buutissa mounttaaminen ilman fstabia

miten.poistetaan

pakko tunnustaa, olen unohtanut miten tein tempun. aikanaan lisäsin partition levyn loppuun, tein ext4:n ja laitoin filesysteemin mounttaamaan automaattisesti buutissa.

mitään ei kuitenkaan ole /etc/fstab -tiedostossa, eli sinne en ole laittanut riviä.

miten ihmeessä olen saanut tämän tehtyä? dumpe2fs näyttää partition labelin, mutta ei muuta. missä muualla mount voidaan määrittää kuin /etc/fstab -tiedostossa?

yritin kyllä guuglailla, mutta aina vain löytyy ohjeita, että määrittele mount point fstabissa. Kysyn tätä siksi, että haluan saada automaattisen mounttauksen ko. partitiolta pois päältä.

6

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyyohjeita

Googlaa hieman tarkemmin:
      "how to mount without fstab"

• paljon_vaihtoehtoja

Voihan sen tehdä missä tahansa skriptissä, mikä löytyy: kirjottaa vaan mount-komennon sinne. Eli joudut kyllä itse muistelemaan mitä todellisuudessa on tullut editoitua. Veikkaan että löytyy /etc/init.d/rc.local:sta, mutta voi olla muuallakin.. fstab on vain hyvä tapa, ei sitä ole pakko noudattaa, vaikka itsepähän siinä ongelmia silloin kerjää!

• miten.poistetaan

En ole editoinut skriptejä, eli olen antanut jonkun komennon. Greppasin etc:n varmuuden vuoksi. On hämärä muistikuva että työkalu olisi ollut tune2fs:n tapainen perustyökalu, mutta en millään saa päähäni mikä. Tai sitten muistan aivan väärin. Skriptejä kuitenkaan en olisi editoinut, koska saman tien olisin voinut editoida fstabiakin.

Totta on että on huono käytäntö tehdä mount ilman fstabia.

• miten.poistetaan
    • tuhatmounttii

Bootlooderi "boottaa" kernelin? kernel oletuksena (ilman parametrejä) init nimisen tiedoston jne... Eli jos jotain bootataan niin se on jo mountattu? loppu "hienosäätöö".

• Root osio ilmoitetaan kernelille parametrin välityksellä. Itse kerneli voi olla muulla levyllä. Kone käynnistyy vaikka /etc/fstab puuttuisi. Jos lataaja ei kerro kernelille mikä on root yritetään varmaan käynnistystä /dev/sda1... lataaja (grub) lukee yleensä linux /boot/vmlinuz-4.... root=/dev/sda1 tai jotain vastaavaa grub.cfg tiedostosta. Riviä voi editoida tyyliin (hdx,gpt2)/vmlinuz... root=/dev/sdxx Tuo tietysti vain esimerkki, miten koneen saa käynnistymään eri levyllä olevalla kernelillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1889
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1860
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      371
      1687
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      215
      1219
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1148
    6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1091
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1046
    8. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1015
    9. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      1011
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      968
    Aihe