikeastaan jo 70-luvulta asti kehitettyä tekniikkaa, jota on parenneltu pikkuhiljaa, pienin askelin.

        Akkujen hinnat kyllä laskee ja erilaisia akkustartuppeja uusilla ideoilla on useita. Mutta niitä on hyvin useita myös mennyt nurin. Yleensä niissä uusissa akuissa, joista uutisoidaan on erilaisia ongelmia. Ongelma voi olla, että ne eivät vaikka kestä käyttöä / pieni määrä lataussyklejä, tai eivät ole hinnaltaan kilpailukykyisiä, tai eivät ole tarpeeksi turvallisia, jne.

        Eikö?

        https://www.extremetech.com/computing/153614-new-lithium-ion-battery-design-thats-2000-times-more-powerful-recharges-1000-times-faster

        Eks 2000 kertaa o kohtalaisen kova vauhti?


    • Näin_se_vain_on

      Ei ole juolahtanut mieleesi, että on kehitystyössä on kohdattu vakavia, pikaisesti ratkaisemattomia teknisiä ongelmia? Pienemmätkin räjähtelevät ja palamaan syttyvät akut antaisivat aiheen olettaa näin.

      Lisäksi etenkin länsimaissa bisnestä tehdään ekonomimaisesti hyvin lyhyen aikavälin näkemyksellä. Silloin ei panosteta 20-25 vuoden jatkuvaan mittavaan tuotekehitykseen.

      • 102030405060

        Ei se nykyakkuteknologialla turvallisuus ole oikeastaan juurikaan enää ongelma. Lithium ioni akut voidaan pakata hyvin, niin että ne kestää suurempia kiihtyvyyksiä kuin auton matkustajat itse, varustaa suojapiireillä, jotka estää väärinkäytön (joka yleensä aiheuttaa palamisen), jne.

        Akkujen palamisista pelotellaan paljon, mutta esim. kotioloissa, pienten elektroniikkalaitteiden sähköpalot ovat niin pieni osa, ettei ne näy edes tilastoissa. Isoin tulipalon aiheuttaja kotona on ihminen, joka jättää sähkölieden päälle tai laittaa kiukaan pääle jotakin palavaa. Hehkulamputkin aiheuttaa suomessa enempi tulipaloja kuin akut . . .

        Nykyisissä akuissa pääasiallisia ongelmia ovat hinta, paino, latausaika, latausinfran puute ja minkälainen sen pitäisi olla.

        Uusissa akkutenkologioissa voi olla sitten monenlaisia ongelmia, esim. lataussyklien määrä, ongelma joka vaivaa jo nykyisäkin akkuja.


    • ArmadilloRun

      Sähköautojen kehityksessä tulee vastaan melkoinen dilemma: jotta autosta saadaan riittövän kevy, tulee koko auton runkoa käyttää sähkön varastoimiseen. Mutta tällöin akkua ei voi vaihtaa vaan se pitää ladata töpselistä joka kerta, mihin menee tolkuttomasti aikaa. Akkutekniikan on siis kehityttävä vielä.

      • Gommentoija

        Tuon akunvaihto-ongelman on ratkaissut ainakin Toroidion. Suuremman ongelman vaihdettavuudelle muodostaa käytössä olevien akkuvariaatioiden valikoima. Käytännössä vaihdettavuus vaatisi standardointia ja niiden noudattamista. Tässä suhteessa kiinnostavin akkutyyppi on virtausakku, jossa "akku" vaihdetaan vaihtamalla nesteet eli energia on siinä nesteessä. Ongelmana tosin autokäyttöä ajatellen on nesteen alhainen energiatiheys.

        Ei syytä sähköautojen hitaaseen yleistymiseen tarvitse etsiä autonvalmistajien ja öljyfirmojen vastaanhangoittelusta, ihan jo hinta riittää: tavallisten autojen kilohinta tehtaalta on uskomattoman alhainen, vain muutaman euron; kun sähköautoon tarvitaan lisää massaa ja kilohinnaltaan muuta autoa kalliimmat raskaat akut ja toisaalta auton massan hallinnassapitämiseen kevennettyjä, kilohinnaltaan kalliimpia komponentteja, niin tehdashinta lähtee roisiin nousuun. Siihen sitten päälle maahantuojan kate, tullimaksut, myyjän siivu ja verot, niin ihme että noinkin edullisesti saa kuin mitä tällä hetkellä niitä myydään.

        Sähkön käyttöön voitaisiin vallan mainiosti nopealla aikataululla laskelmalla huippunopeuksia, jolloin voitaisiin keventää turvallisuusvaatimuksia, jolloin käynnistyisi ketjureaktio: keveämpi runko --> pienempi moottori ja pienempi akku --> pienempi kulutus, joista seuraa auton halvempi hinta ja pienemmät käyttökustannukset.


    • 102030405060

      Hyvin toimivia sähköautoja on valmistettu jo yli 100 vuotta sitten ja auton alkuaikoina ne olivat yleisiä. Tällä hetkellä sähköauton isoin ongelma on kuitenkin akku . . .

      Markkinatalous yksin harvoin edistää tekniikan kehitystä kovinkaan tehokkaasti. Miksi meillä nyt on esim. tietotekniikkaa, johtuu pääosin valtiollisista panostuksista toisen maailmansodan jälkeen elektroniikkateollisuuteen. Internet, jne. kaikki ovat tämän kehityksen sivutuotteita. Samoin vaikka polttomoottorin kehitys, johon vaikutti esim. Saksassa insinöörien koulutukseen voimakas panostus 1900-luvun taitteessa.

      Sen sijaan markkinaatalous on erinomainen tekemään tuotannosta tehokkaampaa ja uusista teknisistä laitteista siten edullisia.

      Eli kyllä se kehitys aika paljon kulkee käsikädessä panostuksien kanssa. Siltä osin sitä on hyvinkin helppo ennustaa. Jossei panosteta, ei oikein voi odottaa merkittävää kehitystä.

    • eiilmastonmuutosta

      Niin kun sähköpolkupyörällekin keksitään 1000 ja yksi keinoa hankaloittaa sen käyttöönottoa, niin voidaan unohtaa keskustelut ilmastonmuutoksista, koska todellisia poliittisia tekoja ei koskaan tehdä.

      Siinä olisi monelle kesäisin ja sisukkaimmille talvisinkin auton korvaava työkulkuneuvo, kun vaan poistettaisiin turha byrokratia. Mutta ei.

    • laskee

      Toki suuryrityksillä on aina omat intressinsä jarruttaa kilpailevaa kehitystä. Autonvalmistajien osalta argumentti ei ole kovin validi, sillä kyllä nämä kehittelevät sähköautoja - hybridit ovat jo aika yleisiä. Toki öljyteollisuudella on omat lobbaajansa.

      Sähköautojen energian saannin osalta pitäisi olla selvää, että aurinkosähkö lyö itsensä läpi melko pian. Aurinkopaneelien tehokkuus ja saatavuus kasvaa sekä hinta laskee jatkuvasti.
      Suurin este energiavallankumoukselle, ei siis pelkästään autojen osalta, on sähkön varastointi tai muunto muotoon, jossa sitä voidaan helposti hyödyntää. Jos vaikkapa nykyisten akkujen kapasiteetti/paino -suhde kymmenkertaistuisi nykyisellä hintatasolla, polttomoottoriautojen osuus romahtaisi.

      • juyhfiuvyehrvgiuyh

        >>Sähköautojen energian saannin osalta pitäisi olla selvää, että aurinkosähkö lyö itsensä läpi melko pian. <<

        Jos suomen olosuhteista puhutaan niin ensiksi täytyisi sen auringon lyödä läpi ainakin puolen vuodenkierron osalta suurimmassa osassa maata jossa on monta kuukautta korkeintaan muutama tunti puolihämärää, ja napapiirin yläpuolella jossa vajaan parin kuukauden aikana ei aurinkoa näy ollenkaan.

        Ja hyvinhän tiedämme että tämä on asia joka ei tule käytännössä koskaan muuttumaan.

        Näissä olosuhteissa aurinkosähkön tuotto on suurimmillaan juuri silloin kun energian tarve on vähäisimmillään, ja päinvastoin, vähäisimmillään tai puuttuu kokonaan silloin kun energian tarve on suurimmillaan.


      • 102030405060
        juyhfiuvyehrvgiuyh kirjoitti:

        >>Sähköautojen energian saannin osalta pitäisi olla selvää, että aurinkosähkö lyö itsensä läpi melko pian. <<

        Jos suomen olosuhteista puhutaan niin ensiksi täytyisi sen auringon lyödä läpi ainakin puolen vuodenkierron osalta suurimmassa osassa maata jossa on monta kuukautta korkeintaan muutama tunti puolihämärää, ja napapiirin yläpuolella jossa vajaan parin kuukauden aikana ei aurinkoa näy ollenkaan.

        Ja hyvinhän tiedämme että tämä on asia joka ei tule käytännössä koskaan muuttumaan.

        Näissä olosuhteissa aurinkosähkön tuotto on suurimmillaan juuri silloin kun energian tarve on vähäisimmillään, ja päinvastoin, vähäisimmillään tai puuttuu kokonaan silloin kun energian tarve on suurimmillaan.

        Nimenomaan, eli tarvitaan keinoja varastoida energiaa.

        Fossiilisetkin polttoaineet periaatteessa ovat varastoitua aurinkoenergiaa menneiltä ajoilta.


      • VaiMitäMeinaat

        Ei välttämättä?
        Jos lähestyykin tota probleemaa toiselta kantilta!
        Eli voihan ton toteuttaa niinkin, et keksitään vaan uusia keveämpiä tarpeeks vahvoja materiaaleja, ja tehokkaampia (ja mielellään myös keveämpiä) sähkömoottoreita, niin nykysetkin akut piisais varmaan vallan mainiosti!?


    • Ohman

      Tässä kirjoitellaan ihan kuin ydinvoimaa ei olisi olemassakaan. Kuitenkin se on varmaan yksi ihmiskunnan suurimpia keksintöjä. Jäteongelma nyt on mutta kyllä nyt tehtävät tilapäisratkaisut riittävät pitkälle ja jos tekniikan kehitys jatkuu yhtä ripeänä kuin mitä se viimeisen sadan vuoden aikana on ollut niin eiköhän noihin jäteongelmiin keksitä vielä paremmatkin ratkaisut.

      Mutta ydintekniikka ei tietenkään kehity jos sitä ei hyödynnetä ja näin saada motiivia ja voimavaroja tuohon kehitykseen.

      Ja sitten odottelemme vielä niitä fuusioreaktoreita. Jos sellaisia saadaan tehtyä niin eiköhän säköautojenkin energiansaanti ole turvattu jopa nykyisen ydinvoiman vastustajienkin mielestä. Mutta jos koko ydinosaamista pyritään ajamaan alas niin mahtaako kiinnostus fuusiovoimaankaan säilyä?

      No, se fuusiovoima on toistaiseksi jatkuvasti ollut "viidenkymmenen vuoden päässä". Mutta voi pysyäkin siellä jos koko ydintekniikkaan suhtaudutaan torjuvasti ja keskitytään vain muiden energiamuotojen kehittämiseen.

      Ohman

      • jhytfjtfjtj

        No kun sitä ydinvoimaa pidetään pahana peikkona erään pienen mutta äänekkään ja vaikutusvaltaisen "ympäristönsuojeluun" verhoutuvan joukkion toimesta, niin ei sillä ole edellytyksiä kehittyäkään.

        Näiltä jos olisi aikoinaan kysytty niin tulikin olisi jäänyt ottamatta käyttöön siksi että joku poltti näppinsä ja sit ku sitä ei niinku riittäis kuitenkaan kaikille...


      • OnkoJärkeeVaikoEikö

        Juu mikähän on sen saasteettomampi energiantuotantomuoto kuin ydinvoima?! (Jos nyt ne jätteet sit jätetään huomiotta)
        Mutta kun se ei tunnu tolle ituhippi-porukalle passaavan, ni nyt sit pitää (olevinaan) ekoilla kaikenmaailman uusiutuvien "pajunkissapeltojen" kans, jotka taas tuottaa vähä helvetin paljon enemmän päästöjä ku ydinvoima!? :/
        Ja vie samalla isosti viljelypinta-alaa muilta kasveilta (joita vois jopa SYÖDÄ, eikä vaan poltella, ja pahentaa entisestään kasvihuoneilmiötä!) niin kaupan päälle sit elintarvikkeidenki hinnat kallistuu!? :/ Ja kauanha maailmassa sit riittää törsätä viljelysmaita tohon pelleilyyn, varsinki tällä väestömäärän kasvuvauhdilla, ennenku alkaa pukkaamaan nälänhätää jossain väkirikkaimmissa maissa? Siinä ku parin energiapajupellon kokosesta uraanikaivoksesta saatais polttoaine kaikkiin maailman ydinvoimaloihin!


    • RKivinen
    • Beaver_

      Jos nykypäivänä olemassa oleviin laitteisiin ja edistyksiin liittyvät ajatukset olisi esitetty skeptikoille sata vuotta sitten, olisi ehdoton vastus ollut kaikkeen äärimmäinen kieltäminen niin, ettei mitään sellaista järjetöntä ja kuvitteellista voisi koskaan tulla. Tämä on aina pysyvä skeptikkojen kanta. Näyttää siltä, että kyse ei olekaan mistään todellisesta älykkyydestä tai vaivannäöstä asioiden suhteen. Langetaan oman aiheensa lapsellisuuteen, eli kielletään todellisia asioita ilman syytä. Tämä kynnys olisi aina kuulunut olla ylitettynä. Eikä tästä hetkestä tulevaisuuten katsottaessa ole muunlaisia ajatuksia tarjolla.

      Kun ollaan tilanteessa jossa ei tiedetä mitään, kohdistetaan arvionti nimenomaan siihen minkälaisia ajatuksia käytetään viisauksien ja arvojen näkökulmasta, koska ne ovat ainoita todellisia saatavilla olevia vihjeitä. Tällöin olisi ollut entistäkin tärkeämpää, etteivät yritykset olisi olleet täysin lapsellisen kategoriaan lankeavia. Sellaisella on aina peruuttamattomat ja paljon merkittävämmät seuraukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      432
      2631
    2. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      1777
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1766
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      302
      1347
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      153
      1151
    6. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      70
      1059
    7. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      87
      1020
    8. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      33
      1003
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      977
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      9
      939
    Aihe