buutissa mounttaaminen ilman fstabia

miten.poistetaan

pakko tunnustaa, olen unohtanut miten tein tempun. aikanaan lisäsin partition levyn loppuun, tein ext4:n ja laitoin filesysteemin mounttaamaan automaattisesti buutissa.

mitään ei kuitenkaan ole /etc/fstab -tiedostossa, eli sinne en ole laittanut riviä.

miten ihmeessä olen saanut tämän tehtyä? dumpe2fs näyttää partition labelin, mutta ei muuta. missä muualla mount voidaan määrittää kuin /etc/fstab -tiedostossa?

yritin kyllä guuglailla, mutta aina vain löytyy ohjeita, että määrittele mount point fstabissa. Kysyn tätä siksi, että haluan saada automaattisen mounttauksen ko. partitiolta pois päältä.

6

217

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyyohjeita

Googlaa hieman tarkemmin:
      "how to mount without fstab"

• paljon_vaihtoehtoja

Voihan sen tehdä missä tahansa skriptissä, mikä löytyy: kirjottaa vaan mount-komennon sinne. Eli joudut kyllä itse muistelemaan mitä todellisuudessa on tullut editoitua. Veikkaan että löytyy /etc/init.d/rc.local:sta, mutta voi olla muuallakin.. fstab on vain hyvä tapa, ei sitä ole pakko noudattaa, vaikka itsepähän siinä ongelmia silloin kerjää!

• miten.poistetaan

En ole editoinut skriptejä, eli olen antanut jonkun komennon. Greppasin etc:n varmuuden vuoksi. On hämärä muistikuva että työkalu olisi ollut tune2fs:n tapainen perustyökalu, mutta en millään saa päähäni mikä. Tai sitten muistan aivan väärin. Skriptejä kuitenkaan en olisi editoinut, koska saman tien olisin voinut editoida fstabiakin.

Totta on että on huono käytäntö tehdä mount ilman fstabia.

• miten.poistetaan
    • tuhatmounttii

Bootlooderi "boottaa" kernelin? kernel oletuksena (ilman parametrejä) init nimisen tiedoston jne... Eli jos jotain bootataan niin se on jo mountattu? loppu "hienosäätöö".

• Root osio ilmoitetaan kernelille parametrin välityksellä. Itse kerneli voi olla muulla levyllä. Kone käynnistyy vaikka /etc/fstab puuttuisi. Jos lataaja ei kerro kernelille mikä on root yritetään varmaan käynnistystä /dev/sda1... lataaja (grub) lukee yleensä linux /boot/vmlinuz-4.... root=/dev/sda1 tai jotain vastaavaa grub.cfg tiedostosta. Riviä voi editoida tyyliin (hdx,gpt2)/vmlinuz... root=/dev/sdxx Tuo tietysti vain esimerkki, miten koneen saa käynnistymään eri levyllä olevalla kernelillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      619
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      561
    10. 71
      547
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe