Kuinka suuri on kaikista suurin tähti?

kysymys.tähdestä

Verrattuna esim. kotoiseen aurinkoomme, onko monta kertaa isompi?

10

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukäyntiuskovainen

      Kannattaa kenties kirjoitella hakukoneen kenttään "largest star" ja harjoittaa normaalia kriittisyyttä tulosten arvioinnissa. Jos sattumalta hyväksyy esim. wikipedian sivuston, niin sieltä löytynee sitten viitteet esimerkiksi massiivisimpiin ja kirkkaimpiin tähtiin, yms.

    • Sekä massiivisin että valovoimaisin tunnettu tähti on meistä yli 160 00 valovuoden etäisyydellä oleva R136a1, joka on noin 315 Auringon massainen ja peräti 8,7 miljoonaa kertaa kirkkaampi.

      Punaisiin superjättiläisiin verrattuna R136a1:kin on läpimitaltaan ihan pikkupoika, mutta jättiläistähdet ovat niin huttua tavaraa, että niiden kokomittailun (arvailun) pohjalta tehty vertailu olisi pohjaton suo, johon en mene.

      • Korjaus etäisyyteen: siis po. 160 000 valovuotta.


    • Ressu1

      Arviolta suurin tähti on kooltaan sellainen että jupiterin kiertorata olisi sen sisällä.

      • no miten suuri se tähti voi sitten olla ylipäätään. Onko mikään hehkuva hötömöykky edes tähti(!)OK


      • ressu1
        ceitti kirjoitti:

        no miten suuri se tähti voi sitten olla ylipäätään. Onko mikään hehkuva hötömöykky edes tähti(!)OK

        se on varmaan melko häpärän peitossa vielä aina on löytynyt joku isompi kun ollaan isoin löydetty..varmaan r136a1 kohdalla ruvetaan olemaan siinnä rajoilla miten isoksi voivat kasvaa..minun spekulaatiota vain....tähti määritellän että siinä tapahtuu fuusio reaktiota joten tähtisumu vaikka säteilisi lämpöä ei ole tähti....miten näitä tähtiä sitten mittaillaan ..lämpötila ja spektiri voidaan selvittää..kun tiedämme auringonlämpötilan ja spektrin ja koon voidaan tästä johdannaisesti asiat laskea....virheitä sattuu ja tarkemmat havainnot sitten korvaavat edelliset..esim yksi 150 auringon massaa oleva tähti olikin kolmois tähtijärjestelmä joka kiersi hyvin lhellä toisiaan


    • Metiäretäänkaikki

      hah hah, noi tähtihöhlät ovat ihanoita!
      Nuo koot on tiätrysti mitattu kolmiomittauksia käyttäwen koska tiäremma etäisyyden Pohjanthteen niin siitä on helppoa laskea kaikki muutkin.
      Piänet etäisyydet kuten. esim. Aurinko- ym sellaiset mitataan tutkallatyäntäviä voimia hyväksi käyttäen,-

      • Kuukäyntiuskovainen

        Juu, ei HR-diagrammilla ja vuosikymmenien spektrianalyyseillä mitään tee. Arvaamiseen ja tutkaimella tyäntämiseen kaik perustuu, nykyään. :) Ei astronoomit mitään tiärä, ei tieteskään.

        (voi vitsi mitä peeloja kissa kantaa kompostista tännekin sössöttämään. Paras vaan myönnellä etteivät sekoa enempää)


      • KommaritKuussa

        Sunlaightista ja Moonlaightista täsä puhutaan. Ihan Observatorista ovat teliskoopeilla katelleet.
        Astronomista historiaakin on mukana oikeinkin kiinnostavasti, niihin tähtihömelöt aina miälellään vetoavat. Ovat saaneet Kuunkin mukaan oikein kuvaan vaikka sen mainitseminen aiheuttaakin hirmuraivon tällä palstalla:
        https://www.youtube.com/watch?v=FmIDd76HzMo

        Mä luulen kyllä että kiinalaisetkin Kuussa kävivät ja jättivät sinne pari killisilmää vaklaamaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      137
      2404
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      2154
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      102
      1956
    4. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      100
      1644
    5. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1615
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      325
      1319
    7. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      98
      1291
    8. 342
      1224
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      939
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      63
      936
    Aihe