Omasta mielestäni tylsimpiä harrasteautoja ovat Minit, kuplat ja rättärit. Niitä on niin paljon, että niissä ei ole mitään persoonallisuutta. Pannaan nyt vielä Fiat 600 saman syssyyn.
Mun mielestä mikä tahansa kasari-corolla, Horizon tai muu vanha käyttöauto on mielenkiintoisempi ja persoonallisempi valinta kuin nuo ovat. Noita on on aivan tolkuttomasti jäljellä, eivätkä ne tule ikinä loppumaan. Tänäkin keväänä olen nähnyt jo lukemattoman määrän kesäkuplia, mutta en yhtään 70- tai edes 80-luvun Mazdaa tai Polonezia.
Jotain Corollaa, Galanttia tai Kadettia ei kukaan osaa kaivata, ennen kuin 99% Kannasta on tuhottu.
Tylsimmät harrasteautot
55
3827
Vastaukset
- kolmetoista.tusinassa
"Jotain Corollaa, Galanttia tai Kadettia ei kukaan osaa kaivata, ennen kuin 99% Kannasta on tuhottu."
Ja tuskin sittenkään. Niissä ei ole autoteknisesti tai muotoilullisesti mitään kiinnostavaa tai uniikkia. Kupla, Rättäri ja Mini ovat jokainen merkkipaaluja autohistoriassa ja innovatiivisia autoja.
corolla yms ovat suunnittelunsakin osalta bulkkituotteita ilman mitään innovatiivisuutta.- suehgsohgeoi
Mun mielestä toyotaa kuvaa parhaiten väritön/mauton/hajuton
- Anonyymi
Omasta mielestäni todella entisöitäväksi kelpaavia Toyotoja olisivat Toyota Celicat vuosivälillä 1970-1977.
Googlatkaa kuvahaulla. Olivat ulkonäöltään edelläkävijöitä.
Taitaa nykyiset Dodge Demonit olla muotoilussaan ottaneet vaikutteita tuosta Celicasta noilta vuosilta... - Anonyymi
suehgsohgeoi kirjoitti:
Mun mielestä toyotaa kuvaa parhaiten väritön/mauton/hajuton
Siksi se on hyvä auto. Autolla pitää päästää vain paikasta A paikkaan B. Mitään muuta tarkoitusta sillä ei ole.
- KukinOmiaPolkujaan
Eipä kait kukaan jää odottelemaan hamaan tulevaisuuteen vaan elää tässä ajassa jolloin moisia on yhä todella paljon eikä harrasteautoina oikein anna mitään jos haluaa persoonallisen ja edes pikkasen harvinaisemman ajopelin mitä laitella&esitellä.
Poloneeseja tai Pollejakaan ei hirveitä määriä tänne ikinä tuotu ja todella huonolaatuisina myös katosivat nopsaan.
Miniin ei tahdo normaalinkaan kokoinen aikaihminen kunnolla sopia ja turvaton vehje kaikinpuolin kuten tietty rättäri,pikkufiiatit eri malleineen kuin hyvin monet muutkin pikkuautot jos moiset asiat mietityttää.
Suorituskykyä ei ole minkäänmoista nykyliikenteeseen eikä ne kyllä mitään muutakaan anna ainakaan minulle.
Jotenkin miellän että jos harrastaa näitä vanhoja autoja niin yleensä haetaan jotain mihin ei rahkeet silloin joskus riittäneet,siis saavuttamattomia unelmia ja silloin yleensä mennään hardtop,coupe-avo tai muihin valmistajansa luksus malleihin eikä niihin aneemisiin hinnat alkean kulkineisiin joista nämä hienommat sitten joko jalostettu tai ovat tyystin omia mallejaan ilman mitään köyhälistöversioita.
Niitäkin toki löytyy jotka erittäin kiinnostavia esim isompi kone vähin varustein tai sitä perusversiota yksinkertaisesti tehty hyvin vähän.
Siksi lie USA autot kärkipäässä haluttavuudessa koska niissä löytyy vaihtoehtoja joka lähtöön niin hinta kuin kokopuolelta ja antavat paljon mitä nämä monet muut vaihtoehdot valitetettavasti eivät samaan rahaan noin karkeasti yleistäen jos puhutaan 50-60 ja 70-lukuisista eikä mennä ihan hifistelyyn vaan keskivertoharrastajien rahavarojen puitteissa.- arkiautotkunniaan
Mä tykkään harrastaa ihan tavallisia arkiautoja, joista on omia muistoja lapsuudesta tai muita kokemuksia esim. ensiautona. 60-/70-luvun" saavuttamattomista unelmista" ei ole mitään kokemusta, joten ne eivät kiinnosta.
- tehthetheh
Perikunnista kyllä angliat sekä kuplat ja rättisitikat kyllä huomioidaan mutta kyllä ihan isoja Japanilaisakin sekä skodia ja mossejakin sekä Ranskalaisia sekä brittejä kylmästi pistämässä romukuormaan vähillä kilometreillä.
Jotakin saabin 9000 malliakin ihmetellään kun jo museoiässä ja katokin ollut kova. - KovaluuSaab
Britit ja jenkit arvostavat Saab 900 ei kahta sanaa.
- lsdkfjsfjksdljfl
Miksi museoautoksi keplaisi vain autoteknisesti innovatiivinen malli? Museonhan pitäisi olla ajankuva normaalista elämästä jollain tietyllä vuosikymmenellä tai jopa jonain vuonna eli tavallisille arkiautoillekin on säilömisen ja museoinnin peruste olemassa.
Minuakaan ei paljon kuplat ja minit kiinnosta, olen syntynyt 70-luvulla joten arkiautot siitä eteenpäin kiinnostavat, tai mitä autoja yleensä niihin aikoihin liikkui teillä mitä autoja meillä on ollut koko aikana. Kyllähän jotkut kalliimmat ja erikoisemmatkin autot ovat ihan mielenkiintoisia mutta jo lähes kadonneet 70-80-lukujen arkiautot ovat parasta antia, ei niitä enää ihan äsken ole liikenteessä näkynyt. Corolla on tosin pienoinen poikkeus kun niitä myytiin silloin niin paljon niin niitä näkee vielä joskus mutta esim. lasiperä-Civic, Mitsu Colt, Daihatsu Charade, jne. ovat jo ultraharvinaisia. Pisti oikein silmään kun joku aika sitten näin 1984-87 porrasperä-Civicin, nekin ovat jo harvinaisia, vielä lasiperä- Hatchbackiakin harvempi näky.- Anonyymi
Vielä harvinaisempi lienee Citroen Visa. Aikani sellaista säilyttelin taivasalla, kun ei ollut muuta säilytyspaikkaa. Piti entisöidä sitten eläkkeellä... Ruoste kuitenkin söi paikallaan nopeammin kuin liikenteessä, joten Kiinan sulattoon meni. 20 euroa siitä sain...
- eläkekepäiviä.odotan
"Miksi museoautoksi keplaisi vain autoteknisesti innovatiivinen malli? Museonhan pitäisi olla ajankuva normaalista elämästä jollain tietyllä vuosikymmenellä tai jopa jonain vuonna eli tavallisille arkiautoillekin on säilömisen ja museoinnin peruste olemassa."
Projektin kohteen valitseminen on tietysti täysin harrastajan oma valinta eikä siihen kenelläkään muulla ole nokan koputtamista. Jos arkiauto kiinnostaa niin silloin projektin kohteeksi pitää ottaa sellainen.
Itseäni sellainen ei kiinnosta vaan valintaperusteena on muut asiat. Päällimmäisenä auton ulkonäkö, tekniikan yksinkertaisuus ja osien saatavuus. Mielestäni olisi hölmöä ottaa projektin kohteeksi joku auto jonka osille ei ole uustuotantoa ja osia joutuisi jahtaamaan navetantakaisista raadoista. Tai joku monimutkainen härveli jonk jokainen ajopäivä vaatii kolme päivää rassausta.
Oma projektini olisi ehdottomasti Karmann Ghia.- Paljon.puuttuu
Minä säästelin kauan Citroen Visaa. Kun ei ollut tallia, oli se pihalla ja näytti ruostuvan seistessä nopeammin kuin ajossa. Piti sitten eläkkeellä entisöidä, mutta pitikin antaa romuttamoon sitten kun liikaa ruostui. Siinä oli paljon oikein fiksuakin tekniikkaa (peilit, hattuhylly, varaengas), omituisuutta (satelliitti eli Rubikin kuutio) mutta myös vanhanaikaisuutta: ei upotusmaalattuna puuttui paikoin pohjamaalia; moottori oli vanhanaikainen ja tehoton, ovilukkomekanismi jäätyi talvella, alustassa kuralle ruostutuslokeroita. Erittäin hyvä ajaa ja kulki lumessakin. Sitä kun tehtäisiin uudemmalla tekniikalla niin ostaisin heti!
Tuskin on missään automuseossakaan.
- MitäHaluaa
"oma projektini olisi ehdottomasti Karmann Ghia"
Siis miksi se ei OLE vaan OLISI on valittu sanamuodoksi?
Ei ne maailmoja maksa ja realistinen kohde olipa kukkaro miten laiha tahansa,pikkasen kuplaan lisää mutta samoja varaosia paljolti tekniikkapuolella kuin tavallisessa kuplassa.
Enempi niissä murheena on se että ne ovat läpilahoja ja ruostuivat jo uudenkarheina pikatahtiin!!
Hitsaustaitoa tarvitaan ja peltiosien kanssa aherrusta,teknisesti helppoa halpaa peruskauraa.
Sellaisia autoja ei Suomessa ainakaan pahemmin ole mihin ei käytettyjä, hyväkuntoisia tai jopa uusia NOS osia löytyisi netin ihmemaailmasta olipa uustuotantoa tai ei,ei siis tarvi navettojen takana tunkioilla etsiä puuttuvia tai yhtä huonoja osia omiensa tilalle,mitä järkeä?
Suomen olosuhteissa ulkosalla tai jopa sisätiloissa säilytetyt jopa 70-lukuisetkin autonraadot ovat hyvinkin huonoja kunnoltaan ja hyvää tuuria oltava jos moisista auton tekee järkihintaan tai niistä oikeasti kelvollisia varaosia omaansa löytää kun tahtovat olla ruosteensyömiä ,umpijumissa tekniikka(ja loppuunajettua),ehkä joitain listoja ja sisäosien nippeleitä,muuten osapuoli ajan hampaan hapertamaa kulunutta tavaraa jolla ei tee enää mitään entisöintimielessä.
Tietysti jos puhutaan vaikka vanhoista 70-lukuisista japsicoupeista niin käytetytkin peltiosat kiven alla tai vieläkin vanhemmista japskeista esim Crown niin sitä vaikeampaahan se jo vuosi vuodelta mutta huippukuntoista osaa löytyy yhä USA/Australiasta,puhumattakaan perusmallien japskeista.
Mikäli ihan siipiaikoihin ja kanttiautoihinkin mennään niin osaa,jopa NOS uuttakin ja uustuotantoa löytyy jos kukkarossa euroja,puhumattakaan uudemmista 60-70 jne USA autoista joissa ei hädänpäivää ja uustuotantoakin on moniin suosikkimalleihin.
Oikeastaan teettämällä saat viimeisenä vaihtoehtona ihan mitä ja mihin tahansa merkkiin malliin verhoiluista puskureihin jos oikeasti tahdot ellei edes sitä huonoa orkkisosaa jonka kunnostutat uudenveroiseksi,sekin onnistuu maailmalla ja joissain tapauksessa täälläkin.
Kaasuttimista latureihin,starttiin,jarruosiin ja pakoputkeen jne,kaikkea löytyy maailmalta joko käytettyinä tai uusina,monet osat ovat sopivia monista muistakin aikakauden merkeistä,alihankkijoiden tekemiä yleisosia.
itäautohin löytyy jos vaikka mitä itäblokin maista tai italialaisiin Italiasta jne,mitä hienompi,erikoisempi tyyriimpi malli sen todennäköisemmin viety USA:aan josta osiakin löytyy!
Ranskalaisia autoja tehty monissa monissa maissa lisenssillä kuten Italialaisiakin jne,etsivä löytää jos viitsii etsiä netistä jne.
Mikäli etsiskelee vain navettojen takaa,vihjeiden perusteella tai rompetoreilla niin pitkään projektit kestää,jopa ikuisesti koska niitä kunnollisia osia ei tahdo löytää ja jos niin hintakin tahtoo olla älytön jo vaikkapa valmiiksi projektikuntoisille lampunlaseille...
Minusta koko homman itu ja autuus on juurikin siinä ettei saa olla liian helppoa,mikä on pikku Fiiattia,Mossea,Escorttia tai Kuplaa tms kunnostella kun kaikkea saa hyllystä helposti olipa uustuotantoa tai ei,valmistusmäärät oli niin valtavia että ei ne kyllä mitään annakkaan harrasteena,nettiautossa lie satoja kuplia nytkin...
Etsippä sensijaan 1967 Marlinin sisustuksen / kromiosaa.... tai vaikka tuon ikäiseen Crown coupeen...tai vanhaan Alfa Romeoon,palkitsee ihan eri lailla=)- kiinnostavuus
Karmann Ghia oli jo silloin ennenvanhaankin mielestäni ihan hölmö auto, arkisen kuplan alustan ja tekniikan päälle rakennettu mukamas-urheiluauto.
Tekeekö se sitten jostain autosta kiinnostavan, jos kukaan muu ei ole halunnut sellaista harrastaa, pelkästään harvinaisuus ei ole mielestäni kovinkaan innostavaa. Rättäreiden runsaus kertoo siitä että niissä on oikeitakin ominaisuuksia jotka miellyttävät niiden harrastajia. - Anonyymi
kiinnostavuus kirjoitti:
Karmann Ghia oli jo silloin ennenvanhaankin mielestäni ihan hölmö auto, arkisen kuplan alustan ja tekniikan päälle rakennettu mukamas-urheiluauto.
Tekeekö se sitten jostain autosta kiinnostavan, jos kukaan muu ei ole halunnut sellaista harrastaa, pelkästään harvinaisuus ei ole mielestäni kovinkaan innostavaa. Rättäreiden runsaus kertoo siitä että niissä on oikeitakin ominaisuuksia jotka miellyttävät niiden harrastajia.Kuten volvoksi valmistettu brittivalmisteinen p1800 yhtä hölmöä jos tuo on pointti....
- duunarinbudjetti
"Siis miksi se ei OLE vaan OLISI on valittu sanamuodoksi?"
Palkkatyöläisellä voi olla vain yksi kallis harrastus kerrallaan. Ghian sijaan ostimme 70-luvun talon joka pitää päivittää tähän päivään. Palaan Ghian pariin kun nämä laskut on maksettu. - RonBlanco
Tylsimmät ovat varmaankin jotkut Renaultin kaamea näköiset takamoottoriset laatikot mallia 8 kuin tipparellut ,Fiatin 600-850 ja 127 myös,Simca 1000 ja oikeastaan kaikki hinnat alkaen tehdyt miljoonamallit joita tänne tuli jo aikanaan ihan tarpeeksi.
Jaskeista 100A,Finnit ja Corolla/Carina perusversiot samaa tasoa kiinnostavuudessa.
Mersujen 200d taxi dieselversiot-kuin väärää rahaa tyrkyttäisi.
Japskien coupeversiot kylläkin kiinnostaa täällä kuin maailmallakin,tuossahan aihetta aiemmin sivuttiinkin jonkun taholta.- en-sanoisi
En sanoisi tylsimmät mutta mielestäni poskettomimmat on nuo omituiset takamoottoriautot
Nykyään jos moisia heiluriakselitekniikoita yrittäisi uutena kaupitella tulisi syyte murhan yrityksestä
- Consul3000Coupe
Puhut asiaa Blanco ja tuohon jatkoksi löytyy monen montaa muutakin kansankotteroa joista ei oikein ymmärrä miksi joku moisia haluaa vielä nykypäivänä vaivoikseen entisöidä/tallentaa.
Eivät anna kuin melua,rahanmenoa,aneemista ajettavuutta ja surkeaa suorituskykyä mutta silti korkeaa kulutusta tehoonsa nähden kun kaasu on oltava aina pohjassa-pois tyyliin ja silti olet tientukkona sillä rumalla turvattomalla kenkälaatikollasi.
Voihan sitä henkensä ottaa muillakin tavoin kuin mennä moisilla liikenteeseen! - kawakerho
Amerikkkalaiset autot aika kaukanan arjesta ja suomesta, muutama herrojen kuljetusalusta voisi olla mutta se määrä mitä vieläkin on museoautonakin ja keinotekoinen arvostaminen erilaisten yhteisöjen ja kulttuurin ohella pitää niiden arvoa kuten harrikoidenkin ,vaikka ovatkin perin epäluotettavia ja laaduttomia.
Jenkkilaivat siis.
Museoautoista pienet ja arkiset sekä urheilulliset sekä volkkarin transportterit 1960- luvulta aivan mahtavia.
Hankalasti kunnostettavia kun ensin ajetaan totaalisesti loppuun, hylätään johonkin josta joku viitsii jaksaa ottaa ja kunnostaa sen , näistä pisteet nousevat, ei niin herrojen sisätiloissa säästyneistä sunnuntaiajelu autoista.- Countryboy93
Amerikkalaiset autot ei todellakaan ole kaukana arjesta ja suomesta. Päinvastoin, sillä valtaosa suomen autoista oli amerikkalaisia ennen sotia, ja senkin jälkeen jenkkejä on vaihtelevasti myyty täälä joka vuosikymmenellä. 60-luvulla 15 393 kpl 70-luvulla 5 998 kpl ja 80-luvulla 4056-kpl. Nuo luvut koski vain henkilöautoja, eikä siis sisältänyt paketti- ja kuorma-autoja.
Väite, että Jenkit olisi epäluotettavia ja laaduttomia, on sinun provokatiivinen ja valheellinen väite, eikä perustu todellisuuteen. Harvemminpa törmää siihen, että kukaan väittäisi vanhoja jenkkejä laaduttomiksi. Aika hulppeeta se laatu vaikuttaa noissa 90-lukusissakin vielä olevan, kun ihan 160 000 markan kieppeillä maksaneissa jenkeissä törmää pakoputkistoihin, jotka on kokonaan ruostumattomasta teräksestä katalysaattoria ja äänenvaimentimia myöden, levyjarrujen jarrumäntiin, jotka on keraamiset (ei ruostu), konepeltteihin, jotka nousee jämerillä kellojousilla, jotka ei ikinä kuolleennu tai pudota konepeltiä päälle kovalla pakkasella niinkuin halvemmat kaasupumput. Moottoreihin, jotka on pitkäiskuisia maalaisjärjellä tehtyjä jämeriä tekeleitä, ja joita ei hihnan katkeaminenkaan hajota.
Mitä joidenkin 2000-luvun jenkkien katsastustilasto-sijoituksiin tulee, niin kyse on siitä, että suomen katsastajat eivät osaa katsastaa niitä, ja vaihdattavat niveliä, joita ei olisi oikeasti tarve vaihtaa. Tässä todiste:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1330006701/f3349cb19741fa0a700a20190cc99245/9321-Autofennica_Oy_tiedottaa_katsastusviranomaisia.pdf - ryssäkinnauraa
Countryboy93 kirjoitti:
Amerikkalaiset autot ei todellakaan ole kaukana arjesta ja suomesta. Päinvastoin, sillä valtaosa suomen autoista oli amerikkalaisia ennen sotia, ja senkin jälkeen jenkkejä on vaihtelevasti myyty täälä joka vuosikymmenellä. 60-luvulla 15 393 kpl 70-luvulla 5 998 kpl ja 80-luvulla 4056-kpl. Nuo luvut koski vain henkilöautoja, eikä siis sisältänyt paketti- ja kuorma-autoja.
Väite, että Jenkit olisi epäluotettavia ja laaduttomia, on sinun provokatiivinen ja valheellinen väite, eikä perustu todellisuuteen. Harvemminpa törmää siihen, että kukaan väittäisi vanhoja jenkkejä laaduttomiksi. Aika hulppeeta se laatu vaikuttaa noissa 90-lukusissakin vielä olevan, kun ihan 160 000 markan kieppeillä maksaneissa jenkeissä törmää pakoputkistoihin, jotka on kokonaan ruostumattomasta teräksestä katalysaattoria ja äänenvaimentimia myöden, levyjarrujen jarrumäntiin, jotka on keraamiset (ei ruostu), konepeltteihin, jotka nousee jämerillä kellojousilla, jotka ei ikinä kuolleennu tai pudota konepeltiä päälle kovalla pakkasella niinkuin halvemmat kaasupumput. Moottoreihin, jotka on pitkäiskuisia maalaisjärjellä tehtyjä jämeriä tekeleitä, ja joita ei hihnan katkeaminenkaan hajota.
Mitä joidenkin 2000-luvun jenkkien katsastustilasto-sijoituksiin tulee, niin kyse on siitä, että suomen katsastajat eivät osaa katsastaa niitä, ja vaihdattavat niveliä, joita ei olisi oikeasti tarve vaihtaa. Tässä todiste:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1330006701/f3349cb19741fa0a700a20190cc99245/9321-Autofennica_Oy_tiedottaa_katsastusviranomaisia.pdfJäätävää paskaa jos ei "osata" katsastaa uutenakin jo klappia eli vikaa.
- vieraisiin.pöytiin
Kaikkein järjettömintä on alkaa työntämään sontaa mihinkään suuntaan harrasteautojen suhteen. Se on aina 99% tunnetta ja 1% järkeä. Miten tuollaisista voi alkaa dissaamaan ketään?
Jokaisella on oma juttu. Keskity siihen ja muiden projektit heille itselleen. - Anonyymi
Countryboy93 kirjoitti:
Amerikkalaiset autot ei todellakaan ole kaukana arjesta ja suomesta. Päinvastoin, sillä valtaosa suomen autoista oli amerikkalaisia ennen sotia, ja senkin jälkeen jenkkejä on vaihtelevasti myyty täälä joka vuosikymmenellä. 60-luvulla 15 393 kpl 70-luvulla 5 998 kpl ja 80-luvulla 4056-kpl. Nuo luvut koski vain henkilöautoja, eikä siis sisältänyt paketti- ja kuorma-autoja.
Väite, että Jenkit olisi epäluotettavia ja laaduttomia, on sinun provokatiivinen ja valheellinen väite, eikä perustu todellisuuteen. Harvemminpa törmää siihen, että kukaan väittäisi vanhoja jenkkejä laaduttomiksi. Aika hulppeeta se laatu vaikuttaa noissa 90-lukusissakin vielä olevan, kun ihan 160 000 markan kieppeillä maksaneissa jenkeissä törmää pakoputkistoihin, jotka on kokonaan ruostumattomasta teräksestä katalysaattoria ja äänenvaimentimia myöden, levyjarrujen jarrumäntiin, jotka on keraamiset (ei ruostu), konepeltteihin, jotka nousee jämerillä kellojousilla, jotka ei ikinä kuolleennu tai pudota konepeltiä päälle kovalla pakkasella niinkuin halvemmat kaasupumput. Moottoreihin, jotka on pitkäiskuisia maalaisjärjellä tehtyjä jämeriä tekeleitä, ja joita ei hihnan katkeaminenkaan hajota.
Mitä joidenkin 2000-luvun jenkkien katsastustilasto-sijoituksiin tulee, niin kyse on siitä, että suomen katsastajat eivät osaa katsastaa niitä, ja vaihdattavat niveliä, joita ei olisi oikeasti tarve vaihtaa. Tässä todiste:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1330006701/f3349cb19741fa0a700a20190cc99245/9321-Autofennica_Oy_tiedottaa_katsastusviranomaisia.pdfKyllähän tuossa totta oli se että herrojen sisätiloissa säilyttyjä edustusautoja on helppoa saada museoon ja kuntoon kun ne todella pidetty , kuin työssä kävijöiden morrismarinat ja
muut käyttöautot .
Mutta itse kiinnostaa aina eurooppalaiset ja japanin pikkuautot , sellaisen kaiken kansan ajaoneuvot eikä amerikasta rahdatut laivat, kaukana siitä menneisyydestä jossa ainakin 1980 luvulla oltiin kun kortin sain,,, jenkkejä oli aika harvoin ja useat vielä oikeasti edustus ajossa ja muutamia helveti laiskoja ja kovasti polttoainetta tuhlaavia kuutoskoneisia oli ajossa jollaiseen itsekin olen pettynyt kun se seilasi laivan tavoin kolmostiellä kun , jollakin fiatin pikkusportilla pystyi ajamaan kurviinkin vauhdilla jolla jenkkilippulaivan olisi jo ojan pohjalla .
Sitten pikkaisen vaurastuttua tuli esim, mallin 1977 golfit tutuiksi ja mukavia jämäköitä pikkuautoja silloin nykyään jo lienee ylempää keskikastia - Anonyymi
ryssäkinnauraa kirjoitti:
Jäätävää paskaa jos ei "osata" katsastaa uutenakin jo klappia eli vikaa.
Jo on, ei osaa ;
klappi on klappia.
Ryssän vehkeille naurettiin joskus ennemuinoin ja varmaan edelleenkin idelogisista syistä mutta aika samaa oli myös amerikkalaisten autojen kanssa ,ryssän ja kommunismin pelossa niitä rakastettiin ja aivan liikaa ja suollettiin potaskaa niiden paremmuudesta. - Anonyymi
ryssäkinnauraa kirjoitti:
Jäätävää paskaa jos ei "osata" katsastaa uutenakin jo klappia eli vikaa.
Countrycowboy vertaa pikkaisen eri asioita, ei verrata hinnaston yläpäätä alapäähän .
eikö muuten löydy !!
Kun 600 fiatissa ei yllätykseksi olekaan levtjarruja takana kuin vaikka 144 volvossa....
- Itäautokeijo
Itse harrstan ladoja ja skodaa. Useampia vanhempia ja uudempia löytyy maatilan pihalta. Uusin harraste on uusi RS245 heppasena tykkinä vm2017.
- Idänihmeett
Minä myös skoda harrastaja. Meillä yeti ja roomster. Kiva laittaa ja näpräillä tallissa itäautoja.
- vitustakomäsentiärän
minä olen kovasti koittanu tojotakantaa pienentää celicoita carinoita corollia on ajettu mettään lyöty paaliin jne mutta vastapainoks on menny myös monta foorttia
- Tipo4
Mulla on Fiat Croma i.e -88. Ei museoauto, ihan arkikäyttöautona. Tuohan on neljän automerkin ns. "Tipo 4 " -yhteistyön yksi auto. Muut jäsenethän ovat Lancia Thema, Saab 9000 ja Alfa Romeo 164. Teknisesti Cromalle läheisin näistä on Thema. Alfa poikkeaa hieman moottoreiltaan ja etuakselistoltaan ja Saabissa on omat koneet ja täysin erilainen alusta (mm.taka-akselisto jäykkä, italoissa erillisjousitus). Tosin Saabissakin joitakin aöustan osia ehkä samojakin. Ja kyllähän Themassakin i.e koneessa vanhemmissakin tasapainoakseli, Cromassa vasta -91 faceliftissä. Molemmissa taisi olla samanlaisia turbodieseleitä, joita ei tuotu Suomeem. Themassa monenkokoisia moottoreita, huipulla 8.32 eli Ferrarin V8. Croman (siis tämän alkuperäisen 1986-1996) viimeisissä vuosimallien autoissa myös 2.5 V6 bensa. Ja olikohan maailman ensimmäinen commonrail diesel Cromassa v.1986.
Menihän tämä mun auto viime katsastuksen suht helposti parilla paikkauksella. En tiiä jos hajoaa, kannattaiskohan tuo laittaa paaliin. Vielä kait niitä löytyy. Ainakin vielä joku päivä sitten nettiautossa Vironkilpinen ja torissa edullinen katsastettu..
Niin, vielä tuosta neljän koplan autoista: Alfa on täysin erinäköinen Pininfarinan muotoilema kun taas Giugiaron muotoilemat Saab, Fiat ja Lancia muistuttavat toisiaan varsinkin ovien muotoilu. - Cromanhaluaja
Mistä voisi saada Fiat Croman tai Lancia Theman turboahdettuna?
0-100 7,8 sekkaa ja ylivoimaiset ajo-ominaisuudet. - Tottottt
Kyllä nuo vanhat rättärit, minit, kuplat ja 60 luvun simcat ja angliat ei ole mitään harrastamisen arvoisia. Ei ajo ominaisuuksia, varusteita, tehoa pelkkä ratti, 4 vaihdetta ja jarrut hyvinkin yksinkertaisia ja alkeellisia.
Ihmiset arvostavat sitä kun autoon tuli ominaisuuksia, varusteita, tehoa ja mukavuutta, joku 264 gle volvo, 9000 saab turbolla, jenkit ja mb yleensäkin, niissä autoissa on jo jotakin harrastamista.
Tärkeä ominaisuus autossa on hinta, mitään järkeä jostain 60 -70 luvun pelkistetystä maksaa hirveitä hintoja.
Auton arvon pitää nousta, eli etsiä mikä nykypäivänä hintansa pohjalla mutta tulee tulevaisuudessa nostamaan arvoa, se on myös sijoitus.
Eli ei mitään järkeä maksaa jostain -70 luvun perus escortista 5000e vaan esim. - 90 luvun isot bensakoneiset mersut, joita nyt ei oikein kukaan arvosta ja halua, 1000e saa hyvänkin yksilön, on ominaisuuksia ja tehoa ja mukava harrastaa, arvo tulee nousemaan tulevaisuudessa ja on ihan nykyaikainen ja voi käyttää ihan joka päiväisessä ajossa.- 70-lukuviimeinenvuosikym
90-luvun isokoneiset mersut alkavat olla liian uusia, siten liian muovisia, elektronisia, monimutkaisia ja kalliita tekniikkansa puolesta harrastaa.
- GTAmazon2d
Kaikki 4oviset perhesedanit lähestulkoon ja varsinkin yököttää niistä tehdyt urheilumallit jossa äärettömän tylsään perhesedaniin isketty sen" tonnisen tilalle tonnisatanen" ja käheemmät kaasarit pakoputkea rukattu äänekkääksi,lisävalot ja kylkiin parien special merkkien kera ralliviivat lopputuloksen ollessa lähinnä naurettava olipa tehdastekoinen tai ei.
Näitä löytyy Renaultilta,Fiatilta,Opelilta yhtä hyvin kuin Saabilta tai Volvoltakin mutta ennemmin kauniskorinen coupe,avo,jopa 2d vaikka perusteknikallakin niin lähtökohta edes kunnossa mistä aloittaa,toki tavoite on löytää se erikoiskorisempi versio valmiiksi sportitettuna tehdastekoisena mutta ellei niin aloittaa edes toiseksi parhaasta vaihtoehdosta eikä alimmalta askeleelta jotka valitettavasti varaosien luovuttajia näille linjakkaammille. - Seseonkintylsä
Kyllä merkin eteen harrastetaan paljon jo nykyään.
- Kymppitonniko
Siis että mitä?
"Kyllä merkin eteen harrastetaan paljon jo nykyään"...
Minkä merkin ,tuon Volvonko vai mitä?? - Voiture
Jos jollakin tuollainen tylsä tipparellu tai takamooottori ranskis, niin voisin ostaa pois kohtuuhinnalla. Minulle olisi juuri sopiva harrasteauto.
- Abarth
Kaveri pisti paaliin Fiat Uno Abarthin. Siis aito tehtaalta tullut Abarth, ei turbo vaan Abarth. Sanoin, ettei kannata hukata ennen kun kyselään tarvisko joku. Meni kuitenkin paaliin. Jäi vaivaamaan, että olisko kannattanut säilyttää?
- Anonyymi
Vapaa ajan ja rahojen tuhlausta, suuressa määrin, mutta nyt on myöhästä kun kakki jo pöksys
- Anonyymi
Aloittajalla ei taida olla hajuakaan, millainen auto on merkityksellinen harraste- tai museoauto. Kun lukee esim. Mobilisti- lehden museo- rekisteröityjen autojen myynti- ilmoituksia, niin joku Corolla tai muu vastaava mitäänsanomattoman oloinen bulkkiauto ei edes viimeisteltynä museorekisteröitynä herätä kiinnostusta kuin 2-3 vaivaisen tuhannen euron hinnalla.
Rättisitikoita on niitäkin valmistettu viitisen miljoonaa, mutta silti hyvästä, entisöidystä rättäristä on kova kysyntä kaikkialla maailmassa. Itse olen vienyt yhden sellaisen Jenkkeihin ja vain harrasteauton tasoisesta 1967 mallisesta maksettiin 20 000 USD, eli n. 18 000 euroa.
Tallissa on vielä pari vanhaa hienokuntoista rättisitikkaa, joista en ole viitsinyt luopua, vaikka varsinkin saksalaiset olisivat valmiit maksamaan hurjia hintoja. Niillä on upeaa ajella kesäisin, koska ihmiset ovat kiinnostuneita erikoisista ja automaailmaa muuttaneista merkeistä, jotka ovat jättäneet monelle muistoja nuoruusajoilta. Samalla muotilla tehdyt tylsät automallit eivät pääse samaan.
Siitä huolimatta, että rättäreitä on vielä Suomessakin liikenteessä n. tuhat kpl ja muualla EU- alueella kymmeniä tuhansia. Hienokuntoisista, merkkiä kunnioittavia "alkuperäisen oloisia" ei kuitenkaan ole paljon jäljellä. - Anonyymi
opel senator ois upeeta omistaa se 70-l lopun versio ja istuu kyydissä ja sit vielä granada ghia
- Anonyymi
ois upeeta omistaa ja istuu kyydissä
1. opel manta
2. ford capri
3. vw passat b1
4. vw passat b2
5. opel ascona a
6. opel ascona b
7. opel ascona c
8. lada 2101 1200
9. lada 2102 1200
10. lada 2103 1500
11. lada 2106 1600
12. vw passat t1
13. vw passat
14. ford granada
15. bmw 730
16. bmw 2002
17. opel manta
18. opel manta
19. lancia gamma
20. lancia gamma
21. opel astra gsi
22. renault 19
23. mercedes 560sel
24. mercedes 300e
25. mercedes 300gd
26. mercedes 300d
27. mercedes 300gd
28. saab 99
29. opel monza
30. ford capri
31. ford zephyr
32. toyota carina
33. toyota cressida
34. ford granada ghia
35. bmw 728
36. vw passat
37. vw 1600tl
38. fiat 124
39. fiat 124
40. fiat 125 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ois upeeta omistaa ja istuu kyydissä
1. opel manta
2. ford capri
3. vw passat b1
4. vw passat b2
5. opel ascona a
6. opel ascona b
7. opel ascona c
8. lada 2101 1200
9. lada 2102 1200
10. lada 2103 1500
11. lada 2106 1600
12. vw passat t1
13. vw passat
14. ford granada
15. bmw 730
16. bmw 2002
17. opel manta
18. opel manta
19. lancia gamma
20. lancia gamma
21. opel astra gsi
22. renault 19
23. mercedes 560sel
24. mercedes 300e
25. mercedes 300gd
26. mercedes 300d
27. mercedes 300gd
28. saab 99
29. opel monza
30. ford capri
31. ford zephyr
32. toyota carina
33. toyota cressida
34. ford granada ghia
35. bmw 728
36. vw passat
37. vw 1600tl
38. fiat 124
39. fiat 124
40. fiat 125Vw kupla ei tosiaan ole mikään harvinainen harrasteauto, oikein ärsyttää kun niitä säkättää kaikissa vanhojenautojen tapahtumissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ois upeeta omistaa ja istuu kyydissä
1. opel manta
2. ford capri
3. vw passat b1
4. vw passat b2
5. opel ascona a
6. opel ascona b
7. opel ascona c
8. lada 2101 1200
9. lada 2102 1200
10. lada 2103 1500
11. lada 2106 1600
12. vw passat t1
13. vw passat
14. ford granada
15. bmw 730
16. bmw 2002
17. opel manta
18. opel manta
19. lancia gamma
20. lancia gamma
21. opel astra gsi
22. renault 19
23. mercedes 560sel
24. mercedes 300e
25. mercedes 300gd
26. mercedes 300d
27. mercedes 300gd
28. saab 99
29. opel monza
30. ford capri
31. ford zephyr
32. toyota carina
33. toyota cressida
34. ford granada ghia
35. bmw 728
36. vw passat
37. vw 1600tl
38. fiat 124
39. fiat 124
40. fiat 125Noi fordin granadat on kadonneet täysin ,,,,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vw kupla ei tosiaan ole mikään harvinainen harrasteauto, oikein ärsyttää kun niitä säkättää kaikissa vanhojenautojen tapahtumissa!
Kyllä ei ärsytä.
Ylivoimaisesti niissä on jenkkejä ja ärsyttää se kun niitä oikeasti ollutkaan niin paljon esim, 1960- luvulla.
Harvinaisesta volvon pyhimys P1800 mallistakin on tullut arkipäiväisempi kun jenkkilästä on tuotu ko, autoja esim, pikku nsu tai audin pikkuaauto ovat todella harvinaisia ,,,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ois upeeta omistaa ja istuu kyydissä
1. opel manta
2. ford capri
3. vw passat b1
4. vw passat b2
5. opel ascona a
6. opel ascona b
7. opel ascona c
8. lada 2101 1200
9. lada 2102 1200
10. lada 2103 1500
11. lada 2106 1600
12. vw passat t1
13. vw passat
14. ford granada
15. bmw 730
16. bmw 2002
17. opel manta
18. opel manta
19. lancia gamma
20. lancia gamma
21. opel astra gsi
22. renault 19
23. mercedes 560sel
24. mercedes 300e
25. mercedes 300gd
26. mercedes 300d
27. mercedes 300gd
28. saab 99
29. opel monza
30. ford capri
31. ford zephyr
32. toyota carina
33. toyota cressida
34. ford granada ghia
35. bmw 728
36. vw passat
37. vw 1600tl
38. fiat 124
39. fiat 124
40. fiat 125Minulla oli harraste autona aikoinaan NSU RO80. Se ei koskaan ollut yleinen. se oli kestävyydeltään surkea. Se Wankel moottori ei oikein kestänyt. En tiedä onko se vielä jossakin ehjänä.
- Anonyymi
Fso Polonez ei innosta
- Anonyymi
Joku 100A datsun tai corolla E olivat tylsiä jo silloin kun ne olivat uusia. Miksi niistä tulisi mielenkiintoisia vanhoina?
- Anonyymi
Kupla ei oo kyllä mikään harvinainen, niitä on kyllä harrastetapahtumissa ihan liikaa. Katsoo vaikka nettiauton klassikko osiosta eka sivun niin tuloo jo monta niitä siihen ärsyttää.
- Anonyymi
Kyllä harrasteajoneuvon suurin hyöty etu on sen käytännöllisyys ja varusteet mukavuus suorituskyky. Noihin mineihin, kuplaan ja rättäreihin mahdu edes sisään istumaan ja mikä sillä tekee liikenteessä ei mitään Ei sillä yksinkertaisesti pysy liikennevirrassa mukana ei mukavuuksia suorituskykyä hyvinkin turvattomia autoja.
Minun silmissä noille en laske paljoa arvoa.
Joku isompi Volvo tai Saab on aivan eri luokkaa on ominaisuuksia mukavuutta käytännöllisyyttä ja suorituskykyä laskin ne aivan eri harrastaa ajoneuvoluokkaan. - Anonyymi
lamborginit on tylsiä. niitä on jo liikaa!
- Anonyymi
Peugeot 504 coupe
- Anonyymi
No kyllä kaikki dartit,hornetit aspenit ym. neeekerijenkit on aika tylsiä ja rahan hukkaa. Samoin corvetet camarot ym. Vulgaareja katiskoita ja rumia sisältä eikä toimivuudesta tietoakaan. Kyllä se on niin että sportit osataan vain euroopassa ja japanissa.
- Anonyymi
Kupla Volkkarit on aivan turhia harrasteauto ja . Niissä ei ole mitään harvinaista eikä hienoo. Romuks vaan kaikki. Itsellä oli tuolla ladossa sellainen, romumetalliks lähti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073